Ράλλυ Safari: Προηγούνται Rovanpera και Toyota μετά από την 1η ημέρα
Η πρώτη ημέρα του Ράλλυ Safari είχε δραματική εξέλιξη, με τα πληρώματα της Toyota και τον Kalle Rovanpera να έχουν προβάδισμα, την ώρα που εκείνα της Hyundai παραμένουν εντός διεκδίκησης θέσεων βάθρου και η M-Sport Ford είχε 3 εγκαταλείψεις.
Το Ράλλυ Safari, 6ος γύρος της σεζόν, πιστοποίησε από την πρώτη ημέρα τον χαρακτήρα του, αφού τα περισσότερα εργοστασιακά πληρώματα γνώρισαν ήδη το σκληρό του πρόσωπο.
Μετά από τη χθεσινή υπερειδική, η συνέχεια της πρώτης ημέρας περιλάμβανε 3 επαναλαμβανόμενες ειδικές διαδρομές (Loldia, Geothermal, Kedong), συνολικού μήκους 124,20 αγωνιστικών χιλιομέτρων.
Ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος αφορούσε στην τρίτη και μεγαλύτερη ειδική διαδρομή του εκάστοτε loop (Kedong – 31,25 χλμ.), λόγω ενός κομματιού μήκους 6-7 χιλιομέτρων κοντά στον τερματισμό με πυκνή άμμο φες φες, η οποία μπορεί να προκαλέσει ακόμη και ακινητοποίηση ενός αυτοκινήτου, όπως συνέβη πέρυσι με τους Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen.
Φέτος δε συνέβη κάτι τέτοιο στα αυτοκίνητα Rally1, ωστόσο πολλά πληρώματα αντιμετώπισαν δυσκολίες ή εγκατέλειψαν κατά τη διάρκεια και μετά από αυτή τη διαδρομή, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία εξ αυτών είχε να αντιμετωπίσει εκτεταμένη ύπαρξη σκόνης στα εσωτερικά των αυτοκινήτων.
Η πρώτη ημέρα του Ράλλυ Safari προσέφερε διαφορετικά συναισθήματα στις εργοστασιακές ομάδες, με την Toyota να βλέπει τα πληρώματά της στις πρώτες θέσεις, την Hyundai να διαχειρίζεται προβλήματα και την M-Sport να έχει τη χειρότερη ημέρα μετά από καιρό, καθώς και τα τρία πληρώματα που προσφέρουν βαθμούς στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, εγκατέλειψαν.
Εναλλαγές είχαμε στην κορυφή της κατάταξης, όπου βρέθηκαν τρία πληρώματα της Toyota, με τους Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen να ολοκληρώνουν τις ειδικές διαδρομές επικεφαλής, επωφελούμενοι από κλατάρισμα των Sebastien Ogier-Benjamin Veillas στην τελευταία ειδική διαδρομή της ημέρας, ενώ νωρίτερα είχαν προηγηθεί και οι Elfyn Evans-Scott Martin, άπαντες με Toyota GR Yaris Rally1.
Ράλλυ Safari: Προβλήματα και δυσκολίες (σχεδόν) για όλους
Φτάνοντας στην Κένυα, κανείς δεν περίμενε πως το φετινό Ράλλυ Safari θα ήταν μια εύκολη υπόθεση για πληρώματα και ομάδες, με τον αφρικανικό αγώνα να στέκεται στο ύψος των προσδοκιών.
Παρόλο που η σημερινή ημέρα θεωρούνταν πιο βατή από την αυριανή, εντούτοις τα προβλήματα δεν έλειψαν και έχουμε ήδη σημαντικές εγκαταλείψεις, όπως αυτή των Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche, οι οποίοι τέθηκαν εκτός με πρόβλημα στον κινητήρα του Ford Puma Rally1.
Μετά από τις ειδικές διαδρομές της πρώτης ημέρας, στην κορυφή ολοκλήρωσαν οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1), οι οποίοι έμειναν μακριά από προβλήματα, με το μεγαλύτερο από αυτά να είναι… η σκόνη στο πρόσωπο του Φινλανδού.
Αν και το σημαντικότερο σημείο συζήτησης ήταν το πέρασμα από την άμμο φες φες στην τελευταία διαδρομή, οι πρωτοπόροι της βαθμολογίας δεν έπαυαν να ξεκινούν πρώτοι στο δρόμο σήμερα.
