Υπερπολυτελή SUV: Η νέα μεγάλη «κόντρα»

Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini και Rolls-Royce ανταγωνίζονται στο πιο χρυσοφόρο νέο «χωράφι» της Αυτοκίνησης, που ακούει στο ευμεγέθες όνομα «υπερπολυτελή SUV».

H κατηγορία των υπερπολυτελών SUV από κατασκευαστές αυτοκινήτων υψηλού κύρους είναι ακόμη νέα στην παγκόσμια αγορά, ωστόσο τα δεδομένα δείχνουν ότι το εμπορικό της μέλλον είναι φωτεινό. Απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό, χωρίς «ταβάνι» στις οικονομικές του δυνατότητες (βαθύπλουτοι jet-setters, διάσημοι ηθοποιοί και άνθρωποι του θεάματος, μεγιστάνες του πετρελαίου, ιδιοκτήτες επιχειρηματικών ομίλων, αρχηγοί κρατών, παγκοσμίου φήμης αθλητές κλπ). Παρά το γεγονός ότι αυτή η αγοραστική κατηγορία είναι ολιγάριθμη, οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων αυτών αποκομίζουν μεγάλο κέρδος ανά όχημα, καθιστώντας τα superluxury SUV μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση. Με τη γλώσσα των αριθμών όσοι «διέβησαν τον Ρουβίκωνα», παίρνοντας την απόφαση να έρθουν σε ρήξη με τις παραδοσιακές τους αξίες, βγήκαν κερδισμένοι.

Οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν σημαντικά, ιδιαίτερα σε αγορές όπως η ΗΠΑ, η Κίνα και η Μέση Ανατολή, σε βαθμό που τα υπερπολυτελή SUV να υπερβαίνουν σε ταξινομήσεις τα πλήρως καταξιωμένα υπόλοιπα μοντέλα τους. Οι κατασκευαστές στους οποίους αναφερόμαστε (τηρώντας αλφαβητική σειρά) είναι η Aston Martin, η Βentley, η Ferrari, η Lamborghini και η Rolls-Royce. To πιο πρόσφατο από τα προαναφερθέντα άλλοτε «κάστρα» των παραδοσιακών αξιών που έπεσε, ήταν το «όρθιο αλογάκι» από το Μαρανέλο.

Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στην Porsche, η οποία ήταν ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων επιδόσεων που τόλμησε να «τσαλακώσει» την εικόνα του (με την Cayenne). H εμπορική επιτυχία που γνώρισε (και συνεχίζει) το πρώτο τετράθυρο (και τετρακίνητο) μοντέλο των Γερμανών, ήταν ο καταλύτης των εξελίξεων για όλους. Φυσικά υπάρχει και παρελθόν, με τα Land Rover και Toyota Land Cruiser να γίνονται τα πρώτα καταξιωμένα τετρακίνητα που απέκτησαν επιτυχημένες πολυτελείς εκδόσεις. Έπειτα, είναι και η BMW X5 που καταλαμβάνει μια θέση στα αυτοκίνητα που άλλαξαν τα δεδομένα, επιπρόσθετα με τον οδηγοκεντρικό της χαρακτήρα.

Καιρός όμως να παρουσιάσουμε τα πέντε, για την ώρα, ξεχωριστά στελέχη της κατηγορίας των υπερπολυτελών SUV

