GP ΗΠΑ: Ο Verstappen επικρατεί
Ο Max Verstappen κατάφερε να πάρει τη νίκη σε έναν αγώνα τακτικής στο Austin, καθώς η ταχύτερη στο Austin Red Bull του έδωσε τη δυνατότητα να απαντήσει στη διαφορετική στρατηγική του Lewis Hamilton.
Με τη νίκη αυτή, ο Ολλανδός κατάφερε να διπλασιάσει τη βαθμολογική του διαφορά (η οποία τώρα είναι 12 βαθμοί), καθώς ο Hamilton, που τερμάτισε 2ος, σημείωσε και τον ταχύτερο γύρο του αγώνα. Επιπλέον, για δεύτερο συνεχόμενο Grand Prix ανέβηκαν και οι δύο οδηγοί της Red Bull στο βάθρο, μειώνοντας τη διαφορά από την Mercedes στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών από τους 36 στους 23 βαθμούς.
Η Red Bull είχε να πανηγυρίσει νίκη στο Austin από το 2013. Σε μια πίστα όπου η Mercedes είχε κυριαρχήσει τα τελευταία χρόνια, οι ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα ανάγκασνα τη γερμανική ομάδα να επέμβει στο μονοθέσιό της, για να εξασφαλίσει ότι δε θα αντιμετωπίσει προβλήματα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια πιθανή εγκατάλειψη, θυσιάζοντας λίγη ταχύτητα.
Πιθανότατα, η γερμανική ομάδα αύξησε την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος, γεγονός που κοστίζει σε αεροδυναμική απόδοση.
Από την πλευρά της, η Red Bull κατάφερε, σταδιακά κατά τη διάρκεια του τριημέρου, να βρει το ιδανικό στήσιμο. Ίσως σε αυτό βοήθησε και η παρουσία του Adrian Newey στα pits. H Red Bull εν γένει έχει τη δυνατότητα να υιοθετήσει πιο μαλακές ρυθμίσεις στις αναρτήσεις από την Mercedes, γεγονός που βοήθησε στον ανομοιόμορφο ασφαλτοτάπητα.
Οι δύο διεκδικητές του τίτλου βρίσκονταν και πάλι σε δικό τους αγώνα και παρά την πίεση υπό την οποία βρίσκονταν και οι δύο, έκαναν μονάχα από ένα -πολύ μικρό- λάθος ο καθένας τους.
Το λάθος του Verstappen ήταν η λίγο πιο αργή εκκίνηση από τον Hamilton, γεγονός που χάρισε στον Βρετανό την πρωτοπορία για το πρώτο stint του αγώνα. Ωστόσο, η ταχύτητα της Mercedes με τη μέση γόμα δεν ήταν αντίστοιχη της Red Bull.
O Hamilton δεν κατάφερε ποτέ να απομακρυνθεί αρκετά, συνεπώς, ο Verstappen βρισκόταν σε απόσταση που του επέτρεπε να πραγματοποιήσει το undercut, να εισέλθει δηλαδή πρώτος στα pits και να επιστρέψει στην πίστα μπροστά, έπειτα από το pit stop του Βρετανού.
Η Red Bull αποφάσισε να πατήσει τη «σκανδάλη» μόλις στον 10ο γύρο. Μάλιστα, ο Verstappen είπε στην ομάδα μέσω ασυρμάτου να μην αφήσει τον Hamilton να επεκτείνει πολύ το πρώτο του stint, χρησιμοποιώντας τον Perez, για να αναγκάσει τον Βρετανό να εισέλθει στα pits αρκετά σύντομα, ώστε να μη χάσει και τη 2η θέση.
Με την Mercedes να γνωρίζει ότι μετά το pit stop του Verstappen, ο Hamilton δε θα επέστρεφε στην πίστα επικεφαλής, προσπάθησε να ακολουθήσει διαφορετική προσέγγιση, επεκτείνοντας τα δύο πρώτα stint του Βρετανού, για να έχει στο τέλος πιο φρέσκα ελαστικά.
