WRC 2022: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την πρώτη υβριδική σεζόν

Μια από τις πλέον κομβικές χρονιές στην ιστορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ ξεκινάει - Ενημερωθείτε για τις αλλαγές στους κανονισμούς, τις συνθέσεις των ομάδων, τις κατηγορίες του θεσμού και το πρόγραμμα του WRC 2022.

Μετά και την επίσημη παρουσίαση της πρώτης χρονιάς κατά την οποία τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας Rally1 θα διαθέτουν υβριδικά κινητήρια σύνολα, το ενδιαφέρον στρέφεται στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, όπου στις 20-23 Ιανουαρίου, θα διεξαχθεί ο εναρκτήριος αγώνας του WRC 2022.

Όπως είναι λογικό, άπαντες περιμένουν με αγωνία το ξεκίνημα μιας εντελώς νέας εποχής, κατά την οποία κανείς δε μπορεί να είναι βέβαιος, τουλάχιστον αρχικά, για τη δυναμική των ομάδων.

Καθώς μετράμε πια αντίστροφα για τον πρώτο γύρο της χρονιάς, με αυτό το άρθρο συνοψίζουμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 2022.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1

Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται  η αλλαγή κανονισμών, με τα υβριδικά κινητήρια σύνολα να έχουν κλέψει την παράσταση.

Πάντως, το 2022 θα είναι πολύ σημαντικό και για ακόμη έναν λόγο, αφού παρά το γεγονός ότι στις συνθέσεις των ομάδων φιγουράρουν οι δύο αδιαμφισβήτητοι πρωταγωνιστές του 21ου αιώνα στο WRC, Sebastien Loeb (Μ-Sport Ford) και Sebastien Ogier (Toyota Gazoo Racing), κανείς από τους δύο δε θα ακολουθήσει πλήρες πρόγραμμα.

Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο από το 2001, όταν ο Ogier δεν είχε καν ξεκινήσει τους αγώνες και ο Loeb είχε αρχίσει να εντυπωσιάζει τον κόσμο, κυριαρχώντας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Super 1600.

Στα παραπάνω, προσθέστε και την παρουσία του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά -έχοντας εξασφαλίσει τη θέση του και για το 2023- στο πρόγραμμα, οπότε έχετε μια πλήρη εικόνα των λόγων για τους οποίους το 2022, αναμένεται συναρπαστικό.

Ford Puma Rally1 Livery 009

WRC 2022: Η χρονιά της μεγάλης αλλαγής (κανονισμών)

Η στιγμή που όλοι όσοι σχετίζονται με το WRC περίμεναν, έφτασε. Τα υβριδικά αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1, που θα χρησιμοποιούν μείγμα βιοκαυσίμων και συνθετικών καυσίμων είναι έτοιμα να δώσουν την πρώτη τους παράσταση στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο.

Για να διατηρηθεί το κόστος σε προσιτά, τηρουμένων των αναλογιών, επίπεδα, η FIA προχώρησε σε μια σειρά από επιπλέον διαφοροποιήσεις στα αυτοκίνητα, τα οποία σε αρκετά σημεία υιοθετούν λύσεις από τα αγωνιστικά προδιαγραφών Rally2.

Υβριδικά κινητήρια σύνολα

Στο επίκεντρο των αλλαγών, βρίσκονται τα υβριδικά κινητήρια σύνολα που συνδυάζουν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων ισχύος 380 ίππων με ηλεκτροκινητήρα 100 kW (136 ίππων), που έχει αναπτυχθεί από την γερμανική Compact Dynamics και είναι κοινός για όλες τις ομάδες.

Το υβριδικό σύστημα βάρους 84 κιλών, περιλαμβάνει κινητήρια μονάδα MGU (Motor Generator Unit), μονάδα ελέγχου και μπαταρία χωρητικότητας 3,9 kWh, που έχει κατασκευαστεί από την Αυστριακή Kreisel Electric.

Η MGU και η μπαταρία, έχουν εύρος λειτουργίας έως 12.000 στροφές/λεπτό και 750 volts, αντίστοιχα. Το σύστημα έχει τοποθετηθεί σε ειδικό περίβλημα, ώστε να αντέξει δυνάμεις έως 70G σε περίπτωση ατυχήματος.

WRC 2022 Safety

Εφόσον το υβριδικό σύστημα λειτουργεί κανονικά, σε όλα τα αγωνιστικά Rally1 θα υπάρχει αναμμένο ένα πράσινο φως, που ουσιαστικά θα δίνει και το “ΟΚ” σε θεατές να πλησιάσουν το αυτοκίνητο σε περίπτωση ατυχήματος.

Αν το φως δεν είναι πράσινο, αλλά κόκκινο, τότε πιθανώς να υπάρχει πρόβλημα με το υβριδικό σύστημα και για λόγους ασφαλείας, κανείς δε θα πρέπει να αγγίξει το αυτοκίνητο.

Ακόμη, για λόγους ασφαλείας τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με σύστημα υψηλής τάσης, θα διαθέτουν ειδική σήμανση “HY” στις πόρτες.

WRC 2022 Launch 02 Παρουσίαση

Αυτοκίνητα Rally1

Κινητήρας εσωτερικής καύσης: 1,6 λίτρα τούρμπο (περιοριστής 36 χιλιοστών)

Ισχύς: 380 ίπποι

Υβριδικό σύστημα (υδρόψυκτο και αερόψυκτο):

Ηλεκτροκινητήρας

Μέγιστη ισχύς: 100 kW (136 ίπποι)

Μέγιστη ροπή: 180 Nm

Συνολική μέγιστη ισχύς: Άνω των 500 ίππων (για λίγα δευτερόλεπτα)

Χωρητικότητα μπαταρίας: 3,9 kWh

Μέγιστη αναγέννηση ενέργειας: 30 kW

Μέγιστη περίοδος ώθησης: 3 δλ.

Μέγιστη ενέργεια ώθησης/επιτάχυνση: 250 kJ (ορίζεται από την FIA με βάση το μήκος της κάθε ειδικής διαδρομής)

Στάθμη μπαταρίας εντός ειδικών διαδρομών: 80-30%

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 3-3,5”

Συνολικό βάρος (υβριδικό σύστημα): 95 κιλά

Ελάχιστο συνολικό βάρος αυτοκινήτου: 1260 κιλά

Toyota GR Yaris Rally1 Livery 02

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1

Λειτουργία του συστήματος

Στόχος της FIA, ήταν η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ώστε το WRC να συμβαδίζει με τη γενικότερη τάση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα αγωνιστικά τεχνολογίας plug-in hybrid θα έχουν δυνατότητα φόρτισης έως 80% της μπαταρίας σε περίπου 25 λεπτά, σε ειδικούς φορτιστές που θα βρίσκονται στο service park.

Κατά την κίνηση στο service park και σε προκαθορισμένα σημεία των απλών διαδρομών  (με μέγιστο μήκος 5 χιλιομέτρων έκαστο) τα αυτοκίνητα θα κινούνται αθόρυβα, μόνο με χρήση του ηλεκτροκινητήρα (full electric mode).

Σε αυτή την περίπτωση η συνολική αυτονομία είναι 20 χιλιόμετρα, ενώ η συνολική ισχύς περιορίζεται στο 50% για να επεκταθεί η “ζωή” της μπαταρίας.

WRC - Sustainable Energy

Εκτός από το service park, η μπαταρία θα φορτίζεται και μέσω αναγεννητικής πέδησης, τόσο στις απλές όσο και στις ειδικές διαδρομές.

Στην εκκίνηση μιας ειδικής διαδρομής (stage start mode), όπου η στάθμη της μπαταρίας θα βρίσκεται στο 80%, τα αγωνιστικά θα έχουν διαθέσιμη όλη την παρεχόμενη συνδυαστική ισχύ (άνω των 500 ίππων).

Μέχρι περίπου την πρώτη στροφή και το πρώτο φρενάρισμα, ο οδηγός θα επωφελείται από ενέργεια 1000 Kilojoules, για βέλτιστη επιτάχυνση.

Κατά τη διάρκεια της πέδησης ή όταν δεν υπάρχει πάτημα γκαζιού (coasting), ο οδηγός πρέπει να “αποθηκεύσει” 30 kilojoules ενέργειας ώστε να πετύχει την “έγκυρη αναγέννηση” ή valid regen, όπως ονομάζεται.

Βάσει κανονισμών, η μέγιστη ανάκτηση ισχύος  μέσω της πέδησης, είναι 30 kW (σχεδόν 41 ίπποι).

Ακόμη, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας στον τερματισμό των ειδικών διαδρομών, δε θα βρίσκεται χαμηλότερα από το 30%.

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid 01

Εφόσον αυτό συμβεί, αμέσως μετά θα υπάρχει διαθέσιμη μια επιπλέον ώθηση (boost event), διάρκειας 3-5 δευτερολέπτων, ανάλογα με τη χαρτογράφηση λογισμικού, από τις 3διαθέσιμες για κάθε ειδική διαδρομή, που έχει επιλεγεί από την κάθε ομάδα

Βλέπετε, οι οδηγοί δε θα έχουν τη δυνατότητα ενεργοποίησης της επιπλέον ώθησης από μόνοι τους, αλλά θα βασίζονται στον προγραμματισμό που θα έχει κάνει κάθε ομάδα, πριν από την εκάστοτε ειδική διαδρομή.

Αυτό θα συμβαίνει καθώς η FIA έχει ορίσει την ενέργεια ώθησης (μέγιστη ενέργεια 250 kJ), με βάση το μήκος της κάθε ειδικής διαδρομής.

Έτσι, σε μια μεγάλου μήκους ειδική διαδρομή με περισσότερα σημεία επιβράδυνσης και επιτάχυνσης, θα προκύπτει ώθηση μικρότερης διάρκειας σε σύγκριση με μια μικρή υπερειδική, όπου θα έχουν προγραμματιστεί λιγότερα αλλά μεγαλύτερης διάρκειας boost events.

Hyundai i20 N Rally1 Presentation

Κατά συνέπεια, υπάρχουν 3 προφίλ κίνησης για τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1:

Full Electric Mode (κίνηση μόνο με ηλεκτροκινητήρα)

Stage Start Mode (πλήρης συνδυαστική ισχύς)

Stage Mode (λειτουργία υβριδικού συστήματος ανάλογα με την στιγμιαία κατάσταση)

Ford Puma Rally1 Livery 014

Άλλα στοιχεία των αυτοκινήτων Rally1

Για να εφαρμοστεί η λειτουργία των υβριδικών κινητήριων συνόλων, έχουν υπάρξει “υποβαθμίσεις” σε άλλους τομείς, ώστε να μην εκτοξευθεί το κόστος.

Έτσι, τα τετρακίνητα αυτοκίνητα Rally1 διαθέτουν σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων, όπως τα Rally2.

Η ροπή μοιράζεται χωρίς μεταβολή σε ποσοστό 50:50 εμπρός και πίσω (διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης σε κάθε περίπτωση), καθώς έχει καταργηθεί το κεντρικό διαφορικό.

Η διαδρομή των αναρτήσεων και το εύρος, αλλά και η πολυπλοκότητα των αεροδυναμικών βοηθημάτων, έχουν μειωθεί σε σύγκριση με εκείνα που υπήρχαν στα αυτοκίνητα WRC 2017.

Όπως χαρακτηριστικά έχει αναφέρει ο Craig Breen, τα νέα αυτοκίνητα θα αποτελούν στο συγκεκριμένο τομέα, μια ανάμιξη μεταξύ των WRC 2017 και των προκατόχων τους, δηλαδή των αυτοκινήτων που συμμετείχαν στο WRC έως το 2016.

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid 03

WRC 2022: Περί ασφάλειας

Ξεχωριστή έμφαση έχει δοθεί στην ασφάλεια. Τα πρωτότυπα αγωνιστικά αυτοκίνητα βασίζονται σε σωληνωτό πλαίσιο και μια δομή χωροδικτυώματος.

Για μείωση του κόστους, η ειδικά διαμορφωμένη δομή κατασκευάστηκε από την FIA και εφόσον χρειαστεί, οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα μεγέθυνσης ή μείωσης στο αμάξωμα του μοντέλου που χρησιμοποιούν (Toyota GR Yaris, Hyundai i20 N, Ford Puma Rally1).

Το νέο χωροδικτύωμα έχει περάσει από εκτενή crash tests, με τα αριθμητικά δεδομένα να δείχνουν πως το επίπεδο ασφάλειας έχει βελτιωθεί περαιτέρω.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της FIA, μια πλευρική πρόσκρουση σε στύλο 10 ιντσών, ισοδύναμο του χτυπήματος σε δέντρο, έδειξε μείωση της εισχώρησης του αντικειμένου-δέντρου στην περιοχή της πόρτας και στο χώρο οδηγού κατά 51%.

Ford Puma Rally1 Livery 015

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1

Η προσθήκη μιας δεύτερης πλευρικής ράβδου στον κλωβό ασφαλείας, μειώνει τη δυνατότητα εισχώρησης του στύλου-δέντρου κατά 38%.

Το τμήμα της οροφής του χωροδικτυώματος, που πρέπει να αντέξει τις προσκρούσεις από τουμπάρισμα ή πολλαπλά τουμπαρίσματα (barrel roll), έχει τη δυνατότητα καλύτερης απορρόφησης έως και 115%, σε σύγκριση με ένα WRC 2017 που διαθέτει παραδοσιακό κλωβό ασφαλείας.

Σε περίπτωση πρόσκρουσης με το εμπρός μέρος σε άκαμπτο σημείο (όπως είναι για παράδειγμα ένας τοίχος), η εισχώρησή του στην καμπίνα μειώνεται κατά 70%, προστατεύοντας καλύτερα τα πόδια του οδηγού και του συνοδηγού.

WRC 2022 Launch 0001

Οι συνθέσεις των ομάδων για το WRC 2022

Μπορεί οι αλλαγές σε τεχνολογικό επίπεδο να είναι μεγάλες, όμως πρωταγωνιστές παραμένουν οι οδηγοί και οι συνοδηγοί τους.

Sebastien Ogier Testing

Η σημαντικότερη διαφοροποίηση έγκειται στην αποχώρηση του Sebastien Ogier από το WRC, όσον αφορά στο πλήρες πρόγραμμα.  Ωστόσο, ο 8 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής θα αγωνιστεί σε επιλεκτικούς αγώνες με την Toyota, έχοντας ως συνοδηγό τον Benjamin Veillas, αφού ο Julien Ingrassia αποχώρησε από την ενεργό δράση.

Η μοναδική μεταγραφή ήταν αυτή των Craig Breen-Paul Nagle από την Hyundai στην M-Sport Ford, με τους Ιρλανδούς να ηγούνται των προσπαθειών της ομάδας του Malcolm Wilson με το νέο Puma Rally1.

Sebastien Loeb Testing

Βέβαια, την παράσταση στο στρατόπεδο της Ford κλέβει η ενεργοποίηση του Sebastien Loeb, ο οποίος θα αγωνιστεί σε επιμέρους αγώνες αρχής γενομένης του Ράλλυ Μόντε Κάρλο, έχοντας ως συνοδηγό την Isabelle Galmiche, αφού και ο Daniel Elena αποχώρησε από την ενεργό δράση.

Τέλος, η Hyundai διατήρησε σχεδόν αναλλοίωτη τη σύνθεσή της, με τον Oliver Solberg να παίρνει τη θέση του Breen, μοιραζόμενος το τρίτο i20 N Rally1 με τον Dani Sordo.

Toyota Gazoo Racing 2022 Launch

Team Toyota poses for a photograph during the WRC launch at the Hangar 7 in Salzburg, Austria on January 15, 2022.

