Τι πυροδοτεί νέες εντάσεις στην κορυφή της ιεραρχίας της VW;
Η εύθραυστη σχέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της VW, Herbert Diess, με τους εκπροσώπους των εργατικών συνδικάτων της μάρκας δημιουργούν νέους τριγμούς στους κόλπους της αλλά και έντονες διαφωνίες σχετικά με το πόσο ριζική πρέπει να είναι η αναθεώρηση των στόχων στην κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης στην προσπάθειά της για κυριαρχία στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Έντονες είναι οι πιέσεις που δέχεται το μεγάλο αφεντικό της VW, Herbert Diess, από τους εκπροσώπους των εργαζομένων της εταιρείας στην προσπάθειά του πρώτου να μετασχηματίσει την μητρική μάρκα του ομίλου εν όψει της νέας, ηλεκτρικής εποχής που ήδη είναι εδώ. Ενώ και οι δύο πλευρές προσπάθησαν να επιδείξουν ενότητα σε μια συνάντηση την Πέμπτη στο εργοστάσιο της VW στο Wolfsburg, τίποτα δεν δείχνει… εγγυημένο για το μέλλον.
Στην πραγματικότητα, η τετραμελής επιτροπή διαμεσολάβησης της VW σχεδιάζει να συζητήσει το όλο θέμα δημιουργώντας αβεβαιότητα αναφορικά με το μέλλον του Herbert Diess στην ηγεσία της εταιρείας, Και όλα αυτά, λιγότερο από τέσσερις μήνες μετά την ανανέωση του συμβολαίου του.
«Η συνεπής στρατηγική του στην ηλεκτροκίνηση έχει νόημα. Έχει μεγαλύτερη εστίαση στις κεφαλαιαγορές από τους προκατόχους του, κάτι που ωφελεί την VW», δηλώνουν έγκυροι αναλυτές της αγοράς.
Ενώ οι προνομιούχες μετοχές της VW έχουν κερδίσει μόλις 6% από τότε που ο Herbert Diess ανέλαβε τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου τον Απρίλιο του 2018, οι κοινές μετοχές της μάρκας – οι μισές από τις οποίες ανήκουν στην Porsche SE – αυξήθηκαν κατά 68%.
Ο Herbert Diess, το συμβόλαιο του οποίου παρατάθηκε τον Ιούλιο που μας πέρασε έως το 2025, ετοιμάζει αυτή τη στιγμή το επόμενο επενδυτικό πλάνο της εταιρείας με χρονικό ορίζοντα πλέον το 2030.
Γιατί όλη αυτή η… φασαρία και αμφισβήτηση στο πρόσωπο του Herbert Diess;
Η VW, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο μετά την Toyota, βρίσκεται υπό πίεση προκειμένου να προσαρμοστεί στις τεράστιες αλλαγές και προκλήσεις στον κλάδο, που έχουν ως σημείο αναφοράς την ηλεκτροκίνηση – και σε δεύτερη φάση τις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης.
Αν μη τι άλλο και οι δύο αυτοί τομείς δεν αποτελούν το δυνατότερο, θα έλεγε κανείς, σημείο των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης της VW, η οποία κυριαρχεί εδώ και καιρό στην «εποχή των κινητήρων εσωτερικής καύσης». Και αυτό λόγω των πολύ ισχυρών αντιπάλων της στους τομείς της ηλεκτροκίνησης και των αυτόνομων οχημάτων. Και ιδιαίτερα της Tesla, που από λευκό χαρτί έφερε και συνεχίζει να φέρνει μία μίνι επανάσταση στην παραγωγή καθώς και στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως απέδειξε η παρατεταμένη κρίση στον τομέα των ημιαγωγών.
«Στον κόσμο των κινητήρων εσωτερικής καύσης είμαστε κορυφαίοι. Είμαστε καλοί σε αυτό, ίσως καλύτεροι από όλους. Αλλά στον νέο κόσμο… αντιμετωπίζουμε ανταγωνισμό που δεν έχει ξαναδεί η VW», δήλωσε χαρακτηριστικά την περασμένη Πέμπτη ο Herbert Diess.
