EE: νέο πλαίσιο για τα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων
Νέο πλαίσιο προστασίας για τα θύματα τροχαίων ατυχημάτων προβλέπουν οι κανόνες που ψηφίστηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση τον Οκτώβριο του 2021.
Προκειμένου να εξασφαλιστεί το ίδιο ελάχιστο επίπεδο προστασίας για τα θύματα, το αναθεωρημένο κείμενο εναρμονίζει τα υποχρεωτικά ελάχιστα ποσά κάλυψης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, με την επιφύλαξη τυχόν υψηλότερων εγγυήσεων που μπορούν να ορίσουν τα κράτη μέλη. Για σωματικές βλάβες προβλέπεται αποζημίωση 6.450.000 ευρώ για κάθε ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ζημιωθέντων ή 1.300.000 ευρώ για κάθε ζημιωθέντα. Για υλικές ζημίες προβλέπεται αποζημίωση 1.300.000 ευρώ ανά ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ζημιωθέντων.
Οι νέοι κανόνες ασφάλισης οχημάτων στοχεύουν στην καλύτερη προστασία των πολιτών και την ισότιμη αντιμετώπισή τους όσον αφορά ατυχήματα και κατά την επιλογή του προγράμματος ασφάλισής τους. Η νομοθεσία προστατεύει τα θύματα ατυχημάτων ανεξάρτητα από το αν αυτά συμβαίνουν στη χώρα διαμονής τους ή αλλού εντός ΕΕ. Οι νέοι κανόνες αποσκοπούν στην κάλυψη των κενών και στη βελτίωση της ισχύουσας οδηγίας για την ασφάλιση οχημάτων.
Οι διαπραγματευτές του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, οι οποίοι έφτασαν σε προσωρινή συμφωνία στις 22 Ιουνίου, μερίμνησαν ώστε τα άτομα που εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα να αποζημιώνονται ακόμη και σε περίπτωση πτώχευσης της ασφαλιστικής εταιρείας. Επιπλέον, ένα εναρμονισμένο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης «ιστορικό αξιώσεων» θα αποτρέπει τις διακρίσεις όταν ένας ασφαλισμένος μετακινείται από ένα κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε άλλο. Οι πολίτες θα είναι επίσης σε θέση να συγκρίνουν ευκολότερα τις τιμές και την κάλυψη που προσφέρουν οι διάφοροι πάροχοι, χάρη σε νέα, δωρεάν και ανεξάρτητα εργαλεία σύγκρισης τιμών.
Για να αποφευχθεί η υπερβολική ρύθμιση, οι τροποποιημένοι κανόνες αποκλείουν τα οχήματα που κινούνται με ταχύτητα χαμηλότερη από 14 km/h, επιτρέπουν να εξαιρεθούν από τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τα μη οδικά οχήματα (όπως οι τα οχήματα κηπουρικής και τα σκούτερ κινητικότητας) και τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Εξαιρούνται επίσης από την οδηγία τα οχήματα που προορίζονται αποκλειστικά για μηχανοκίνητα αθλήματα.