Ευρωπαϊκές πωλήσεις 2021: Πρωτιά για VW και Golf
Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2021 εμφανίζονται μειωμένες κατά 1,7% σε σχέση με τα ήδη χαμηλά επίπεδα του 2020. «Πρωταθλητές Ευρώπης» αναδείχθηκαν η VW, ως προς τους κατασκευαστές, και το Golf, ως προς τα μοντέλα, πάρα τα συνεχιζόμενα προβλήματα στην προμήθεια ημιαγωγών που πλήττουν ολόκληρο τον κλάδο.
Το 2021 θα μείνει στη μνήμη όλων ως μια χρονιά σημαντικών προκλήσεων και αλλαγών για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης. Τα δεδομένα που συγκέντρωσε η Jato Dynamics και αφορούν σε 28 ευρωπαϊκές αγορές (τις 25 της ΕΕ, συν εκείνες του Ηνωμένου Βασιλείου, της Νορβηγίας και της Ελβετίας) αναδεικνύουν αποτελέσματα στις ταξινομήσεις που κάθε άλλο παρά αισιόδοξες μπορούν να θεωρηθούν.
Πέρυσι, ο συνολικός όγκος πωλήσεων κυμάνθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1985, με συνολικά 11,75 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα.
Όπως απεδείχθη, η έλλειψη ημιαγωγών ήταν ακόμη πιο επιζήμια για τη βιομηχανία σε σχέση με τους περιορισμούς που έθεσαν τα lockdown του 2020. Εν προκειμένω, το δεύτερο… κύμα της κρίσης ξεκίνησε τον Ιούλιο, καθώς ο όγκος πωλήσεων άρχισε να μειώνεται με διψήφιο ρυθμό σε σύγκριση με το 2020. Τον Δεκέμβριο του 2021, οι εγγραφές σε αυτές τις χώρες ανήλθαν συνολικά σε 949.252, επίδοση μειωμένη κατά 22% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2020 και κατά 25% από τον αντίστοιχο του 2019, λίγο πριν την πανδημία.
Ενώ ορισμένες βασικές αγορές μπόρεσαν να διατηρήσουν τα επίπεδα πωλήσεων του 2020, η ανάλυση της Jato καταδεικνύει ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η γερμανική αγορά ήταν τo 2021 κάτι παραπάνω από καθοριστικές. Εκτός από τη Γερμανία, η οποία κατέγραψε τα χειρότερα αποτελέσματα πωλήσεων από το 1985, τη χειρότερη χρονιά από το 1984 είχε και η Αυστρία. Το Βέλγιο αλλά και η Ολλανδία σημείωσαν τις λιγότερες πωλήσεις τους από το 1995 και το 1980, αντίστοιχα.
Το 2021, η κρίση είχε ως κερδισμένο τα οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων (plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά με μπαταρία), τα οποία απέσπασαν μερίδιο αγοράς στις 28 αυτές χώρες που έφτασε πέρσι το 19% – τα ντίζελ, για παράδειγμα, η αντίστοιχη επίδοση περιορίστηκε σε μόλις 21,7%.
Κερδισμένοι ωστόσο ήταν και πολλοί κατασκευαστές και όμιλοι, παρά την πτωτική πορεία της αγοράς. Όπως για παράδειγμα η Kia/Hyundai, η οποία κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της κατά δύο σχεδόν ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία διετία – από 6,7% το 2019 σε 8,6% το 2021. Ανοδικά κινήθηκε και η Toyota, που αύξησε με τη σειρά της το μερίδιό της κατά 1,4%, πρωτίστως χάρη στο νέο Yaris που κατέκτησε την κορυφή των πωλήσεων σε 14 χώρες. Κερδισμένοι την περίοδο 2019-2021 εμφανίζονται επίσης η Tesla, το VW Group και το BMW Group.
Παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα διαθεσιμότητας, οι ευρωπαίοι καταναλωτές συνέχισαν να «μετακινούνται» από τις παραδοσιακές κατηγορίες των χάτσμπακ, σεντάν και MPV, στα SUV. Σε απόλυτους αριθμούς, οι ταξινομήσεις των τελευταίων ανήλθαν συνολικά σε 5,34 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένες κατά 11% σε σύγκριση με το 2020 και μειωμένες κατά 12% σε σχέση με το 2019. Το μερίδιο αγοράς αυτών των οχημάτων εκτινάχθηκε από 38,2% το 2019 και 40,3% το 2020, σε 45,5 % πέρυσι. Αυτό είναι το υψηλότερο μερίδιο αγοράς που έχουν καταγράψει ποτέ τα SUV στην Ευρώπη.
Πέρυσι το VW Group ήταν o κορυφαίος σε πωλήσεις όμιλος στα SUV, καθώς 1 στα 4 ταξινομημένα οχήματα της κατηγορίας ανήκαν στους κόλπους του. Σε σύγκριση με το 2019, ο όγκος πωλήσεων των SUV οχημάτων του γερμανικού ομίλου μειώθηκε οριακά (-2%), ενώ ο πλησιέστερος ανταγωνιστής του (λέγε με Stellantis), είδε τις δικές του ταξινομήσεις στα SUV να μειώνεται κατά 24%. Στην κατάταξη ωστόσο της κατηγορίας των SUV οχημάτων πρωταθλητής πωλήσεων ήταν το Peugeot 2008, το οποίο ξεπέρασε το Renault Captur που πρωτοστάτησε στην αγορά το 2020.
Στο σύνολο των κατηγοριών και μοντέλο, το VW Golf, παρά τα προβλήματα στην παραγωγή, κατέκτησε τη θέση 1 με 205.408 πωλήσεις, προσπερνώντας τα Peugeot 208 και Dacia Sandero, καθώς και τα Renault Clio και Peugeot 2008 που «έκλεισαν» την 5άδα.
Αν μη τι άλλο, εντυπωσιακές ήταν και οι επιδόσεις της Tesla, η οποία διπλασίασε το μερίδιό της την τελευταία διετία, ενώ πέρσι κατάφερε να καταγράψει περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη από την Jeep και την Land Rover, για παράδειγμα. Το Model 3, με 29.300 πωλήσεις, δεν ήταν μόνο το best-seller ΕV στην Ευρώπη για το 2021, αλλά και ένα από το 20 πιο εμπορικά μοντέλα της γηραιάς ηπείρου. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το γεγονός ότι το Model 3 ταξινόμησε περισσότερα οχήματα τη χρονιά που πέρασε από το Peugeot 3008, το Fiat Panda και το VW Tiguan.