Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Τέλος τα συμβατικά αυτοκίνητα το 2035
Οι νομοθέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστήριξαν την πρόταση για 100% μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2035, η οποία καθιστά έτσι αδύνατη την πώληση νέων οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα από την ημερομηνία αυτή και μετά.
Οι νομοθέτες στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υποστήριξαν ένα σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ουσιαστική απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που τροφοδοτούνται με συμβατικά καύσιμα από το 2035, ενώ την ίδια ώρα καταψήφισαν προτάσεις για αυστηρότερους στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων εντός της δεκαετίας.
Η Επιτροπή υποστήριξε την πρόταση για 100% μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2035, η οποία καθιστά πρακτικά αδύνατη την πώληση νέων οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα στο μπλοκ των 27 χωρών της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τους στόχους ως μέρος ενός μεγαλύτερου πακέτου πολιτικών για την κλιματική αλλαγή τον περασμένο Ιούλιο, με βάση ότι τα νέα αυτοκίνητα παραμένουν στους δρόμους για 10 έως 15 χρόνια – κάτι που σημαίνει ότι το 2035 είναι η τελευταία ημερομηνία που οι πωλήσεις ρυπογόνων αυτοκινήτων θα μπορούσαν να σταματήσουν, χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο το σχέδιο για μηδενικές εκπομπές σε όλους τους τομείς έως το 2050.
Η EE, από την άλλη, δεν υποστήριξε την πρόταση ορισμένων νομοθετών για αύξηση των φιλοδοξιών της πρότασης της Επιτροπής για μείωση κατά 55% των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα έως το 2030 έναντι των επιπέδων του 2021, αλλά ούτε και προτάσεις από άλλους νομοθέτες για την αποδυνάμωση του στόχου του 2035.
«Με τα πρότυπα CO2, δημιουργούμε σαφήνεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και ενθαρρύνουμε την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων», δήλωσε ο Jan Huitema, επικεφαλής νομοθέτης για την πολιτική, προσθέτοντας ότι θα κάνει την οδήγηση ηλεκτρικών οχημάτων φθηνότερη.
Ολόκληρο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ψηφίσει επί των προτάσεων για το CO2 των αυτοκινήτων τους επόμενους μήνες, μετά τους οποίους οι νομοθέτες και οι χώρες της ΕΕ πρέπει να διαπραγματευτούν τους τελικούς κανόνες.
Επιταχύνοντας τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα μηδενικών εκπομπών, η ΕΕ στοχεύει να αντιμετωπίσει το 25% των εκπομπών ρύπων της ΕΕ που προέρχονται από τις μεταφορές, οι οποίες αυξάνονται τα τελευταία χρόνια.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, από τη μεριά τους, έχουν ήδη ανακοινώσει σχέδια προκειμένου να σταματήσουν την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη έως το 2035. Ωστόσο, πολλές εξ αυτών έχουν προειδοποιήσει κατά της απαγόρευσης μιας συγκεκριμένης τεχνολογίας δηλώνοντας ότι οι πιο φιλόδοξοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν μόνο εάν οι υπεύθυνοι χάραξης της πολιτικής στην Ευρώπη υποστηρίξουν τη μαζική ανάπτυξη υποδομών φόρτισης.
Αυτή τη στιγμή η ΕΕ διαπραγματεύεται προτάσεις για να απαιτήσει από τις χώρες να εγκαταστήσουν δημόσια σημεία φόρτισης κατά μήκος των μεγάλων δρόμων.