Έρχεται όριο 100 χλμ./ώρα για να μειωθεί η εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο;
Πληθαίνουν οι φωνές επίσημων φορέων και οργανώσεων στον τομέα των μεταφορών που προτείνουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση τη θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας στα 100 χλμ./ώρα.
To Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, μαζί με περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, απέστειλε επιστολή στους Ευρωπαίους Επιτρόπους που είναι αρμόδιοι για τη Δράση για το Κλίμα, την Ενέργεια, το Περιβάλλον και τις Μεταφορές, ζητώντας την πραγματοποίηση συστάσεων στις χώρες μέλη για θέσπιση χαμηλότερων ορίων ταχύτητας ως τρόπο αντιμετώπισης της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και ως μέσο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων καθώς και των θανάτων στο δρόμο.
Οι έξι οργανώσεις που συνέταξαν και συνυπογράφουν τη σχετική επιστολή αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι με την εισβολή στην Ουκρανία, η εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό πετρέλαιο έχει καταστεί «στρατηγική απειλή» και πως η τρέχουσα κρίση απαιτεί «τολμηρές δράσεις».
Θυμίζουμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προχώρησε σε αντίστοιχη σύσταση προς την ΕΕ για χαμηλότερα όρια ταχύτητας στην έκθεσή του για την οδική ασφάλεια που εγκρίθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2021.
Οι ομάδες καταλήγουν στο συμπέρασμα στη νεότερη πρόστασή τους ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η συμπερίληψη μιας σύστασης για τα όρια ταχύτητας στη σχεδιαζόμενη στρατηγική της Επιτροπής για την ενεργειακή ασφάλεια που αναμένεται να δει το φως της δημοσιότητας τον Μάιο.
Τι πρακτικά θα προσφέρει η μείωση του ορίου ταχύτητας;
Σύμφωνα με τις ως άνω προτάσεις, μία μείωση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους κατά 10 χλμ./ώρα θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 290.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα όσον αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα και επιπλέον 140.000 βαρέλια από την κίνηση των φορτηγών. Θέλοντας να «ενδυναμώσει» τις απόψεις του, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, μαζί με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τους φορείς που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, αναφέρουν στη σχετική επιστολή τους ότι «η Ολλανδία μείωσε το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια τη διάρκεια της ημέρας πριν από δύο χρόνια, επιφέροντας μείωση της κατανάλωσης σε ποσοστό της τάξης του 20%».
Και συνεχίζει:
«Οι Βρυξέλλες και το Παρίσι μείωσαν πρόσφατα το όριο ταχύτητας στην πόλη στα 30 χλμ./ώρα. Η ανάλυση από την περιοχή των Βρυξελλών έδειξε ότι οι τοξικές εκπομπές, ο θόρυβος και τα ατυχήματα μειώθηκαν από τότε που εισήχθη το κατώτατο όριο, και οι χρόνοι ταξιδιού δεν επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό».
To Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών ολοκληρώνει την πρότασή του προς του Ευρωπαϊκούς Επιτρόπους αναφέροντας χαρακτηριστικά τα εξής:
«Κρίνουμε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει σύσταση για χαμηλότερα όρια ταχύτητας για αυτοκίνητα και φορτηγά.
«Για τους αυτοκινητόδρομους, το όριο θα πρέπει να είναι 100 χλμ./ώρα για τα αυτοκίνητα, με μέγιστο τα 80 χλμ./ώρα για τα φορτηγά. Σε επαρχιακούς δρόμους ενδείκνυται μέγιστο όριο 80 χλμ./ώρα. Τα 30 χλμ./ώρα θα πρέπει να είναι η επιλογή σε αστικές περιοχές όπου οχήματα κινούνται μαζί με πεζούς και ποδηλάτες.»