Στα €120.4εκ το όφελος από τη διοργάνωση του Ράλλυ Κύπρος σε επίπεδο WRC / ERC - Ερωτήματα ΚΣΑ για την απόρριψη της πρότασης από το ΥΠΟΙΚ
Μελέτη της Deloitte σύμφωνα με την οποία το άμεσο και έμμεσο όφελος για την κυπριακή οικονομία από τη διοργάνωση του διεθνούς Ράλλυ Κύπρος σε επίπεδο WRC / ERC για την 4ετία 2022-2025 αθροίζεται σε €120.4 εκατ., παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου κ. Αντώνης Μιχαηλίδης.
Παράλληλα, ο κ. Μιχαηλίδης έθεσε σειρά ερωτημάτων και εξιστόρησε το χρονικό της απόρριψης από το Υπουργείο Οικονομικών της πρότασης της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) για διοργάνωση του Ράλλυ Κύπρος σε επίπεδο WRC / ERC για την οποία το μάξιμουμ της κρατικής επένδυσης θα ήταν €10.6 εκατ. σε βάθος 4ετίας.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την Deloitte, στη διάρκεια της 4ετιας θα το έβλεπαν 102.3 εκατ. τηλεθεατές στο εξωτερικό. To άμεσο όφελος για την οικονομία θα ήταν €30.5εκ και το έμμεσο €89.9εκ.
Η πρόταση παραμένει στο τραπέζι
Πάντως ο κ. Μιχαηλίδης σημείωσε πως παρά την άρνηση του Υπουργείου Οικονομικών να εγγυηθεί την 4ετή σύμβαση (2022-2025), εντούτοις, η πρόταση της FIA μέσω του WRC Promoter GmbH παραμένει στο τραπέζι για την τριετία 2023-2025 εκφράζοντας την ελπίδα η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές του προσεχούς Φεβρουαρίου να την κρίνει πιο ορθολογικά.
Η πρόταση προνοεί διοργάνωση του Ράλλυ Κύπρος 2023 σε επίπεδο Μεσανατολικού (MERC) ή Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (ERC) και διοργάνωση των αγώνων του 2024 και 2025 σε επίπεδο Παγκοσμίου Πρωταθλήματος (WRC).
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις ο κ. Μιχαηλίδης αποκάλυψε ότι το φετινό Ράλλυ Κύπρος που ήταν προγραμματισμένο για το Σεπτέμβριο, δεν θα πραγματοποιηθεί, συνέπεια της άρνησης του Υπουργείου Οικονομικών να εγκρίνει χορηγία για τη διοργάνωση. Ο εθνικός μας αγώνας αναβάλλεται για πρώτη φορά μετά τη διετία 1974-75 όταν είχε ματαιωθεί συνέπεια της τουρκικής εισβολής. Έχει ενημερωθεί σχετικά και η FIA αφού ο αγώνας είναι μέρος του Μεσανατολικού Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Το ιστορικό και η απόρριψη
Όπως σημείωσε ο κ. Μιχαηλίδης, η πρόταση της FIA ήρθε ως αποτέλεσμα των επαφών που είχε στην Αθήνα η Αλυτάρχης του Ράλλυ Κύπρος κα Νάγια Κοντοπούλου με τον WRC Promoter GmbH, στο περιθώριο του περσινού Ράλλυ Ακρόπολις το οποίο επέστρεψε στο WRC μετά από εννιά χρόνια απουσίας. Η πρόταση αφορούσε τη διεξαγωγή των αγώνων του 2022 και 2023 στο πλαίσιο του ERC και των ετών 2024 και 2025 στο WRC, με ενδεχόμενο ο αγώνας να προσμετράει στο WRC από το 2023.
Όπως λέχθηκε, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Αυτοκινήτου διαπραγματεύτηκε με τον WRC Promoter GmbH και πέτυχε να μειώσει δραστικά το κόστος της συμφωνίας η οποία θα έπρεπε να έχει ως εγγυητή το Κράτος κατά την πάγια τακτική που ακολουθεί πλέον η FIA – αναφέρθηκε το παράδειγμα της Ελλάδας όπου η Κυβέρνηση Μητσοτάκη υπέγραψε τη σύμβαση.
Ακολούθησαν δύο συναντήσεις στο Υπουργείο Οικονομικών στην παρουσία του κ. Simon Larkin εκ μέρους του WRC Promoter GmbH. Η δεύτερη συνάντηση, το περασμένο Απρίλιο, ήταν στην παρουσία του Υπουργού κ. Κωνσταντίνου Πετρίδη, ενώ εκ μέρους της Deloitte τη μελέτη της εταιρείας παρουσίασαν οι κ.κ. Κυριακίδης, Χαραλαμπίδης και Χατζηαναστασίου, ενώ το αίτημα του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου στήριξε και ο Πρόεδρος του ΚΕΒΕ κ. Χριστόδουλος Αγκαστινιώτης που ήταν επίσης παρών.
Ο κ. Μιχαηλίδης αποκάλυψε επίσης συναντήσεις τόσο με την Πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής κ. Χριστιάνα Ερωτοκρίτου όσο και τον Αντιπρόεδρο του ΔΗΣΥ και τέως Υπ. Οικονομικών κ. Γεωργιάδη, που αμφότεροι τάχθηκαν υπέρ της πρότασης και προθυμοποιήθηκαν να διευθετήσουν συνάντηση στο Προεδρικό με το αιτιολογικό ότι το πρόγραμμα του Προέδρου της Δημοκρατίας ήταν βεβαρυμμένο. Ο Πρόεδρος του ΚΣΑ ανέφερε ακόμα ότι είχε ιδιωτική, άτυπη συνάντηση και με τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου όπου ο τελευταίος του απάντησε αυτολεξεί ότι «ο Υπουργός είναι αμετάπειστος», κάτι που «ενίσχυε την υποψία μας για μια προειλημμένη αρνητική απόφαση της Κυβέρνησης», όπως είπε ο κ. Μιχαηλίδης.
Ο κ. Μιχαηλίδης έδωσε στη δημοσιότητα την επιστολή του ΥΠΟΙΚ ημερομηνίας 17 Ιουνίου 2022 σημειώνοντας ότι «δεν μπορώ να μην παρατηρήσω ότι η λεκτική διατύπωση του θέματος στην επιστολή του Υπουργού και οι λόγοι που προβάλλονται σε αυτή ως αιτία για την απόρριψη της πρότασης αγγίζουν τα όρια της υποτίμησης της νοημοσύνης μας».
Αναπάντητα ερωτήματα
Ακολούθως, ο κ. Μιχαηλίδης διερωτήθηκε: «αν η μελέτη της Deloitte θεωρήθηκε ανεπαρκώς τεκμηριωμένη και αναξιόπιστη, γιατί ο Υπουργός δεν ζήτησε την άποψη π.χ. του Πανεπιστημίου Κύπρου, του Γενικού Ελεγκτού, ή άλλου, κατά την κρίση του, κατάλληλου οργανισμού για να κριθεί το αξιόπιστο ή όχι της μελέτης της Deloitte; Δεν ήταν αυτό το λογικά αναμενόμενο; Δεν το έπραξε. Γιατί;»
Κλείνοντας, ο Πρόεδρος του ΚΣΑ ανέφερε: «το διαφυγόν κέρδος της Κύπρου από την εγκληματική απόρριψη της 4ετους πρότασης δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι και μια χαμένη ευκαιρία για την ανάδειξη της Κύπρου σαν ενός σύγχρονου, προοδευτικού κράτους που μετέχει με αξιώσεις στην διοργάνωση μεγάλων διεθνών αθλητικών εκδηλώσεων. Ενός κράτους που με την αποδοχή της σύμβασης θα κατατασσόταν στα 14 επίλεκτα του κόσμου που έχουν την ευλογία να διοργανώνεται στο έδαφος τους αγώνας Ράλλυ του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος».