
Πόσο πράσινα είναι πραγματικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Η Polestar ρίχνει φως στην αλήθεια

Η Polestar αποκαλύπτει την αλήθεια πίσω από τις εκπομπές άνθρακα των EVs – και μας προκαλεί να φορτίζουμε… συνειδητά.
Η συζήτηση γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συχνά γίνεται με πάθος, αλλά και με δόσεις παραπληροφόρησης. Είναι πράγματι πιο οικολογικά από τα παραδοσιακά οχήματα ή απλώς μετατοπίζουν το πρόβλημα αλλού;
Η Polestar, θυγατρική της Volvo και πρωταγωνίστρια στον χώρο των premium EVs, απαντά με στοιχεία: δημοσιεύοντας την ετήσια αναφορά βιωσιμότητας για το 2024 (ελεγμένη από τη Deloitte), αποκαλύπτει το πραγματικό αποτύπωμα άνθρακα κάθε αυτοκινήτου της, από τα υλικά και την κατασκευή μέχρι τη μεταφορά.
Μείωση 24,7% στις εκπομπές – Πώς το πέτυχε η Polestar
Η πρόοδος είναι εντυπωσιακή: από το 2020 έως σήμερα, οι εκπομπές ανά όχημα έχουν μειωθεί κατά 24,7%. Αυτό οφείλεται σε κινήσεις όπως:
-
χρήση ανανεώσιμης ενέργειας στην παραγωγή μπαταριών,
-
προμήθεια αλουμινίου από «πράσινα» χυτήρια,
-
εφαρμογή αυστηρών ενεργειακών στάνταρ σε όλα τα εργοστάσια.
Το αποτέλεσμα; Το νέο Polestar 4 καταγράφει μόλις 21,4 τόνους CO₂ για την κατασκευή του, το μικρότερο αποτύπωμα που έχει επιτύχει η εταιρεία.
EV vs Βενζίνη: Η μεγάλη σύγκριση
Σύμφωνα με στοιχεία της Volvo και Polestar:
-
Ένα βενζινοκίνητο Volvo XC40 εκπέμπει συνολικά 58 τόνους CO₂ στον κύκλο ζωής του (14 στην παραγωγή + 44 κατά τη χρήση).
-
Ένα Polestar 2, με συμβατική ηλεκτρική φόρτιση, φτάνει τους 46 τόνους CO₂. Αν όμως φορτίζεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές, το αποτύπωμα μειώνεται στους 26 τόνους CO₂.
Εν ολίγοις: τα EVs ξεκινούν με υψηλότερο κατασκευαστικό αποτύπωμα, αλλά αποδίδουν πολύ λιγότερες εκπομπές κατά τη χρήση τους – και με πράσινο ρεύμα, κερδίζουν κατά κράτος.
Πίσω από τις μπαταρίες: Από πού έρχονται τα υλικά;
Η Polestar αναλαμβάνει δράση και στο κρίσιμο ζήτημα της προέλευσης πρώτων υλών. Μέσα από διεθνείς ελέγχους (Initiative for Responsible Mining Assurance), ελέγχει την αλυσίδα εφοδιασμού για κοβάλτιο, λίθιο, αλουμίνιο και άλλα υλικά που συνδέονται με περιβαλλοντικές ή ηθικές ανησυχίες.
-
Το 39% των προμηθευτών του Polestar 2 ελέγχονται πλέον με διαφάνεια.
-
Το 51% των προμηθευτών του Polestar 4 ελέγχονται – και αυξάνεται διαρκώς.
Και οι μεγάλες μπαταρίες; Είναι βιώσιμες;
Η Polestar 3, ένα μεγάλο SUV με μπαταρία 111kWh, έχει το υψηλότερο αποτύπωμα παραγωγής (24,9 τόνοι CO₂). Ωστόσο, η εταιρεία επιμένει ότι:
«Η βιωσιμότητα δεν πρέπει να σημαίνει μικρό, βαρετό και… μπεζ. Ο κόσμος θέλει SUV, και πρέπει να τους δώσουμε ηλεκτρικά SUV που να αντικαθιστούν τα ρυπογόνα, χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα ή την απόδοση.»
Συμπέρασμα
Το μήνυμα της Polestar είναι σαφές: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να γίνουν βιώσιμα, αν παραχθούν υπεύθυνα και φορτίζονται με καθαρή ενέργεια. Οι εκπομπές της παραγωγής είναι ελέγξιμες και μπορούν να φτάσουν στο μηδέν – κάτι που δεν ισχύει για τα βενζινοκίνητα.
Η νέα εποχή δεν απαιτεί απαραίτητα μικρότερα ή φτωχότερα προϊόντα. Απαιτεί έξυπνη παραγωγή, καθαρή ενέργεια και διαφάνεια σε όλη την αλυσίδα.