
Toyota: Η αντοχή του Σαμουράι στο Le Mans

Όπως ο σαμουράι που προετοιμάζεται σιωπηλά, καλλιεργώντας την πειθαρχία και την επιμονή του πριν την αναμέτρηση, έτσι και η Toyota βλέπει το Le Mans ως πεδίο όπου η τεχνολογία συναντά την παράδοση και η δύναμη συνδυάζεται με την ευαισθησία.
Η Toyota είναι μια ζωντανή έκφραση της ιαπωνικής ψυχής, όπου η υπομονή συναντά τη θέληση και η τεχνολογία αγκαλιάζει την παράδοση. Το 1985 επέλεξε να αγωνιστεί για πρώτη φορά στο Le Mans εφόσον είδε σε αυτόν τον 24ωρο αγώνα την απόλυτη δοκιμασία που θυμίζει το πνεύμα των σαμουράι — έναν αγώνα όχι μόνο ταχύτητας, αλλά υπομονής, τιμής και αδιάκοπης τελειοποίησης.
Τα πρώτα χρόνια δεν ήταν εύκολα. Οι τεχνικές δυσκολίες, οι αστοχίες και η σκληρή ευρωπαϊκή ανταγωνιστική σκηνή έθεταν συνεχώς εμπόδια. Το 1992 και 1993 έχασαν από την Peugeot, ενώ το 1994 μια τεχνική βλάβη τους στέρησε τη νίκη στις τελευταίες στιγμές, αφήνοντας τη νίκη στην Dauer Porsche 962, που αργότερα απαγορεύτηκε από το ACO.
Η μεγαλύτερη της στιγμή σε εκείνη την περίοδο ήρθε το 1999, σε ένα από τα πιο ανταγωνιστικά κατά την άποψή μου Le Mans όλων των εποχών. Μεγάλοι κατασκευαστές όπως Mercedes (τα πρωτότυπα της οποίας είχαν τρεις θανάσιμες τούμπες στον αέρα) BMW, Audi, Nissan, Panoz, Lola, Riley & Scott, Courage και Ferrari ρίχθηκαν στη μάχη για τη νίκη.
Η Toyota, με όπλο την πανέμορφη GT-One που σχεδίασε ο μεγάλος Andre de Cortanze (ο οποίος έπεισε το ACO πως είναι ένα νόμιμο GT car αφού μια βαλίτσα μπορούσε να χωρέσει στο ντεπόζιτο καυσίμων της!) πάλεψε και έφτασε ξανά κοντά στη νίκη.
Ένα κλατάρισμα ελαστικού, ωστόσο, στα 300 χλμ./ώρα, λίγο πριν την τρομακτική στροφή «Indianapolis», στέρησε από την ίδια και από τον Ιάπωνα πιλότο της, Ukyo Katayama, τη δόξα.
Όπως ο σαμουράι που μαθαίνει να κυριαρχεί στο σπαθί μέσα από αμέτρητες δοκιμασίες, έτσι και η Toyota κατάφερε να μετατρέψει κάθε αποτυχία σε μάθημα, κάθε ήττα σε βήμα προς τον θρίαμβο.
Η πιο σκληρή δοκιμασία ψυχής για την ίδια γράφτηκε το 2016. Για 23 ώρες και 57 λεπτά, η TS050 οδηγούσε την κούρσα, κυριαρχούσε στη βροχή, στη νύχτα, στους δαίμονες της αντοχής. Ώσπου, τρία λεπτά πριν από την αθανασία, ο Kazuki Nakajima ένιωσε τον κινητήρα να σωπαίνει. Η σιγή του μοτέρ ήταν κραυγή απελπισίας. Η Porsche πέρασε και πήρε τη νίκη. Η Toyota δεν λύγισε – ματώθηκε. Και υποσχέθηκε να επιστρέψει.
Με καρδιά λιονταριού και ψυχή αλύγιστη, ξεκίνησε το μεγάλο της ξεσήκωμα, κι έτσι κατάφερε επιτέλους να κυριαρχήσει στο Le Mans για πέντε συνεχόμενα χρόνια, από το 2018 έως το 2022. Δεν ήταν απλώς νίκες αλλά μια πορεία εξιλέωσης, ένα ταξίδι από τη θλίψη στη δόξα, με κάθε γύρο να χτυπά σαν παλμός τιμής και επιμονής.
Και έτσι η Toyota έγινε το πρόσωπο της αντοχής. Όχι απλώς πρωταθλήτρια, αλλά σύμβολο. Ένας πολεμιστής που νίκησε τη μοίρα με τη σιγή και τη δύναμη του ήλιου που ανατέλλει πάντα._Δημήτρης Γιόκκας