Μετά το πρώτο pit stop, με το πρώτο σετ σκληρής γόμας, ο Hamilton άρχισε να πλησιάζει τον Verstappen, αναγκάζοντας αυτή τη φορά τη Red Bull να τραβήξει για δεύτερη φορά τη πατήσει τη «σκανδάλη» στον 29ο γύρο, για να αποτρέψει το undercut. Έλαβε έτσι τη θαρραλέα απόφαση να διανύσει 27 γύρους (από τους 56 συνολικά) με ένα σετ σκληρής γόμας, σε έναν αγώνα που η καταπόνηση των ελαστικών αποτελούσε μείζον ζήτημα.
Ο Hamilton έκανε 3 γύρους περισσότερους με το πρώτο σετ ελαστικών. Ωστόσο διένυσε πολύ περισσότερο δρόμο με το δεύτερο σετ και είχε 8 γύρους πιο φρέσκα ελαστικά στους τελευταίους γύρους. Έπειτα από το δεύτερο pit stop του, o Hamilton βρέθηκε 9 δλ. πίσω από τον Verstappen, με 19 γύρους να απομένουν για την καρό σημαία.
Μετά το δεύτερο pit stop του, ο Verstappen φρόντισε να προστατεύσει τα ελαστικά του, για να έχει αρκετή γόμα, ώστε να αμυνθεί στην επερχόμενη επίθεση του αντιπάλου του.
Ο ρυθμός του Hamilton ήταν καταιγιστικός, μειώνοντας τη διαφορά με ρυθμό έως και ενός δευτερολέπτου στο γύρο. Ωστόσο, όταν πλησίασε κάτω από τα δύο δευτερόλεπτα, ήταν πολύ πιο δύσκολο να πλησιάσει, λόγω του ακάθαρτου αέρα που άφηνε πίσω της η Red Bull και επειδή τα ελαστικά είχαν αρχίσει να… «γερνάνε».
Πολύ κρίσιμος ήταν ο προτελευταίος γύρος του αγώνα, καθώς ο Verstappen έχασε χρόνο στις γρήγορες στροφές του πρώτου τμήματος της πίστας, έχοντας βρεθεί πίσω από την Haas του Mick Schumacher, που ήταν 1 γύρο πίσω.
Ωστόσο, σε εκείνο ακριβώς το σημείο, ο Hamilton διέπραξε το μοναδικό του λάθος στον αγώνα, χάνοντας τα φρένα για τη στροφή 11. Ο Verstappen εκμεταλλεύτηκε το slipstream της Haas στην πίσω ευθεία, για να ανακτήσει το χρόνο που έχασε και αποκόμισε και χρήση DRS στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, στην έναρξη του τελευταίου γύρου.
Παρότι η Mercedes ήταν στο τελικό κομμάτι του αγώνα ταχύτερη στις γρήγορες στροφές, λόγω πιο φρέσκων ελαστικών, ο Verstappen κατάφερνε να αυξήσει τη διαφορά του πάνω από 1 δλ. στο σημείο ανίχνευσης του DRS πριν τη στροφή 11.
Συνεπώς, ο Hamilton δεν είχε ποτέ ευκαιρία να επιτεθεί. Ο Verstappen ήταν ευχαριστημένος από το γεγονός ότι η Red Bull ακολούθησε επιθετική στρατηγική, παρότι δεν ήταν σίγουρος ότι θα καταφέρει να διατηρήσει πίσω του τον Hamilton με γηραιότερα ελαστικά.
Από την πλευρά του, ο διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, πιστεύει ότι η ομάδα του θα μπορούσε να έχει νικήσει αυτό τον αγώνα, οπότε θα εξετάσει ενδελεχώς τι θα μπορούσε να έχει κάνει καλύτερα, ποιες αποφάσεις ήταν λανθασμένες κ.ο.κ.