Aston Martin DBX

ASTON MARTIN DBX
Για να έχουμε αίσθηση πόσο σημαντική είναι η αγορά της Κίνας για την Aston Martin, αρκεί να αναφέρουμε ότι εκεί επέλεξε να παρουσιάσει η βρετανική εταιρεία το πρώτο SUV μοντέλο στα 109 χρόνια της ιστορίας της. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που φέρνει του Βρετανούς από την Gaydon σε αχαρτογράφητα για τους ίδιους νερά συναντώντας στο διάβα τους μοντέλα, όπως η Lamborghini Urus, η Bentley Bentayga, η Rolls Royce Cullinan και η Ferrari Purosangue. Η παραγωγή της ξεκίνησε το 2019, στο εργοστάσιο της εταιρείας, στο St Athan της Ουαλίας. Εκεί, κατασκευάζεται και η νέα Lagonda, με την οποία μοιράζονται το ίδιο δάπεδο. Κάτω από το εμπρός καπό της φιλοξενεί τον 4λιτρο V8 bi-turbo της Mercedes-AMG, τον ίδιο που είδαμε να χρησιμοποιεί και η ομόσταβλη DB11. Η ισχύς του κινητήρα έχει οριστεί στους 550 ίππους, με τη ροπή να αγγίζει τα 700 Nm (707 ίππους αποδίδει η έκδοση DBX 707, που παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο του 2022). Σύμφωνα με το εργοστάσιο, το γερμανικό «διαμάντι» των 550 ίππων μπορεί να εξασφαλίσει στη νέα DBX επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 4,2 δλ. και τελική ταχύτητα που υπερβαίνει οριακά τα 290 χλμ./ώρα. Η κίνηση μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς μέσω ενός 9τάχυτου και αυτόματου κιβωτίου (με μετατροπέα ροπής) το οποίο συνδράμει ένα ενεργό κεντρικό διαφορικό, με το πίσω να είναι περιορισμένης ολίσθησης.

Aston Martin DBX

Η Aston Martin DBX βασίζεται σε μία νέα πλατφόρμα, η οποία έχει εξελιχθεί κάνοντας χρήση υλικών που «πριμοδοτούν» την ακαμψία, το βάρος (το τελευταίο φτάνει στα 2.245 κιλά) αλλά και τους διαθέσιμους χώρους στην καμπίνα. Εκτός από τον επαρκή «αέρα» για πέντε, μπορεί να φιλοξενήσει στο πολυτελές της εσωτερικό με τις δύο οθόνες αφής των 10,25 και 12,3 ιντσών αποσκευές με χωρητικότητα 632 λίτρων. Η DBX εφοδιάζεται με αερανάρτηση τριών σταδίων, καθώς και με ενεργές αντιστρεπετικές δοκούς (eRAC), οι οποίες ελέγχονται μέσω ενός ηλεκτρικού συστήματος που λειτουργεί με τάση 48V. Χάρη στο χαρακτηριστικό αυτό, η ροπή που μπορεί να ασκηθεί σε κάθε άξονα μπορεί να φτάσει στα 1.400 Nm. Την ίδια στιγμή, το ύψος του αυτοκινήτου από το έδαφος μπορεί να μεταβληθεί κατά +45 χλστ. σε σχέση με τα «κανονικό» ή να «κατέβει» κατά 50 χλστ. για πιο σπορτίφ αίσθηση και απόδοση στο δρόμο (διαστάσεις: μήκος 5.039 χλστ., πλάτος 1.998 χλστ., ύψος 1.680 χλστ., μεταξόνιο 3.060 χλστ.).

Bentley Bentayga

BENTLEY BENTAYGA
Η Bentayga αποτελεί για τη βρετανική εταιρεία ένα μοντέλο σταθμό, έχοντας κερδίσει μέχρι σήμερα την εμπιστοσύνη 20.000 αγοραστών ανά την υφήλιο. Κάθε αντίτυπο του πολυτελούς SUV της Bentley, το οποίο κατασκευάζεται στο χέρι στο Crew με την αρωγή 230 εξειδικευμένων εργαζομένων, βγαίνει ως ολοκληρωμένο προϊόν από τη γραμμή παραγωγής ύστερα από 100 ώρες δουλειάς. Κατά την παρουσίασή της, η Bentley Bentayga φιλοξενούσε κάτω από το εμπρός καπό της έναν W12 κινητήρα με χωρητικότητα έξι λίτρων με απόδοση 608 ίππων και 900 Nm, ο οποίος της εξασφαλίζει επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 4,1 δλ. και τελική ταχύτητα 301 χλμ./ώρα. Η κορυφαία έκδοση της οικογένειας είναι η Speed, με τον twin-turbo κινητήρα των έξι λίτρων να αποδίδει 635 ίππους.

