To αριστούργημα που ακούει στο όνομα Gordon Murray T.50
Η Τ.50, η νέα 3θέσια δημιουργία του Gordon Murray, είναι η πιο καθαρόαιμη, πιο ελαφριά και πλέον οδηγοκεντρική κατασκευή στον μαγικό κόσμο των supercars.
Ο αριθμός «50» στην ονομασία της νέας δημιουργίας του Gordon Murray έρχεται να τιμήσει τις πέντε δεκαετίες προσφοράς του θρυλικού Βρετανού σχεδιαστή στον κόσμο της αυτοκίνησης, αποτελώντας ουσιαστικά τον πνευματικό διάδοχο της εμβληματικής McLaren F1.
Η μηχανολογική εξέλιξη της T.50, καθώς και o σχεδιασμός της εντός και εκτός, έχουν πραγματοποιηθεί από την Gordon Murray Design, με το αυτοκίνητο να κατασκευάζεται στο Ην. Βασίλειο από την Gordon Murray Automotive – μια νέα εταιρεία που εγκαινίασε τις λειτουργίες της για πρώτη φορά στα τέλη του 2017.
Σύμφωνα με τον Gordon Murray, η νέα Τ.50 είναι το ελαφρύτερο supercar στο είδος του (το συνολικό του βάρος δεν υπερβαίνει τα 986 κιλά) διαθέτοντας παράλληλα και «την πιο προηγμένη αεροδυναμική από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο δρόμου».
Το συνολικό μήκος της Τ.50 είναι 4,38 μ. και το πλάτος της 1,85 μ., γεγονός που την καθιστά μικρότερη από μία Porsche 911 – επίσης είναι ελαφρύτερη από μία Alpine A110 και με ίδιο «αποτύπωμα» στο δρόμο σε σχέση με ένα ταπεινό Mini Countryman.
Ο κινητήρας της είναι ένας «ελαφρύς V12 με φυσική αναπνοή», ο οποίος ζυγίζει μόλις 178 κιλά (60 λιγότερα σε σχέση με τον V12 της McLaren F1). Η χωρητικότητά του είναι 3.980 κ.εκ., ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι έχει τη δυνατότητα να περιστρέφεται έως και τις 12.100 σ.α.λ., αποδίδοντας μέγιστη ισχύ 663 ίππων στις 11.500 σ.α.λ. και ροπή 467 Nm στις 9.000 σ.α.λ. – από αυτά το 71% είναι διαθέσιμα ήδη από τις 2.500 σ.α.λ. Ο κατασκευαστής του κινητήρα δεν είναι άλλος από την Cosworth Powertrain.
Πηγή έμπνευσης για την κινητήρια μονάδα της νέας Τ.50 αποτέλεσε, σύμφωνα με τον «αρχιτέκτονά» της, το ιταλικό και 12κύλινδρο επίσης διαμάντι των 3,3 λίτρων που έδινε κίνηση στη θρυλική Ferrari 250 GTO. Εντούτοις, η πρόταση της Cosworth, η οποία ανέλαβε το «χτίσιμο» της εν λόγω μονάδας, περιελάμβανε ένα «πακέτο» με μεγαλύτερο κυβισμό, που για την περίσταση ανέρχεται στα 4,0 λίτρα.
Χαρακτηριστικό εδώ είναι το γεγονός ότι ο στροφαλοφόρος άξονας του κινητήρα ζυγίζει μόλις 13 κιλά, με τις βαλβίδες να είναι κατασκευασμένες, όπως και το περίβλημα του συμπλέκτη, από τιτάνιο. Την ίδια στιγμή, χάρη στο πρωτοποριακό σύστημα λίπανσης της Cosworth, το ύψος του στροφαλοφόρου σε σχέση με το κάτω μέρος του κινητήρα είναι μόλις 85 χλστ., έναντι 125 χλστ. στην περίπτωση του V12 της McLaren F1. Από εκεί και πέρα, το βρετανικό διαμάντι συνεργάζεται με ένα χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, σχήματος Η, που έχει επιμεληθεί η Xtrac, το οποίο ζυγίζει μόλις 80,5 κιλά – σε αυτό στηρίζονται πολλά δομικά στοιχεία της πίσω ανάρτησης. Το «παρών» δίνει για την περίσταση και μπλοκέ διαφορικό της εταιρείας Salisbury Transmission Specialist.
