Πόσο εφικτοί είναι οι στόχοι της ηλεκτροκίνησης;
Οι στόχοι που έχουν τεθεί στην Ευρώπη όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση και τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων δεν φαντάζουν και τόσο εφικτοί. Ιδού το γιατί.
Πληθαίνουν οι φωνές που εκτιμούν ότι οι υψηλοί στόχοι που έχουν τεθεί σε εμπορικό επίπεδο στην Ευρώπη όσον αφορά τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μοιάζουν ολοένα και πιο «ανέφικτοι» ακόμα και σε αγορές στις οποίες τα ΕV γνωρίζουν ήδη ισχυρή ανάπτυξη.
Το Βερολίνο, για παράδειγμα, μόλις πριν από ένα χρόνο, δεσμεύτηκε να έχει στους δρόμους της Γερμανίας περί τα 15 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία έως το 2030. Ωστόσο, ο στόχος αυτός μοιάζει πλέον με… όνειρο σύμφωνα με ειδικούς που προειδοποιούν ότι οι περικοπές των κρατικών επιδοτήσεων αλλά και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα θα επιβραδύνουν τις πωλήσεις των ΕV.
«Μόνο με πολλή τύχη θα επιτευχθεί ο στόχος στο μισό», προειδοποίησε ο Ferdinand Dudenhöffer, καθηγητής στο Κέντρο Έρευνας Αυτοκινήτου στο Ντούισμπουργκ, ο οποίος προβλέπει μόλις 7,2 εκατομμύρια ταξονομίσεις στη Γερμανία μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε ολόκληρο το μπλοκ από το 2035 και μετά, αν μη τι άλλο, ασκεί πρόσθετη πίεση για στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, αυτό δείχνει να σκοντάφτει σε αρκετούς υφάλους, πέραν του ψαλδίσματος των επιδοτήσεων (σ.σ.: από 1/1/2023, το ποσό για αυτοκίνητα κάτω των 40.000 ευρώ μειώνεται στη Γερμανία από 6.000 σε 4.500 ευρώ), όπως ο αυξανόμενος πληθωρισμός, η έλλειψη κρίσιμων εξαρτημάτων και ο έντονος ανταγωνισμός σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά την εξασφάλιση των απαραίτητων πρώτων υλών για τις μπαταρίες.
Την ίδια στιγμή, οι αυξανόμενες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας υπονομεύουν επίσης το επιχείρημα ότι ένα EV είναι φθηνότερο στη χρήση σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα.
«Στο πιο αισιόδοξο σενάριο προβλέπουμε ότι ο στόλος BEV θα είναι περίπου 11 εκατομμύρια το 2030», δήλωσε ο Matthias Schmidt, αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα το Βερολίνο που παρακολουθεί την αγορά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παλιότερη δέσμευση της πρώην καγκελαρίου της Γερμανίας, Angela Merkel, να έχει η Γερμανία περί το 1 εκατομμύριο ΕVs στους δρόμους της μέχρι το 2020 δεν επετεύχθη. Από τα περίπου 50 εκατομμύρια ταξινομημένα επιβατικά αυτοκίνητα στη χώρα, έως τον περασμένο Οκτώβριο του 2022, μόλις τα 840.645 είναι ηλεκτρικά.
Ο Matthias Schmidt επεσήμανε ένα ακόμα φαινόμενο λέγοντας πως πολλά από τα νέα ηλεκτρικά οχήματα που ταξινομήθηκαν πρόσφατα στη χώρα εξήχθησαν εν συνεχεία σε γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες, στις οποίες οι επιδοτήσεις ήταν χαμηλότερες, με στόχο το κέρδος.
Η αντίδραση της γερμανικής κυβέρνησης απέναντι στο φαινόμενο αυτό ήταν η εισαγωγή μιας νέας νομοθεσίας που υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες των επιδοτούμενων από το κράτος EV να διατηρούν το όχημα στην κατοχή τους για τουλάχιστον ένα χρόνο.