NASCAR: Kαι νέο θύμα εμμένουσας διάσεισης
Ο Alex Bowman γίνεται o δεύτερος οδηγός NASCAR που αποχωρεί από τα playoffs σε λίγες εβδομάδες, λόγω εμμένουσας εγκεφαλικής διάσεισης. Ερωτηματικά για την ασφάλεια της νέας γενιάς αγωνιστικών.
Το ατύχημα του 29χρονου Alex Bowman, οδηγού της Hendrick Chevrolet, ενώ συμμετείχε στα playoffs του NASCAR, στην οβάλ πίστα του Texas στις 25 Σεπτεμβρίου, από έξω έδειχνε σαν μια αρκετά συνηθισμένη πτώση στον τοίχο, όχι ιδιαίτερα επώδυνη.
Εδώ μπορείτε να δείτε το ατύχημα με το σχόλιο της ζωντανής μετάδοσης. Μάλιστα ο οδηγός έφερε το αυτοκίνητο πίσω στα pits, όπου το επισκεύασαν και συνέχισε κανονικά τον αγώνα.
Σε αργή κίνηση όμως, από την εσωτερική κάμερα του αυτοκινήτου, βλέπουμε το κράνος του οδηγού να χτυπά απότομα στο προσκέφαλο, τόσο απότομα που το λεξάν ανεβοκατέβηκε. Ήταν τόσο ισχυρή η πρόσκρουση, που τα χέρια του οδηγού έφυγαν από το τιμόνι ενώ βλέπουμε τα γόνατα και τα πόδια του να τινάζονται προς τα επάνω.
Μάλιστα, ο ίδιος ακούγεται να λέει στην ενδοεπικοινωνία πως αυτή ήταν η πιο δυνατή πρόσκρουση που αισθάνθηκε ποτέ του και ότι δε μπορεί να οδηγήσει άλλο. Με αυτά τα δεδομένα, είναι παράδοξο που, αντί να τον στείλουν στο ιατρικό κέντρο για εξετάσεις από την ιατρική ομάδα του NASCAR, τον έστειλαν ξανά στον αγώνα, μόλις του επισκεύασαν το αυτοκίνητο.
Ως αποτέλεσμα, μετά τον αγώνα διαγνώσθηκε με εγκεφαλική διάσειση, και αποφασίστηκε να μην τρέξει στον επόμενο αγώνα. Στο μεταξύ, το τραύμα αποδείχθηκε εμμένουσα διάσειση, οπότε χθες ανακοινώθηκε ότι θα χάσει τουλάχιστον άλλους τρεις αγώνες. Και βλέπουμε.
Εδώ το χθεσινοβραδινό μήνυμα του Alex Bowman στα ΜΚΔ, όπου αναφέρει ότι δίνει πλέον προτεραιότητα στην υγεία του.
Πρόκειται για τον δεύτερο οδηγό που υποχρεώνεται να αποχωρήσει από τα playoffs του NASCAR λόγω εμμένουσας εγκεφαλικής διάσεισης σε λίγες εβδομάδες, ύστερα από τον Kurt Busch που αποχώρησε στα τέλη Αυγούστου.
2 οδηγοί, από τους 16 όλους κι όλους που συμμετέχουν στα playoffs του NASCAR, να υποχρεώνονται να αποχωρήσουν μέσα σε λίγες εβδομάδες από την ίδια αιτία, την εμμένουσα εγκεφαλική διάσειση, είναι ένα άβολα υψηλό ποσοστό, που εγείρει σοβαρά ερωτηματικά για την ασφάλεια της νέας γενιάς αγωνιστικών του φετινού Πρωταθλήματος NASCAR, που χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερα αυξημένη ακαμψία.
Tον περασμένο Ιούλιο, στο άρθρο μας, Διάσειση, το ύπουλο τραύμα, εξηγούσαμε για ποιο λόγο είναι o τομέας στον οποίο πρέπει πλέον να δοθεί η δέουσα προσοχή: Τα σύγχρονα αγωνιστικά αυτοκίνητα διαθέτουν ένα κλωβό ασφαλείας, ο οποίος προσφέρει στον οδηγό τον απαραίτητο ζωτικό χώρο, σε περίπτωση ατυχήματος. Οι ζώνες ασφαλείας και το αγωνιστικό μπάκετ τον συγκρατούν στη θέση του, το κράνος προστατεύει το κεφάλι και το σύστημα HANS προστατεύει τον αυχένα.
Ο εγκέφαλος όμως, εξακολουθεί να κινείται με την ταχύτητα που είχε το όχημα πριν την πρόσκρουση, ώσπου προσκρούει στα εσωτερικά τοιχώματα του κρανίου. Αν οι τιμές επιβράδυνσης, τα G που θα δεχτεί τη στιγμή αυτής της πρόσκρουσης, είναι σοβαρές, αποτέλεσμα είναι η διάσειση.
Σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί ο οδηγός να πέσει σε κώμα ή και να χάσει τη ζωή του, όπως συνέβη στον Jules Bianchi, στο Grand Prix Ιαπωνίας το 2014, ο οποίος δέχτηκε στιγμιαία 254 G.
Ο Dale Earnhardt Jr, ο δημοφιλέστερος οδηγός στην ιστορία του NASCAR, έκρυβε για χρόνια εμμένουσα διάσειση, για να μη χάσει την καριέρα του, ώσπου η κατάσταση έφτασε πλέον στο απροχώρητο το 2016 και βγήκε και μίλησε ανοιχτά για το πρόβλημά του. 6 χρόνια μετά ακόμη δεν έγινε καλά.
Μα και ο Nelson Piquet, τρις Παγκόσμιος Πρωταθλητής Formula 1, έκρυβε για χρόνια, στο όνομα της καριέρας, το πρόβλημα εμμένουσας διάσεισης, που του άφησε το ατύχημα στην Imola το 1987.
Εύλογα αναρωτιέται κανείς πόσοι άλλοι οδηγοί αγώνων έκρυβαν ή και κρύβουν ανάλογο ζήτημα υγείας.
Στο μεταξύ στο NASCAR οι οδηγοί βγαίνουν πλέον και μιλούν ανοιχτά για τα ζητήματα ασφαλείας που προκύπτουν από τη νέα γενιά των αγωνιστικών αυτοκινήτων NASCAR.
Οι αρχές του NASCAR ανακοίνωσαν ότι πρόκειται να κάνουν αλλαγές στα αυτοκίνητα του 2023 με βασικό γνώμονα την προστασία των οδηγών από χτυπήματα που προκαλούν εγκεφαλική διάσειση. Αναμένουμε.