WRC – EKO Ράλλυ Ακρόπολις: Η δεύτερη γενιά
Το Ράλλυ Ακρόπολις συμπληρώνει φέτος 69 χρόνια και σίγουρα έχει μεγαλώσει πολλές γενιές θεατών, οργανωτών και αγωνιζομένων.
Με πρώτη διοργάνωση το 1953 και με εξαιρέσεις το 1974 λόγω της πετρελαϊκής κρίσης και τα 2019 και 2020, οι καλύτεροι οδηγοί της πατρίδας μας και του εξωτερικού “παίρνουν τα βουνά” για να διεκδικήσουν τον τίτλο του καλύτερου, στο σκληρότερο αγώνα του κόσμου. Το 2022 θα είναι η 40η φορά που το Ράλλυ Ακρόπολις προσμετράει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών και αποτελεί έναν από τους πιο κλασικούς αγώνες του WRC.
To Ράλλυ Ακρόπολις έχει αναθρέψει γενιές αγωνιζομένων.
Θυμόμαστε τις πολλές προσπάθειες του “Ιαβέρη” στον αγώνα να τα βάλει με τα “θηρία”, αλλά και αυτές των γιών του Κωνσταντίνου και Άρη να βαδίζουν στα χνάρια του πατέρα. Θυμόμαστε τον Σωτήρη Χατζητσοπάνη να συμμετέχει επί σχεδόν μια εικοσαετία και να παραδίδει τη σκυτάλη στον γιό του Πάνοπου κατάφερε το 2001 να τερματίσει πρώτος Έλληνας. Θυμόμαστε τον 4 φορές ταχύτερο Έλληνα του αγώνα Γιώργο Μοσχού να μεταλαμπαδεύει τη φλόγα στους γιούς του Μανώλη και Παύλο, τον επίσης νικητή της “άτυπης” Ελληνικής κατάταξης “Λεωνίδα” ή κατά κόσμο Αλέξανδρο Μανιατόπουλο να παραχωρεί τη θέση του στον απόγονό του Λεωνίδα. Θυμόμαστε επίσης τον ρέκορντμαν συμμετοχών ανάμεσα στους ξένους του Ακρόπολις Rudi Stohl και δεύτερο γενικής το 1995 να δίνει τα ηνία στον γιό του Manfred ο οποίος βρέθηκε στη λίστα εκκίνησης 10 φορές και τις δύο από αυτές τερμάτισε στην πρώτη 8αδα. Ένα πρόσφατο παράδειγμα διαδοχής είναι κι αυτό του νικητή του Ακρόπολις το 2004 Petter Solberg να δίνει το χρίσμα στον μονάκριβο του Oliver το 2021 χωρίς αυτός να καταφέρει να τερματίσει.
Στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις του 2022 έχουμε αρκετά παραδείγματα, υιών που ακολουθούν τα βήματα των πατεράδων τους στον εθνικό μας αγώνα.
Αυτός που στα 21 του ξεπέρασε ήδη τον πρόγονο του είναι ο Kalle Rovanpera. O νεαρός Φινλανδός κέρδισε στην πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα πέρυσι με Toyota Yaris WRC και θα διεκδικήσει και φέτος τη νίκη με Toyota Yaris Rally1. Μια νίκη μάλιστα θα τον φέρει αγκαλιά με τον Παγκόσμιο Τίτλο.
Ο μπαμπάς Harri Rovanpera στις 8 συμμετοχές του στο Ράλλυ των Θεών, με τέσσερις διαφορετικούς κατασκευαστές και έξι διαφορετικά μοντέλα αγωνιστικών, κατάφερε να ανεβεί στο βάθρο δύο φορές, το 2001 με Peugeot 206 WRC και το 2004 με Peugeot 307 WRC, ενώ ήταν νικητής της κατηγορίας F2 το 1998 με Seat Ibiza Kit Car.
Ακόμα ένας γιος που οι επιτυχίες του είναι μεγαλύτερες από αυτές του πατέρα του είναι ο Elfyn Evans. Ο δευτεραθλητής του WRC τα δύο τελευταία χρόνια θα κάνει φέτος την 3η του εμφάνιση στον εθνικό μας αγώνα, με Toyota Yaris Rally1, έχοντας επιτύχει την 6η θέση γενικής το 2021 και τη νίκη στην κατηγορία WRC Academy το μακρινό 2012.
Γιος και πατέρας έχουν κερδίσει το Βρετανικό Πρωτάθλημα Ράλλυ με διαφορά 20 ετών (2016-1996) με τον μπαμπά Gwyndaf να μην ολοκληρώνει το 2002, στη μοναδική του συμμετοχή στο Ακρόπολις, με πρόβλημα στον κινητήρα του MG ZR S1600 που οδηγούσε.
Δεν έφτασε μακριά στο Ακρόπολις ο πολυπρωταθλητής Φινλανδίας Sebastian Lindholm στη μοναδική συμμετοχή του στην Ελλάδα το 1988 με Audi Coupe Quattro. Εγκατέλειψε μόλις στην 4η ειδική, τον Όσιο Μελέτιο, απο ηλεκτρικά σε μια εποχή που δεν υπήρχε το “super rally”.
O διάδοχος του Emil είχε σαφώς μεγαλύτερη τύχη πέρυσι όταν κατάφερε να τερματίσει με Skoda Fabia Rally2 Evo στην τρίτη θέση της κατηγορίας WRC3. Ο 26χρονος περσινός πρωταθλητής Φινλανδίας και ανηψιός του Marcus Gronholm θα συμμετέχει και φέτος στο Ακροπολις με Skoda και στόχο τη νίκη στην κατηγορία WRC2 Juniors.
Μηδέν εις το πηλίκο μέχρι στιγμής στο Ράλλυ των Θεών τόσο για τον πατέρα Yves Loubet όσο και για τον γιό Pierre–Louis. Ο Πρωταθλητής Ευρώπης του 1989 Yves «επιχείρησε» το 1988 στην Ελλάδα «τσαλακώνοντας» μια Lancia Delta Integrale του Jolly Club.
O Pierre– Louis, πρωταθλητής της κατηγορίας WRC2 το 2019 έβγαλε από το δρόμο το Hyundai i20 CoupeWRC πέρυσι στην Ελάτεια, επανήλθε με super rally χωρίς ωστόσο να φτάσει στον τερματισμό εγκαταλείποντας με πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Φέτος ελπίζει να έχει καλύτερη τύχη με το Ford PumaRally1.
Στη λίστα των οδηγών δεύτερης γενιάς που συμμετέχουν στο Ράλλυ Ακρόπολις βρίσκονται φυσικά και Έλληνες. Λάτρεις του Ακρόπολις οι άνδρες της οικογένειας Χαλκιά μετράνε μαζί συνολικά 26 εκκινήσεις στον αγώνα. Ο Βασίλης “Bill–Jack” Χαλκιάς σταμάτησε (;) στα 13 Ακρόπολις, όλα με Nissan, με 7 τερματισμούς, τις εποχές μάλιστα που ο τερματισμός στο σκληρότερο αγώνα του κόσμου θεωρούνταν άθλος.
Σε 13 Ράλλυ Ακρόπολις έχει εκκινήσει και ο υιός Θέμης Χαλκιάς με σημαντικότερη επιτυχία την πρώτη θέση ανάμεσα στα ελληνικά πληρώματα το 2013. Φέτος θα εκπροσωπήσει τα ελληνικά χρώματα στην κατηγορία WRC2 οδηγώντας Skoda Fabia Rally2 Evo με στόχο την είσοδο στη βαθμολογούμενη δεκάδα.
Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί η φετινή συμμετοχή των Μάνου και Κώστα Στεφανή, με υιό και πατέρα στο ίδιο αυτοκίνητο. Οι δυό τους έχουν προσπαθήσει ξανά, τόσο το 2006 όσο και το 2007 χωρίς να φτάσουν στον τερματισμό. Θα είναι φέτος η χρονιά τους; Συμμετέχουν με Hyundai i20 Rally2 με τον Κώστα Στεφανή να έχει 28 συμμετοχές στο Ακρόπολις. Ο πιο επιτυχημένος Έλληνας συνοδηγός κέρδισε τον αγώνα το 1995 με τον Άρη Βωβό, τερμάτισε με τον «Ιαβέρη» στην 5η θέση της γενικής το 1979, και ολοκλήρωσε με τον “Jigger” στην πρώτη δεκάδα ακόμα 5 φορές!
Και μιας και ο λόγος για συνοδηγούς δεν μπορεί να μην αναφερθούν οι συμμετοχές των πατήρ και υιού Harryman στον εθνικό μας αγώνα. Ο πατέρας Terry Harryman συμμετείχε στο Ακρόπολις 6 φορές ως συνοδηγός του Ari Vatanen, του Malcolm Wilson, του Tony Pond και του Hamed Al–Wahaibi. Καλύτερο του αποτέλεσμα η 4η θέση το 1983 δίπλα στον Ari Vatanen με Opel Manta 400.
Για 5η φορά θα βρεθεί στη ράμπα της εκκίνησης φέτος και ο υιός Allan Harryman και μάλιστα, όπως σε όλες τις προηγούμενες, με Έλληνα οδηγό. Στον αγώνα του 2022 θα διαβάζει τις σημειώσεις για τον Παναγιώτη Ισμαήλο στα bucket ενός Ford Fiesta Rally3 στην κατηγορία WRC3. Ο φιλέλληνας Allan έχει συνοδηγήσει για πολλά χρόνια με τον Γιάννη Παπαδημητρίου αλλά και τον Νίκο Παυλίδη και το καλύτερο του αποτέλεσμα στο Ακρόπολις είναι η 14η θέση γενικής με τον Παπαδημητρίου στο επετειακό 50ο Ράλλυ των Θεών.
Μακάρι το Ράλλυ Ακρόπολις να παραμείνει ισόβια στο πρόγραμμα του WRC και να μαγέψει πολλές γενιές ακόμα αγωνιζομένων, θεατών και οργανωτών.