Over-the-air ενημερώσεις λογισμικού: Ο νέος «χρυσός» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες
Εφεξής, οι απομεμακρυσμένες ενημερώσεις λογισμικού, ακριβώς όπως συμβαίνει σήμερα με κάθε λογής smartphone, θα αποτελούν για τις αυτοκινητοβιομηχανίες μια βασική πηγή εσόδων. Είναι όμως διατεθειμένοι οι καταναλωτές να πληρώσουν για το… κάτι παραπάνω σε υπηρεσίες και απόδοση;
Ήδη από αυτή την εβδομάδα, ορισμένοι ιδιοκτήτες οχημάτων της Dodge στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, οι οποίοι επιθυμούν περισσότερη ιπποδύναμη στα αυτοκίνητά τους, μπορούν απλώς να την «κατεβάσουν» μέσω ασύρματων ενημερώσεων λογισμικού. Οι ιδιοκτήτες δε οχημάτων Ram θα μπορούν σύντομα να αγοράσουν και να αξιοποιήσουν με τον ίδιο τρόπο επιπλέον ωφέλιμο φορτίο για τα pick-up οχήματά τους.
Όχι, δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας, ούτε για μια δυνατότητα που «τοποθετείται» αόριστα στο μέλλον, καθώς οι over-the-air ενημερώσεις λογισμικού στα σύγχρονα αυτοκίνητα αποτελούν ήδη μια πραγματικότητα – την οποία οι κατασκευαστές δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αφήσουν αναξιοποίητη.
Η αλήθεια είναι ότι τα είδη των αναβαθμίσεων που έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν οι καταναλωτές σήμερα στα κινητά τους τηλέφωνα είναι τώρα «καθ’ οδόν» στα σύγχρονα οχήματα, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες κυριολεκτικά… τρελαίνονται με την προοπτική να αποσπάσουν από απόσταση(!) περισσότερα κέρδη από τα αυτοκίνητά τους πολύ καιρό μετά την απομάκρυνσή τους τόσο από τη γραμμή παραγωγής, όσο και από την αντιπροσωπεία.
Η General Motors, για παράδειγμα, προβλέπει έως και 25 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα έως το 2030 με βάση την παροχή συνδρομητικών υπηρεσιών και αναβαθμίσεων λογισμικού. Η Stellantis, την περασμένη μόλις εβδομάδα, έδωσε το «πράσινο φως» για μια ώθηση στο συγκεκριμένο θέμα με στόχο να φέρει στα ταμεία της έσοδα 20 περίπου δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2030.
«Αν το παρελθόν αφορούσε στην αύξηση των περιθωρίων κέρδους μετακινώντας τους πελάτες μας προς τα πάνω σε ότι αφορά τον εξοπλισμό, το μέλλον τώρα είναι να προσφέρουμε σε αυτούς υπηρεσίες βασισμένες στο λογισμικό», δήλωσε χαρακτηριστικά η Mamatha Chamarthi, επικεφαλής της επιχείρησης λογισμικού της Stellantis σε σχέση παρουσίαση που πραγματοποίησε σε επενδυτές του ομίλου.
Ωστόσο, το κατά πόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορέσουν να πείσουν τους πελάτες να κρατήσουν τα πορτοφόλια τους… ανοιχτά πολύ καιρό μετά την αγορά ενός οχήματος, προς ώρας, δεν είναι σαφές.
Αυτό σημαίνει ότι για να επιτύχουν τις φιλόδοξες προβλέψεις επιπλέον εσόδων με βάση το λογισμικό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να βρουν τρόπους να κάνουν το ίδιο το όχημα λιγότερο ακριβό, ξεκαθάρισε με έμφαση ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares.
Σύμφωνα με τον Πορτογάλο μάνατζερ, οι μειώσεις του κόστους στο κατασκευαστικό σκέλος των οχημάτων, σε συνδυασμό με τον υποχρεωτικό πλέον στόχο για χαμηλότερη κερδοφορία ανά μονάδα, αποτελούν το κλειδί για την απελευθέρωση των δυνατοτήτων επίτευξης κέρδους με βάση την «πώληση λογισμικού».
«Όλα αυτά εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική προσιτότητα αυτού που κάνουμε», δήλωσε ο Carlos Tavares. «Κάτι πρέπει να βελτιωθεί στη δομή του κόστους αυτής της φανταστικής συσκευής κινητικότητας που ονομάζεται αυτοκίνητο… και όλα αυτά προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι αυτή η τεχνολογία δεν πρόκειται να δημιουργήσει μια κινητικότητα που θα είναι προσιτή μόνο στην ελίτ».
