Lexus NX 450h+: Δοκιμάζουμε το πρώτο PHEV της Lexus (τιμή)
Στη νέα γενιά του ΝΧ, η Lexus κάνει το επόμενο βήμα και εισέρχεται στην κατηγορία των plug-in υβριδικών premium SUV, με άφθονες δόσεις ντιζάιν, ποιότητας, ευρυχωρίας και «μεταξένιας» κύλισης.
Η πρώτη γενιά λανσαρίστηκε το 2014 και σύντομα έγινε το πιο καλοπουλημένο μοντέλο της Lexus με πωλήσεις 175.000 μονάδων. Αυτήν τη στιγμή συνεισφέρει περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων της εταιρείας στη Γηραιά Ήπειρο, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο οι συνολικές του πωλήσεις έχουν ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο μονάδες.
H Lexus πάντοτε ακολουθούσε τον δικό της δρόμο, αφού από την πρώτη στιγμή που ξεπετάχθηκε από τα «σπλάχνα» της Toyota, έδειξε ότι θέλει να καταφέρει αυτό που στα ’90s φάνταζε ακατόρθωτο, να εισέλθει δηλαδή στα ποιοτικά «χωράφια» των Γερμανών. Δεν έμεινε όμως εκεί, αφού από πολύ νωρίς ξεκίνησε να εξηλεκτρίζεται, όταν οι αντίπαλοί της πόνταραν τα ρέστα τους στους θερμικούς κινητήρες.
Το 2005 παρουσίασε το πρώτο υβριδικό premium SUV, ενώ το 2013 και το 2019 η υβριδική τεχνολογία είχε περάσει στην 3η και την 4η γενιά, αντίστοιχα. Το 2021 παρουσίασε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της μοντέλο (βλέπε UX 300e), ενώ το 2022 το ΝΧ, που δοκιμάζουμε εδώ, εμπλούτισε το οπλοστάσιο της Lexus με επαναφορτιζόμενες (PHEV) δυνατότητες.
Το βιβλίο της υβριδικής τεχνολογίας της Lexus όμως περιλαμβάνει και άλλα κεφάλαια. Την ερχόμενη χρονιά, το RZ θα είναι το επόμενο αμιγώς ηλεκτρικό της μοντέλο στη μεγάλη κατηγορία, ενώ το νέο RX, πέρα από όλα τα καλούδια που συνοδεύουν τη νέα γενιά, θα προσθέσει μία ακόμα βαθμίδα υβριδικής τεχνολογίας, αυτήν της υψηλής απόδοσης (HEV HP).
Η «προαγωγή» του Lexus NX
Από τη στιγμή που η γκάμα της Lexus ξεκινάει από το UX, το νέο NX μεγάλωσε προκειμένου να καλύψει το χώρο που δημιουργήθηκε σε σχέση με το μεγαλύτερο RX. Συγκριτικά πάντως με τους Γερμανούς, ανταγωνιστές οι οποίοι ασπάζονται τη λύση των διπλών εκδόσεων αμαξωμάτων (μία κανονική και μία με κουπέ χαρακτήρα), η Lexus στο νέο NX αποφάσισε να ακολουθήσει μια προσέγγιση σύνθεσης, της επιβλητικής εμφάνισης ενός τυπικού SUV, με αρκετά κουπέ στοιχεία στη σιλουέτα.
Δεσπόζει η ανάγλυφη διαμόρφωση που δημιουργούν οι διάφορες ακμές, το ρύγχος οριοθετείται από τη χαρακτηριστική κάθετη μάσκα που καταλαμβάνει ολόκληρο το διαθέσιμο ύψος. Έντονα ανάγλυφη είναι και η διαμόρφωση του πίσω μέρους, όπου ξεχωρίζει η φωτιζόμενη μπάρα που ενώνει τα φώτα, ενώ στην πέμπτη πόρτα το λογότυπο της Lexus έχει αντικατασταθεί από την ονομασία της μάρκας. Το αυτοκίνητο μάλιστα που είχαμε για δοκιμή ήταν η έκδοση F Sport, που αναγνωρίζεται εξωτερικά από το τονισμένο bodykit, με τις σκουρόχρωμες λεπτομέρειες στους προφυλακτήρες και στα μαρσπιέ, αλλά και από τους τροχούς 20 ιντσών.
