12+1 οδηγοί που έχουν κερδίσει αγώνα σε όλες τις επιφάνειες
Με τη νίκη του στο Ράλλυ Κροατίας, ο Kalle Rovanpera εντάχθηκε σε μια κλειστή ομάδα 13 οδηγών, οι οποίοι έχουν ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου αγώνων του WRC σε άσφαλτο, χώμα και χιόνι.
Στο πρόσφατο Ράλλυ Κροατίας, ο Kalle Rovanpera κατέκτησε με εντυπωσιακό τρόπο την 4η νίκη της καριέρας του, που ήταν και η πρώτη σε ασφάλτινο οδόστρωμα.
Έχοντας ακόμη επικρατήσει στα χωμάτινα Ράλλυ Εσθονίας και ΕΚΟ Ακρόπολις, καθώς και στο χιονισμένο Ράλλυ Σουηδίας, ο 21χρονος Φινλανδός έγινε μετά από μόλις 42 αγώνες, μέλος μιας κλειστής ομάδας, που πλέον περιλαμβάνει 13 οδηγούς οι οποίοι έχουν αναδειχθεί νικητές σε όλες τις επιφάνειες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Σε αυτή τη λίστα υπάρχουν ακόμη 9 από τους 18 Παγκόσμιους Πρωταθλητές Ράλλυ του θεσμού, καθώς και 3 κορυφαίοι οδηγοί που για διαφορετικούς λόγους, δεν κατέκτησαν ή έχουν ακόμη κατακτήσει, τον τίτλο.
Οι 12 οδηγοί που “συναντά” ο Rovanpera
Παρακάτω, μπορείτε να διαβάσετε ποιοι είναι οι υπόλοιποι νικητές παντός εδάφους, στην κλειστή ομάδα των οποίων εισήλθε με την πρόσφατη νίκη του, ο Rovanpera.
Sebastien Loeb
Προφανώς, ο 9 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ και πολυνίκης του WRC δε θα μπορούσε να απουσιάζει από αυτή τη λίστα.
Η πρώτη νίκη των Sebastien Loeb-Daniel Elena ήρθε στο ασφάλτινο Ράλλυ Γερμανίας 2002, με Citroen Xsara WRC.
Ο “κύκλος” των νικών σε κάθε επιφάνεια έκλεισε μόλις το 2004, όταν οι Γάλλοι επικράτησαν στα Ράλλυ Σουηδίας και Κύπρου, στο δρόμο για την κατάκτηση του πρώτο τίτλου τους.
Διαβάστε αφιερώματα στην καριέρα του Sebastien Loeb εδώ και εδώ
Ίσως αρκετοί να παραξενευτούν, όμως ο Loeb έχει κατακτήσει περισσότερες νίκες στο χώμα παρά σε άσφαλτο, ενώ έχει επικρατήσει σε χιόνι και στο Ράλλυ Νορβηγίας.
Μέχρι σήμερα, παραμένει ο μοναδικός μη Σκανδιναβός που έχει κερδίσει 3 φορές στο Ράλλυ Φινλανδίας, στοιχείο ενδεικτικό της τεράστιας αγωνιστικής του κλάσης.
Τα υπόλοιπα, είναι ιστορία που για τον Loeb συνεχίζεται, αφού με τη νίκη του στο φετινό Ράλλυ Μόντε Κάρλο, συμπλήρωσε 20 χρόνια μεταξύ της πρώτης και τελευταίας (μέχρι την επόμενη;) νίκης του στο WRC.
Συμμετοχές: 181
Νίκες: 80
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 42, άσφαλτος 36, χιόνι 2
Sebastien Ogier
Ο έτερος μεγάλος Sebastien του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, έχει επίσης κερδίσει αγώνες σε κάθε επιφάνεια.
Η πρώτη νίκη των Ogier-Ingrassia ήρθε στο χωμάτινο Ράλλυ Πορτογαλίας το 2010, με Citroen C4 WRC. Σε άσφαλτο, οι Γάλλοι ανέβηκαν για πρώτη φορά στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου το 2011, έχοντας επικρατήσει στο Ράλλυ Γερμανίας.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Sebastien Ogier
Η τριάδα επιφανειών συμπληρώθηκε το 2013, όταν πέτυχαν την πρώτη από τις τρεις νίκες τους στο Ράλλυ Σουηδίας, όπου παραμένουν μέχρι σήμερα το μοναδικό μη σκανδιναβικό πλήρωμα που έχει κερδίσει στο χιόνι περισσότερες από μία φορές.