Ο Hamilton πάντως, παρατήρησε ότι το πίσω μέρος της Red Bull γλιστρούσε λιγότερο από αυτό του δικού του μονοθεσίου, γεγονός που ίσως επέτρεψε στην αυστριακή ομάδα να προστατεύσει λίγο καλύτερα τα ελαστικά της.
Η μοναδική ελπίδα της Mercedes, θα ήταν να έχει φέρει πιο νωρίς στα pits τον Hamilton ήδη από το πρώτο pit stop, για να αποτρέψει το undercut. Ωστόσο, λόγω της αυξημένης φθοράς που παρουσίαζε η Mercedes με τη μέση γόμα στο πρώτο stint, η ομάδα έκρινε ότι δε θα μπορούσε να έχει κάνει κάτι τέτοιο, διότι τα ελαστικά του Hamilton δε θα έφταναν μέχρι το τέλος.
O Wolff πάντως συνεχάρη τη Red Bull για τα pit stop της. Στο θρίαμβο της αυστριακής ομάδας συνέβαλε και η καλή απόδοση του Perez. Ο Μεξικανός είχε να αντιμετωπίσει μια πολύ δύσκολη κατάσταση, καθώς το σύστημα τροφοδότησης ισοτονικού υγρού σταμάτησε να λειτουργεί στον πρώτο γύρο, σε έναν πολύ ζεστό, και απαιτητικό από τη φυσική κατάσταση των οδηγών, αγώνα.
Ο Μεξικανός βίωνε έντονη αφυδάτωση και είχε μεγάλη δυσκολία να διατηρήσει το μονοθέσιο στην πίστα. Πέραν της σωματικής αδυναμίας που επιφέρει η αφυδάτωση, επηρεάζει και την όραση. Ο Perez χαρακτήρισε το GP ΗΠΑ ως τον πιο δύσκολο αγώνα της ζωής του, κερδίζοντας επάξια τη θέση του στο βάθρο.
Εκπληκτική εμφάνιση πραγματοποίησε ο Charles Leclerc με την ανανεωμένη, έπειτα από την παρουσίαση του καινούργιου υβριδικού συστήματος, Ferrari, για να ολοκληρώσει τον αγώνα στην 4η θέση, μόλις 10 δλ. πίσω από τον Perez και 24 ολόκληρα δλ. εμπρός από τον επίσης εκπληκτικό, σε αυτό τον αγώνα, Daniel Ricciardo.
O Αυστραλός ήταν ο καλύτερος εκ των δύο οδηγών της McLaren στο GP ΗΠΑ, κάτι που δεν έχουμε δει να συμβαίνει πολύ συχνά φέτος, αν και μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα έχει βελτιώσει αισθητά την απόδοσή του.
Το πόσο έχει βελτιωθεί η Ferrari, φάνηκε σύμφωνα με τον Ricciardo στις γρήγορες στροφές του πρώτου τμήματος του Austin, όπου ο Carlos Sainz ήταν ταχύτερος από τον Αυστραλό, ενώ σε τέτοιου είδους στροφές, το μονοθέσιο της McLaren είναι, συνήθως, ανώτερο.
Οι οδηγοί των δύο ομάδων, που μάχονται για την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, προσέφεραν συναρπαστικές μάχες στον πρώτο γύρο του αγώνα, με τρία μονοθέσια να βρίσκονται δίπλα-δίπλα στη στροφή 12, και με πολύ σκληρές μάχες μεταξύ τους.
Εντέλει, νικητής αυτών των μαχών ήταν ο Ricciardo. Ο Sainz ακολουθούσε τον Αυστραλό καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα και η Ferrari επιχείρησε το undercut στο δεύτερο pit stop. Ωστόσο, η στάση του Sainz στα pits ήταν χρονοβόρα, γεγονός που επέτρεψε στη McLaren να καλέσει στα pits τον Ricciardo στον επόμενο γύρο και ο Αυστραλός να επιστρέψει στην πίστα και πάλι εμπρός από τη Ferrari.
