Kia Niro: Το οδηγούμε στην Γερμανία
Με το νέο Niro η Kia επανέρχεται στα μικρομεσαία crossover, με όπλα την ρηξικέλευθη σχεδίαση, την τεχνολογία και τα εξηλεκτρισμένα κινητήρια σύνολα.
Σύμφωνα με την εταιρεία, τα νέο Kia Niro, που γυρίζει τη δεύτερη σελίδα στην ιστορία του, αποτελεί ένα ακόμη απτό δείγμα γραφής της μάρκας για τη δημιουργία μιας γκάμας μοντέλων με βιώσιμα χαρακτηριστικά και ένα πλάνο εξηλεκτρισμού, με απώτερο στόχο την παραγωγή 1,2 εκ. αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων το 2030, κάτι που θα πραγματοποιηθεί μέσω της παρουσίασης 14 νέων αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων μέχρι το 2027.
Με βασικό σλόγκαν «Υπάρχει ένα Niro για τον καθένα» το νέο CUV (Crossover Utility Vehicle) της Kia κάνει πράξη τον εξηλεκτρισμό, καθώς διατίθεται σε full hybrid (HEV), plug-in hybrid (PHEV) και αμιγώς ηλεκτρική (EV) έκδοση. Άλλωστε ακόμα και η πρώτη γενιά είχε καταφέρει να εισάγει για πρώτη φορά ανάλογες καινοτομίες στην κατηγορία των μικρομεσαίων crossover. Διόλου τυχαία λοιπόν τα εμπορικά πεπραγμένα του Niro της πρώτης γενιάς που πούλησε 350.000 αντίτυπα, με το HEV μοντέλο να κατέχει την μερίδα του λέοντος με 54%, το ηλεκτρικό EV να ακολουθεί με 31% (κάτι που μαζί με το EV6 ανέβασαν την Kia στην 2η θέση των αμιγώς ηλεκτρικών κατασκευαστών) και το plug in υβριδικό PHEV να κατέχει το υπόλοιπο 15%.
Η σχεδίαση του νέου Kia Niro
Σχεδιαστικά, το νέο Kia Niro ακολουθεί τη φιλοσοφία Opposites United της εταιρείας, βασιζόμενο στην σύνθεση, φαινομενικά, αντίθετων στοιχείων. Μπορεί να υιοθετεί έναν SUV χαρακτήρα, η σχεδίαση όμως δεν θυμίζει σε τίποτε ένα τυπικό ογκώδες τετραγωνισμένο όχημα, ούτε και φυσικά το σχετικά άχρωμο πρόγονό του.
Καταρχήν μικρές αλλαγές διαφοροποιούν την κάθε μία από τις τρεις εκδόσεις, όπως μπορείτε να δείτε και στην φωτογραφία (το πράσινο είναι το HEV, το μπλε είναι το PHEV, και το λευκό είναι το EV). Το εμπρός μέρος χαρακτηρίζεται από την στενόμακρη μάσκα, με το μεγάλο αεραγωγό και τους ιδιαίτερους προβολείς τεχνολογίας led φυσικά και τα φώτα ημέρας σε σχήμα … ηλεκτροκαρδιογράφημα! Η έκδοση EV φέρει, όπως είναι λογικό, τις μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις χάρη στην καλυμμένη μάσκα και την κεντρική θύρα φόρτισης στο εμπρός μέρος (στο PHEV η αντίστοιχη θύρα βρίσκεται στο εμπρός αριστερό φτερό).
Το σήμα κατατεθέν της σχεδίασης σίγουρα είναι η αισθητική της τρίτης κολόνας, η οποία μπορεί να ξεχωρίζει με διαφορετικό χρωματισμό (τον οποίο υιοθετούν οι λεπτομέρειες στους προφυλακτήρες και τα μαρσπιέ) από αυτόν του υπόλοιπου αμαξώματος. Εντύπωση προκαλεί η αεροδυναμικά βελτιωμένη «τρισδιάστατη» διαμόρφωσή της, όπου κρυμμένοι αεραγωγοί επιτρέπουν την διέλευση του αέρα, ενώ τα πίσω φώτα υιοθετούν ένα σχέδιο που θυμίζει μπούμερανγκ και εκτείνονται οριζόντια μέχρι την οροφή.
Η εσωτερική διαφορετικότητα του νέου Kia Niro
Στο εσωτερικό οι δημιουργοί του αυτοκινήτου έδωσαν έμφαση στο ντιζάιν αλλά και στη βιωσιμότητα. Με αρκετές παραπομπές στο EV6, σε επίπεδο αισθητικής, το νέο Kia Niro χρησιμοποιεί περιβαλλοντικά «ευαίσθητα» υλικά, όπως είναι για παράδειγμα το Bio PU με Tencel από φύλλα ευκαλύπτου που κοσμεί τα καθίσματα, το χρώμα BTX στα πάνελ των θυρών και η επένδυση της οροφής με υλικό από ανακυκλωμένο χαρτί.
Δεσπόζει φυσικά η παρουσία ενός ενιαίου πάνελ με δύο οθόνες 10,25” για τον πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων, η μακρόστενη μπάρα αφής στο κάτω τμήμα (που μπορεί να εναλλάσσεται μεταξύ των χειριστηρίων του κλιματισμού και των πολυμέσων) και φυσικά ο περιστροφικός επιλογέας του κιβωτίου. Μία νέα προσθήκη στο Niro είναι ένα head up display, με την επιφάνεια προβολής να φθάνει τις 10 ίντσες και να συμπεριλαμβάνει πληροφορίες γύρω από την ταχύτητα, την πλοήγηση και τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Σε σχέση με το αδιάφορο εσωτερικό του μοντέλου, το νέο Niro έχει κάνει τεράστια βήματα εξέλιξης σε ότι αφορά την εικόνα των υλικών, την σχεδίαση, τον ατμοσφαιρικό φωτισμό και την τεχνολογία. Από τα πρώτα στοιχεία που προκαλούν εντύπωση είναι οι έντονες ακμές, αλλά και το πόσο κοντά νιώθεις ότι βρίσκεται ο πίνακας οργάνων (κάτι που δεν ισχύει στο EV6 με το πολύ μεγαλύτερο βάθος προοπτικής του δικού του ταμπλό). Μόλις βολευτείς στο κάθισμα με την σωστή στήριξη, η θέση οδήγησης δείχνει αρκετά διαφορετική από τα συνηθισμένα, καθώς νιώθεις ότι κάθεσαι ψηλά και πάνω στο αυτοκίνητο, με το όφελος στην ορατότητα να είναι δεδομένο.
Οι διαστάσεις του νέου Kia Niro έχουν αυξηθεί σε σχέση με τον προκάτοχό του, φτάνοντας σε μήκος τα 4.420 χλστ., πλάτος 1.825 χλστ., ύψος 1.545 χλστ. και μεταξόνιο 2.720 χλστ., τιμές αυξημένες κατά 65, 20, 10 και 20 χλστ. αντίστοιχα. Ως αποτέλεσμα, το δεύτερης γενιάς Niro επιβραβεύει τους επιβάτες του με ένα ευρύχωρο περιβάλλον όπου μπορούν να χαλαρώσουν, να βολευτούν και να απολαύσουν κάθε ταξίδι.
Σε αυτό συνεισφέρουν και τα ανασχεδιασμένα καθίσματα με τις λεπτές πλάτες όπου μπορούν να ενσωματωθούν θύρες φόρτισης USB-C στις οποίες έχουν πρόσβαση όλοι οι επιβάτες για την φόρτιση μικροσυσκευών, όπως τηλέφωνα και tablet.
Τις χωροταξικές δυνατότητες της καμπίνας, συμπληρώνει ένας χώρος φόρτωσης με χωρητικότητα που ποικίλει ανάλογα με την θέση της μπαταρίας της κάθε έκδοσης (348 λίτρα στο PHEV, 451 στο HEV και 475 στο EV το οποίο διαθέτει ένα επιπλέον ντουλαπάκι 20 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό). Η μπαταρία που καλύπτει όλο το δάπεδο του EV, περιορίζει ελαφρά την απόσταση από το έδαφος (160 χλστ. στα HEV/PHEV έναντι 150 χλστ. στο EV), αλλά και το διαθέσιμο ύψος στις πίσω θέσεις.
Το πλήρως εξηλεκτρισμένο νέο Kia Niro
Σε αντίθεση με το αμιγώς ηλεκτροκίνητο EV6, το νέο Niro δεν βασίζεται στην πλατφόρμα E-GMP του Hyundai Motor Group που προορίζεται αποκλειστικά για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα αλλά στην 3η γενιά της πλατφόρμας Κ της εταιρείας, που δίνει μεγαλύτερη ευχέρεια στην δημιουργία εξηλεκτρισμένων συστημάτων κίνησης.
Αφετηρία της γκάμας είναι η HEV έκδοση, η οποία συνδυάζει έναν 1.600άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης που αποδίδει 105 ίππους και έναν ηλεκτροκινητήρα 43,5 ίππων, με την συνδυαστική τιμή να ανέρχεται στους 141 ίππους.
Η PHEV έκδοση του νέου Kia Niro χρησιμοποιεί τον ίδιο θερμικό κινητήρα, σε συνδυασμό ωστόσο με έναν ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα 84 ίππων. Εδώ, η συνδυαστική ισχύς ανέρχεται στους 183 ίππους και η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία κίνησης που εξασφαλίζει η μπαταρία ιόντων λιθίου των 11,1 kWh, φθάνει στα 65 χλμ..
Τόσο το HEV όσο και το PHEV αξιοποιούν ένα νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, με 6 σχέσεις, χωρίς κάποιο γρανάζι για την όπισθεν, καθώς η κίνηση προς τα… πίσω γίνεται αποκλειστικά με την αρωγή των ηλεκτροκινητήρων τους. Αυτή η «περικοπή» έχει οφέλη σε ότι αφορά το βάρος (μία μείωση της τάξης των 2,3 κιλών) αλλά και την μείωση της κατανάλωσης.
Η EV έκδοση του Niro χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα με ονομαστική απόδοση 204 ίππων που αντλεί ενέργεια από μία μπαταρία χωρητικότητας 64,8 kWh εξασφαλίζοντας μέση αυτονομία 460 χλμ. (απόσταση που σε αστικό περιβάλλον μπορεί να φθάσει στα 604 χλμ.). Σε ταχυφορτιστή η πλήρωση από το 10-80% μπορεί να γίνει σε 43 λεπτά, ενώ η λειτουργία battery conditioning επιτρέπει την επίτευξη της ιδανικής θερμοκρασίας, προτού το αυτοκίνητο φθάσει στον φορτιστή.
Η έκδοση EV μάλιστα, έχει την δυνατότητα να μετατραπεί σε ένα μεγάλο φορητό powerbank. Έτσι, το Niro EV, εκτός από το να φορτίζεται , μπορεί με την σειρά του να παρέχει ενέργεια σε κάποια εξωτερική συσκευή, όταν βρίσκεται φυσικά σε στάση. Χάρη στο σύστημα V2D (Vehicle to Devise) και έναν ειδικό αντάπτορα που μπαίνει στην θύρα φόρτισης, μπορεί να παρέχει ρεύμα 3 kW, αρκεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας να ξεπερνάει το 20%.
Σε όλες τις εκδόσεις του νέου Niro, η εταιρεία έχει να ενσωματώσει ένα εξελιγμένο σύστημα ανάκτησης ενέργειας, με τρεις βαθμίδες και αυτόματο πρόγραμμα στα HEV και PHEV (μάλιστα τα paddles στο τιμόνι μπορούν ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης να ελέγχουν την ανάκτηση ή τις αλλαγές σχέσεων), ενώ στο EV υπάρχει και η επιπλέον λειτουργία i-pedal (που ουσιαστικά καθιστά περιττή την χρήση του πεντάλ των φρένων). Διαφορές υπάρχουν και στα προγράμματα οδήγησης (με τον σχετικό διακόπτη επιλογής να βρίσκεται επάνω στο τιμόνι) , όπου τα HEV/PHEV εναλλάσσονται μεταξύ eco και sport, όταν στο EV προσφέρονται οι επιπλέον επιλογές normal και snow (για ηπιότερη εκκίνηση σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης).
Επιπροσθέτως, το δεύτερης γενιάς Niro, εφοδιάζεται με μια πλήρη δέσμη συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης υπό την ονομασία DriveWise. Αυτή περιλαμβάνει τις τεχνολογίες Remote Smart Parking Assist, Highway Driving Assist 2.0, Safe Exit Assist, Forward Collision και Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, όπως και Navigation Based Smart Cruise Control.
Το νέο πλαίσιο, εκτός από ελαφρύτερο κατά 20 κιλά περίπου, προσφέρει και υψηλότερη στρεπτική ακαμψία. Αλλαγές έχουν γίνει στις επιμέρους ρυθμίσεις της ανάρτησης (που αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω), αλλά και της κρεμαγιέρας του τιμονιού.
Οδηγώντας το νέο Kia Niro
Κατά την διάρκεια αυτής της πρώτης γνωριμίας επί Γερμανικού εδάφους είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και τις τρεις εκδόσεις, σε μία ποικιλία διαδρομών που σύμφωνα με τους διοργανωτές ταίριαζαν στα χαρακτηριστικά της κάθε έκδοσης. Το εισαγωγικό μοντέλο της γκάμας είναι το HEV, το οποίο και θα απευθύνεται σε μία μεγαλύτερη μερίδα αγοραστικού κοινού. Η ειδοποιός διαφορά σε σχέση με full hybrid μοντέλα του ανταγωνισμού εντοπίζεται στο κιβώτιο, με «ευδιάκριτες» αλλαγές σχέσεων, αντί για μία CVT…οειδή λειτουργία με το χαρακτηριστικό έντονο πατινάρισμα στην έντονη πίεση του δεξιού πεντάλ. Ο ηλεκτροκινητήρας των 43 ίππων προσφέρει σε αρκετές περιπτώσεις την δυνατότητα αμιγούς ηλεκτροκίνησης, ενώ ιδιαίτερη εντύπωση μας προκάλεσε η ρυθμιζόμενη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας, που στην υψηλότερη βαθμίδα σχεδόν εκμηδενίζει την χρήση των φρένων.
Εάν όμως το ζητούμενο είναι η ηλεκτροκίνηση, τότε το PHEV ή ακόμα περισσότερο το EV, μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις. Αμέσως αντιλαμβάνεσαι τα μεγαλύτερα περιθώρια δύναμης του PHEV σε σύγκριση με το HEV, αν και στην τελική επιλογή καταλυτικό ρόλο θα έχει το θέμα του κόστους.
Την μεγαλύτερη διαδρομή είχαμε την ευκαιρία να την κάνουμε πίσω από το τιμόνι του ηλεκτρικού EV. Για μία ακόμα φορά επιβεβαιώσαμε την εξαιρετική δουλειά των Κορεατών μηχανικών στο θέμα της διαχείρισης της ενέργειας, αφού ύστερα από 150 χλμ. η τελική αυτονομία έδειχνε να επιβεβαιώνει τις εργοστασιακές τιμές. Κοινό στοιχείο σε όλες τις εκδοχές ήταν η καλή αίσθηση του τιμονιού και η ωραία ποιότητα κύλισης, αν και δεν πιστεύουμε ότι οι 18ρηδες τροχοί επιδρούν θετικά στην συνολική απόσβεση, την στιγμή που δεν υπάρχει κάποια ανάγκη για σπορτίφ αναζητήσεις.
Kia Niro HEV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.580 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 105 ίπποι/5.700 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 147 Nm/4.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 43,5 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 170 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 141 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 265 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.420x 1.825×1.545 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.720 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 451-1.445 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.490 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 165 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 4,4 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 100 γρ./χλμ.
Kia Niro PHEV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.580 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 105 ίπποι/5.700 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 147 Nm/4.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 84 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 203 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 183 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 265 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.420x 1.825×1.545 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.720 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 348-1.342 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.610 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 168 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 0,8λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 19 γρ./χλμ. >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 11,1 kWh >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 65 χλμ. (84 πόλη) >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): περίπου 210 λεπτά (3,3 kW)
Kia Niro EV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: η/κ > ΙΣΧΥΣ (η/κ): 150 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 255 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.420x 1.825×1.570 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.720 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 475(+20) – 1.392 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.739 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 167 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16,2 kWh/100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ. >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 64,8 kWh >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 460 χλμ. (604 πόλη) >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): περίπου 350 λεπτά (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10-80% (DC): 43 λεπτά