Ουκρανία: Παράπλευρες επιπτώσεις και στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι επιβληθείσες κυρώσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία είναι πολύ πιθανό να επηρεάσουν την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Ιδού το γιατί.
Καθώς η κρίση στην Ουκρανία κλιμακώνεται και οι ΗΠΑ, όσο και η ΕΕ, επιβάλλουν νέες κυρώσεις που στόχο έχουν να πλήξουν την οικονομία της Ρωσίας, πολλά είναι τα ερωτήματα που εγείρονταν για τις επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Ρωσία είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές στον κόσμο πολλών βασικών μετάλλων, συμπεριλαμβανομένου του παλλαδίου και του νικελίου, που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο. Η χώρα φιλοξενεί επίσης μια μεγάλη παραγωγική βάση, η οποία περιλαμβάνει μια σειρά από εργοστάσια που ανήκουν σε ξένους κατασκευαστές, όπως για παραδειγμα οι Stellantis, VW, Renault και Toyota. Με τουλάχιστον το ένα τέταρτο των ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται σε οχήματα ρωσικής κατασκευής να προέρχονται από το εξωτερικό – συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ – αυτά τα εργοστάσια συναρμολόγησης κάλλιστα θα μπορούσαν να έχουν πρόβλημα προκειμένου να συνεχίσουν να λειτουργούν όσο επιβάλλονται κυρώσεις, σύμφωνα με αναλυτές και αξιωματούχους του κλάδου.
Την ίδια στιγμή, η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής νικελίου στον κόσμο, υλικό που χρησιμοποιούνται σε μπαταρίες ιόντων λιθίου. Την ίδια στιγμή, η Ρωσία παρέχει σήμερα το 40% του παλλαδίου σε παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο χρησιμοποιείται στους καταλυτικούς μετατροπείς. Εάν ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμιρ Πούτιν «ανταποδώσει» στις κυρώσεις της Δύσης διακόπτοντας τις προμήθειες παλλαδίου, «οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να βρουν εναλλακτικές προμήθειες, διαφορετικά δεν θα μπορούν να κατασκευάσουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης», δήλωσε ο Sam Abuelsamid, αναλυτής αυτοκινήτων για την εταιρεία ερευνών Guidehouse Insights.
Η Νότια Αφρική και η Ζιμπάμπουε παράγουν επίσης σημαντικές ποσότητες παλλαδίου, αλλά ακόμη και πριν τα ρωσικά στρατεύματα εισβάλλουν στην Ουκρανία, η τιμή του σπάνιου μετάλλου είχε ήδη αρχίσει να ανεβαίνει. Στα μέσα Δεκεμβρίου, το παλλάδιο κόστιζε 1.600 δολάρια η ουγγιά. Την Τετάρτη, ωστόσο, είχε σκαρφαλώσει στα 2.400 δολάρια…
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αποφασίσουν επομένως αν θα απορροφήσουν το πρόσθετο κόστος που πιθανόν να προκύψει ή αν θα το «μεταφέρουν» στους καταναλωτές σε μια εποχή που οι τιμές για τα νέα οχήματα τρέχουν ήδη σε επίπεδα ρεκόρ.
Εάν περιοριστούν οι προμήθειες νικελίου, η επιβράδυνση της παραγωγής μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει επίσης να θεωρείται πιθανή.
Οι ρωσικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επίσης λόγους να ανησυχούν, καθώς εξαρτώνται από ξένες πηγές για το 25% των ανταλλακτικών που χρειάζονται για να λειτουργήσουν τα δικά τους εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων. Ο όμιλος Gaz, για παράδειγμα, έχει προειδοποιήσει δημόσια ότι θα πρέπει να σταματήσει την παραγωγή του εάν επιβληθούν κυρώσεις. Η Gaz παράγει ελαφρά και μεσαία επαγγελματικά οχήματα, λεωφορεία και εξαρτήματα αυτοκινήτων για εγχώριες και όχι μόνο αγορές.
Ως γνωτόν, αρκετές είναι οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν επίσης σημαντική παρουσία στην καρδιά της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και συνεργάζονται με εγχώριες ρωσικές εταιρείες – όπως η Stellantis. Οι κυρώσεις «θα επηρεάσουν κατά κύριο λόγο τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και ορισμένους Ασιάτες», δήλωσε ο Joe Phillippi, επικεφαλής της AutoTrends Consulting.
Καθώς ξεκίνησε η τρέχουσα κρίση, η Stellantis προχώρησε στην αύξηση της παραγωγής βαν και άλλων οχημάτων στο εργοστάσιο της έξω από τη Μόσχα. Ωστόσο, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου, Carlos Tavares, είπε ότι η εταιρεία ίσως χρειαστεί να επανεξετάσει αυτή τη στρατηγική. «Εάν δεν μπορούμε να προμηθεύσουμε το εργοστάσιο, αν αυτή είναι η πραγματικότητα, πρέπει να μεταφέρουμε αυτή την παραγωγή σε άλλα εργοστάσια ή απλώς να περιοριστούμε», δήλωσε ο CEO της Stellantis.
Μεταξύ των Ευρωπαίων κατασκευαστών που επίσης δραστηριοποιούνται στη Ρωσία είναι η VW, η οποία ανέφερε σε ανακοίνωσή της τα εξής: «Ο βαθμός του αντίκτυπου στις επιχειρηματικές μας δραστηριότητες στις πληγείσες χώρες καθορίζεται συνεχώς».
Πηγή: nbcnews.com