Porsche 911: Από το μπάκετ
Ολοκληρώνουμε με την τέταρτη «αγωνιστική μας γνωριμία» της σειράς «με αυτοκίνητο που ονειρεύεσαι». Με την αγωνιστική Porsche 911 SC και τον «Σίλεφ» στο Historic Acropolis Rally από την ΕΛΠΑ, το 2006.
Η Porsche 911 είναι το αυτοκίνητο της καρδιάς μας, και ήταν εμπειρία η συμμετοχή μας σε έναν μικτό τριήμερο διεθνή αγώνα με την αγωνιστική εκδοχή της, έργο του φημισμένου εξελικτή Tuthill, που έφερε το θαλασσί αυτοκίνητο για την αφεντιά μας. Τυχερός, οδήγησα στην υπερειδική του ΡΑ-WRC το 2007 την κόκκινη, την PetroRetro911, με συνοδηγό τον Γιώργο Πετρόπουλο, τον δημιουργό της. Ένα αυτοκίνητο εξελιγμένο για να κερδίζει.
Το 2006
Επιστρέφοντας από την Έκθεση στο Μπέρμιγχαμ με εξαιρετική παρέα, η ιδέα της συμμετοχής μας προέκυψε διαβάζοντας στο αγγλικό Autosport -ευαγγέλιο για τον λάτρη του motorsport– το άρθρο για το Ιστορικό Σαφάρι. Ήταν και ο αγώνας του 2005 από τον Αντώνη Χατζημιχάλη με Πάρνωνα και άλλες περίφημες ειδικές της δικής μας εποχής, και βέβαια η σοβαρότητα της οργάνωσης. Έργο του Αλέξανδρου Μανιατόπουλου, που προσέθεσε στο κόστος το χρόνο του και το μεράκι του, έχοντας τότε και τη συνολική ευθύνη του Motorsport GR, ως μέλος της διοίκησης του Βασίλη Δεσποτόπουλου, που σεβόμαστε.
Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις
Το ΙΡΑ γεννήθηκε από τον ΣΙΣΑ, μια ωραία τρέλα του Στέλιου Βαρθολομαίου με ικανούς συνεργάτες, που σήμερα λάμπουν στην κοινότητα του κλασικού αυτοκινήτου, έχοντας μάλιστα απογειώσει την έννοια της Regularity, με προτάσεις προς κάθε κατεύθυνση.
Η επιστροφή του ΙΡΑ στην κανονικότητα στην ΕΛΠΑ, μέσα και από νομική διαμάχη για τον τίτλο, που ευτυχώς δεν άφησε πληγές. Στοίχισε στον «ΑΛΜΑΝ», αλλά από αυτόν τον πραγματικό ευεργέτη των ελληνικών αγώνων προέκυψε εξαιρετικός, με διεθνείς προδιαγραφές θεσμός, που προκαλεί τον παλιό με ανησυχίες. Τη σκυτάλη αργότερα πήρε το ΑΣΜΑ, η σύγχρονη ονομασία του Αγωνιστικού της ΕΛΠΑ, με σειρά επιτυχημένων αγώνων, διατηρώντας το ύφος και το συναίσθημα, συνδυασμός που ελπίζουμε πως εμπνέει και τα στελέχη της ΟΜΑΕ, τα οποία έχουν πλέον την ευθύνη, με θεματοφύλακα τον Άγγελο Ζήβα.
Στην περίπτωσή μας
Ο Κωνσταντίνος Πίτσος ανέλαβε τις συνεννοήσεις με τον Tuthill, και εμείς με τον «Σίλεφ» κλείσαμε τα αυτιά μας για τις δυσκολίες της «911», στο χώμα και στρωθήκαμε στη δουλειά. Με τον χαλαρό τρόπο που τον χαρακτηρίζει όταν διασκεδάζει, όπως άλλωστε έζησε σε μια σημαντική σειρά αγώνων για πολλά χρόνια με τον αείμνηστο φίλο μας Παύλο Μοσχούτη. Η δική μου αντιμετώπιση ήταν διαφορετική, λόγω υποχρεώσεων και χαρακτήρα, αλλά η περίσταση ήταν ιδανική για προσαρμογή στο δικό του μοτίβο.
