Τελεσίγραφο της Ρωσίας στους κατασκευαστές αυτοκινήτων της χώρας
Η Ρωσία ανακοίνωσε ότι οι κατασκευαστές που παράγουν αυτοκίνητα στη χώρα έχουν πλέον τρεις επιλογές στη διάθεσή τους.
Η Ρωσία και η κυβέρνησή της ανακοίνωσαν με τον πλέον επίσημο τρόπο τα σχέδιά τους προκειμένου να αναλάβουν τον έλεγχο των εγκαταστάσεων κατασκευής αυτοκινήτων που εγκαταλείφθηκαν από ξένες εταιρείες τις τελευταίες εβδομάδες.
Ο πρώτος Αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης, Andrey Belousov, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η χώρα του θα μπορούσε να κατάσχει περιουσιακά στοιχεία από οργανισμούς που έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία, με το πρόσχημα της διατήρησης της απασχόλησης των πολιτών της.
«Αναλύσαμε τις δηλώσεις των αρχών ξένων κρατών καθώς και συγκεκριμένων εταιρειών που, έχοντας κάνει τεράστιες επενδύσεις στην παραγωγή, δεν θέλουν να εγκαταλείψουν τη ρωσική αγορά, αλλά σήμερα αντιμετωπίζουν άνευ προηγουμένου πολιτικές πιέσεις από τις δικές τους ρυθμιστικές αρχές», δήλωσε ο Andrey Belousov κατά τη διάρκεια συνάντησης με τη Ρωσική Ένωση Βιομηχάνων και Επιχειρηματιών και την Business Russia.
Ο Andrey Belousov, ο οποίος θεωρείται ως πιθανός διάδοχος του Προέδρου Vladimir Putin, είναι φανερό πως έδωσε στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα σαφές τελεσίγραφο, με την πρώτη επιλογή να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους, παρά τη δημόσια απόφαση να εγκαταλείψουν τη ρωσική αγορά.
«Στη δεύτερη επιλογή», δήλωσε ο Belousov, «οι ξένοι μέτοχοι μεταφέρουν το μερίδιό τους σε εταίρους της Ρωσίας και στη συνέχεια μπορούν να επιστρέψουν στην αγορά μας. Αυτή η επιλογή συζητήθηκε με τη ρωσική επιχειρηματική κοινότητα – είναι έτοιμη για αυτό. Ορισμένοι επενδυτές έχουν ήδη εκμεταλλευτεί αυτή την επιλογή.
«Οι εταιρείες που αποφασίζουν να αποχωρήσουν πλήρως από τη χώρα, χωρίς δυνατότητα επιστροφής, θα θεωρούνται ότι εισέρχονται σε «σκόπιμη χρεοκοπία.
«Σε αυτή την επιλογή θα παρέμβουμε με την ταχεία διαδικασία πτώχευσης, αφού απόλυτη προτεραιότητα για εμάς είναι η διατήρηση της απασχόλησης και η κοινωνική ευημερία των πολιτών μας, ώστε οι ευσυνείδητοι επιχειρηματίες να μπορούν να διασφαλίζουν την αποτελεσματική λειτουργία της επιχείρησης».
Με φόντο τις εξελίξεις στην Ουκρανία, στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο γραμματέας της Ενωμένης Ρωσίας, Andrey Turchak, σε δήλωση που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο του κόμματος αυτή την εβδομάδα:
«Προτείνουμε την εθνικοποίηση των εργοστασίων παραγωγής των εταιρειών που ανακοινώνουν την αποχώρησή τους και το κλείσιμο της παραγωγής στη Ρωσία κατά τη διάρκεια της ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία.
«Αυτό είναι ένα ακραίο μέτρο, αλλά δεν θα ανεχτούμε να μας μαχαιρώνουν πισώπλατα και θα προστατεύσουμε τον λαό μας. Αυτός είναι ένας πραγματικός πόλεμος, όχι εναντίον της Ρωσίας συνολικά, αλλά εναντίον των πολιτών μας.
«Θα λάβουμε σκληρά μέτρα αντιποίνων, ενεργώντας σύμφωνα με τους νόμους του πολέμου».
Σε αυτό το σενάριο, η οικονομική ζημία για πολλές εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται σε τοπικό επίπεδο θα είναι σημαντική – όπως στην περίπτωση της Mercedes, η οποία επένδυσε πρόσφατα περί τα 250 εκατομμύρια ευρώ σε ένα νέο εργοστάσιο στη Ρωσία που άνοιξε μόλις το 2019, το οποίο ήταν προγραμματισμένο να παράγει ετησίως 25.000 αυτοκίνητα.
«Οι κίνδυνοι θα μπορούσαν να επιδεινωθούν από την ενδεχόμενη απαλλοτρίωση περιουσιακών στοιχείων ρωσικών θυγατρικών», δήλωσε χθες ο Γερμανός κατασκευαστής με επίσημη δήλωσή του.
Η Mercedes είπε επίσης ότι οι ρωσικές μονάδες της, οι οποίες αποτιμήθηκαν στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ στο τέλος του 2021, έχουν υποχρεώσεις προς τράπεζες που ανέρχονται σε περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Από τη μεριά τους, η Toyota, η VW, η Nissan, η Hyundai και μερικές άλλες εταιρείες με εγκαταστάσεις παραγωγής στη Ρωσία θα μπορούσαν επίσης να αντιμετωπίσουν μεγάλες οικονομικές απώλειες.
Στην περίπτωση που το Groupe Renault αναγκαζόταν από τη γαλλική κυβέρνηση να αναστείλει τις λειτουργίες των ρωσικών εργοστασίων του, ουσιαστικά αυτό θα σήμαινε την επαναφορά του ελέγχου της AvtoVaz στους Ρώσους μετόχους της, που αυτή τη στιγμή κατέχουν μειοψηφικό πακέτο, εξαλείφοντας το 12% των ετήσιων εσόδων του και θέτοντας σε κίνδυνο μια συμφωνία ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Η διαφαινόμενη απειλή απώλειας της Avtovaz είναι ίσως και ο λόγος πίσω από τη σιωπή από τη διοίκηση του Groupe Renault καθώς προσπαθεί να διαπραγματευτεί το ζήτημα των οικονομικών κυρώσεων που αποσκοπούν στο να αποκόψουν τη Ρωσία από τον κόσμο.
To μερίδιο των κατασκευαστών στη Ρωσία
Αυτή τη στιγμή, και με δεδομένα που αφορούν τα τρία προηγούμενα χρόνια, στη Ρωσία κατασκευάστηκαν σε ετήσια βάση από 1,6 έως και 1,75 εκατ. αυτοκίνητα. Από αυτά, το σχεδόν το 40% φέρουν την «υπογραφή» του Groupe Renault, συμπεριλαμβανομένων ασφαλώς και εκείνων της AvtoVAZ, το 27,2% του Hyundai Motor Group, στο οποίο ανήκουν η Hyundai, Kia και Genesis, το 12,2% του VW Group, συμπεριλαμβανομένης της μητρική εταιρείας VW και το 5,5% της Toyota Motor Corp.
Το ποσοστό άλλων ομίλων και κατασκευαστών, όπως η Stellantis και η Ford, περιορίζεται σε μονοψήφια επίπεδα.