Όπως και ο Loeb, ο Ogier έχει κατακτήσει περισσότερες νίκες σε χώμα, παρά σε άσφαλτο, όπως ίσως θα υπέθετε κάποιος με βάση την καταγωγή των δύο οδηγών.
Προφανώς και σε αυτή την περίπτωση, η συνέχεια είναι γνωστή, με την κατάκτηση 8 Παγκόσμιων τίτλων να έχει σφραγίσει την πορεία των Sebastien Ogier-Julien Ingrassia και συνολικά, του WRC.
Συμμετοχές: 169
Νίκες: 54
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 31, άσφαλτος 20, χιόνι 3
Tommi Makinen
Ακόμη ένας μεγάλος οδηγός του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, με μεγάλη ικανότητα σε κάθε επιφάνεια.
Ο 4 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής, μεταξύ 1996 και 1999, κατέκτησε την πρώτη του νίκη επί πατρίου εδάφους, στο Ράλλυ Φινλανδίας 1994, με Ford Escort RS Cosworth και συνοδηγό τον Seppo Harjanne.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Tommi Makinen
Η νίκη το 1996 στο Ράλλυ Σουηδίας με Mitsubishi Lancer EVO III και συνοδηγό τον Harjanne, δε θεωρήθηκε έκπληξη λόγω της φινλανδικής καταγωγής του 32χρονου τότε, Tommi, ενώ ταυτόχρονα άνοιξε το δρόμο για τον πρώτο τίτλο Οδηγών.
Με τη νίκη στο Ράλλυ Καταλονίας 1997, με Mitsubishi Lancer EVO IV και πάλι με συνοδηγό τον Harjanne, ο Makinen απέδειξε πως αποτελεί έναν κορυφαίο οδηγό παντός εδάφους, γεγονός που πιστοποιήθηκε με την κατάκτηση τριών ακόμη τίτλων στη συνέχεια της καριέρας του.
Συμμετοχές: 139
Νίκες: 24
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 14, άσφαλτος 7, χιόνι 3
Marcus Gronholm
Ο “ψηλός” του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, υπήρξε τόσο βάσει αριθμών όσο και βάσει της συνολικής του παρουσίας, ένας από τους κορυφαίους οδηγούς στην ιστορία του θεσμού.
Αν και διακρίθηκε στο κορυφαίο επίπεδο στην αρκετά προχωρημένη ηλικία των 32 ετών, από εκείνο το σημείο μέχρι την ολοκλήρωση της καριέρας του, το 2007, ξεχώρισε.
Του λόγου το αληθές αποδεικνύει η κατάκτηση δύο Παγκόσμιων Πρωταθλημάτων Οδηγών (2000, 2002) και 30 νικών, που τον φέρνουν μέχρι σήμερα στην τρίτη θέση της σχετικής λίστας, πάντα με συνοδηγό τον Timo Rautiainen.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Marcus Gronholm
Η πρώτη νίκη της καριέρας των Φινλανδών ήρθε στη Σουηδία το 2000, με Peugeot 206 WRC, σε έναν αγώνα όπου επικράτησαν 5 φορές.
Την ίδια χρονιά επικράτησαν για πρώτη φορά σε χώμα (Νέα Ζηλανδία), ενώ για τη μοναδική ασφάλτινη νίκη τους χρειάστηκε να περιμένουν ως το 2006, όταν ανέβηκαν στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, με Ford Focus RS WRC.
Μέχρι σήμερα, ο Gronholm παραμένει -μαζί με τον Hannu Mikkola- πολυνίκης στο Ράλλυ Φινλανδίας, αγώνα που έχει κερδίσει 7 φορές.
Συμμετοχές: 153
Νίκες: 30
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα (24), χιόνι (5), άσφαλτος (1)
Bjorn Waldegard
Ο πρώτος Παγκόσμιος Πρωταθλητής στην ιστορία του WRC (1979) ήταν και ο πρώτος που κατέκτησε νίκες σε κάθε επιφάνεια.
Η επικράτηση στο Ράλλυ Σουηδίας 1975, με συνοδηγό στην Lancia Stratos HF τον Hans Thorzelius, ήταν η πρώτη για τον Bjorn Waldegard στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, που είχε δημιουργηθεί το 1973.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Bjorn Waldegard
Την ίδια χρονιά, επικράτησαν στο Ράλλυ Σαν Ρέμο, που αν και μικτό διεξάγονταν κυρίως σε ασφάλτινη επιφάνεια.
Το χώμα υπήρξε η αγαπημένη επιφάνεια του Σουηδού, ο οποίος πέτυχε 12 νίκες σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης.
Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζουν οι δύο επιτυχίες στο Ράλλυ Ακρόπολις (1977, 1979) και οι 4 νίκες στο Ράλλυ Σαφάρι (1977, 1984, 1986, 1990).
Συμμετοχές: 95
Νίκες: 16
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 12, άσφαλτος 2, χιόνι 2
Ari Vatanen
Ο Φινλανδός Παγκόσμιος Πρωταθλητής 1981 που πριν από λίγες ημέρες συμπλήρωσε 70 χρόνια ζωής, έχει επίσης κατακτήσει νίκες σε κάθε επιφάνεια.
Το χώμα υπήρξε αναντίρρητα αγαπημένη του επιφάνεια και σε αυτήν πέτυχε τις πρώτες του νίκες, στο Ράλλυ Ακρόπολις 1980 και 1981, με πισωκίνητο Ford Escort RS 1800 και συνοδηγό τον David Richards.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Ari Vatanen
Οι νίκες στα Ράλλυ Σαν Ρέμο 1984 και Μόντε Κάρλο 1985, με Peugeot 205 T16 του Group B και συνοδηγό τον Terry Harryman, επέτρεψαν στον πολύ αγαπητό στους Έλληνες φιλάθλους Vatanen, να “εκπορθήσει” και το κάστρο της ασφάλτου.
Παραδόξως, η νίκη στο χιόνι ήρθε τελευταία (Σουηδία 1985), πριν από το ατύχημα στο Ράλλυ Αργεντινής εκείνης της χρονιάς, που παραλίγο να στοιχίσει τη ζωή του Φινλανδού.
Συμμετοχές: 101
Νίκες: 10
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 7, άσφαλτος 2, χιόνι 1
Stig Blomqvist
Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής 1984 διαθέτει ένα ξεχωριστό στατιστικό στην καριέρα του.
Είναι ο μοναδικός από τους 13 οδηγούς της λίστας, που έχει ίδιο αριθμό νικών σε χιόνι και χώμα (από 5), παρόλο που οι χωμάτινοι αγώνες είναι πολλαπλάσιοι των χιονισμένων, που πρακτικά κατά τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, ήταν το Ράλλυ Σουηδίας.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Stig Blomqvist
Στον αγώνα της πατρίδας του, ο έτερος μεγάλος Σουηδός μαζί με τον Waldegard, ήταν ασυναγώνιστος, αφού παραμένει πολυνίκης με 7 νίκες, 5 εκ των οποίων από στην εποχή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ (1973, 1977, 1979, 1982, 1984).
Μετά από 4 νίκες στη χιονισμένη Σουηδία, το 1982 ήρθε η πρώτη νίκη σε άσφαλτο, στο Ράλλυ Σαν Ρέμο με Audi Quattro.
Η πρώτη νίκη σε χώμα για τους Blomqvist-Cederberg επιτεύχθηκε στο Ράλλυ RAC του 1983, ξανά με Audi Quattro, προοικονομώντας τη χρονιά απόλυτης κυριαρχίας των Σουηδών, οι οποίοι αναδείχθηκαν Πρωταθλητές το 1984, επικρατώντας και στο Ράλλυ Ακρόπολις.
Συμμετοχές: 122
Νίκες: 11
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 5, χιόνι 5, άσφαλτος 1
Petter Solberg
Ακόμη ένας από τους “εκλεκτούς” είναι ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής 2003, Petter Solberg.
Ο μοναδικός Νορβηγός που έχει κατακτήσει την κορυφή των ράλλυ, κατέκτησε την πρώτη του νίκη σε χωμάτινη-λασπωμένη επιφάνεια, επικρατώντας στο Ράλλυ RAC 2002 με Subaru Impreza WRC και συνοδηγό τον Phil Mills.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Petter Solberg
Ο ουαλικός αγώνας υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικός για τον Solberg, ο οποίος επικράτησε εκεί 4 φορές, με σημαντικότερη τη νίκη του 2003, όταν μαζί με τον Mills αναδείχθηκαν και Πρωταθλητές.
Την ίδια χρονιά, είχαν πετύχει μια εκπληκτική ασφάλτινη νίκη υπό βροχή στην Κορσική, ενώ στο shakedown είχαν έξοδο που προξένησε μεγάλη ζημιά στο Subaru Impreza WRC.
Αν και Σκανδιναβός, ο Solberg “δάμασε” το χιόνι αργότερα, αφού αναδείχθηκε νικητής στο Ράλλυ Σουηδίας το 2005, πάντα με Subaru Impreza WRC και συνοδηγό τον Ουαλό.
Συμμετοχές: 190
Νίκες: 13
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 11, άσφαλτος 1, χιόνι 1
Ott Tanak
Ο πρώτος Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ (2019) που δεν ονομάζεται Sebastien, μετά από τον Solberg.
Η ταχύτητα του Εσθονού υπήρξε εξαρχής αδιαμφισβήτητη, ωστόσο κάτι τα λάθη του, κάτι ο δύστροπος χαρακτήρας του, τον έφεραν εκτός Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ το 2013.
Η πίστη του Malcolm Wilson στο πρόσωπό του δε χάθηκε, οπότε ο Tanak επέστρεψε στην M-Sport το 2015.
Διαβάστε το αφιέρωμα στον Ott Tanak
Το ξεπέταγμα έγινε το 2017, όταν με συνοδηγό τον Martin Jarveoja πέτυχε τις πρώτες του νίκες, στο χώμα της Σαρδηνίας και στην άσφαλτο της Γερμανίας, με Ford Fiesta WRC.
Το 2018 πήρε μεταγραφή στην Toyota, ομάδα με την οποία έφτασε να έχει κατακτήσει νίκη σε κάθε επιφάνεια, λίγους μήνες πριν στεφθεί Παγκόσμιος Πρωταθλητής, έπειτα από τη νίκη στο Ράλλυ Σουηδίας 2019 με Yaris WRC.
Συμμετοχές: 126
Νίκες: 14
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 9, άσφαλτος 3, χιόνι 2
Markku Alen
Εκ των πιο αδικημένων οδηγών στην ιστορία, ο Markku Alen κατέκτησε Κύπελλο Οδηγών FIA (1978), μια σεζόν πριν αυτό μετονομαστεί σε Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Ως εκ τούτου, μαζί με τον Sandro Munari που αναδείχθηκε Κυπελλούχος Οδηγών FIA το 1977, είναι πρακτικά οι… παγκόσμιοι πρωταθλητές πριν από τους επίσημους Παγκόσμιους Πρωταθλητές.
Ταχύς σε κάθε επιφάνεια, ο Φινλανδός υπήρξε από τους πρώτους “all rounders” κατά τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, όταν οι οδηγοί που είχαν αυτό το χαρακτηριστικό, ήταν σαφώς λιγότεροι από τους σημερινούς.
Η πρώτη νίκη ήρθε στο Ράλλυ Πορτογαλίας 1975 με Fiat 131 Abarth και συνοδηγό, όπως πάντα στην καριέρα του, τον Ilkka Kivimaki, σε έναν αγώνα που επικράτησε ακόμη 4 φορές και παραμένει πολυνίκης (5), μαζί με τον Sebastien Ogier.
Εξαιρετικός υπήρξε και στην πατρίδα του, όπου κέρδισε 6 φορές (1976, 1978, 1979, 1980, 1987, 1988), ενώ αναδείχθηκε για πρώτη φορά νικητής σε ασφάλτινο αγώνα, στο Ράλλυ Σαν Ρέμο 1978, με Lancia Stratos HF.
Οι δύο συνεχόμενες στην Κορσική (1983,1984) με Lancia 037 Rally, ενώ ενδιάμεσα είχε επικρατήσει για δεύτερη φορά στο Σαν Ρέμο (1983), τον έφεραν πολύ ψηλά στη λίστα με τους… all-rounders της εποχής.
Περιέργως, η πρώτη νίκη σε χιονισμένο οδόστρωμα ήρθε προς το τέλος της καριέρας του, το 1988, με Lancia Delta 4WD.
Ενδεικτικό της αξίας του, είναι το γεγονός πως πρόκειται για τον οδηγό με τις περισσότερες νίκες (19), που δεν έχει στεφθεί -επίσημα- Παγκόσμιος Πρωταθλητής, αφού πέραν του τίτλου το 1978, στερήθηκε και το Πρωτάθλημα του 1986, που με βάση την απόφαση ακύρωσης των αποτελεσμάτων του Ράλλυ Σαν Ρέμο από την FIA, κατέληξε στα χέρια του Juha Kankkunen.
Συμμετοχές: 129
Νίκες: 19
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 14, άσφαλτος 4, χιόνι 1
Jari-Matti Latvala
Μπορεί να μην κατέκτησε Παγκόσμιο τίτλο, όμως ο Φινλανδός έχει γραφτεί στην ιστορία ως ο οδηγός με τις περισσότερες εκκινήσεις (209) στην ιστορία του WRC.
O Latvala υπήρξε ταχύς σε κάθε επιφάνεια, γεγονός που πιστοποιείται από τον μεγάλο αριθμό νικών του (18), καθώς και από τη διάρκειά του, αφού μέχρι να σταματήσει την καριέρα του, το 2019, είχε κατακτήσει νίκες σε κάθε σεζόν μεταξύ 2008 και 2018.
Η παρθενική νίκη της καριέρας του Jari-Matti Latvala, που είχε πάντοτε ως συνοδηγό τον Miika Anttila, ήρθε στο Ράλλυ Σουηδίας 2008 με Ford Focus RS WRC, σε έναν αγώνα όπου το φινλανδικό πλήρωμα κέρδισε ακόμη 3 φορές (2012, 2014, 2017).
Με τη δεύτερη νίκη του, στη Σαρδηνία το 2009 με ίδιο αυτοκίνητο, πιθανώς να στέρησε τον τίτλο Οδηγών από τον ομόσταβλό του Mikko Hirvonen, όμως εν προκειμένω αναδείχθηκε νικητής και σε χώμα.
Η πρώτη ασφάλτινη νίκη του ήρθε το 2014, όταν επικράτησε στην Κορσική με Volkswagen Polo R WRC, επίδοση που επανέλαβε την επόμενη χρονιά, σε ένα “back to back” που θύμισε Alen.
Συμμετοχές: 208
Νίκες: 18
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 12, χιόνι 4, άσφαλτος 2
Thierry Neuville
Από τους πρωταγωνιστές των τελευταίων ετών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, ο Thierry Neuville αξίζει κατά γενική ομολογία, έναν τίτλο, έχοντας κατακτήσει όλες του τις νίκες με Hyundai i20.
Ταχύτατος σε άσφαλτο και χώμα, είναι ο μοναδικός οδηγός της λίστας που έχει ίδιο αριθμό νικών σε αυτές τις επιφάνειες, ενώ παράλληλα είναι ένας από τους μόλις 5 μη Σκανδιναβούς, μαζί με τους Loeb, Ogier, Tanak και Evans, που έχουν κερδίσει στη Σουηδία.
Η πρώτη νίκη της καριέρας του Neuville, σε κάθε περίπτωση όσον αφορά στο σημερινό άρθρο, με συνοδηγό τον Nicolas Gilsoul, επιτεύχθηκε με περιπετειώδη τρόπο, στο ασφάλτινο Ράλλυ Γερμανίας.
Η επιτυχία των Βέλγων θύμισε εκείνη των Solberg-Mills στην Κορσική το 2003, αφού στο shakedown είχαν τουμπάρισμα με το Hyundai i20 WRC, το οποίο επισκεύασαν οι μηχανικοί της ομάδας, πριν από την εκκίνηση του αγώνα.
Η δεύτερη νίκη ήρθε σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, στο Ράλλυ Σαρδηνίας 2016, οπότε η υπόθεση-χώμα είχε κλείσει και απέμενε μόνο το χιόνι.
Με τους Neuville-Gilsoul να είναι μεταξύ των διεκδικητών του τίτλου, η επικράτηση στη Σουηδία δεν άργησε να έρθει, αφού πραγματοποιήθηκε το 2018, όταν το πλήρωμα μοιραζόταν Hyundai i20 Coupe WRC.
Έχοντας ανέβει 15 φορές στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, ο 33χρονος Neuville αποτελεί τον κορυφαίο εν ενεργεία οδηγό που δεν έχει κατακτήσει ακόμη το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Συμμετοχές: 132
Νίκες: 15
Νίκες/επιφάνεια: Χώμα 7, άσφαλτος 7, χιόνι 1
Αντί επιλόγου, να αναφέρουμε πως ενδεικτικό της δυσκολίας που έχει η νίκη σε όλες τις επιφάνειες, είναι το γεγονός ότι από τη συγκεκριμένη “ομάδα” απουσιάζουν για διαφορετικούς λόγους, κορυφαία ονόματα της ιστορίας του σπορ όπως οι Walter Rohrl, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Carlos Sainz, Colin McRae, Didier Auriol, Richard Burns και Miki Biasion.
Photos: Toyota Gazoo Racing, Αρχείο 4Τ