O Sainz αποφάσισε να επιτεθεί, ωστόσο, μια επαφή με τον Ricciardo σε μια πολύ σκληρή μάχη, τραυμάτισε το εξωτερικό δεξιό μέρος της εμπρός αεροτομής της Ferrari, κοστίζοντας σε απόδοση.
Αυτό επέτρεψε στον Valtteri Bottas να πλησιάσει τον Sainz και να εξαπολύσει επίθεση. Εντέλει, ο Φινλανδός κατάφερε να αποσπάσει την 6η θέση με προσπέρασμα μόλις στον τελευταίο γύρο. Ο Bottas δήλωσε ότι δε μπορούσε να αξιοποιήσει την απόδοση της Mercedes ακολουθώντας άλλα μονοθέσια.
Επιπλέον, δεν τον βοήθησε το γεγονός ότι δεν υπήρξε παρέμβαση αυτοκινήτου ασφαλείας. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν πάνω-κάτω αυτό που περίμενε ο Φινλανδός.
Πίσω από τον Bottas τερμάτισε ο Lando Norris, ο οποίος δεν απέδωσε στο, συνηθισμένο για αυτόν, υψηλό επίπεδο. Ο Βρετανός δήλωσε ότι δεν είχε τη δυνατότητα να διατηρήσει τα ελαστικά του στο κατάλληλο θερμοκρασιακό πλαίσιο, υπερθερμαίνοντας αυτά του πίσω άξονα.
Ο Yuki Tsunoda πραγματοποίησε την καλύτερη προσωπική του εμφάνιση από το GP Ουγγαρίας, επιστρέφοντας στους βαθμούς. Ο Ιάπωνας δήλωσε ότι έχει βελτιώσει την επικοινωνία με τους μηχανικούς του, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί εντός του μονοθεσίου, όσον αφορά τις ρυθμίσεις στο τιμόνι κτλ.
Ο έτερος πιλότος της AlphaTauri, Pierre Gasly, εγκατέλειψε λόγω προβλήματος στην πίσω ανάρτηση. Τον τελευταίο βαθμό πήρε ο Sebastian Vettel, κληρονομώντας τη 10η θέση έπειτα από λάθος του Kimi Raikkonen (που οδήγησε σε τετ-α-κέ) μόλις 4 γύρους πριν την καρό σημαία.
Ο Φινλανδός έδωσε έντονη μάχη με τον Fernando Alonso στα πρώτα στάδια του αγώνα, τραυματίζοντας το δάπεδο του μονοθεσίου του, στην επαφή που είχαν στην πρώτη στροφή. Ο Ισπανός θύμισε τον παλιό του εαυτό στον ασύρματο, απαιτώντας να του δώσει πίσω τη θέση ο Raikkonen, ισχυριζόμενος ότι τον προσπέρασε εκτός πίστας.
Ωστόσο, ο ίδιος ο Alonso ήταν αυτός που ώθησε την Alfa Romeo εκτός πίστας. Ο Ισπανός έκρινε ότι εφόσον είχε συμβεί αυτό, μπορούσε και ο ίδιος να προσπεράσει εκτός πίστας στη μάχη του με τον Antonio Giovinazzi, ωστόσο η διεύθυνση αγώνα είχε διαφορετική άποψη.
O Alonso δήλωσε -και πάλι- ότι ισχύουν διαφορετικοί κανόνες για διαφορετικούς οδηγούς, ωστόσο είχε άδικο. Εντέλει, εγκατέλειψε λόγω ζημιάς στην πίσω αεροτομή. Ούτε η έτερη Alpine είδε την καρό σημαία, καθώς προέκυψε ένα πρόβλημα στο σύστημα διεύθυνσης του μονοθεσίου του Esteban Ocon._Φ.Λ.
Βαθμολογία Πρωταθλήματος Οδηγών.
Αναλυτική βαθμολογία Πρωταθλήματος Οδηγών.