Praga Bohema: Από την Τσεχία με αγάπη
H Praga Bohema είναι ένα εξωτικό hypercar από την Τσεχία και κουβαλά στις πλάτες της - πέρα από τον V6 κινητήρα του Nissan GT-R - μια άγνωστη στους πολλούς ιστορία 115 ετών.
Η Praga Bhema αποτελεί την πιο πρόσφατη δημιουργία της Praga, μια από τις παλαιότερες μάρκες αυτοκινήτων στον κόσμο. Αν και σχετικά άγνωστη στο ευρύ κοινό, η τσέχικη εταιρεία δηλώνει εξαιρετικά περήφανη τόσο για τα προϊόντα, όσο και για την πλούσια ιστορία της.
Η ιστορία της Praga ξεκινά στα τέλη της δεκαετίας του 1800 όταν και ξεκίνησε ως βιομηχανικός κατασκευαστής πολλών πραγμάτων – από γέφυρες μέχρι ατμοκίνητα τρένα. Η δράση της στον κόσμο της αυτοκίνησης ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1900, κατασκευάζοντας το πρώτο της αυτοκίνητο το 1907, ενώ στη συνέχεια δραστηριοποιήθηκε και σε άλλους τομείς, όπως στις μοτοσικλέτες, στα επαγγελματικά οχήματα και στα αεροσκάφη. Ειδικότερα, τα φορτηγά που κατασκευάστηκαν από την Praga κυριάρχησαν στους δρόμους στην πατρίδα της εταιρείας, την Τσεχοσλοβακία.
Η εταιρεία ανέπτυξε επίσης μια μεγάλη γκάμα επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, ειδικά κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930. Αυτά περιελάμβαναν την μοτοσικλέτα BD500 και το σπορ αυτοκίνητο Praga Alfa, το οποίο κέρδισε τον αγώνα των 1.000 μιλίων της Τσεχοσλοβακίας το 1933, πριν από 89 χρόνια.
Η παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η νέα κομμουνιστική κυβέρνηση επέβαλε στην Praga την εστίασή της στην κατασκευή φορτηγών και κιβωτίων ταχυτήτων, αντί για αυτοκίνητα δρόμου. Αντίθετα, η Skoda ευνοήθηκε ως ο κατασκευαστής αυτοκινήτων της χώρας, με την Tatra να αναλαμβάνει την κατασκευή πολυτελών αυτοκινήτων και φορτηγών.
Με την πτώση του κομμουνισμού στην Τσεχοσλοβακία το 1989, η Praga μπόρεσε να θέσει ξανά τη δική της ατζέντα ως ιδιωτική εταιρεία. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ενώ εξακολουθούσε να παράγει φορτηγά και κιβώτια ταχυτήτων, παρουσίασε μια σειρά από μοτοσυκλέτες μοτοκρός. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ξεκίνησε να κατασκευάζει εξειδικευμένα φορτηγά που διακρίθηκαν, μάλιστα, στο Ράλλυ Ντακάρ και στη συνέχεια, το 2009, με αγωνιστικά καρτ.
Το 2012, η Praga εισήλθε ξανά στην αγορά των αγωνιστικών οχημάτων με την κυκλοφορία του R4S και στη συνέχεια σε εκείνη των αγωνιστικών αυτοκινήτων R1 που σήμερα διακρίνονται σε διοργανώσεις ενιαίου τύπου σε Αυστραλία, Ντουμπάι, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.
Η νέα Praga Bohema
Πρόκειται για ένα high-tech hypercar για χρήση σε δημόσιο δρόμο, το οποίο ζυγίζει μόλις 982 κιλά και φιλοξενεί θέσεις για δύο αποκλειστικά επιβάτες.
Με μονοκόκ από carbon και η πλήρως ρυθμιζόμενη ανάρτηση με αγωνιστικό προσανατολισμό, η Praga Bohema παίρνει κίνηση από τον 6κύλινδρο twin turbo κινητήρα των 3,8 λίτρων του Nissan GT-R, ο οποίος εξασφαλίζει αξιοπιστία και ευκολία συντήρησης καθώς και τη δυνατότητα για περαιτέρω αναβαθμίσεις.
