Οι εκλογές στη Γερμανία προκαλούν αβεβαιότητα στην εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία
Μετά τα αποτελέσματα των τοπικών εκλογών, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εμφανίζονται προβληματισμένες με φόντο το ενδεχόμενο μιας μακράς περιόδου πολιτικής αβεβαιότητας έως ότου σχηματιστεί η νέα κυβέρνηση συνασπισμού της χώρας που θα διαμορφώσει τον ακριβή «οδικό χάρτη» στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης στον εν λόγω κλάδο.
Ο Olaf Scholz των Σοσιαλδημοκρατών (SPD) επικράτησε των συντηρητικών της Καγκελαρίου Angela Merkel σε μια εξαιρετικά «σφιχτή» εκλογική μάχη στη Γερμανία, που όπως όλα μαρτυρούν θα οδηγήσει σε μήνες διαπραγματεύσεων πριν σχηματιστεί η κυβέρνηση συνασπισμού.
Με βάση τα αποτελέσματα των εκλογών, υπάρχουν επί του παρόντος δύο πιθανές επιλογές: η πρώτη αφορά τη δημιουργία ενός κυβερνητικού συνασπισμού με επικεφαλής τον Olaf Scholz με τους Πράσινους και το FDP ή μια συμμαχία με επικεφαλής τον Armin Laschet του CDU της Angela Merkel, επίσης με τους Πράσινους και το FDP.
Ένα από τα κύρια σημεία που αφορούν τη βιομηχανία αυτοκινήτων είναι η τύχη του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο τρόπος μετάβασης της αυτοκινητοβιομηχανίας και του ενεργειακού της συστήματος από τα ορυκτά καύσιμα σε πιο καθαρές λύσεις χωρίς αποσταθεροποίηση της οικονομίας αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η γερμανική οικονομία γενικά.
Το κόμμα των Πρασίνων ζητά την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2030, ενώ το FDP απορρίπτει αυτή τη στρατηγική και υποστηρίζει αντίθετα το «άνοιγμα της τεχνολογίας» και την «υποστήριξη» των συνθετικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Το SPD δεν έχει δεσμευτεί να απαγορεύσει τους κινητήρες καύσης στην προεκλογική του καμπάνια, ενώ την ίδια ώρα και η στάση του CDU σχετικά με τη «απομάκρυνση» από τα ορυκτά καύσιμα παραμένει παρόμοια ασαφής.
Το CDU, από τη μεριά του, θέλει να προωθήσει την ηλεκτρική κινητικότητα, αλλά ισότιμα με τα συνθετικά καύσιμα και τους κινητήρες υδρογόνου, ακολουθώντας μια πορεία παρόμοια με εκείνη που υποστηρίζει το FDP. Ταυτόχρονα, το CDU επιθυμεί τη δημιουργία ενός οδικού χάρτη για τη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, με συγκεκριμένες ημερομηνίες με στόχους.
Το SPD δεν υποστηρίζει την ιδέα καθορισμού μιας «καταληκτικής ημερομηνίας» για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Χαρακτηριστική εδώ είναι η δήλωση του Olaf Scholz, ο οποίος υποστήριξε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι «οι καταναλωτές θα επιλέξουν τα ηλεκτρικά οχήματα μόλις επιτευχθεί ισοτιμία σε θέματα τιμής και ποιότητας».
Σε τηλεοπτική συζήτηση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, ο ηγέτης της Βαυαρίας, Markus Soeder, από το CSU, το αδελφό κόμμα του CDU, δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι είναι εφικτή η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2030. Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι πιστεύει ότι το 2035 ο στόχος αυτός είναι εφικτός και επισήμανε με έμφαση τα ζητήματα που αφορούν τη διαθεσιμότητα των συνθετικών καυσίμων σε ευρεία κλίμακα.
«Θα χρειαζόμασταν επίσης σημαντικές πρωτοβουλίες στον τομέα του υδρογόνου και, πάνω απ ‘όλα, την προώθηση των συνθετικών καυσίμων. Αυτό που είναι κρίσιμο είναι ότι δεν μιλάμε μόνο για απαγορεύσεις, αλλά και για τν προώθηση της τεχνολογίας. Δεν εξετάζουμε απλώς μια νομική απαγόρευση, αλλά κίνητρα και αλλαγές» δήλωσε ο Markus Soeder.
Προβληματισμοί και σε άλλους τομείς
Το αποτέλεσμα των γερμανικών εκλογών και το «μίγμα» της κυβέρνησης που πρόκειται να σχηματιστεί επηρεάζουν στη χώρα και άλλα ζητήματα που αφορούν τη βιομηχανία αυτοκινήτων, όπως τις μελλοντικές τιμές καυσίμων, την κατασκευή σταθμών φόρτισης σε όλη τη χώρα, τις επενδύσεις σε λύσεις κινητικότητας και την εισαγωγή ορίου ταχύτητας 130 χλμ./ώρα στους αυτοκινητόδρομους – πρόταση που απορρίπτουν τα FDP και CDU/CSU, αλλά υποστηρίζουν οι Πράσινοι και το SPD.
Τα δύο πρώτα κόμματα αποτελούν τις παραδοσιακές πολιτικές δυνάμεις της χώρας και όπως όλα δείχνουν δεν επιθυμούν τη δημιουργία ενός μεγάλου ρήγματος σε σχέση με τις πρόσφατες πολιτικές παρά τις πιέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης να πραγματοποιήσει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς.
Θυμίζουμε ότι η ΕΕ σχεδιάζει να επιτρέψει από το 2035 και μετά την πώληση αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές.