«N-Day» στην πίστα με τα νέα Hyundai i20 N, i30 N και Kona N
Οδηγούμε στο ιδανικό περιβάλλον την τριπλέτα των N Performance μοντέλων της Hyundai. Με άλλα λόγια, το ανανεωμένο i30 N και τα ολοκαίνουργια αλλά όχι λιγότερα «καυτά» i20 N και Kona N.
Ελάχιστες ώρες μετά την ολοκλήρωση του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και με την παρουσία του εργοστασιακού της οδηγού Thierry Neuville και του Λάμπρου Αθανασούλα που εκπροσώπησε τα χρώματα της Hyundai Motorsport για την Ελλάδα, η ελληνική αντιπροσωπεία της κορεάτικης εταιρείας πραγματοποίησε στο αυτοκινητοδρόμιο Μεγάρων την πανηγυρική δημοσιογραφική πρεμιέρα της νέας «τριανδρίας» των N Performance μοντέλων της που πλέον απαρτίζεται από το ανανεωμένο i30 N και τα ολοκαίνουργια i20 N και Kona N.
Σε ιδανικές συνθήκες λοιπόν είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια σύντομη αλλά καθ’ όλα αποκαλυπτική «γεύση» του οδηγικού -και όχι μόνο- ταμπεραμέντου της «φρεσκαρισμένης» στα σημεία εκδοχής του i30 N, του πρώτου με άλλα λόγια σπορ μοντέλου της οικογένειας Ν της Hyundai που είδε το φως της δημοσιότητας το 2017, του καυτού i20 Ν, που με κίνηση στους εμπρός επίσης τροχούς και 1.600άρη κινητήρα 204 ίππων διεκδικεί με ιδιαίτερες αξιώσεις το δικό του μερτικό στην κατηγορία των μικρών σπορ μοντέλων, αλλά και του Kona N, που με τη σειρά του έρχεται να εισάγει… καινά δαιμόνια στην δημοφιλή αρένα των Β-SUV.
Νέο Hyundai i20 N
Σχεδιαστικά, το νέο i20 N εξελίσσει τη σχεδιαστική γλώσσα των Κορεατών της Hyundai που είναι γνωστή με το όνομα Sensuous Sportiness. Στο εμπρός μέρος του χαμηλότερου κατά 10 χλστ. αμαξώματος κυριαρχούν η μεγαλύτερη γρίλια που στόχο έχει την ενίσχυση της ροής αέρα προς τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, καθώς και η πιο επιθετική σχεδίαση του προφυλακτήρα με τις χαρακτηριστικές κόκκινες (Tomato Red) πινελιές στο σχετικό σπόλιερ που τον συνοδεύει.
Οι τελευταίες συναντώνται τόσο στις πλευρικές ποδιές όσο και στο πίσω μέρος. Εκεί σημείο αναφοράς αποτελούν η μεγάλη πίσω αεροτομή, η οποία είναι εμπνευσμένη, σύμφωνα με την Hyundai, από το αγωνιστικό μοντέλο και ο ενσωματωμένος στον προφυλακτήρα διαχύτης αέρα. Από εκεί και πέρα, το αυτοκίνητο πατά σε 18άρες ζάντες με νέα σχεδίαση και ελαστικά Pirelli P-Zero με διάσταση 215/40 που έχουν εξελιχθεί ειδικά για το μοντέλο, ενώ 6 είναι τα διαθέσιμα εξωτερικά χρώματα (Performance Blue, Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass και Phantom Black).
Στο εσωτερικό τα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά σε σχέση με τα απλά i20 είναι μεταξύ άλλων τα σπορ καθίσματα με τα ενσωματωμένα προσκέφαλα, τα αλουμινένια ποδοστήρια, το χαρακτηριστικό πηδάλιο με την… χορταστική στεφάνη, το μπουτόν στα δεξιά με το γράμμα Ν για την επιλογή ενός εκ των πέντε προγραμμάτων οδήγησης (Normal, Eco, Sport, N και N Custom) και του κόκκινου διακόπτη για την άμεση ενεργοποίηση του συστήματος Rev Matching.
Την κίνηση στο νέο Hyundai i20 N προσφέρει ένας 1.600άρης βενζινοκινητήρας της οικογένειας Τ-GDI, ο οποίος συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων κατ’ αποκλειστικότητα. Η απόδοσή του διαμορφώνεται στους 204 ίππους από τις 5.500 έως και τις 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή στα 275 Nm από τις 1.750 έως και τις 4.500 σ.α.λ., τιμές που εξασφαλίζουν στο αμάξωμα των 1.190 κιλών επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 6,7 δλ. και τελική ταχύτητα 230 χλμ./ώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κινητήρια μονάδα ενσωματώνει το σύστημα Continuously Variable Valve System, ενώ προαιρετικά διαθέσιμο είναι και μηχανικό μπλοκέ διαφορικό (N Corner Carving Differential).