Με φόντο όλα τα παραπάνω, ο 63χρονος σήμερα CEO της VW έχει επανειλημμένα επικριθεί και για τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί τα πράγματα. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων δεν σταματούν να λένε ότι ο Herbert Diess δείχνει «έλλειψη ενδιαφέροντος για τις ανησυχίες των 675.000 εργαζομένων της εταιρείας σε όλο τον κόσμο».
Πρόσφατα μάλιστα, ο ισχυρός άνδρας της VW προκάλεσε την οργή των εργαζομένων όταν είπε στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας τον Σεπτέμβριο ότι «περίπου 30.000 θέσεις εργασίας κινδυνεύουν εάν η εταιρεία αργήσει στη μετάβασή της στα ηλεκτρικά οχήματα».
Επικρίσεις όμως δέχεται και για το lifestyle του – και ειδικότερα για δηλώσεις του σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εδώ, σημείο αναφοράς για τους επικριτές του αποτέλεσε η ανάρτηση ενός βίντεο με το οποίο ευχαριστεί τους εργαζομένους της εταιρείας για της επιδόσεις της το πρώτο εξάμηνο ενώ έκανε… σερφ σ’ ένα κανάλι, δίπλα στα κεντρικά γραφεία του Wolfsburg.
«Με τον τρόπο που παρουσίασες τον εαυτό σου τους τελευταίους μήνες, αναρωτιέμαι αν πραγματικά γνωρίζεις την κατάσταση στο εργοστάσιό μας εδώ αλλά και πώς αυτό γίνεται αντιληπτό από το εργατικό δυναμικό», δήλωσε την Πέμπτη η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων Daniela Cavallo.
Τι πραγματικά προβληματίζει τον Herbert Diess
Με μια λέξη, η Tesla. Η αυτοκινητοβιομηχανία του Elon Musk με έδρα το Palo Alto των ΗΠΑ απέδειξε ότι βρίσκεται στην αιχμή του δόρατος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης όχι μόνο χάρη στον αριθμό των αυτοκινήτων που καταφέρνει να κατασκευάζει, αλλά και λόγω της «ανωτερότητάς» της στον τομέα του λογισμικού – που εν πολλοίς καθορίζουν σε συνδυασμό την επιτυχία στον παγκόσμιο χάρτη στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.
Η Tesla, η οποία πούλησε 627.350 οχήματα τους πρώτους εννέα μήνες του 2021, αποτιμάται χρηματιστηριακά περί το 1 τρις ευρώ, ποσό 8-πλάσιο σε σχέση με την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση της VW. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι ο γερμανικός όμιλος των 12 εταιρειών πούλησε 11(!) φορές περισσότερα αυτοκίνητα από την Tesla
Σύμφωνα με τον Herbert Diess, η Tesla αναμένεται να συναρμολογεί ένα νέο αυτοκίνητο σε μόλις 10 ώρες στο νέο εργοστάσιό της στο Βερολίνο, το οποίο αναμένεται να ανοίξει μέσα στο τρέχον έτος.
«Στο εργοστάσιό μας στο Zwickau χρειαζόμαστε περισσότερες από 30 ώρες, και ελπίζουμε να φτάσουμε στις 20 ώρες το επόμενο έτος. Ο αρχικός στόχος μας ήταν οι 16 ώρες», δήλωσε ο Herbert Diess.
Διαβάστε επίσης: Ο Herbert Diess δηλώνει ότι η Tesla αυξάνει τον ανταγωνισμό στη Γερμανία
Διελκυστίνδα…
Με ποσοστό 31,4%, η Porsche SE, η οποία ανήκει κατά 50% στις οικογένειες Porsche και Piech, είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της VW, ενώ το Κατάρ και το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, που αποτελεί την έδρα της VW, κατέχουν το 14,6% και το 11,8% αντίστοιχα.
Μεταξύ τους κατέχουν περισσότερο από το 90% των δικαιωμάτων ψήφου, αλλά στο εποπτικό συμβούλιο της VW – το οποίο εγκρίνει τις βασικές στρατηγικές αποφάσεις – οι εκπρόσωποι των εργαζομένων κατέχουν τις μισές από τις 20 διαθέσιμες θέσεις.
Πηγή πληροφοριών: Reuters