Αναλυτικά οι συνθέσεις:

Toyota Gazoo Racing (GR Yaris Rally1)

Elfyn Evans-Scott Martin και Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen (πλήρες πρόγραμμα)

Sebastien Ogier-Benjamin Veillas και Esapekka Lappi-Janne Ferm  (επιλεκτικοί αγώνες)

Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (πλήρες πρόγραμμα με την ομάδα Next Generation της Toyota)

Hyundai Motorsport 2022 Launch

Hyundai Shell Mobis WRT (i20 N Rally1)

Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe και Ott Tanak-Martin Jarveoja (πλήρες πρόγραμμα)

Oliver Solberg-Elliott Edmondson και Dani Sordo-Candido Carrera (επιλεκτικοί αγώνες)

M-Sport Ford 2022 Launch

M-Sport Ford (Puma Rally1)

Craig Breen-Paul Nagle, Adrien Fourmaux-Alexandre Coria και Gus Greensmith-Jonas Andersson (πλήρες πρόγραμμα)

Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche (επιλεκτικοί αγώνες)

EKO Acropolis Rally Rovanpera

Το αγωνιστικό ημερολόγιο του WRC 2022

Όπως είναι λογικό, οι Έλληνες φίλοι του WRC θα “κυκλώσουν” το τριήμερο 8-11 Σεπτεμβρίου, όταν το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις θα αποτελέσει τον 10ο (από τους 13) γύρο της χρονιάς και καταληκτικό για το Junior WRC.

Από εκεί και έπειτα, με ενδιαφέρον αναμένεται η επιστροφή των Ράλλυ Νέας Ζηλανδίας και Ιαπωνίας, ενώ στο θεσμό παρέμεινε το Ράλλυ Σαφάρι.

Ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί ο αγώνας πριν από το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, που προγραμματίζεται σε άσφαλτο για τις 18-21 Αυγούστου και σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, αναμένεται να διεξαχθεί στη Βόρεια Ιρλανδία.

WRC 2022 – Αναλυτικό πρόγραμμα

Μόντε Κάρλο (20-23 Ιανουαρίου) – πάγος, άσφαλτος

Σουηδία (24-27 Φεβρουαρίου), χιόνι

Κροατία (21-24 Απριλίου), άσφαλτος

Πορτογαλία (19-22 Μαΐου), χώμα

Ιταλία (2-5 Ιουνίου), χώμα

Σαφάρι Κένυα (23-26 Ιουνίου), χώμα

Εσθονία (14-17 Ιουλίου), χώμα

Φινλανδία (4-7 Αυγούστου), χώμα

Θα ανακοινωθεί (18-21 Αυγούστου)

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις (8-11 Σεπτεμβρίου), χώμα

Νέα Ζηλανδία (29 Σεπτεμβρίου-2 Οκτωβρίου), χώμα

Ισπανία (20-23 Οκτωβρίου)

Ιαπωνία (10-13 Νοεμβρίου)

Andreas Mikkelsen 02

Οι κατηγορίες ενόψει WRC 2022

Με την υιοθέτηση των αυτοκινήτων προδιαγραφών Rally1, ολοκληρώνεται η νέα πυραμίδα των κατηγοριών της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).

Αναλυτικά, οι κατηγορίες αυτοκινήτων που έχουν δυνατότητα συμμετοχής σε αγώνες του WRC 2022 είναι οι εξής:

Rally1: Υβριδικά, συνδυασμός τούρμπο θερμικού κινητήρα 1,6 λίτρων και ηλεκτροκινητήρα), συνδυαστική ισχύς 380 ίππων, τετρακίνητα (Toyota GR Yaris, Hyundai i20 N, Ford Puma)

Rally2 (πρώην R5): Τούρμπο κινητήρες 1,6 λίτρων ισχύος περίπου 280 ίππων, τετρακίνητα (Skoda Fabia, Citroen C3, Hyundai i20 N, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Citroen DS3, Peugeot 208)

Rally3: Τούρμπο κινητήρες, ισχύος περίπου 220 ίππων, τετρακίνητα (Ford Fiesta)

Rally4 (πρώην R2): Τούρμπο κινητήρες έως 1,3 λίτρων, ισχύος έως 220 ίππων, κίνηση εμπρός (Peugeot 208, Renault Clio, Ford Fiesta, Opel Corsa)

Rally5: Τούρμπο κινητήρες έως 1,3 λίτρων, ισχύς έως 180 ίππων, κίνηση εμπρός (Renault Clio, Ford Fiesta)

Καλή αγωνιστική χρονιά!

Photos: Red Bull Content Pool, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1