Ο οδηγός του αυτοκινήτου μπορεί μέσω του N Grin Control System να επιλέξει ένα από τα 5 διαθέσιμα προγράμματα τα οποία μεταβάλλουν παραμέτρους που σχετίζονται με τον κινητήρα, το Electronic Stability Control, τον ήχο της εξάτμισης και το σύστημα διεύθυνσης. Μέσω του προγράμματος Ν Custom ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τέσσερα settings, τα Normal, Eco, Sport και Sport+, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας διαθέτει τρεις «θέσεις», τις on, off και sport.
Από εκεί και πέρα, σε σχέση με τα ταπεινότερα αδέλφια της γκάμα, το αμάξωμα του i20 N είναι ενισχυμένο σε 12 σημεία, συμπεριλαμβανομένης της εμπρόσθιας ανάρτησης με τη διαφορετική πλέον γεωμετρία και σημεία στήριξης, το μεγαλύτερο κάμπερ και τη νέα αντιστρεπτική δοκό. Φυσικά, οι ρυθμίσεις ελατηρίων και αμορτισέρ έχουν αναθεωρηθεί, ενώ αναβαθμίσεις συναντάμε και στα φρένα, με τους δίσκους εκεί να διαθέτουν μεγαλύτερη κατά 40 χλστ. διάμετρο. Εκ των ουκ άνευ και οι επεμβάσεις στο σύστημα διεύθυνσης.
Στην πράξη, και συγκεκριμένα στο αγωνιστικό «τερέν» της πίστας των Μεγάρων, το νέο i20 N καταφέρνει να σε κερδίσει με το καλημέρα. Άκαμπτο σε ότι αφορά το πλαίσιό του, «δεμένο» ως προς τη σκληρότητα των αναρτήσεων του, ακολουθεί πιστά την ιδανική τροχιά, με το εμπρός μέρος να εκτελεί χωρίς υστερίες και υποστροφικές τάσεις τις εντολές του οδηγού του. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, ακόμα και στο τέλος της μεγάλης ευθείας, ενώ χαρακτηριστική είναι και η σταθερότητα της ουράς στο ηθελημένο άφημα του γκαζιού με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα. Ο κινητήρας έρχεται να «δέσει» ιδανικά με τα παραπάνω και χωρίς να διαθέτει ξεσπάσματα, έχει μέσα του τα απαραίτητα αποθέματα, ενώ κύριο χαρακτηριστικό του είναι η συνεχής παροχή ισχύος στις flat-out επιταχύνσεις.
Να αναφέρουμε ότι στην Κύπρο το i20N (204 PS manual) στοιχίζει 22.900 ευρώ (έκδοση Sport) και 24.900 (έκδοση Sport Plus).
Hyundai i30 N
Πέρα από ένα διακριτικό φρεσκάρισμα στις εξωτερικές επιφάνειες, το ανανεωμένο i30 N έχει να προσφέρει βελτιώσεις, αναβαθμίσεις αλλά και προσθήκες σε καίριους τομείς. Ωστόσο, πριν αναφερθούμε σε αυτές, ας σταθούμε για λίγο στο… θεαθήναι και στη διαφορετική μάσκα στο εμπρός μέρος που αυξάνει την ποσότητα του αέρα που ψύχει τον κινητήρα, στα νέα φώτα ημέρας, στα ανασχεδιασμένα άκρα του εμπρός προφυλακτήρα και στην ανασχεδιασμένη πίσω αεροτομή.
Περνώντας στο… ζουμί, με το έξτρα πακέτο Performance Package, οι τροχοί των 19 ιντσών έχουν νέα σχεδίαση και χαμηλότερο βάρος (στο σύνολο, η εξοικονόμηση φτάνει στα 14,4 κιλά σε σχέση με τους τροχούς των 19 ιντσών του απερχόμενου i30 N), ενώ διαφορετικά είναι και τα ειδικής σχεδίασης ελαστικά P-Zero της Pirelli, έναντι των Michelin Pilot Super Sport του βασικού i30 N.
Στο εσωτερικό, για πρώτη φορά το i30 N διατίθεται με τα έξτρα καθίσματα τα N Light Seats, τα οποία είναι ελαφρύτερα κατά 2,2 κιλά σε σχέση με τα στάνταρ.