Αυτό αποτελεί ευθύνη της βρετανικής Litchfield Engineering. Η τελευταία έχει εγκαταστήσει στη μονάδα ξηρό κάρτερ, με αποτέλεσμα τη μείωση του ύψους της κατά 140 χλστ., ενώ νέα είναι και τα τούρμπο. Στη βασική του εκδοχή, ο ιαπωνικός κινητήρας της Praga Bohema θα αποδίδει 700 ίππους στις 6.800 σ.α.λ. και ροπή 725 Nm από τις 3.000 έως και τις 6.000 σ.α.λ. Η εξαγωγή του είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένη από τιτάνιο, ενώ το «παρών» δίνει ένα σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων της Hewland. Ο κινητήρας βρίσκεται εγκατεστημένος στο κέντρο του αμαξώματος, πίσω από την πλάτη των επιβατών, με το κιβώτιο να ακολουθεί, μεταφέροντας την κίνηση στους πίσω τροχούς, οι οποίοι «φορούν» ημι-σλικ ελαστικά της Pirelli σε ζάντες με διάμετρο 18 και 19 ιντσών.
Η Praga Bohema έχει σχεδιαστεί χρησιμοποιώντας την τεχνολογία CFD, ενώ η αεροδυναμική της έχει βελτιστοποιηθεί σε αεροδυναμική σήραγγα μιας ομάδας της F1, η οποία δεν κατονομάζεται. Χάρη σε όλα αυτά, η κάθετη δύναμη που αναπτύσσεται στα 250 χλμ./ώρα φτάνει τα 900 κιλά, ενώ η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 300 χλμ./ώρα. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το γεγονός ότι η μη αναρτώμενη μάζα του αυτοκινήτου δεν υπερβαίνει τα μόλις 180 κιλά.
Το πλαίσιο του αυτοκινήτου αποτελείται από μια εξαιρετικά ανθεκτική και άκαμπτη κατασκευή από carbon. Τα ελαφριά εξωτερικά πάνελ, επίσης από ανθρακονήματα, είναι προσαρτημένα στο μονοκόκ, με το εμπρός άνω πλαίσιο να καλύπτει την ανάρτηση, η οποία διαθέτει αμορτισέρ που έχουν εγκατασταθεί σε οριζόντια διάταξη. Στο πίσω μέρος, ένα μόνο πάνελ καλύπτει τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων και την ανάρτηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εμπρός φτερά της Praga Bohema δεν αποτελούν δομικά στοιχεία της κατασκευής.
Η Praga Bohema ολοκληρώνει αυτή την περίοδο τα τελικά στάδια του προγράμματος εξέλιξής τη σε δρόμο και πίστα στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή καθώς και στο Slovakia Ring. Η παραγωγή του υπεραυτοκίνητου των 1,28 εκατ. ευρώ (χωρίς φόρους) έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει στην Τσεχία το δεύτερο εξάμηνο του 2023, με μόλις 10 αυτοκίνητα να έχουν αρχικά προγραμματιστεί για το συγκεκριμένο έτος. 2023. Περίπου 20 αυτοκίνητα ετησίως θα κατασκευάζονται χειροποίητα τα επόμενα τέσσερα χρόνια διασφαλίζοντας την αποκλειστικότητα για τους ιδιοκτήτες της νέας Praga Bohema.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευή της Praga Bohema θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με την Kresta Racing, μια εταιρεία που είναι γνωστή για τα υψηλά πρότυπα και τις ικανότητές της στην προετοιμασία και συναρμογή αγωνιστικών αυτοκινήτων η οποία ιδρύθηκε από τον Roman Kresta, ο οποίος έδωσε το αγωνιστικό «παρών» για πάνω από μία δεκαετία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, οδηγώντας για λογαριασμό ομάδων όπως η Ford και η Skoda.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Ο ΚΥΠΡΙΟΣ ΠΟΥ ΑΓΓΙΞΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ FORMULA 1 - ΕΥΤΥΧΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ | Speedzone Podcast EP21