Όλα αυτά την εποχή που ο Χρήστος Αποστολίδης, ο άνθρωπος ΙΡΑ, ο άνθρωπος «Ιστορικό αυτοκίνητο» στη Sporting και Regularity εκδοχή υπό τη FIA, με έκφραση σε παγκόσμιο επίπεδο, ούρλιαζε τότε για να επικοινωνήσει τη φιλοσοφία του σύγχρονου Ιστορικού σε διαδρομές, κανονισμούς, προδιαγραφές αυτοκινήτων, με περίφραξη για την κατηγορία Ε και, κυρίως, σε νοοτροπία. Σε εμάς τους παραδοσιακούς, με βασική φράση το «εμείς τότε έτσι εδώ και αλλιώς εκεί», οπότε «άσε μας τώρα, μωρέ Χρήστο, ασχολήσου με τη Regularity», κ.ά. γνωστά ανέκδοτα. Ό,τι σήμερα αντιμετωπίζει ο Γιώργος Παυλόπουλος, που αρνείται φανατικά την απαραίτητη προσαρμογή στα ελληνικά πράγματα για την επιστροφή του αγώνα, ως χρυσάφι στα χέρια της ΟΜΑE.
Πάμε αγώνα
Σημαντικό ότι διασκεδάσαμε και στις δοκιμές με το ανθρακί Golf GT, αργότερα το αυτοκίνητο της συντρόφου, και με την Cayman S στο τσεκ στην άσφαλτο και με SUV στο χώμα. Δοκιμές βράδυ ούτε που διανοήθηκα να προτείνω, παρά τις πολλές νυχτερινές ε.δ. και τους εξαιρετικούς συναγωνιστές, ενώ οι τουριστικές συνθήκες σε 6άστερο επίπεδο αποδείχθηκαν η τέλεια επιλογή ώστε να έχουμε εξαιρετική διάθεση· με τη λαχτάρα για τη συμμετοχή μας στη μέγιστη τιμή, χάρη και στην εξαιρετική σχεδίαση του μικτού αγώνα που λατρεύει ο παλιός, έτοιμος για οδήγηση στην άσφαλτο και με τρακτερωτά.
Εμείς είχαμε Pirelli για χώμα τύπου ΧR και για άσφαλτο με χάραξη, πακέτο χορηγία της Pirelli, που διαχρονικά είναι γενναιόδωρη με τις ευκαιριακές συμμετοχές του περιοδικού. Όπως άλλωστε και στο φετινό Ράλλυ Ακρόπολις, με το «0» στο «9άρι» με τον Δημήτρη Βαζάκα, μια τιμητική on–off συμμετοχή με ανεπανάληπτα στοιχεία εμπιστοσύνης από την οργάνωση.
Η μπλε «911»
Στο ΙΡΑ, συμμετοχή ευγνωμοσύνης και αμοιβαίας εμπιστοσύνης, με χορηγούς μας τη SportsCar και την εταιρεία ΑΛΜΑΝ, με την κ. Μανιατοπούλου να εγκρίνει με το γοητευτικό της χαμόγελο, και την κ. Μάιρα Πασιά, για 1/4 του αιώνα και περισσότερο, ως θεματοφύλακας, να φροντίζει με κέφι και μεράκι ώστε να απεικονίζεται το έμβλημα της Porsche με τις εργοστασιακές προδιαγραφές.
Το αυτοκίνητο έφτασε στο Λουτράκι την προπαραμονή του αγώνα, όπου στάθμευσε στις εγκαταστάσεις των Αθανασούλα, με την αφεντιά μου κάτοικο Καζίνο, φιλοξενούμενό τους, ώστε να το δω, να το «αγκαλιάσω» και να το οδηγήσουμε νωρίς το πρωί. Αγωνία και ενδιαφέρον να το ακούσουμε και να γνωριστούμε, όπως πριν από κάθε αγωνιστική στιγμή, και απλώς ο κόφτης μπαίνει πιο ψηλά σε συνδυασμό με το άγνωστο σε σχέση με το αυτοκίνητο. Ειδικά για το χώμα οι απορίες, και πώς θα πατάει, και πόσο βαρύ θα είναι το πηδάλιο και «αχ, αυτός ο επιλογέας» – που δεν ήταν όπως της PetroRetro911, που ζήσαμε αργότερα. Στο τέλος, και κακά τα ψέματα, η σκέψη επικεντρώνεται στον κινητήρα, αφού από εκεί πηγάζει η χαρά που σου προσφέρει η αγωνιστική οδήγηση.
Συνήθως αναφερόμαστε στο στήσιμο, αλλά αυτό αφορά το χρονόμετρο. Η ψυχή θέλει γκάζι, θέλει ακούσματα, θέλει απόκριση από χαμηλά, και όλα αυτά τα συναντήσαμε σε εξαιρετική ισορροπία. Στο μεταξύ, ο «Σίλεφ» ελέγχει τις λεπτομέρειες σε χρηστικότητα και θέματα που αφορούν την ασφάλειά μας, με τον κεφάτο Πίτσο να φροντίζει τα πάντα όλα.
Άτυπο shakedown στο Λουτράκι
Στο τέλος της Κινέτας, σε διαδρομή-σχεδίαση Λάμπρου Αθανασούλα, αρκεί ένα χιλιόμετρο ώστε το άτυπο φλερτ του ονείρου να εξελιχθεί σε σχέση. Δεν υποστρέφει, έχει την τάση να γυρίζει στο άφημα, ενώ οι Ohlins ισοπεδώνουν τα πάντα και δημιουργούν μια προοδευτική άνεση και ευελιξία τύπου Escort. Γνωρίζεις πού είναι οι τροχοί, η ουρά δε σε κυνηγάει και το τιμόνι σού επιτρέπει να ελέγχεις και να διορθώνεις χωρίς να σε κουράζει.
Με αυτό τον κινητήρα ως ισχύ, δε θα κερδίσεις τον Τσάδαρη ή τον Καροτσιέρη σε καθαρό ασφάλτινο αγώνα, αλλά είναι τέλειος για την προσέγγισή μας, ενώ δε θα αξιοποιούσαμε κάτι παραπάνω στο χώμα. Ούτε όμως στην άσφαλτο, όπου, όπως διαπιστώσαμε δοκιμάζοντας στα Μέγαρα, η ανάρτηση ήθελε δουλειά. Τα φρένα; Μαγικά, σε επίπεδο RSR και τα αξιοποιήσαμε συχνά, με δυνατό φρενάρισμα νωρίς με ίσιους τροχούς, οπότε σχεδιάζεις με ηρεμία την είσοδο και ιδανικά απογειώνεσαι στην έξοδο. Ο καθένας με τον τρόπο του…
«Δικός μας» τότε ο χώρος στα Μέγαρα, χρυσοπληρωμένη η διαχείρισή του από τον Καββαθά και τον Μανιατόπουλο και σε ιδανική λειτουργία-υπόδειγμα, ευθύνη του Νίκου Τσάδαρη. Υπό κ.σ., λοιπόν, όντας καλά στημένη ώστε να μη σηκώνει μπροστινό τροχό, όπως η GTAm με το Γιωργάρα στο Τατόι, θα θέλαμε κάτι παραπάνω στις υψηλές στροφές. Όπως ο κινητήρας της κόκκινης PR 911 και της λευκής του Λευτέρη Μανδρούκα στην αρχική του εξέλιξη, από τον ίδιο δημιουργό με έδρα τη Λυκόβρυση.
Made in England…
… η δική μας «911», και πρόκειται πλέον για οργανισμό ο Tuthill, με εξειδίκευση στο Σαφάρι, ενώ εξελίσσει και «911» κατά παραγγελία, προσαρμόζοντάς την στις απαιτήσεις σου. Το κάνει ο Singer, ενώ το κατέχει και ο PetroRetro911, με τις δημιουργίες του συχνά να κοσμούν το περιοδικό μας, προβάλλοντας την εξαιρετική τους δουλειά.
Το αυτοκίνητο δε σε κέρδιζε με λεπτομέρειες στο φινίρισμα, αλλά ήταν συμπαγές και αποδείχθηκε και αξιόπιστο. Στον επιλογέα είχε εισαχθεί μια προσθήκη ώστε να φιλτράρει το βαρύ και βιαστικό χέρι, ενώ ο κινητήρας, που δε διέθετε κόφτη στροφών, αποδείχθηκε ανθεκτικός όταν κόλλησε το γκάζι λίγα μέτρα πριν από την αφετηρία της πρώτης Ε.Δ. της ασφάλτινης Φυλής. Ζεσταίνοντας λάστιχα, σε ένα άτσαλο πάτημα του γκαζιού, αντέδρασαν οι ντίζες και ευτυχώς μας πρόλαβε ο από μηχανής θεός, ο Γιώργος Πετρόπουλος, που ακολουθούσε με τον αείμνηστο Λουκά Γιαννακούλη, επισκεύασε και συνεχίσαμε με 13 λεπτά «καπέλο».
Ήταν τόση η χαρά μας που συνεχίσαμε και η ευγνωμοσύνη στον Γιώργο, βέβαια, που δε μας στοίχισε ιδιαίτερα το ότι βρεθήκαμε εκτός κάθε στόχου. Γεγονός πως ανεβήκαμε μέχρι κάποιο σημείο γρήγορα στην κατάταξη, αλλά δύσκολα θα διεκδικούσαμε κάτι καλύτερο από την 3η θέση, με τα Escort των Τάκη Σκαλτσά και Αλέξανδρου Κίκιζα σε πτήση, σοφά καθοδηγημένων και από τους συνοδηγούς τους, Ανδρέα Περίδη και Σταύρο Κίκιζα (RIP).
Δυστυχώς, δεν τη χαρήκαμε την κυρία στο χώμα, έχοντας μπροστά μας υπέροχες ιταλικές κατασκευές σε ρυθμό Regularity, όσα λεπτά από τον προπορευόμενο και αν μας έδινε ο Νικόλας Πασαλής από τη γραμματεία, και παρά το σεβασμό των κριτών.
Κατηφορίσαμε σβέλτα σε μια ωραία χωμάτινη ε.δ. πριν από την Επίδαυρο, πλαγιολισθαίνοντας διαρκώς, όπως ίσως ο «Ιαβέρης» με το ΤΤ σε παιδικό μας όνειρο, όπου αποδειχθήκαμε ανταγωνιστικοί με τους ξένους και Έλληνες, με Porsche και τη Stratos, όταν ο Τάκης και ο Αλέξανδρος πετούσαν. Έβλεπες τους χρόνους τους και σχολίαζες: Wow!
Η συνέχεια πιο δύσκολη στο χώμα, με αδύνατη την προσαρμογή στα Αθίκια, αλλά έγινε καλύτερη η «911» στην άσφαλτο, όταν οι μηχανικοί επέλεξαν μια ρύθμιση ύψους ακολουθώντας τους κανονισμούς όπως τους ζητήθηκε από τον Σουηδό τεχνικό έφορο. Σημαντικό είναι ότι, παρά τη μεταξύ μας αποχή διάρκειας 25 ετών, προσαρμοστήκαμε και δεν προέκυψε εκνευρισμός.
Άψογα ρυθμισμένα φώτα, πολύς κόσμος, συχνά φωτιές άλλης εποχής και, το κυριότερο, ήταν η εμπιστοσύνη στον άνθρωπο δίπλα σου και στη μηχανή μας που σε προδιέθετε να πιέσεις αυτοσχεδιάζοντας. Ό,τι κάνει τη διαφορά και σε ένα ράλλυ εποχής, με τη γνώση του δρόμου και της μηχανής, πλεονέκτημα για τον πρωταγωνιστή.
Σε αγώνα χωρίς επαναλαμβανόμενες ειδικές, με service σε κάθε έξοδο της διαδρομής, ή πριν από την αφετηρία της επόμενης. Με την οικογένεια να ακολουθεί ως γρήγορο service, έτοιμο για όλα, και όλο αυτό δημιουργεί μια συγκλονιστική ατμόσφαιρα που συναρπάζει, και έτσι καταγράφονται τα ράλλυ στην καρδιά μας, υπεράνω του αποτελέσματος.
Παιχνίδι ανθρώπινων σχέσεων
Η μαγεία της ιστορικής έκφρασης των ράλλυ σε Sporting και σε Regularity εκδοχή, ό,τι θα ζήσουν μεθαύριο τον Ιούνιο οι αγωνιζόμενοι στο Historic Rally Acropolis, με σχεδίαση-οργάνωση ευθύνη των καλύτερων στη μία και στην άλλη περίπτωση.
Πρόταση-πρόκληση με εξαιρετικά δουλεμένη πρόσκληση από τον Πέτρο Καστορίνη σε ρόλο εθνικού γραφίστα, και εννοείται πως η ευαισθησία μας, όπως θα εκφραστεί από την προβολή του αγώνα, δε συνδέεται με προσωπικές σχέσεις με τους διοικούντες σήμερα, στην άθλια εκδοχή τους, ευθύνη όλων μας.
Οι 4ΤΡΟΧΟΙ
Όπως το ΕΚΟ Acropolis Rally στο WRC, έτσι και το Historic από την ΟΜΑΕ, υποψήφιο για το διεθνές ημερολόγιο της FIA, η κάλυψη-προβολή είναι συνδεδεμένη με το DNA του περιοδικού μας και με τη μικρή μας διαδρομή, με ή χωρίς roll cage. Είμαστε σε τροχιά Historic Acropolis Rally, κακά τα ψέματα. Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς._ «Στρατισίνο»