Η Hyundai κάνει λόγο για αλλαγές στην έκδοση των 280 ίππων που έχουν «επιπεδοποιήσει» την καμπύλη ροπής. Από πλευράς επιδόσεων και οι δύο εκδόσεις ισχύος προσφέρουν τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα, με το i30 N Performance Package να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 5,9 δλ. (-0,2 δλ. σε σχέση με το παρελθόν).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το N DCT κιβώτιο των 8 σχέσεων, το οποίο είναι εμβαπτισμένο σε λάδι, προσφέρει τρία διαφορετικά προγράμματα. Το N Grin Shift αυξάνει τη ροπή επιτρέποντας τη λειτουργία overboost και την καλύτερη απόκριση στις αλλαγές για 20 δλ. Για την επιλογή του, ο οδηγός δεν έχει παρά να πατήσει το σχετικό μπουτόν στο τιμόνι – την ίδια στιγμή στον πίνακα οργάνων εμφανίζεται μια ένδειξη υπό τη μορφή αντίστροφης μέτρησης για τα «διαθέσιμα» 20 δλ.
Ο κινητήρας συνδυάζεται και με χειροκίνητο κιβώτιο. Στη βασική έκδοση, η ισχύς του κινητήρα φτάνει, όπως και στο παρελθόν, στους 250 ίππους και η ροπή στα 353 Nm – στην έκδοση Performance Package, η απόδοσή του σκαρφαλώνει στους 280 ίππους, ήτοι 5 επιπλέον σε σχέση με το παρελθόν. Η δε ροπή του στην προκειμένη περίπτωση είναι και αυτή αυξημένη, κατά 39 Nm, φτάνοντας τώρα στα 392 Nm (σ.σ.: η έκδοση Performance Package προσφέρεται και με τους δύο τύπους μετάδοσης).
Το πρόγραμμα N Power Shift ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο επιταχύνει με άνοιγμα του γκαζιού άνω του 90%, ενώ το N Track Sense Shift έχει την ικανότητα να αναγνωρίζει τις ιδανικές συνθήκες για σπορ οδήγηση επιλέγοντας την κατάλληλη στιγμή για την αλλαγή των σχέσεων.
Στην πίστα, η «μεγάλη» έκδοση διατηρεί τον πολεμικό της χαρακτήρα, με τον κινητήρα να μην αποτελεί το μοναδικό highlight σε επίπεδο απόδοσης. Κι αυτό, γιατί το καλοστημένο πλαίσιο με την ελαφρώς διαφοροποιημένη πλέον γεωμετρία στον εμπρός άξονα εξακολουθεί να αποτελεί πόλο έλξης για τον θιασώτη της σπορ οδήγησης. Με το πόδι στο πάτωμα και τα ηλεκτρονικά στη θέση off, τo i30 N θα υποστρέψει ελάχιστα, ενώ χαρακτηριστική παραμένει η τάση της ουράς να «διορθώνει» ελαφρώς, χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε υπερστροφή.
Στην Κύπρο οι τιμές του ανανεωμένου i30 N ξεκινούν από τις 27.900 ευρώ για την έκδοση των 250 ίππων με χειροκίνητο κιβώτιο.
Hyundai Kona N
Το νέο Kona N διαθέτει μία έντονα διακριτή σπορ εμφάνιση, που τονίζεται ακόμα περισσότερο από το πλατύ παρουσιαστικό του μοντέλου. Για πρώτη φορά, το τμήμα N και το Hyundai Design Center συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα προϊόν που αντιπροσωπεύει ένα αυτοκίνητο με έντονο σχεδιαστικό χαρακτήρα, με την μπροστινή όψη να κυριαρχείται από τις μεγάλες εισαγωγές αέρα και τη νέα «φωτεινή υπογραφή» της Hyundai. Η κάτω γρίλια χαρίζει μία ακόμα πιο επιθετική όψη στο αυτοκίνητο, με το σχήμα της να αντλεί έμπνευση από τις αεροναυτικές ατράκτους, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ιθύνοντες της Hyundai, ενώ το δικό της ρόλο εδώ παίζει και η ιδιαίτερη άνω γρίλια που συμπληρώνει την εμφάνιση στο εμπρός μέρος.
Σίγουρα, τα φουσκώματα στα φτερά δίνουν τον τόνο εμπρός και πίσω, ενώ νέες είναι οι ζάντες 19 ιντσών που συνδυάζονται μ ε ελαστικά διαστάσεων 235/40 της Pirelli. Στοιχεία όπως κόκκινες γραμμές χαμηλά στο αμάξωμα και κόκκινες δαγκάνες φρένων, διπλή αεροτομή, μεγάλος διαχύτης, διπλές απολήξεις της εξάτμισης και χαμηλωμένο πλαίσιο, πιστοποιούν τον σπορ χαρακτήρα του Hyundai Kona N.