Bentley Bentayga

Η γκάμα του βρετανικού υπερπολυτελούς SUV μοντέλου συμπληρώνεται από έναν υπερτροφοδοτούμενο V8 κινητήρα με απόδοση 550 ίππων, ο οποίος αποδίδει 770 Nm ροπής σταθερά από τις 1.960 έως και τις 4.500 σ.α.λ., τιμές που προσφέρουν επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 4,5 δλ. και τελική ταχύτητα 290 χλμ./ώρα. Η πιο σύγχρονη και εναρμονισμένη στα σύγχρονα δεδομένα εκδοχή της Bentayga είναι η υβριδική, η οποία παίρνει κίνηση από έναν τρίλιτρο V6 κινητήρα βενζίνης σε συνδυασμό με ηλεκτροκινητήρα, αποδίδοντας συνδυαστικά 449 ίππους και ροπή 700 Nm. Το όλο πακέτο συμπληρώνεται από μια μπαταρία 17,3 kWh, η οποία εξασφαλίζει ηλεκτρική αυτονομία της τάξης των 40 χλμ. Το σημαντικότερο ωστόσο χαρακτηριστικό της υβριδικής μονάδας είναι οι χαμηλές εκπομπές ρύπων, οι οποίες περιορίζονται στα μόλις 79 gr CO2 ανά χιλιόμετρο, καθώς και η τυποποιημένη μέση κατανάλωση των 3,5 λιτ./100 χλμ (διαστάσεις: μήκος 5.125 χλστ., πλάτος 1.998 χλστ., ύψος 1.742 χλστ., μεταξόνιο 2.995 χλστ.).

Ferrari Purosangue

FERRARI PUROSANGUE
Στην περίπτωση της Purosangue, δεν πρόκειται για ένα οποιοδήποτε SUV, αλλά για μία πρόταση που ενσωματώνει στο κατασκευαστικό της DNA σχεδόν όλα τα γνώριμα χαρακτηριστικά του δημιουργού της (επιδόσεις, κομψότητα, υψηλή τεχνολογία). Η Ferrari αρνείται να τη χαρακτηρίσει ως «SUV», δηλώνοντας ότι «πρόκειται για το πρώτο 4θυρο και 4θέσιο μοντέλο στην 75χρονη ιστορία της». Επίσης, επαναλαμβάνει ότι οι πωλήσεις της δεν πρόκειται να ξεπεράσουν σε βάθος χρόνου ποσοστό μεγαλύτερο του 20% των συνολικών ταξινομήσεων της εταιρείας ανά τον κόσμο, γεγονός που θα διατηρήσει τη μοναδικότητά της. Διαθέτει οροφή από carbon, με στόχο τη διατήρηση του βάρους ελαφρά επάνω από 2.000 κιλά. Σχεδιαστικά, η Ferrari υιοθέτησε τη λύση των αντίθετα ανοιγόμενων θυρών, για να διευκολύνεται η επιβίβαση και η αποβίβαση από την καμπίνα. Η απόσταση από το έδαφος του αμαξώματος της νέας δημιουργίας του Μαρανέλο είναι 185 χλστ., κάτι που τοποθετεί την Purosangue απευθείας στην τάξη των SUV μοντέλων. Και φυσικά, είναι τετρακίνητη.

