Akio Toyoda: O εχθρός είναι το CO2, όχι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης
Ο Akio Toyoda δεν μασά τα λόγια του και επιμένει ότι ο δρόμος προς ένα ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα δεν περνά κατά ανάγκη μέσα από το «τέλος» των κινητήρων εσωτερικής καύσης και την απόλυτη στροφή στην ηλεκτροκίνηση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Toyota, Akio Toyoda, και πρόεδρος της Ενωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας, δεν φαίνεται να είναι και τόσο… χαρούμενος με την απόφαση της κυβέρνησης να θέσει στο επίκεντρο της απανθρακοποίησης της χώρας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε κατά τη διάρκεια της τακτικής συνεδρίασης της Ιαπωνικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών (JAMA), στην οποία παρεβρέθηκαν κορυφαία στελέχη των Honda, Yamaha και Isuzu, ο πλήρης εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης θα κοστίσει στην Ιαπωνία περί τις 5,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και παραγωγή μειωμένη κατά 8 εκατομμύρια οχήματα με χρονικό ορίζοντα το 2030. Την ίδια στιγμή, ο CEO της Νο 1 αυτοκινητοβιομηχανίας του πλανήτη προειδοποίησε ότι οι υπερβολικοί «πράσινοι στόχοι» που προωθούνται από τις ιαπωνικές αρχές και εμπνέονται εν πολλοίς από αντίστοιχους ευρωπαϊκούς, είναι μη βιώσιμοι.
Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην Ιαπωνία έως το 2030 και να επιτύχει ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα έως το 2050, δημιουργώντας μια αυτοκίνηση που θα είναι πλήρως ηλεκτρική. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος της Toyota πιστεύει ότι ο οδικός χάρτης πρέπει να λαμβάνει υπόψη την πραγματικότητα αλλά και το γεγονός ότι η οικονομική ζωή της Ιαπωνίας προέρχεται από τη βιομηχανία.
Μια ξαφνική στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε να υπονομεύσει τη βιομηχανική βάση της Ιαπωνίας, υποστηρίζει ο Toyoda, προτείνοντας μια διαφορετική προσέγγιση για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
«Η Ιαπωνία είναι μια χώρα που εξαρτάται από τις εξαγωγές. Έτσι, το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα σχετίζεται με το ζήτημα της απασχόλησης στην Ιαπωνία. Ορισμένοι πολιτικοί λένε ότι πρέπει να μετατρέψουμε όλα τα αυτοκίνητα σε EV ή ότι η βιομηχανία κατασκευής οχημάτων είναι ξεπερασμένη. Δεν νομίζω ότι αυτό συμβαίνει. Για να προστατεύσουμε τις θέσεις εργασίας και τη ζωή των Ιαπώνων, νομίζω ότι είναι απαραίτητο να ευθυγραμμίσουμε το μέλλον μας με τις μέχρι τώρα προσπάθειές μας».
Ο Akio Toyoda σημείωσε ότι οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν εντός της χώρας περίπου 10 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, με τα μισά από τα οποία περίπου να εξάγονται σε άλλες χώρες. Ο CEO της Toyota στάθηκε επίσης στις προβλέψεις που θέλουν τα εγχώρια εργοστάσια να εξακολουθούν να κατασκευάζουν ετησίως 8 εκατομμύρια οχήματα εξοπλισμένα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών και plug-in υβριδικών οχημάτων, έως το 2030.
Ο ισχυρός άνδρας της Toyota δήλωσε μάλιστα ότι όταν απαγορευτούν αυτά τα οχήματα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας θα δεχτούν ένα τεράστιο πλήγμα, αφήνοντας τις εταιρείες απέναντι σε ένα «σκληρό» δίλλημα: είτε να στείλουν την παραγωγή αυτών ων οχημάτων στο εξωτερικό είτε να την τερματίσουν εντελώς.
«Αυτό σημαίνει ότι η παραγωγή περισσότερων από 8 εκατομμυρίων μονάδων θα χαθεί και η αυτοκινητοβιομηχανία θα κινδυνεύσει να χάσει πολλές από τις 5,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας».
Σε ότι αφορά τις λύσεις που βρίσκονται στο τραπέζι, ο Akio Toyoda υποστηρίζει ότι η πορεία προς το ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα πρέπει να προσαρμοστεί στις συνθήκες κάθε χώρας. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία όσον αφορά τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, αρκεί το τελευταίο να είναι η συνολική μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Επ’ αυτού δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Για την επίτευξη της ουδετερότητας, ο εχθρός είναι το διοξείδιο του άνθρακα και όχι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης. Για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, είναι απαραίτητο να έχουμε πρακτικές και βιώσιμες πρωτοβουλίες που να συμβαδίζουν με διαφορετικές καταστάσεις σε διάφορες χώρες και περιοχές».
Ως εκ τούτου, μόνο έκπληξη δεν προκαλεί η άποψη του Akio Toyoda ότι τα υβριδικά οχήματα εξακολουθούν να έχουν σημαντική συμβολή στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης ως… συμπλήρωμα στις μονάδες κίνησης που διαθέτουν. Την ίδια στιγμή, ο CEO της Toyota πιστεύει ότι τα υβριδικά αποτελούν μια καλή λύση καθώς είναι πιο προσιτά από τα EVs και μπορούν έτσι να διεισδύσουν σε αγορές ανά τον κόσμο στις οποίες οι υποδομές φόρτισης είναι ελλιπείς.