«Δεν έχω απολύτως καμία διάθεση να κυνηγήσω ρεκόρ τελικής ταχύτητας ή επιταχύνσεων. Το επίκεντρό μας είναι, αντ ‘αυτού, να προσφέρουμε την πιο αγνή και εμπειρία οδήγησης σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο supercar που κατασκευάστηκε ποτέ», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Gordon Murray.
Η σημαντικότερη, εντούτοις, καινοτομία της κατασκευής είναι η αεροδυναμική της απόδοση και συγκεκριμένα η εκμετάλλευση του φαινομένου του ground effect. Όπως αποκαλύφθηκε με κάθε λεπτομέρεια σήμερα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο πρωτοποριακός τρόπος διαχείρισης της ροή του αέρα στο κάτω τμήμα της κατασκευής, καθώς και η παρουσία στο πίσω μέρος ενός ανεμιστήρα(!) με διάμετρο 400 χλστ. – κάτι που εφάρμοσε ο Βρετανός σχεδιαστής στο μονοθέσιο ΒΤ46Β της Bramham το 1978.
Σύμφωνα με τον Gordon Murray το αεροδυναμικό set-up της Τ.50 έχει έξι διαφορετικές ρυθμίσεις, εκ των οποίων οι δύο θα είναι αυτόματες (Braking Mode, που θα φρενάρει την Τ.50 «νωρίτερα» έως και 10 μέτρα από τα 240 χλμ./ώρα, και Auto Mode) και οι υπόλοιπες τέσσερις επιλέξιμες από τον ίδιο τον οδηγό. Η μία από αυτές τις ρυθμίσεις είναι η Sreamline, η οποία θα ενδείκνυται για οδήγηση με μικρότερες αεροδυναμικές αντιστάσεις (-10%) και χαμηλότερη κατανάλωση, η δεύτερη η High Downforce, η οποία θα είναι η ιδανική επιλογή για χρήση στην πίστα (+30% μεγαλύτερη κάθετη δύναμη), ενώ η πιο σκληροπυρηνική θα είναι η Vmax Boost, στην οποία σημαντική θα είναι η συμβολή μιας 48βολτης μίζας/γεννήτριας που θα αυξάνει τη μέγιστη ισχύ κατά 30 περίπου ίππους (κοντά στους 700 συνολικά) για 3 λεπτά. Το τελευταίο πρόγραμμα θα είναι το Test Mode, όπως επίσημα ανακοινώθηκε.
Η νέα T.50, όπως και η θρυλική McLaren F1, είναι ένα τριθέσιο supercar, το οποίο θα κατασκευαστεί σε 25 αντίτυπα για χρήση σε αγώνες και μόλις σε 100 αντίτυπα με πινακίδες κυκλοφορίας για χρήση σε δημόσιο δρόμο. Όπως είναι φυσικό, τα περισσότερα από τα 100 «πολιτικά» αντίτυπα της Τ.50 έχουν ήδη πουληθεί, με τους ενδιαφερόμενους να έχουν καταβάλλει ήδη στην Gordon Murray Automotive προκαταβολή που ξεπερνά τις 600.000 λίρες. Η τιμή δε της νέας T.50 ορίζεται στο Ην. Βασίλειο στα 2,8 εκατ. λίρες (2,36 εκατ. λίρες χωρίς φόρους και δασμούς), ενώ οι πρώτες παραδόσεις δεν αναμένεται να πραγματοποιηθούν πριν τις αρχές του 2022.