Ferrari Purosangue

Η νέα Purosangue παίρνει κίνηση από έναν V12 μηχανικό σύνολο των 6,5 λίτρων με περιεχόμενη γωνία 65 μοιρών και φυσική αναπνοή (πρόκειται για μια εξέλιξη του αντίστοιχου συνόλου της 812 Superfast) που αποδίδει 725 ίππους στις 7.750 σ.α.λ. σε συνδυασμό με 716 Nm ροπής στις 6.250 σ.α.λ. (το όριο περιστροφής του είναι 8.250 σ.α.λ.). Αυτός ο κινητήρας είναι τοποθετημένος πίσω από τον εμπρός άξονα, ενώ το οκτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη βρίσκεται στο πίσω μέρος. Σύμφωνα με τη Ferrari, αυτή η διάταξη συνεισφέρει καθοριστικά στη σχεδόν τέλεια κατανομή του βάρους ανάμεσα στον εμπρός και πίσω άξονα του αυτοκινήτου, που για την περίσταση ακολουθεί την αναλογία 49/51. Όσο για τις επιδόσεις που προσφέρει αυτό το «πακέτο», η Ferrari δηλώνει ότι για την επιτάχυνση από στάση έως τα 100 και 200 χλμ./ώρα απαιτούνται 3,3 και 10,6 δλ. Η τελική ταχύτητα αναμένεται να ξεπερνά τα 310 χλμ./ώρα (διαστάσεις: μήκος 4.973 χλστ., πλάτος 2.028 χλστ., ύψος 1.589 χλστ., μεταξόνιο 3.018 χλστ.).

Lamborhini Urus

LAMBORGHINI URUS
Toν Ιούλιο του 2021, λίγες ημέρες μετά την επίτευξη ενός νέου ρεκόρ πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο του έτους με 4.852 νέες Lamborghini να παραδίδονται σε ισάριθμους πελάτες, η εταιρεία κατέκτησε ένα ακόμα κατασκευαστικό ορόσημο, αυτή τη φορά με άρμα την Urus. Τρία χρόνια μετά την έλευσή της, η Urus ξεπέρασε σε παραγωγή της 15.000 μονάδες, και έτσι το ιταλικό super SUV καθίσταται το μοντέλο με τη μεγαλύτερη παραγωγή στο συντομότερο χρονικό διάστημα από την κυκλοφορία του, στην ιστορία της Lamborghini. Η Urus συνέβαλε σημαντικά στη συνολική αύξηση των πωλήσεων της Lamborghini από την παρουσίασή της τον Δεκέμβριο του 2017, έως και σήμερα. Χάρη στη «δυνατή» εμπορική της παρουσία ανά τον κόσμο, ο συνολικός όγκος πωλήσεων της εταιρείας διπλασιάστηκε το 2019, την πρώτη χρονιά της πλήρους διάθεσής της ανά τον κόσμο.

Lamborghini Urus

Η Lamborghini Urus διαθέτει έναν κινητήρα 4 λίτρων σε διάταξη V8, που αποδίδει 650 ίππους τις 6.000 σ.αλ. και ροπή 850 Nm στις 2.250 σ.α.λ. Με αναλογία ισχύος/λίτρο και κιλών/ίππο της τάξης του 162,7 και 3,38, η Urus είναι σε θέση να εξασφαλίσει επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 3,6 δευτερόλεπτα και «0-200» σε 12,8 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική της ταχύτητα αγγίζει τα 305 χλμ./ώρα. Επίσης, η Lamborghini Urus είναι το ταχύτερο αυτοκίνητο στον πάγο, καθώς τον Μάρτιο του 2021, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης Days of Speed στη λίμνη Βαϊκάλη, το ιταλικό SUV «έπιασε» 298 χλμ./ώρα. Toν Αύγουστο του 2022 η εταιρεία παρουσίασε την έκδοση Performance (100 χλμ,/ώρα σε 3,3 δλ), με 16 ίππους περισσότερους και (μεταξύ αλλων) με 47 κιλά λιγότερο βάρος (διαστάσεις μήκος 5.112 χλστ., πλάτος 2.016 χλστ., ύψος 1.638 χλστ. μεταξόνιο 3.006 χλστ.).

