Καμπανάκι κινδύνου για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Οι «πεινασμένες» για φυσικό αέριο βιομηχανίες της χώρας, μεταξύ των οποίων οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μπορεί να αναγκαστούν να μειώσουν την παραγωγή ή ακόμα και να κλείσουν τα εργοστάσιά τους καθώς ο Βλαντιμίρ Πούτιν και η Ρωσία ωθούν την οικονομία της Γερμανίας στα όρια με τις προμήθειες φυσικού αερίου.

*Αναδημοσίευση από Automotive News


Στη Γερμανία, ορισμένοι βιομηχανικοί φούρνοι λειτουργούν χωρίς διακοπή εδώ και δεκαετίες. Αν κρυώσουν ξαφνικά, τα λιωμένα υλικά θα σκληρύνουν και τότε οι κλίβανοι κινδυνεύουν να σπάσουν. Αυτό είναι ένα μόλις κομμάτι των ανησυχιών που αυτή τη στιγμή σαρώνουν τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης καθώς η τελευταία αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου ενεργειακή κρίση.

Αυτό που ξεκίνησε ως «ασαφές προαίσθημα» για τις μειωμένες προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου, είναι πλέον πολύ πραγματικότητα. Αφού ο πρόεδρος Vladimir Putin μείωσε τις ροές στο βασικό αγωγό προς την Ευρώπη κατά 60%, ειδικοί στην κυβέρνηση του καγκελαρίου Olaf Scholz επεξεργάστηκαν αυτή την εβδομάδα όλα τα πιθανά σενάρια – και κανένα από αυτά δεν οδήγησε σε επαρκή αποθέματα φυσικού αερίου που θα κάνουν τη χώρα να περάσει ομαλά τον χειμώνα.

«Αυτή ήταν μια απογοητευτική στιγμή», είπε ο Klaus Mueller, ο οποίος ηγείται της ρυθμιστικής αρχής δικτύου της Γερμανίας, γνωστής ως BNetzA, την Παρασκευή σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο Deutschlandfunk. «Αν έχουμε έναν πολύ, πολύ κρύο χειμώνα, αν είμαστε απρόσεκτοι και πολύ γενναιόδωροι με την κατανάλωση του φυσικού αερίου, τότε δεν θα είναι καλά τα πράγματα».

Γερμανική Αυτοκινητοβιομηχανία - VW

Οι κίνδυνοι εκτείνονται πέρα από μια ύφεση και έναν χειμώνα με παγωμένα σπίτια και κλειστά εργοστάσια. Για δεκαετίες, η Γερμανία ευημερούσε χάρη στο φθηνό φυσικό αέριο. Η απάντηση στις ανάγκες της αναπτυσσόμενης οικονομίας τις περισσότερες φορές ήταν ένας νέος αγωγός προς τη Ρωσία. Αυτή η εποχή έχει πλέον παρέλθει και οι μεγάλες εταιρείες – από την BASF έως το VW Group – συμβιβάζονται με τη νέα πραγματικότητα.

Αν μη τι άλλο, οι γρήγορες, πυροσβεστικού τύπου λύσεις θα βρεθούν – όπως η αναβίωση των ρυπογόνων σταθμών που καταναλώνουν λιγνίτη και η αλλαγή του είδους των καυσίμων σε διάφορες βιομηχανικές διεργασίες. Για παράδειγμα, η VW αποφάσισε να διατηρήσει την ικανότητα των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της στο Wolfsburg να λειτουργούν με λιγνίτη. Ο γερμανικός γίγαντας είχε προηγουμένως σχεδιάσει να μετατρέψει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας στα κεντρικά του γραφεία με στόχο να καταναλώνουν μόνο φυσικό αέριο.

Οι εταιρείες που κατασκευάζουν μέταλλα, χαρτί, ακόμη και τρόφιμα, θα μπορούσαν να αναγκαστούν να περιορίσουν ή να κλείσουν τις γερμανικές εγκαταστάσεις παραγωγής, επιταχύνοντας μια σταθερή μείωση των θέσεων εργασίας στη μεταποίηση και αφήνοντας μια μόνιμη «βλάβη» στο οικονομικό τοπίο της χώρας.

«Οι εταιρείες θα μεταφέρουν την παραγωγή εκεί όπου υπάρχει ανταγωνιστικό δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου, και αυτό δεν θα είναι στη Γερμανία», δήλωσε ο Wolfgang Hahn, διευθύνων σύμβουλος του Energy Consulting Group. «Δεν μπορείτε να διορθώσετε 20 χρόνια σφαλμάτων στη χάραξη της πολιτικής μέσα σε δύο ή τρία χρόνια».

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι θα χρειαστούν 115 ημέρες για να επιτευχθεί ο στόχος της κυβέρνησης της Γερμανίας για πλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου στο 90% μέχρι τον Νοέμβριο. Αυτό το χρονικό πλαίσιο προϋποθέτει ότι οι ροές θα παραμένουν στο τρέχον επίπεδο, κάτι που είναι μάλλον απίθανο να συμβεί δεδομένης της ολοένα και πιο επιθετικής στάσης του Κρεμλίνου προς την Ευρώπη ως αντίποινα για τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν για τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Γερμανική Αυτοκινητοβιομηχανία

Ως απάντηση στις ζοφερές προοπτικές, η Γερμανία – η οποία εξακολουθεί να βασίζεται στη Ρωσία για περισσότερο από το ένα τρίτο των προμηθειών φυσικού αερίου της – ανέβασε το επίπεδο κινδύνου στο δεύτερο υψηλότερο στάδιο «συναγερμού» την περασμένη Πέμπτη.