Δεν είναι σαφές αν και πόσο μειονεκτούσαν οι Rovanpera-Halttunen, αφού για παράδειγμα ο Gus Greensmith δήλωσε πως η καλύτερη θέση στο δρόμο είναι η πρώτη, όμως ο 21χρονος οδηγός επέδειξε για ακόμη μια ημέρα θαυμαστή ωριμότητα, αποφεύγοντας τα λάθη και σημειώνοντας 3 ταχύτερους χρόνους παρά τις δύσκολες συνθήκες.
Speedzone podcast: Ώρα Silverstone! Οδήγηση χωρίς κράνη και 380 χλμ./ώρα στο AVUS το 1937
Στη δεύτερη θέση, με διαφορά 22,4” από την κορυφή, βρίσκονται οι Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), οι οποίοι προηγούνταν μετά από το πρωινό loop.
Οι Βρετανοί της Toyota προτίμησαν να μη ρισκάρουν, επιλογή που αποδείχθηκε σωστή, έστω και αν αυτό τους κόστισε αρκετό χρόνο στα δύο περάσματα από τη “διαβόητη” Kedong, ενώ νωρίτερα είχαν χάσει λίγα δευτερόλεπτα λόγω μειωμένης πίεσης στο πίσω δεξί ελαστικό.
Ωστόσο, παραμένουν στη μάχη της νίκης, αφού διαφορές δευτερολέπτων θεωρούνται μικρές ακόμη και για το σημερινό, σαφώς μικρότερο από εκείνα των παλαιότερων δεκαετιών, Ράλλυ Safari.
Τρίτοι, απέχοντας 25,3” από τους Φινλανδούς της Toyota, φιγουράρουν οι Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1).
Η πρώτη ημέρα δεν ξεκίνησε καλά για τους Εσθονούς, αφού στα πρώτα χιλιόμετρα της εναρκτήριας ειδικής διαδρομής, ο λεβιές των ταχυτήτων έσπασε.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο Tanak να αλλάζει σχέσεις από τη βάση του συστήματος, ενώ αργότερα έκανε μια… πατέντα, μετατρέποντας σε λεβιέ το εργαλείο που ξεβιδώνει τα μπουλόνια των τροχών.
Ακόμη και έτσι δεν έχασε πολύ χρόνο, ενώ στο δεύτερο loop διατήρησε έναν συνετό ρυθμό, με βασικό γνώμονα την αποφυγή προβλημάτων.
Πάντως, ένα σημείο που σχολιάστηκε ήταν πως ο Martin Jarveoja κρατούσε μεταξύ των ποδιών του εναλλακτικό φίλτρο αέρος κατά το δεύτερο πέρασμα από την δυσκολότερη ειδική διαδρομή της ημέρας, με τον Tanak να σχολιάζει χαμογελώντας στον τερματισμό πως αυτό ήταν “marketing τρικ”.
Παρά τις δυσκολίες, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής 2019 είναι πολύ ήρεμος, γεγονός που μπορεί να τον βοηθήσει στη συνέχεια.
Άλλωστε, όπως ο ίδιος δήλωσε, άπαντες περίμεναν τη σημερινή ημέρα ως την ευκολότερη, οπότε είτε διαψεύστηκαν, είτε άπαντες θα έχουν ακόμη πιο δύσκολη ημέρα, αύριο.
Μετά από τις ειδικές διαδρομές της πρώτης ημέρας, στην τέταρτη θέση βρίσκονται οι Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1), έχοντας διαφορά 26,6” από την κορυφή.
Το πλήρωμα της ομάδας Toyota Gazoo Racing Next Generation κινήθηκε εξαιρετικά και βρισκόταν στη δεύτερη θέση μετά από την προτελευταία ειδική διαδρομή της ημέρας, πίσω από τους Ogier-Veillas και εμπρός από τους Rovanpera-Halttunen.
Αμέσως μετά, βρέθηκε στη σκόνη των Craig Breen-Paul Nagle (Ford Puma Rally1) που είχαν κλατάρισμα λίγο πριν εγκαταλείψουν, με αποτέλεσμα να χάσει περίπου 30”.
Στον τερματισμό, ο Katsuta ανέφερε πως ευελπιστεί να λάβει βελτιωμένο χρόνο από τους αγωνοδίκες, αφού θεωρεί άδικο να χάσει τόσα δευτερόλεπτα στη σκόνη του Breen, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δυνητικά, θα μπορούσε να βρίσκεται ακόμη και στην κορυφή, μια και ξεκίνησε τη διαδρομή όντας μπροστά από τον Rovanpera.
Μένει να δούμε, αν το αίτημα του Ιάπωνα θα εισακουστεί από τους αγωνοδίκες και κατά πόσον, θα έχουμε αλλαγή στην κατάταξη.