Rolls Royce Cullinan

ROLLS-ROYCE CULLINAN
Το όλο εγχείρημα της βρετανικής εταιρείας, που αποτελεί μέλος του BMW Group από το 1998, είχε ανακοινωθεί από το 2015. Από τότε, τρία χρόνια χρειάστηκαν ώστε η Rolls–Royce να εξελίξει το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο και ταυτόχρονα το πρώτο SUV στα 112 χρόνια της ιστορίας της: τη νέα Cullinan. Το ονομά της προέρχεται από το ομώνυμο διαμάντι, το μεγαλύτερο που έχει βρεθεί ποτέ, βάρους 621,35 γραμμαρίων και 3.106,75 καρατίων, το οποίο ανακαλύφθηκε στη Νότια Αφρική τον Ιανουάριο του 1905. Το διαμάντι εκείνο πήρε το όνομά του από τον πρόεδρο του ορυχείου, Thomas Cullinan.

Rolls Royce Cullinan

Εξωτερικά, πρόκειται για ένα SUV που ακολουθεί πιστά την αισθητική νόρμες της Rolls-Royce. Από πλευράς διαστάσεων, η Cullinan (η οποία βασίζεται σε μια τροποποιημένη εκδοχή του δαπέδου της Phantom) είναι μεγάλη, με το μήκος της να φτάνει τα 5,341 μ., ήτοι 200 χλστ. παραπάνω από την Bentayga, και το μεταξόνιο να αγγίζει τα 3,3 μ. (+303 χλστ. σε σχέση με την τελευταία). Το βάρος της είναι 2.660 κιλά, δηλαδή 200 κιλά παραπάνω από το αντίστοιχο SUV της Bentley.

Rolls Royce Cullinan

Στο μοντέλο ξεχωρίζουν οι πλήρως ρυθμιζόμενες αεραναρτήσεις (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω), οι «ενεργές» αντιστρεπτικές δοκοί, το σύστημα τετρακίνησης, αλλά και το αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής της ZF. Το βρετανικό SUV πατά σε τροχούς με διάμετρο 22 ιντσών, ενώ κάτω από το επιβλητικό καπό του βρίσκεται ο γνωστός 6.75 biturbo V12 κινητήρας των 572 για την περίσταση ίππων, αλλά και των 850 Nm, που εξασφαλίζει τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα.

Rolls Royce Cullinan

Φυσικά, η καμπίνα της νέας Cullinan βρίθει πολυτέλειας, ανέσεων και στοιχείων εξοπλισμού που σπάνια συναντά κανείς σήμερα σε αυτοκίνητα του είδους. Ανάμεσα στα «αξεσουάρ» αυτά ξεχωρίζει κανείς τους δύο τύπους διαθέσιμων καθισμάτων στο πίσω μέρος (Lounge ή Individual Seats), το σύστημα night vision, τις τέσσερις κάμερες, το WiFi hotspot, αλλά και την «κατασκευή αναψυχής», όπως αποκαλείται σε ελεύθερη μετάφραση, που αποκαλύπτεται στο πίσω μέρος της κατασκευής, φυσικά με το πάτημα ενός και μόνο κουμπιού. Πρόκειται για μια διάταξη αποτελούμενη από δύο αναδιπλούμενα καθίσματα και ένα μικρό τραπεζάκι, που με στιλ βασιλικό θα δώσουν σε δύο επιβάτες τη δυνατότητα να απολαύσουν το ποτό τους ρεμβάζοντας στη φύση (διαστάσεις: μήκος 5.341 χλστ., πλάτος 2.000 χλστ., ύψος 1.835 χλστ., μεταξόνιο 3.295 χλστ.).

Rolls Royce Cullinan

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Προσκύνημα στο «Ναό της Ταχύτητας» και επίσκεψη στο Maranello | SpeedZone podcast EP14

Tags: