Συγκρίνουμε: Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – Toyota Yaris Cross Hybrid

Εδώ είναι Ελλάδα, και όταν στο κάδρο της μάχης μπαίνουν τα B-SUV, καθετί άλλο περνά σε δεύτερο πλάνο. Πολύ περισσότερο όταν ο πόλεμος διεξάγεται μεταξύ του άρτι αφιχθέντος Toyota Yaris Cross και του κραταιού Peugeot 2008.

 
Αφιέρωμα στον Ayrton Senna από τον Δημήτρη Γιόκκα και τους εκλεκτούς συνεργάτες του στο νέο SpeedZone podcast

 

Toyota Yaris Cross: Είναι και δεν είναι

Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως δεν πρόκειται για Yaris, ούτε όμως πως οι σχεδιαστές απλώς υπερύψωσαν… το έτοιμο. Το Toyota Yaris Cross σχεδιαστικά έχει τη δική του ταυτότητα, με τις ακμές του να παραπέμπουν περισσότερο στα πιο πρόσφατα Lexus, παρά στο φουσκωμένο Yaris τελευταίας γενιάς, στο οποίο ωστόσο πατάει εξ ολοκλήρου.

Ως προς τις διαστάσεις, τοποθετείται στον μέσο όρο της κατηγορίας (μήκος 4.180 χλστ.), κάτι που ισχύει και για τους διαθέσιμους χώρους για τους επιβάτες του. Ένας κανονικού αναστήματος οδηγός θα αφήσει μία παλάμη «αέρα» για τα γόνατα του πίσω επιβάτη, ο οποίος αντίστοιχο χώρο έχει και πάνω από το κεφάλι του, ενώ, παρά το αυξημένο πλάτος κατά 20 χλστ. συγκριτικά με το απλό Yaris (1.765 χλστ.), ένας τρίτος επιβάτης πίσω θα περιπλέξει κάπως την κατάσταση.

Εκεί όπου το Cross δε σηκώνει κριτική, είναι στο χώρο αποσκευών, που φτάνει στα 397 λίτρα (320 στις τετρακίνητες εκδόσεις), χάρη στην αύξηση του πίσω προβόλου κατά 180 χλστ. Η τιμή είναι έτσι κι αλλιώς απόλυτα ικανοποιητική, την ίδια ώρα που το πορτ μπαγκάζ περιλαμβάνει κάποιες έξυπνες λύσεις, με αποθηκευτικό χώρο δύο επιπέδων και σύστημα με ιμάντες πρόσδεσης. Η Toyota «τονίζει» πως με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων, που στις πλουσιότερες εκδόσεις, όπως στη δική μας, διαιρείται σε ποσοστό 40:20:40, το Yaris Cross μεταφέρει δύο ποδήλατα.

Η εύκαμπτη εταζέρα μπορεί να αναδιπλωθεί, ενώ η ηλεκτρική πόρτα με δυνατότητα ενεργοποίησής της με μία κίνηση του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα (ανάλογα με την έκδοση) διευκολύνει την πρόσβαση. Συνολικά το εσωτερικό αφήνει θετική εντύπωση, με τα υλικά, ακόμα και τα σκληρά πλαστικά που ποσοτικά υπερέχουν, να διακρίνονται για την ποιότητα και τη συναρμογή τους. Οι χώροι για μικροαντικείμενα ξεφυτρώνουν παντού, και μάλιστα σε απόλυτα πρακτικά σημεία. Από πλευράς εργονομίας, τόσο τα ανεξάρτητα χειριστήρια του κλιματισμού όσο και οι φυσικοί διακόπτες στην οθόνη των 9 ιντσών του συστήματος πολυμέσων θα εκτιμηθούν από τους παραδοσιακούς.

Peugeot 2008: ο γνώστης

Ακόμα κι έτσι, ωστόσο, το «2008» έρχεται να θυμίσει κάποιους από τους λόγους που το έχουν φέρει στην κορυφή της κατηγορίας, και εν προκειμένω τους χώρους. Οι Γάλλοι από την αρχή βγήκαν κερδισμένοι με το μικρό τους SUV, αφού το «ξεχείλωσαν» τόσο όσο να μείνει εντός πλαισίου «Β», φλερτάροντας όμως με τις χωροταξικές ανέσεις των μοντέλων της αμέσως μεγαλύτερης κατηγορίας. Μακρύτερο από το Yaris Cross (4.300 χλστ.) και, παρ’ ότι ανεπαίσθητα φαρδύτερο και με ασήμαντα μεγαλύτερο μεταξόνιο, βγαίνει κερδισμένο στη μάχη των χώρων για τα πόδια των πίσω επιβατών, όπως και στο χώρο των αποσκευών, που με 437 λίτρα το φέρνει στην κορυφή της κατηγορίας, έστω κι αν δεν είναι ανάλογα εύκολα προσβάσιμος με του Yaris Cross.

Ποιοτικά η πλάστιγγα δεν μπορεί να γείρει υπέρ του ενός ή του άλλου, όμως οι Γάλλοι με το iCockpit με το μικρής διαμέτρου τιμόνι, την οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 10 ιντσών και τους διακόπτες τύπου πλήκτρων πιάνου που τη συνοδεύουν, κερδίζουν το στοίχημα της αισθητικής.

Από πλευράς εργονομίας, είναι το Cross που με τη λιτότητά του γίνεται πιο… κατανοητό στον χρήστη, ο οποίος ασχέτως ύψους θα βολευτεί και καλύτερα στη θέση οδήγησής του. Μοναδικό «ελάττωμά » του ότι το υποβραχιόνιο καλύπτει μέρος των θηκών για ποτήρια, τη στιγμή που το «2008» θα δυσαρεστήσει κάποιους οδηγούς, λόγω του περιορισμού ορατότητας προς τον στάνταρντ (στις εκδόσεις ντίζελ των 130 ίππων) 3D ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10 ιντσών, εξαιτίας του μικρής διαμέτρου τιμονιού του.

Απόδοση-χρηστικότητα-οικονομία

Ο παραπάνω μεσότιτλος θα μπορούσε να αποτελεί το τρίπτυχο της επιτυχίας σχεδόν σε κάθε κατηγορία αυτοκινήτων. Για τα B-SUV, πάντως, σίγουρα πρέπει να εμπεριέχεται δίπλα στο αρχικό πλάνο σχεδιασμού τους. Ιάπωνες και Γάλλοι έχουν πιάσει πολύ καλά το νόημα, οι μεν Ευρωπαίοι προικίζοντας το «2008» σχεδόν με κάθε διαθέσιμο καύσιμο, η δε Toyota επιστρατεύοντας για νιοστή φορά τη γνώση της πάνω στην υβριδική τεχνολογία, προσφέροντας παράλληλα μια «απλή» βενζινοκίνητη έκδοση, μόνο για να ρίξουν χαμηλότερα το κόστος αγοράς του «βασικού» Yaris Cross.

Στα «συν» του μοντέλου έναντι κάθε ανταγωνιστικού, η δυνατότητα τετρακίνησης (έκδοση AWD-i), που επιτυγχάνεται με την προσθήκη ενός ηλεκτρικού μοτέρ στον πίσω άξονα (3,9 kW ισχύς και 52 Nm ροπή), το οποίο εμπλέκεται σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης ενισχύοντας την ευστάθεια.

Το «δικό μας» Toyota Yaris Cross, ωστόσο, είναι το προσθιοκίνητο υβριδικό με το 3κύλινδρο σύνολο των… μόλις 116 ίππων και το τύπου CVT κιβώτιο, που με βεβαιότητα θα πάρει και το μεγαλύτερο μερίδιο από τις συνολικές πωλήσεις του μοντέλου. Απέναντί του, εξετάζοντας παραμέτρους όπως την ευκολία στην καθημερινή μετακίνηση (λέγε με αυτόματο κιβώτιο) και την οικονομία χρήσης, το «2008» έρχεται με την πετρελαιοκίνητη έκδοση των 130 ίππων, με το πολλάκις αναγνωρισμένο για την απόδοσή του αυτόματο 8άρι κιβώτιο και τον παρασπαρτού 1.5 BlueHDi.

Πίσω από το τιμόνι του Yaris Cross, γίνεται άμεσα ξεκάθαρο πως οι επιδόσεις δεν μπορούν να αποτελέσουν ζητούμενο, εκτός κι αν ως «επιδόσεις» υπολογίσουμε την κατανάλωση, που με το υβριδικό σύστημα «πέφτει» άνετα στα 4,5 λίτρα/100 χλμ. εντός πόλης. Εκεί δηλαδή που προορίζεται να περάσει και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του αυτό το Yaris, που, όπως και το χάτσμπακ, πρωτίστως σε κερδίζει με τη στιβαρότητα του πλαισίου του και την αποτελεσματικότητα της ανάρτησης.

Η αίσθηση είναι πως και το Cross θα μπορούσε να έχει μια έκδοση GR, αφού ακόμα και το τιμόνι με το κάπως τεχνητό βάρος αντεπεξέρχεται σε επίπεδο πληροφόρησης, την ώρα που οι κλίσεις στο αμάξωμα με την απόσταση των 17 εκ. από το έδαφος είναι εμφανώς περιορισμένες. Μέχρις εκεί, όμως, καθώς τόσο το κιβώτιο όσο η ισχύς και η ροπή του κινητήρα δεν επιτρέπουν το κάτι παραπάνω, όσο και αν ο οδηγός το πιέσει.

Ενδεικτικό είναι το «0-100» των 11,2 δλ., που επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές, όμως θα έρθει η Toyota να ζητήσει τα ρέστα, και δικαίως: στην καθημερινότητα και αυτό το ιαπωνικό υβριδικό δείχνει να μην έχει αντίπαλο, μετατρέποντας την οδήγηση σε… παιχνιδάκι, χάρη στο εργονομικό εσωτερικό του, στην ήπια λειτουργία του και εν προκειμένω στις ιδανικές διαστάσεις και στην αποτελεσματικότητα της ανάρτησης. Εκτός πόλης, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά, κάτι που φαίνεται κυρίως σε κατηφορικές διαδρομές, όπου αν «πατήσεις» στο πλαίσιο μπορείς να πάρεις μια σχετική φόρα.

