Rally1 έως Rally5: Η δομή των νέων κατηγοριών στα ράλλυ

Mε την ευκαιρία της επικείμενης διεξαγωγής του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και για την καλύτερη παρακολούθησή του, σας υπενθυμίζουμε τα ισχύοντα για τις κατηγορίες των αγωνιστικών αυτοκινήτων που θα δείτε.

Ποιες είναι αυτές οι κατηγορίες, ποια αυτοκίνητα εντάσσονται στην καθεμιά και ποιες είναι οι προδιαγραφές τους, βάσει των κανονισμών; Ας τις εξερευνήσουμε ξεκινώντας από τη μεγαλύτερη Rally1 και καταλήγοντας στη μικρότερη Rally5.

Ford Puma Rally1

Rally1
Aφορά στα πιο ισχυρά αυτοκίνητα των εργοστασιακών ομάδων, τα οποία από το 1997 ήταν γνωστά ως World Rally Cars (WRC), στη μεγαλύτερη αλλαγή κανονισμών την τελευταίων δεκαετιών. Βασικό στοιχείο είναι η προσθήκη ηλεκτροκινητήρα ισχύος 100 kW (136 ίππων), σε συνδυασμό με σύστημα ανάκτησης ενέργειας MGU-K και μπαταρία για αποθήκευση ενέργειας, που τα καθιστά υβριδικά. Την ευθύνη ανάπτυξης του συστήματος, το οποίο θα συμπράττει με τον γνωστό βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων που αποδίδει επίσημα περίπου 380 ίππους, έχει η γερμανική Compact Dynamics. Από εκεί και έπειτα, τα αγωνιστικά προδιαγραφών Rally1 είναι τετρακίνητα και διατηρούν τα θεαματικά αεροδυναμικά τους βοηθήματα. Στο πλαίσιο μείωσης κόστους δανείζονται και στοιχεία από τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2, όπως σειριακό κιβώτιο 5 σχέσεων, μικρότερη διαδρομή των αναρτήσεων και κατάργηση του κεντρικού διαφορικού. Ακόμη, απλοποιημένα είναι τα αμορτισέρ, ο σχεδιασμός στις πλύμνες των τροχών και στις αντιστρεπτικές δοκούς και το ρεζερβουάρ καυσίμων. Τα φρένα είναι υδρόψυκτα και τα ψαλίδια ενιαίου τύπου. Τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1 είναι τα ταχύτερα και πλέον θεαματικά, αποτελώντας πόλο έλξης για τους θεατές στους αγώνες του WRC.

Hyundai i20 N Rally2

Rally2
Πρόκειται για την κατηγορία που έγινε γνωστή ως R5 και τα τελευταία χρόνια είχε αναχθεί στην πιο δημοφιλή για χρήση από ιδιώτες οδηγούς. Από τα μισά της περσινής χρονιάς, τα αυτοκίνητα που διαθέτουν νέα εξαρτήματα χαρακτηρίζονται ως Rally2. Κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η ύπαρξη τούρμπο βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων ισχύος περί τους 280 ίππους, σειριακού κιβωτίου 5 σχέσεων και τετρακίνησης. Από το 2023, τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally2 αναμένεται να εφοδιάζονται με ήπιο υβριδικό σύστημα, που θα προσφέρει επιπλέον ισχύ 10 ίππων μέσω γεννήτριας/μίζας 48V.

Ford Fiesta Rally3 01

Rally3
Μια νέα κατηγορία, που επί της ουσίας αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα ισχυρότερα δικίνητα αυτοκίνητα, τα Rally4 και στα σαφώς πιο δυνατά, αλλά και ακριβά, Rally2. Πρόκειται για αυτοκίνητα με προδιαγραφές αντίστοιχες των Rally4, δηλαδή με υπετροφοδοτούμενο κινητήρα ισχύος μεταξύ 210 και 220 ίππων, αλλά με ύπαρξη τετρακίνησης και φυσικά, σειριακό κιβώτιο 5 σχέσεων. Με τιμή της τάξης των 100.000 ευρώ, στόχος της FIA ήταν μέσω της κατηγορίας Rally3 να προσφέρει μια entry-level επιλογή για τον κόσμο της τετρακίνησης, χωρίς να προκύπτει το κόστος ενός αυτοκινήτου Rally2, σε κτήση και συντήρηση. Η κατηγορία Rally3 φαντάζει ως η πλέον κοντινή σε εκείνη των αυτοκινήτων Group N (Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza), που μεσουράνησαν κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, ενώ σε χώρες όπου δεν υπάρχουν αρκετά αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2, θα μπορούσε να αποτελέσει και την κορυφαία κατηγορία για περιφερειακά ή εθνικά πρωταθλήματα.

Peugeot 208 Rally4

Rally4
Ακόμη μια δημοφιλής κατηγορία, που τα προηγούμενα χρόνια ήταν γνωστή ως R2. Με την υιοθέτηση των τούρμπο να είναι πια σχεδόν καθολική, τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally4 εφοδιάζονται με κινητήρες ισχύος μεταξύ 200 και 220 ίππων, σειριακό κιβώτιο 5 σχέσεων και είναι δικίνητα (κίνηση στους εμπρός τροχούς). Η επιλογή κινητήριων συνόλων, ποικίλει ανάλογα με την επιλογή της κάθε εταιρείας, ενώ οι αναρτήσεις και τα φρένα έχουν βελτιωθεί, καθιστώντας τα σε πραγματικά αγωνιστικά ή Gr.A. Η τιμή αυτών των αυτοκινήτων, ορίζεται περί τα 65.000 ευρώ.

Rally5
H μικρότερη και πιο προσιτή νέα κατηγορία, το κόστος κτήσης των δικίνητων αγωνιστικών της οποίας φλερτάρει με τις 50.000 ευρώ. Τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally5 είναι νορμάλ αυτοκίνητα σε αναρτήσεις ή φρένα, ενώ διαθέτουν βελτιώσεις σε επιμέρους σημεία και φυσικά, πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας της FIA.

RGT
Ακόμη μια κατηγορία, η οποία όμως δεν εντάσσεται στην πυραμίδα της FIA, είναι η R-GT. Σε αυτήν περιλαμβάνονται εξεζητημένα αυτοκίνητα, κυρίως coupe, με κίνηση στους πίσω τροχούς. Σε αυτά εντάσσονται από πιο ισχυρές Porsche 911, μέχρι Alpine A110 και Abarth 124, που συνεχίζουν την αγωνιστική παράδοση δεκαετιών.