Το νέο Lexus NX χτίστηκε επάνω στην πλατφόρμα GA–K, η οποία προσφέρει μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία, χαμηλότερο κέντρο βάρους κατά 20 χλστ., αλλά και πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις, που μεταφράζονται σε περισσότερους χώρους χωρίς να χρειαστεί να γίνουν παραχωρήσεις στην τακτοποίηση των τμημάτων του υβριδικού συστήματος, της μπαταρίας, η οποία στην προκειμένη περίπτωση καταλαμβάνει σχεδόν ολόκληρο το δάπεδο και του ρεζερβουάρ καυσίμου (αμετάβλητη παρέμεινε η χωρητικότητα των 55 λίτρων).
Ενδεικτική λοιπόν της αναβάθμισης του νέου NX είναι η ριζική αναθεώρηση όλων των διαστάσεων. Το μήκος φτάνει στα 4.660 χλστ. (+20 χλστ), το πλάτος στα 1.865 χλστ. (+20 χλστ) και το ύψος στα 1.670 χλστ. Αυξημένο είναι επίσης τόσο το μεταξόνιο των 2.690 χλστ. (+30 χλστ.) όσο το εμπρός και πίσω μετατρόχιο (+30 και +59 χλστ., αντίστοιχα), κάτι που δημιουργεί μία απόλυτα ευρύχωρη καμπίνα για τους επιβάτες.
Κοιτάζοντας ουρανό στα 300 χλμ./ώρα και καμπάνες συναγερμού στο Maranello (SpeedZone podcast EP11)
Αλλά και στο εσωτερικό η Lexus ακολούθησε μια εξίσου τολμηρή προσέγγιση, πάντοτε με έντονο οδηγοκεντρικό ύφος. Συνέχεια του ψηφιακού πίνακα οργάνων δείχνει να είναι η εντυπωσιακή οθόνη αφής 14 ιντσών του κορυφαίου συστήματος Link Ρro (με φωνητικό έλεγχο στα ελληνικά, ασύρματο Apple CarPlay, cloud πλοήγηση και 3D lane guidance). Για την ενημέρωση του οδηγού, εκτός από τα ψηφιακά όργανα, υπάρχει και το head–up display, στο οποίο προβάλλονται μέχρι και πληροφορίες που αφορούν το χειρισμό των νέων απτικών πολυδιακοπτών του τιμονιού.
Ειδική μνεία χρήζει το προηγμένο ηχοσύστημα Mark Levinson, που είναι διαθέσιμο στις εκδόσεις Luxury και F Sport, το οποίο μέσω 17 ηχείων εξασφαλίζει μια απαράμιλλη ψηφιακή εμπειρία 7.1 καναλιών (μάλιστα το subwoofer που τοποθετείται στο πορτ μπαγκάζ δε μειώνει την ωφέλιμη χωρητικότητα).
Αρκετές είναι οι θήκες για μικροαντικείμενα, αφού μπορεί αρχικά οι δύο ποτηροθήκες πλάι από τον επιλογέα να μοιάζουν λίγες, έπειτα από λίγο όμως ο οδηγός ανακαλύπτει ότι η βάση της ασύρματης φόρτισης είναι συρόμενη και από κάτω υπάρχει ένας μεγάλος χώρος για μικροαντικείμενα.
Όπως τονίσαμε ήδη, οι αυξημένες διαστάσεις σε αυτήν τη νέα γενιά του NX έδωσαν το περιθώριο στους μηχανικούς να τακτοποιήσουν όλα τα επιμέρους τμήματα του υβριδικού συστήματος, χωρίς να χρειαστεί να γίνουν χωροταξικές θυσίες στην καμπίνα. Έτσι, στις πίσω θέσεις θα βολευτούν με αρκετή ευκολία ακόμα και επιβάτες με κανονικό ανάστημα, κάτι που οφείλεται στο μεγάλο μεταξόνιο και στην απόλυτα ομαλή διαμόρφωση του δαπέδου. Αυτό πλαισιώνεται από έναν μεγαλύτερο χώρο αποσκευών 545 λίτρων, που πλέον υπερτερεί των περισσοτέρων ανταγωνιστών.