Βασισμένοι στα στοιχεία, περιμέναμε μια σαφή υπεροχή του «2008» τουλάχιστον υπό πίεση, και αυτό κυρίως λόγω της επιπλέον ροπής του ντίζελ κινητήρα (300 Nm/1.750 σ.α.λ.). Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι και για το γαλλικό μοντέλο αυτοσκοπός η ανταπόκριση σε πιεστικούς ρυθμούς. Με απόλυτα συγκριτικά κριτήρια, το κατά τα άλλα υπέρ το δέον άνετο «2008» παρουσιάζει μια πιο ρευστή αντίδραση στις διαδοχικές αλλαγές πορείας, όπως και μια πιο έντονα υποστροφική τάση, τη στιγμή που ο εξαιρετικά ελαστικός κινητήρας στις χαμηλές στροφές, εξαντλείται κοντά στις 3.750 σ.α.λ., αναγκάζοντας το κιβώτιο της Aisin σε διαρκείς αλλαγές.

Το τελευταίο βέβαια αποτελεί το δυνατό χαρτί του συνόλου, τόσο λόγω κλιμάκωσης, όσο και χάρη στη συνολική του αίσθηση, με γρήγορες αλλαγές όπου χρειάζεται και ήπια λειτουργία εντός πόλης.

Σαφέστατα υπερέχει του Yaris Cross στον ανοιχτό δρόμο και στην κίνηση με υψηλή μ.ω.τ., χάρη και πάλι στη ροπή του, αλλά και στα σχεδόν 150 κιλά του επιπλέον βάρους του, που του εξασφαλίζουν ένα πιο στιβαρό πάτημα. Και όλη αυτή η «κούρσα» των υπέρ και κατά έρχεται πάλι να βρει κερδισμένο το ιαπωνικό μοντέλο, που εντός πόλης διαχειρίζεται ποιοτικότερα τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, αλλά έρχεται και να δικαιώσει την εμμονή της Toyota στην υβριδική τεχνολογία, με κατανάλωση σχεδόν ένα λίτρο χαμηλότερη του κορυφαίου ντίζελ της Peugeot.

Ακριβοδίκαια

Το συμπέρασμα στη μάχη δύο μοντέλων ικανών να ορίσουν το μέλλον της κατηγορίας θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρο αν και οι απαιτήσεις του κοινού ήταν σαφείς. Για όποιον χρειάζεται χώρους, η απάντηση είναι «2008» χωρίς περιστροφές. Την ίδια ώρα, το γαλλικό B-SUV, που εντυπωσιάζει με την αισθητική του ισορροπία, αποδεικνύεται και οδηγικά άρτιο, με ανάρτηση και ποιότητα κύλισης στα ατού του, χωρίς να παραβλέπει κανείς τις εξαιρετικές τιμές κατανάλωσης που σημειώνει σε κάθε οδηγική συνθήκη.

Δουλειά του Toyota Yaris Cross, ωστόσο, είναι η αμφισβήτηση όλων των παραπάνω, κάτι που σε μεγάλο βαθμό πετυχαίνει. Με κόστος σημαντικά χαμηλότερο, έρχεται να επιβεβαιώσει την αποτελεσματικότητα της υβριδικής τεχνολογίας σε επίπεδο κατανάλωσης, ακόμα και έναντι του πετρελαίου.

Από εκεί και πέρα, έχοντας «φορτωθεί» ένα κιβώτιο που ποτέ δεν κατάφερε να κερδίσει ούτε και τους ανθρώπους της Toyota, είναι τόσο καλό σε τομείς όπως η ευκολία στην καθημερινή χρήση, που δύσκολα αποφασίζεις να το αποχωριστείς. Ο καιρός γαρ εγγύς, και σύντομα η αίσθηση θα αποτυπωθεί στην παρουσία του στους δρόμους, όπου πλέον το «2008», αλλά και το Puma, έχουν ισχυρό αντίπαλο._ Ε. Ξ.

ΦΩΤ.: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ

> ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.499 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/3.700 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ: 300 Nm/1.750 σ.α.λ. > KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.300×1.770×1.550 χλστ. > METAΞONIΟ: 2.605 χλστ. > BAPOΣ: 1.310 κιλά > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 434 λτ.> 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,1 λ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 199 χλμ./ώρα > Μ. ΚΑΤ. ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,9 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 124 γρ./χλμ 

TOYOTA YARIS CROSS HYBRID eCVT

> ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.490 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 116 ίπποι > ΡΟΠΗ: 120 Nm/3.800 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 141 Nm > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.180×1.765×1.560 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.560 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.170 κιλά > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 397 λτ.> 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 11,2 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 χλμ./ώρα > Μ. ΚΑΤ. ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,1 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 98 γρ./χλμ.