Πέντε συμβουλές χρήσης και συντήρησης του κλιματιστικού του αυτοκινήτου μας
Η συντήρηση του κλιματιστικού του αυτοκινήτου μας πρέπει να γίνεται σε ετήσια βάση και ειδικά στην αρχή του καλοκαιριού, όπου και χρησιμοποιείται συχνότερα. Εξίσου σημαντικός για την σωστή απόδοσή του είναι ο τρόπος που το χρησιμοποιούμε.
Με τις τελευταίες κρύες μέρες να παραχωρούν τη θέση τους στη ζέστη -και με τον καύσωνα του καλοκαιριού να βρίσκεται γύρω από τη γωνία- έφτασε η ώρα να ελέγξουμε το πιο κρίσιμο «εξάρτημα» του αυτοκινήτου μας, χωρίς το οποίο δεν θα μπορούσαμε να το κουνήσουμε από το σπίτι.
Μιλάμε βεβαίως για το κλιματιστικό, του οποίου η συντήρηση εξασφαλίζει τη σωστή αποδοτική λειτουργία και προλαβαίνει ανεπιθύμητους μπελάδες.
Ξεκινώντας να πούμε πως ένα κακοσυντηρημένο κλιματιστικό είναι επιβλαβές για την υγεία μας, ενώ εάν δεν το φροντίσουμε εγκαίρως αργά ή γρήγορα θα παρουσιαστούν απώλειες ή φθορές σε αυτό.
Πως λειτουργεί το κλιματιστικό
Το σύστημα κλιματισμού δεν ψύχει έναν χώρο αλλά αφαιρεί την θερμότητα από αυτόν. Κάθε χρόνο το μέσο ψύξης έχει απώλειες περίπου 15%, με αποτέλεσμα να υπάρχει και αντίστοιχη μείωση στην απόδοση του κλιματιστικού.
Συμβουλές για τη σωστή χρήση του κλιματιστικού
Το κλιματιστικό του αυτοκινήτου σας αποδίδει καλύτερα όταν αυτό κινείται, εφόσον όσο πιο γρήγορα δουλεύει ο κινητήρας τόσο πιο γρήγορα δουλεύει και ο κομπρέσορας του κλιματιστικού. Μην σπαταλάτε χρόνο και καύσιμο μένοντας σταθμευμένοι, περιμένοντας το κλιματιστικό να κρυώσει το αυτοκίνητο.
Μόλις ξεκινήσετε να οδηγείτε ενεργοποιήστε το κλιματιστικό και ανοίξετε τα παράθυρα του αυτοκινήτου για 10-20 δευτερόλεπτα. Όσο πολλή και αν είναι έξω η ζέστη, η θερμοκρασία στην καμπίνα είναι πάντοτε ψηλότερη από την εξωτερική θερμοκρασία και με το άνοιγμα των παραθύρων ο πολύ ζεστός αέρας θα χαθεί και το κλιματιστικό θα αρχίσει να αποδίδει νωρίτερα.
Εάν υπάρχουν επιβάτες στο πίσω μέρος της καμπίνας καλό είναι να απενεργοποιούμε την ανακύκλωση του αέρα. Το σύστημα ανακύκλωσης απορροφά τον αέρα από το μπροστινό μέρος της καμπίνας και τον ανακυκλώνει, επιτρέποντας στους εμπρός επιβάτες να ψύχονται κανονικά αλλά όχι στους πίσω, μιας και ο αέρας στο πίσω μέρος της καμπίνας μπορεί να αρχίσει να ζεσταίνεται.
Εάν οδηγείτε ένα όχημα που διαθέτει σύστημα start/stop καλό είναι να το απενεργοποιήσετε για τις πολύ ζεστές μέρες. Το σύστημα εξοικονομεί καύσιμο, ωστόσο, για αρκετά αυτοκίνητα η απενεργοποίηση του κινητήρα σημαίνει και απενεργοποίηση του κομπρέσορα του κλιματιστικού. Οι μεγάλες στάσεις στα φανάρια θα ανεβάσουν την θερμοκρασία στην καμπίνα.
Βεβαιωθείτε ότι τα φίλτρα του κλιματιστικού σας είναι καθαρά. Ένα λερωμένο φίλτρο μπορεί να μειώσει δραματικά την απόδοση του κλιματιστικού. Τα εν λόγω φίλτρα εμποδίζουν την εισχώρηση σκόνης και άλλων ουσιών μέσα στην καμπίνα του οχήματος. Με την πάροδο του χρόνου τόσο τα φίλτρα όσοι και οι αγωγοί αέρα αναπτύσσουν βακτήρια, μικροοργανισμούς και μύκητες, οι οποίοι προκαλούν δυσάρεστες οσμές, ενώ μπορούν παράλληλα να προκαλέσουν πονοκεφάλους ή ακόμα και προβλήματα στο αναπνευστικό μας σύστημα. Σε πολλά καινούργια αυτοκίνητα τα φίλτρα αυτά είναι εύκολα προσβάσιμα (συνήθως βρίσκονται στο πίσω μέρος στο ντουλαπάκι του συνοδηγού) και μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν χωρίς έξτρα οικονομική επιβάρυνση.
Συχνές ερωτήσεις
Το κλιματιστικό δεν βγάζει καθόλου κρύο αέρα
Αυτό σημαίνει πως είτε το κλιματιστικό χρειάζεται ψυκτικό υγρό, είτε έχει υποστεί κάποια ηλεκτρική βλάβη.
Το κλιματιστικό δεν βγάζει αρκετό κρύο αέρα.
Σε αυτή την περίπτωση το κλιματιστικό χρειάζεται συμπλήρωμα ψυκτικού υγρού, η οποία γίνεται εύκολα και γρήγορα στο συνεργείο σας.
Έβαλα ψυκτικό υγρό αλλά το κλιματιστικό δεν λειτουργεί
Αυτό σημαίνει -το πιο πιθανόν- ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τον κομπρέσορα του κλιματιστικού ή κάποιο άλλο πρόβλημα που σχετίζεται με τα ηλεκτρικά του συστήματος.
Μετά την προσθήκη υγρού λειτούργησε κανονικά αλλά μετά σταμάτησε
Εάν το κλιματιστικό σταματήσει να βγάζει κρύο αέρα δύο περίπου βδομάδες μετά την προσθήκη του ψυκτικού υγρού, τότε πάει να πει πως το σύστημα κλιματισμού έχει κάπου διαρροή.