Οδηγούμε την BMW iX3
Το μεσαίο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της BMW έφτασε, και σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την οδήγησή του.
Τον τελευταίο καιρό οι ειδήσεις που αφορούν τα ηλεκτρικά μοντέλα της BMW έχουν πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας. Πριν από μερικές ημέρες έγινε το επίσημο λανσάρισμα στην εγχώρια αγορά, και έκτοτε μάθαμε μέσω επίσημης ανακοίνωσης τη στρατηγική του Γερμανού κατασκευαστή σχετικά με την ηλεκτροκίνηση. Αυτή η στρατηγική άρχισε να παίρνει αμέσως σάρκα και οστά, αφού έπειτα από λίγο ακολούθησαν οι επίσημες παρουσιάσεις, αλλά και της i4.
Η X3 διαθέτει μία πλήρη γκάμα εναλλακτικών συστημάτων κίνησης, βενζίνης, πετρελαίου, plug-in υβριδικού και πλέον αμιγώς ηλεκτρικού, και είναι το πρώτο μοντέλο της BMW το οποίο πρεσβεύει τη στρατηγική «Δύναμη της επιλογής», δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες να επιλέξουν το μοντέλο που ικανοποιεί στο μέγιστο βαθμό τις ανάγκες τους.
Αντικρίζοντας για πρώτη φορά την iX3, δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εντοπίσεις τις διαφορές σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα της οικογένειας. Ο «ηλεκτρικός» χαρακτήρας της κατασκευής τονίζεται από τις χαρακτηριστικές, χρώματος μπλε πινελιές, την κλειστή μάσκα και τις ειδικής σχεδίασης ζάντες (19 ή 20 ιντσών), που συμβάλλουν καθοριστικά στην επίτευξη ενός κορυφαίου για την κατηγορία συντελεστή οπισθέλκουσας, ο οποίος ορίζεται για την περίσταση στην τιμή 0,29. Οι αεροκουρτίνες και οι αεροδυναμικής σχεδίασης τροχοί μειώνουν κατά 5% την αεροδυναμική αντίσταση, αυξάνοντας την εργοστασιακή αυτονομία κατά 10 χλμ.
Η BMW iΧ3 τροφοδοτείται από έναν ηλεκτροκινητήρα (με ηλεκτρική διέγερση χωρίς τη χρήση μαγνήτη), ο οποίος κινεί τους πίσω τροχούς. Η μέγιστη ισχύς του είναι 286 ίπποι, με τη ροπή να αγγίζει τα 400 Nm. Οι εν λόγω τιμές είναι σε θέση να εξασφαλίσουν στο γερμανικό SUV επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 6,8 δλ., η δε τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα. Στη ρεπρίζ, μάλιστα, των 80-120 χλμ./ώρα, η διαδικασία του προσπεράσματος ολοκληρώνεται σε μόλις 2,5 δλ.
Ολόκληρη η βασική μονάδα κίνησης, eDrive 5ης γενιάς, που αποτελείται από τον ηλεκτροκινητήρα, τη μονάδα ελέγχου και το σύστημα που μεταδίδει την κίνηση στους πίσω τροχούς μέσω κιβωτίου μονής σχέσης (σ.σ.: συνολικά το σύστημα κίνησης έχει μεγαλύτερη κατά 30% πυκνότητα ισχύος σε σχέση με εκείνο του i3), έχει αρκετά compact διαστάσεις και βρίσκεται τοποθετημένη στο πίσω μέρος. Η μπαταρία των 80 kWh ζυγίζει 519 κιλά και είναι τοποθετημένη στο δάπεδο καθώς και στο χώρο κάτω από τα πίσω καθίσματα, κάτι που ελαχιστοποιεί τις χωροταξικές επιπτώσεις (ελάχιστα μικρότερος είναι ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών, ενώ το πόρτ μπαγκάζ έχει χωρητικότητα 510 λίτρων), ενώ την ίδια στιγμή χαμηλώνει το κέντρο βάρους κατά 75 χλστ.
Αυτό λοιπόν σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε με μια κατασκευή που απέχει από το έδαφος 179 χλστ., ζυγίζει 2.260 κιλά, είναι πισωκίνητη και με μια ελαφρώς οπισθόβαρη κατανομή (43% εμπρός και 57% πίσω). Για τη μεταφορά όλης αυτής της δύναμης στο δρόμο, δεν υπάρχει η αρωγή κάποιου συστήματος τετρακίνησης, παρά μόνο το ARB, που έχει εξελιχθεί ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα και ελέγχει ταχύτατα την πρόσφυση των τροχών. Προσθέστε τώρα σε όλα αυτά και το γεγονός ότι το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν εξοπλισμένο με χειμερινά ελαστικά, και μπορείτε να καταλάβετε γιατί πραγματικά περιμέναμε με ανυπομονησία να διαπιστώσουμε πώς θα συμπεριφερόταν η iX3 στους στεγνούς δρόμους.
Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η iX3 παραμένει μια αυθεντική BMW στον δρόμο, και αυτό είναι κάτι που τελικά ισχύει σε μεγάλο βαθμό. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική χάρις στην συνεισφορά των ηλεκτρικών στοιχείων της κατασκευής, αλλά και το στάνταρντ σύστημα ηλεκτρονικά προσαρμοζόμενης απόσβεσης των αμορτισέρ. Η χαμηλή κατανομή της μάζας επιτρέπει στην iX3 να καμουφλάρει έντεχνα το βάρος της ακόμα και σε πιο σφιχτές στροφές. Χάρη και στην αμεσότητα της απόκρισης του ηλεκτροκινητήρα, δεν είναι δύσκολο να παρασυρθείς, έστω και αν αυτό δεν είναι το βασικό ζητούμενο σε ένα ηλεκτρικό όχημα. Αυτή η φιλοσοφία του «όλα πίσω» αποδεικνύεται πολύ αποτελεσματική στο στεγνό και μας κάνει να αναρωτιόμαστε πόσο καλύτερη θα μπορούσε να είναι η κατάσταση με ένα χαμηλότερο αμάξωμα, όπως για παράδειγμα στην επερχόμενη i4. Το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης τα καταφέρνει πολύ καλά και, ενεργοποιώντας τη λειτουργία Dynamic Traction Control (DTC), μπορείς να περιορίσεις την αναπόφευκτη παρεμβατικότητα που απορρέει από τη μέτρια πρόσφυση των χειμερινών ελαστικών σε επαρχιακούς δρόμους. Από εκεί και πέρα, θα θέλαμε το τιμόνι να γινόταν πιο βαρύ, τουλάχιστον στο σπορ πρόγραμμα λειτουργίας, ενώ μένει να αποδειχθεί αν και κατά πόσο αναγκαία θα ήταν η τετρακίνηση σε συνθήκες πραγματικά χαμηλής πρόσφυσης.
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση σε ιδανικές συνθήκες (ελάχιστο φορτίο και σταθερή κίνηση με μεσαίες ταχύτητες), η κατανάλωση διαπιστώσαμε ότι μπορεί να πέσει ακόμα και στις 15 kWh/100χλμ., ενώ κατά μέσο όρο η τιμή διαμορφώνεται οριακά πάνω από τις 20 kWh/100 χλμ., κάτι που μεταφράζεται σε μια μέση αυτονομία γύρω στα 350 χλμ. Χάρη στον on-board φορτιστή (150 kW DC, 11 kW AC), η διαδικασία μίας ολόκληρης φόρτισης μπορεί να ολοκληρωθεί με wallbox 3,7/7,4 ή 11 kW σε 28,4/15,3, ή 11 ώρες αντίστοιχα, ενώ σε ταχυφορτιστή των 50 kW για το 80% της χωρητικότητας χρειάζονται 1,7 ώρες.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ανάκτηση της ενέργειας μπορεί να ρυθμιστεί από τον οδηγό σε τρεις διαφορετικές βαθμίδες, ενώ υπάρχει και ένα πλήρως αυτοματοποιημένο πρόγραμμα, το οποίο λαμβάνει υπόψη του τα προπορευόμενα οχήματα και τις συνθήκες κίνησης, χωρίς να χρειάζεται κάποια παρέμβαση από τη μεριά του οδηγού. Αν πάντως χρειαστεί, ο τελευταίος μπορεί να επιλέξει τη λειτουργία B από τον επιλογέα του κιβωτίου, κάτι που ουσιαστικά εκμηδενίζει τη χρήση του μεσαίου πεντάλ.
Ένα σημείο που δε θα λέγαμε ότι μας κέρδισε αφορά τα iconic sounds, το σύστημα δηλαδή που παράγει μια παλέτα ψηφιακών ήχων που μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με την περίσταση. Αν λοιπόν ο οδηγός δε θέλει να απολαμβάνει την απόλυτη ησυχία της ηλεκτρικής λειτουργίας ή το προηγμένο ηχοσύστημα, τότε υπάρχουν αυτοί οι ψηφιακοί ήχοι που προσπαθούν να θυμίσουν κάτι από κλασική βενζινοκίνητη λειτουργία, με το τελικό αποτέλεσμα όμως να αφήνει μια έντονα τεχνητή χροιά._ Σ. Τ.
BMW iX3
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 286 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 400 Nm
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο μονής σχέσης
ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα διπλού συνδέσμου
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.734x1.891x1.668 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.864 χλστ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 510-1.560 λίτρα
ΒΑΡΟΣ: 2.260 κιλά
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 80 kWh
ΦΟΡΤΙΣΗ ΑC (3,7/7,4/11 kW): 28,4/15,3/11 ώρες
ΦΟΡΤΙΣΗ DC (50/100 kW): 1,5/0,5 ώρες
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 460 χλμ.*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,8 δλ.*
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ:180 χλμ./ώρα*
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