Ένα πλήρωμα που δυστυχώς έχει συνηθίσει τα προβλήματα, είναι οι Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1).
Οι Βέλγοι έχασαν περίπου ένα λεπτό στο πρώτο πέρασμα από τη διαδρομή Kedong, όταν στο σημείο με την φες φες, η σκόνη εισήλθε στον κινητήρα προκαλώντας δυσλειτουργία.
Onboard με τους Thierry Neuville και Martijn Wydaeghe
Εν συνεχεία είχαν κλατάρισμα που δεν τους κόστισε πολύ, ενώ έπρεπε να αντιμετωπίσουν και τη σκόνη στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ολοκληρώνοντας την ημέρα στην 5η θέση, με διαφορά 57,5” από τους επικεφαλής.
Για τρίτο συνεχόμενο αγώνα, μετά από τα Ράλλυ Μόντε Κάρλο και Πορτογαλίας, οι Sebastien Ogier-Benjamin Veillas (Toyota GR Yaris Rally1) έπεσαν θύματα κλαταρίσματος.
Οι Γάλλοι ξεκίνησαν δυναμικά και βρίσκονταν στην κορυφή μετά από την προτελευταία ειδική διαδρομή. Όμως, στον επίλογο της ημέρας και ενώ απέμεναν περίπου 10 χλμ. για τον τερματισμό της καταληκτικής ειδικής διαδρομής είχαν κλατάρισμα σε μια μεγάλη ευθεία με πολλές πέτρες, όπως σχολίασε ο Ogier.
Έτσι αναγκάστηκαν να σταματήσουν για να αλλάξουν το ελαστικό, ενώ μετά αντιμετώπισαν πρόβλημα και με την ενδοσυνεννόηση, χάνοντας περισσότερα από δύο λεπτά και υποχωρώντας στην 6η θέση.
Γνωστός για τα μη φιλικά του αισθήματα προς την ιταλική μάρκα ελαστικών, ο Γάλλος ανέφερε στο “Stop” της ειδικής διαδρομής πως δε συνέβη κάτι, απλά οδηγεί… Pirelli!
Στην 7η θέση ολοκλήρωσαν την ημέρα οι Oliver Solberg-Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1), που επιδόθηκαν κυρίως στην προσπάθεια αποφυγής προβλημάτων.
Έστω και αν κινούνταν σαφώς πιο αργά από τους αντιπάλους τους, δεν κατάφεραν να έχουν μια απόλυτα καθαρή ημέρα. Συγκεκριμένα, στην τρίτη ειδική διαδρομή αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα με τους teammates τους, Neuville-Wydaeghe, λόγω της σκόνης που εισήλθε στον κινητήρα.
Σε αντίθεση με τους Βέλγους όμως, έχασαν περισσότερα από δύο λεπτά, πέφτοντας πιο πίσω στην κατάταξη, προτού αναρριχηθούν τελικά έβδομοι.
Μια θέση πιο πίσω, βρίσκονται οι πρωτοπόροι του WRC 2, για αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2, Kajetan Kajetanowicz-Maciej Szczepanjak (Skoda Fabia Rally2 evo), οι οποίοι δεν αντιμετώπισαν μεγάλα προβλήματα.
Τι απέγιναν όμως τα πληρώματα της M-Sport Ford; Η πρώτη ημέρα του Ράλλυ Safari υπήρξε από τις πλέον ατυχείς για την ομάδα του Malcolm Wilson, αφού 3 από τα 5 Ford Puma τέθηκαν εκτός και ακόμη ένα, έχασε πολύ χρόνο.
Το μεγαλύτερο πλήγμα ήταν η εγκατάλειψη των Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche, στην απλή διαδρομή προς το μεσημεριανό service park.
Οι Γάλλοι είχαν ξεκινήσει την ημέρα σημειώνοντας τον ταχύτερο χρόνο και βρίσκονταν στη μάχη της κορυφής, μέχρι την Kedong 1. Εκεί, αρχικά υποχώρησαν στην 5η θέση όμως μετά από το “Stop” της διαδρομής, είδαν να εκδηλώνεται μικρή πυρκαγιά στον κινητήρα του Ford Puma Rally1.
Η φωτιά κατασβήστηκε, όμως το πρόβλημα στον κινητήρα δεν τους επέτρεψε να συνεχίσουν σήμερα, κάτι που αναμένεται να συμβεί αύριο.
Στο δεύτερο loop, εκτός μάχης τέθηκαν αρχικά οι Adrien Fourmaux-Alexandre Coria και μετά οι Craig Breen-Paul Nagle.