Κάντο όπως η Tesla
Αν μη τι άλλο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν πλέον κατά πόδας το παράδειγμα της αμερικανικής Tesla καθώς εξοπλίζουν τα οχήματα με δυνατότητες over-the-air ενημερώσεων, χρόνια αφότου η πρωτοπόρος εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων άρχισε να το κάνει. Σημείο αναφοράς, εκτός από την Tesla, αποτελούν και οι παγκόσμια καταξιωμένες εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Apple, οι οποίες χρησιμοποιούν εδώ και καιρό τη συνδεσιμότητα για να αυξήσουν τη ροή εσόδων και να καταστήσουν τους πελάτες τους… πιστούς στη δική τους μάρκα.
Η Stellantis δηλώνει επ’ αυτού ότι η αγορά λογισμικού και υπηρεσιών που επιθυμεί να αξιοποιήσει θα ανέλθει σε 225 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030 και κάτι τέτοιο θα παράγει σημαντικά περιθώρια κέρδους, ανάλογα με αυτά που ήδη απολαμβάνουν οι εταιρείες τεχνολογίας. Ενδεικτικά, το περιθώριο λειτουργικού κέρδους της τάξης του 29% της Apple το τρίτο τρίμηνο είναι σχεδόν τριπλάσιο από το μόλις 10% το οποίο προβλέπει η Stellantis για όλο το 2021.
Αυτό το είδος του «δυναμικού κέρδους» εξηγεί γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τόσο… ερωτευμένες με το λογισμικό.
Στην πράξη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να είναι σε θέση να πείσουν τους πελάτες τους να πληρώσουν για νέες δυνατότητες και λειτουργίες, όπως η τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού, πιθανότητα όμως θα δυσκολευτούν πολύ στην περίπτωση που προσπαθήσουν να «χρεώσουν» υπηρεσίες (κατά το πρότυπο των αεροπορικών εταιρειών) για ανέσεις που οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει σήμερα να απολαμβάνουν δωρεάν στα αυτοκίνητά τους.
Στη Γερμανία και τη Νορβηγία, για παράδειγμα, η Audi προσφέρει τους αναβαθμισμένους προβολείς Matrix LED στα e-tron και e-tron Sportback έναντι μηνιαίας χρέωσης, αφού οι αγοραστές εξαντλήσουν μια περίοδο δωρεάν δοκιμής. Οι ιδιοκτήτες δε του ηλεκτρικού Polestar 2 στην Ευρώπη μπορούν να αγοράσουν μια αναβάθμιση της απόδοσης των ηλεκτροκινητήρων του αυτοκινήτου, που παρέχει 67 ίππους περισσότερους ίππους, έναντι 1.000 περίπου ευρώ.
Η Ford ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα τη διάθεση ενός εργαλείου «επιτόπιας εξυπηρέτησης για επιχειρήσεις», με το οποίο η μπλε οβάλ εταιρεία ελπίζει ότι θα βοηθήσει στη διαφοροποίηση της επιχειρηματικής μονάδας Ford Pro και στη δημιουργία επιπλέον εσόδων. Το εργαλείο αυτό, το οποίο ονομάζεται Viizr, παρέχει στις επιχειρήσεις μια σειρά υπηρεσιών – από δυνατότητες ψηφιοποίησης προσφορών εργασίας και τιμολογίων, έως προγραμματισμό, αποστολή και συντονισμό τεχνικών οδηγιών. Η Ford είπε, επίσης, ότι σκοπεύει να ενισχύσει μια «always on» σχέση με τους πελάτες της για να δημιουργήσει νέες μορφές εσόδων μέσω της συνδεσιμότητας των οχημάτων της.
«Το “always on” σημαίνει ότι αλληλεπιδρούμε τακτικά με τους πελάτες μας για μεγάλα και μικρά πράγματα», δήλωσε τον Ιούλιο ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford. Jim Farley. «Χτίζουμε νέες δυνατότητες όπως συνδεδεμένες υπηρεσίες για να εμπλουτίσουμε την εμπειρία των πελατών και να αυξήσουμε τις τακτικές ροές εσόδων».
Το ερώτημα ωστόσο που εγείρει η ανάπτυξη υπηρεσιών «τύπου Netflix» στο χώρο της σύγχρονης κινητικότητας παραμένει αναπάντητο: είναι διατεθειμένοι οι αγοραστές να τις πληρώσουν;