Πώς αντιμετωπίζουν οι οδηγοί την κούραση και την υπνηλία

Tο ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα από το Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας, που σχετίζονται με την υπνηλία και την κούραση των οδηγών.

Για τη διεξαγωγή της έρευνας από το Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας, το Ινστιτούτο Ipsos από τις 9 ως τις 22 Μαρτίου 2021 ρώτησε, μέσω διαδικτύου 12.400 άτομα ηλικίας άνω των 16 ετών, εκ των οποίων 2.400 Γάλλοι.

Τουλάχιστον 1.000 άτομα σε καθεμία από τις 10 άλλες χώρες που ερωτήθηκαν για το Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας (Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβακία, Σουηδία). Στην ίδια έρευνα συμπεριλαμβάνονται και τα αποτελέσματα από την έλλειψη προσοχής των οδηγών, που ήδη σας παρουσιάσαμε.

Η αντιπροσωπευτικότητα κάθε δείγματος στο Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας εξασφαλίζεται με τη μέθοδο της ποσόστωσης.

Οι Γάλλοι οδηγοί αναγνωρίζουν για πρώτη φορά από το 2014 την υπνηλία στη δεύτερη θέση των αιτιών πρόκλησης ενός ατυχήματος, ενώ οι Ευρωπαίοι την τοποθετούν στην τέταρτη θέση των αιτιών θανατηφόρων ατυχημάτων στον αυτοκινητόδρομο. Όμως, είναι πολλοί οι Ευρωπαίοι που δηλώνουν ότι η υπνηλία ήταν η αιτία ενός ατυχήματος ή ενός συμβάντος στο οποίο ενεπλάκησαν: το 12% υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας, το 24% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι, το 15% έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας.

Οι Ευρωπαίοι οδηγοί θεωρούν σε ποσοστό 24% ότι μπορούν να οδηγούν όταν είναι κουρασμένοι και 35% το κάνουν στην πράξη, ακόμα κι αν νιώθουν πολύ κουρασμένοι, γιατί είναι αναγκασμένοι να το κάνουν.

Για τις μεγάλες διαδρομές, κάποιες πρακτικές, που μπορεί να αποτελούν την αιτία υπνηλίας στο τιμόνι παραμένουν εξαιρετικά διαδεδομένες: το 78% των Ευρωπαίων οδηγών κοιμάται πιο αργά ή ξυπνά νωρίτερα από το συνηθισμένο πριν από μία μεγάλη διαδρομή, το 74% τελειώνει τις προετοιμασίες την παραμονή της αναχώρησης ως και αργά το βράδυ και το 62% φεύγει τη νύχτα.

Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών προγραμματίζουν την ώρα αναχώρησης ανάλογα με τις ώρες που γνωρίζουν ότι θα είναι λιγότερο κουρασμένοι, το 74% μεταθέτει την ώρα αναχώρησης όταν νιώθουν κουρασμένοι, το 68% αλλάζει οδηγό κατά τη διάρκεια της διαδρομής, το 52% σταματά κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να κοιμηθεί. Οι Έλληνες έχουν το μικρότερο ποσοστό μαζί με τους Σουηδούς, αυτών που επιλέγουν το διάλειμμα για ύπνο.

Ο αριθμός ωρών οδήγησης πριν το διάλειμμα είναι 3 ώρες και 2 λεπτά για τους Ευρωπαίους. Η σύσταση για διάλειμμα κάθε δύο ώρες δεν τηρείται από το 40% των Ευρωπαίων. Ανάμεσα σε αυτούς που δεν ακολουθούν αυτήν τη σύσταση, 47% δηλώνουν ότι σταματούν μόνο όταν νιώσουν πολύ κουρασμένοι και 18% πιστεύουν ότι αυτή η σύσταση είναι πολύ αυστηρή και όχι κατάλληλη για αυτούς. Τέλος, το 8% των Ευρωπαίων οδηγών εκτιμά πως δεν έχει χρόνο για διάλειμμα κάθε δύο ώρες.