Το τεχνολογικό υπόβαθρο του Lexus NX
Στο νέο NX, η Lexus με το πρόσημο + στην ονομασία καταδεικνύει πλέον την επαναφορτιζόμενη δυνατότητα του συστήματος. Αναβαθμίζοντας το αυτοφορτιζόμενο σύστημα της μικρότερης έκδοσης 350h, το σύνολο του 450+ απαρτίζεται από έναν βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων και 185 ίππων και έναν δυνατό ηλεκτροκινητήρα 182 ίππων ενσωματωμένο στο κιβώτιο eCVT, ενώ στο πίσω μέρος ένας μικρότερος ηλεκτροκινητήρας 54 ίππων αναλαμβάνει να δώσει στο σύνολο χαρακτηριστικά τετρακίνησης.
Συνδυαστικά η απόδοση φτάνει στους 309 ίππους, με τα 0-100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 6,3 δλ. και την τελική ταχύτητα να ανέρχεται στα 200 χλμ./ώρα. H μεγάλη μπαταρία των 18,1 kWh καλύπτει σχεδόν ολόκληρο το δάπεδο και, όπως διαπιστώσαμε, προσφέρει μια αυτονομία που αγγίζει τα 60 χλμ. και μπορεί μάλιστα να ξεπεράσει ακόμα και τα 80 χλμ. σε αστικές συνθήκες, όπου η ανάκτηση ενέργειας είναι αποτελεσματικότερη.
Εκεί όμως όπου πραγματικά βγάζει το καπέλο στους μηχανικούς της εταιρείας είναι αυτή η βελούδινη ποιότητα κύλισης, που συνθέτει το υβριδικό σύνολο, η ηχομόνωση, η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη απόσβεση και πάνω από όλα οι εξαιρετικά καλοδουλεμένες ρυθμίσεις της ανάρτησης. Στην προκειμένη περίπτωση και υπό την αιγίδα της έκδοσης F Sport (εκτός από τις εξωτερικές προσθήκες, εδώ περιλαμβάνονται τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ και τα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης, sport+ και custom), υπάρχει το περιθώρια και για κάτι παραπάνω.
Η πρόσφυση των 20άρηδων τροχών, το τιμόνι (όντας άμεσο και γρήγορο, θα θέλαμε να είχε καλύτερη αίσθηση) μπορεί να υποστηρίξει έναν σβέλτο ρυθμό που εξασφαλίζει η δύναμη του NX 450h+. Ακόμα όμως και αν ο οδηγός θελήσει κάτι πιο περιπετειώδες, τότε για τις offroad εξορμήσεις φροντίζει η τετρακίνηση, το σύστημα trail για πρώτη φορά (που προσομοιάζει τη λειτουργία ενός μπλοκέ διαφορικού), αλλά και η απόσταση των 195 χλστ. Το μοναδικό παράπονο αφορά τη λειτουργία του κιβωτίου, όταν ο οδηγός πατάει έντονα το γκάζι, αλλά η εξαιρετική ηχομόνωση επεμβαίνει για να περιορίσει δραστικά το παραγόμενο μουγκρητό.
LEXUS NX 450h+
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + 2 η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 2.487 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 185 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 227 Nm/3.200 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 183 ίπποι >ΡΟΠΗ (εμπρός η/κ): 270 Nm >ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 55 ίπποι >ΡΟΠΗ (πίσω η/κ): 121 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 309 ίπποι >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: e–CVT (+ 6 σχ.) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Διπλά ψαλίδια με υστερούντες βραχίονες >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 18,1 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.660x1.865x1.670 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.690 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 54-1.436 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.050 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,2 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 25 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ ΜΕΣΗ/ΠΟΛΗ: 68/80 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 150 λεπτά (6,6 kW) >ΤΙΜΗ: 63.700 ευρώ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Κοιτάζοντας ουρανό στα 300 χλμ./ώρα και καμπάνες συναγερμού στο Maranello (SpeedZone podcast EP11)