Ο νεαρός Γάλλος δεν έπαιρνε μεγάλα ρίσκα και βρισκόταν στην 8η θέση, όταν στην 4η ειδική διαδρομή της ημέρας κάποια πρόσκρουση, δημιούργησε πρόβλημα στο πίσω διαφορικό ή ημιαξόνιο του αυτοκινήτου.
Αν και προσπάθησαν να συνεχίσουν, χωρίς να γνωρίζουν ακριβώς πού βρισκόταν το πρόβλημα, όμως αυτό δε στάθηκε εφικτό, αφού ολοκλήρωσαν την ειδική διαδρομή αλλά εγκατέλειψαν στην απλή, αμέσως μετά.
Στην τελευταία ειδική διαδρομή της ημέρας, οι Breen-Nagle αρχικά σταμάτησαν για να αλλάξουν ένα κλαταρισμένο ελαστικό, δημιουργώντας και τη σκόνη που καθυστέρησε τους Katsuta-Johnston.
Λίγο αργότερα, στην ευθεία που είχαν το κλατάρισμα και οι Ogier-Veillas, μια πιθανή ζημιά στο σύστημα διεύθυνσης προκάλεσε έξοδο μικρής έκτασης για τους Ιρλανδούς της M-Sport.
Πάντως, παρά την εγκατάλειψη οι Breen-Nagle παραμένουν εντός δεκάδας και πιο συγκεκριμένα, στην 9η θέση.
Τη βαθμολογούμενη δεκάδα, διαμορφώνουν οι Αμερικανοί Sean Johnston-Alex Kihurani (Citroen C3 Rally2), οι οποίοι είναι και δεύτεροι στο WRC 2.
Οι Ιορδάνης Σερδερίδης-Fred Miclotte πάλεψαν με τις δυσκολίες του Ράλλυ Safari, ολοκληρώνοντας επιτυχώς την ημέρα στην 11η θέση Γενικής, κατά την πρώτη τους εμφάνιση με το Ford Puma Rally1 σε αγώνα του WRC.
Σημειωτέον, ότι πολύ χρόνο έχασαν σήμερα και οι Gus Greensmith-Jonas Andersson (Ford Puma Rally1), που βρίσκονται στην 12η θέση.
Ο νεαρός Βρετανός υποτίμησε ένα κλατάρισμα στο πρώτο πέρασμα από την Kedong προτιμώντας να μη σταματήσει για αλλαγή ελαστικού.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εκτίναξη της γόμας, η οποία συμπαρέσυρε κομμάτια του πλαισίου αλλά κυρίως, προκάλεσε περαιτέρω πρόβλημα στο πίσω δεξί άκρο και μικρή πυρκαγιά.
Εντέλει, οι Greensmith-Andersson συνέχισαν, έχοντας όμως χάσει περισσότερα από 13 λεπτά.
Το Ράλλυ Safari συνεχίζεται αύριο, Σάββατο 25 Ιουνίου, με τη δεύτερη, μεγαλύτερη και κατά γενική ομολογία, δυσκολότερη ημέρα, η οποία περιλαμβάνει 3 επαναλαμβανόμενες ειδικές διαδρομές (Soysambu, Elementeita, Sleeping Warrior) συνολικού μήκους 150,88 αγωνιστικών χιλιομέτρων.
Η εναρκτήρια ειδική διαδρομής της δεύτερης ημέρας (Soysambu 1 – 29,32 χλμ.) ξεκινά στις 08:06.
Ράλλυ Safari – Το πανόραμα της πρώτης ημέρας
Ε.Δ.: 7
Μήκος: 129,04 χλμ.
Κατάταξη Top10 (7/19 ειδικές διαδρομές)
Ταχύτεροι Ε.Δ.: Ogier-Rovanpera 3, Loeb 1
Επικεφαλής ανά Ε.Δ.: 1-3 Ogier, 4 Evans, 5-6 Ogier, 7 Rovanpera
Για να παρακολουθήσετε live όλες τις ειδικές διαδρομές του αγώνα, μπορείτε να κάνετε συνδρομή στο WRC+ All Live.
Ωράριο, live αποτελέσματα, εξέλιξη, βαθμολογίες και το WRC+, μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του WRC.
Photos: Toyota Gazoo Racing, Kalle Rovanpera, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Kajetan Kajetanowicz
Παρακολουθήστε highlights από τις πρωινές ειδικές διαδρομές
Speedzone podcast: Ώρα Silverstone! Οδήγηση χωρίς κράνη και 380 χλμ./ώρα στο AVUS το 1937
SPEEDZONE PODCAST (ep 6): Ενα ανθρώπινο σώμα στη μέση της πίστας και ιστορίες από τον Καναδά!