Η στιγμή της αλήθειας είναι πιθανό να έρθει τον επόμενο μήνα, όταν ο αγωγός Nord Stream θα σταματήσει να λειτουργεί για την προγραμματισμένη συντήρησή του. Η Γερμανία ανησυχεί ότι μπορεί να μην επιστρέψει ποτέ στην κανονικότητα.

«Θα έπρεπε να πω ψέματα αν έλεγα ότι δεν το φοβάμαι», δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Robert Habeck, σε συνέντευξή του στον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό σταθμό ZDF.

Η Uniper, ο μεγαλύτερος ρωσικός εισαγωγέας φυσικού αερίου της Γερμανίας, έχει ήδη προειδοποιήσει ότι μπορεί να αντιμετωπίσει δυσκολίες στην εκπλήρωση των συμβάσεων προμήθειας σε τοπικές επιχειρήσεις κοινής ωφελείας και κατασκευαστές, εάν η Μόσχα παρατείνει ή αυξήσει τις διακοπές φυσικού αερίου.

Την ίδια στιγμή, η ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση της Ευρώπης για υγροποιημένο φυσικό αέριο θα πλήξει τις φτωχότερες χώρες σε όλο τον κόσμο καθώς θα προσπαθήσουν να ανταγωνιστούν τις ισχυρότερες για την εξασφάλιση των σχετικών αποθεμάτων.

«Ανησυχούμε» ότι η Ρωσία θα διακόψει τις προμήθειες φυσικού αερίου στην Ευρώπη, δήλωσε η πρόεδρος της Εσθονίας Kaja Kallas στη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στις Βρυξέλλες την Παρασκευή. «Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να έχουμε διαφορετικά ενεργειακά μείγματα, ενοποιημένες αγορές υγροποιημένου αερίου και να κάνουμε όλα αυτά τα πράγματα μαζί».

Γερμανική Αυτοκιητοβιομηχανία - LNG

Τα σενάρια από την BNetzA, η οποία θα διαχειριζόταν τη διανομή φυσικού αερίου της Γερμανίας σε περίπτωση επιβολής δελτίου, λαμβάνουν υπόψη μια σειρά έκτακτων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων δύο πλωτών τερματικών σταθμών LNG που θα είναι έτοιμοι αυτό το χειμώνα, δημοπρασίες περίσσειας καυσίμων για τη βιομηχανία, καθώς και ένα κυβερνητικό πρόγραμμα για την αγορά φυσικού αερίου από την αγορά spot ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ.

«Οι χώροι αποθήκευσης στη Γερμανία πρέπει να γεμίσουν το συντομότερο δυνατό», δήλωσε ο Sebastian Bleschke, επικεφαλής της INES, της ένωσης των Γερμανών χειριστών αποθήκευσης. «Για ορισμένες τοποθεσίες, το παράθυρο ευκαιρίας κλείνει.»

Η Wiegand Glas με έδρα τη Βαυαρία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Οι 11 φούρνοι τήξης γυαλιού της εταιρείας – όπως όλοι στη χώρα – λειτουργούν 24 ώρες την ημέρα για περισσότερο από μια δεκαετία. Ακόμα κι αν η Wiegand Glas μηδένιζε την παραγωγή, οι φούρνοι θα χρειάζονταν το 75% της κανονικής κατανάλωσης φυσικού αερίου για να αποτρέψουν το λιωμένο γυαλί στο εσωτερικό των φούρνων να καταστρέψει τον κλίβανο. Εάν καταστραφούν οι πολύ εξειδικευμένοι αυτοί φούρνοι, η ανοικοδόμηση θα ήταν χρονοβόρα και δαπανηρή. «Θα χρειαζόταν μια δεκαετία για να δημιουργηθεί ξανά η κανονική παραγωγή», πρόσθεσε η εταιρεία.

Τα γερμανικά οικονομικά ινστιτούτα προειδοποίησαν τον Απρίλιο ότι η άμεση διακοπή των ρωσικών εισαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου θα προκαλέσει πλήγμα ύψους 220 δισεκατομμυρίων ευρώ στην παραγωγή τα επόμενα δύο χρόνια.

Γερμανική Αυτοκινητοβιομηχανία

Προς το παρόν, οι εταιρείες προετοιμάζονται για παρατεταμένη μείωση της ενέργειας. Η BASF, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής χημικών στην Ευρώπη, ενδέχεται να μειώσει την παραγωγή λόγω του αυξανόμενου κόστους του φυσικού αερίου, το οποίο χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη στην παραγωγή.

Η BMW μπορεί να αγοράζει ηλεκτρική ενέργεια αντί να καίει φυσικό αέριο στα δικά της εργοστάσια παραγωγής ενέργειας.

«Θα μπορούσαμε να αλλάξουμε κάποια παραγωγή από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο εάν χρειαστεί, αλλά θα ήταν πέντε φορές λιγότερο αποδοτική», δήλωσε ο Hagen Pfundner, επικεφαλής των γερμανικών επιχειρήσεων της ελβετικής φαρμακοβιομηχανίας Roche Holding. «Αυτό δεν θα ήταν μια βιώσιμη λύση»

Η Γερμανία προετοιμάζει καταναλωτές και επιχειρήσεις για δύσκολες στιγμές. Ο Mueller της BNetzA προειδοποίησε ότι τα νοικοκυριά μπορεί να αντιμετωπίσουν διπλασιασμό ή τριπλασιασμό των λογαριασμών φυσικού αερίου και κάλεσε τους ανθρώπους να εξοικονομήσουν χρήματα και ενέργεια.

Πηγή: Automotive News