To Hyundai Kona N εφοδιάζεται με τον τούρμπο κινητήρα 2.0 T-GDi της κορεάτικης εταιρείας, που αποδίδει ισχύ 280 ίππων και ροπή 392 Nm. Το δικίνητο σύνολο συνδυάζεται κατ’ αποκλειστικότητα με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων Ν DCT. Από πλευράς επιδόσεων, το Hyundai Kona N επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ. σε 5,5” και η τελική του ταχύτητα είναι 240 χλμ./ώρα. Το δε βάρος του φτάνει τα 1.510 κιλά.
Όσον αφορά στη λογική της αλλαγής σχέσεων, το Hyundai Kona N διαθέτει τρεις λειτουργίες υψηλών επιδόσεων, τις N Power Shift, N Grin Shift και N Track Sense Shift.
Το N Power Shift (NPS) ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο επιταχύνει με πατημένο γκάζι σε ποσοστό άνω του 90%, για ελαχιστοποίηση της μείωσης ροπής κατά τις αλλαγές. Η διαδικασία συνοδεύεται και από χαρακτηριστικό “σκάσιμο”, που τονίζει την δυναμική αίσθηση.
Ακόμη, το N Grin Shift (NGS), ενεργοποιείται από ειδικό κουμπί στο τιμόνι. Το σύστημα πετυχαίνει μεγιστοποίηση της απόδοσης του συνδυασμού κινητήρας-κιβώτιο για 20 δευτερόλεπτα, επιλέγοντας την πιο κατάλληλη για την περίσταση σχέση. Μετά από το πέρας αυτού του χρονικού διαστήματος, ο οδηγός θα χρειαστεί να περιμένουν επιπλέον 40 δευτερόλεπτα, για να χρησιμοποιήσουν εκ νέου το σύστημα.
Επιπλέον, το πρόγραμμα N Track Sense Shift (NTS) προσφέρεται όπως γίνεται αντιληπτό, κυρίως για πίστα. Το εν λόγω σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα εφόσον αναγνωρίσει τις βέλτιστες συνθήκες. Αντλώντας δεδομένα από το λογισμικό της μονάδας ελέγχου και τον τρόπο οδήγησης, επιλέξει αυτόματα την σωστή σχέση, αλλά και τη στιγμή των αλλαγών.
Ο οδηγός έχει δυνατότητα να επιλέξει και χειροκίνητο προφίλ για το κιβώτιο του Hyundai Kona N. Μέσω αυτού, το σύστημα διατηρεί τον κόφτη, χωρίς η κεντρική μονάδα ελέγχου δώσει εντολή για αλλαγή σχέσης.
Επιπρόσθετα, το Hyundai Kona N διαθέτει Launch Control, το N Grin Control System, που περιλαμβάνει προγράμματα οδήγησης Normal, Eco, Sport, N και Custom και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (Electronic Controlled Suspension-ECS). Τα τεχνολογικά καλούδια του μοντέλου δεν περιορίζονται στα παραπάνω. Έτσι, σημειώστε ότι διαθέτει επίσης ένα σύστημα Traction Control με επιπλέον επιλογές (Snow, Deep Snow, Mud, Sand), που είναι ενεργλες για ταχύτητες έως 60 χλμ./ώρα και ορίζουν αναλόγως το βαθμό σπιναρίσματος των τροχών, ενώ ακόμη εξοπλίζεται με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (e-LSD).
Οδηγικά, οι πρώτες εντυπώσεις μας είναι θετικές. Έχοντας κατά νου ότι πρόκειται για SUV, το νέο Kona N διαθέτει τον σπορ χαρακτήρα που περιμένεις από ένα τετράτροχο προϊόν με την υπογραφή της N Performance, παρά την εμφάνιση αισθητά πιο… προχωρημένων φαινομένων υποστροφής με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα. Από εκεί και πέρα, η αίσθηση του τιμονιού στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, όπως και τα φρένα που λειτουργούν αποτελεσματικά στη διαρκή πίεση που «προτάσσει» ένα ειδικό περιβάλλον, όπως αυτό του Αυτοκινητοδρομίου των Μεγάρων.
Στην Κύπρο από πλευράς κόστους, το νέο Kona N Power τιμολογείται στα 35.900 ευρώ (2.0T 280 PS auto) με υπερπλήρες εξοπλισμό.