Βγάζουν το ψωμί τους αλλά (δεν πρέπει) και τη ψυχή μας

Τέσσερεις στους πέντε διανομείς με μοτοσικλέτα σε προσπερνούν από αριστερά, βάζοντας τη δική τους αλλά και τη δική μας ζωή σε κίνδυνο και αυτό έχει καταντήσει καθημερινός βραχνάς στους δρόμους των πόλεων της Κύπρου.

Οι διανομείς με μοτοσικλέτες και ποδήλατα στην Κύπρο είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Ωστόσο, οι δρόμοι της χώρας μετατρέπονται συχνά σε πεδία επικίνδυνης οδήγησης, καθώς πολλοί από αυτούς ακολουθούν πρακτικές που βάζουν σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους όσο και τους υπόλοιπους οδηγούς. Ποιος φέρει την ευθύνη για αυτή την κατάσταση; Πού βρίσκεται η αστυνομία και η νομοθεσία;

Ο ρόλος των διανομέων και οι άδειές τους

Οι ντελιβεράδες υποχρεούνται να διαθέτουν άδεια οδήγησης για μοτοσικλέτα, συνήθως κατηγορίας Α1 (μέχρι 125cc) ή Α (άνω των 125cc). Επιπλέον, οι εργοδότες τους οφείλουν να εξασφαλίζουν ότι διαθέτουν ασφαλιστική κάλυψη και εξοπλισμό ασφαλείας. Παρόλα αυτά, πολλές φορές οι εταιρείες παραβλέπουν αυτούς τους κανονισμούς, επιτρέποντας σε ανειδίκευτους ή άπειρους οδηγούς να αναλάβουν παραδόσεις.

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι διανομείς χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία δεν απαιτούν άδεια οδήγησης, δημιουργώντας ένα νομικό κενό. Σύμφωνα με την κυπριακή νομοθεσία, τα ηλεκτρικά ποδήλατα επιτρέπεται να κινούνται στους δρόμους, αλλά ορισμένοι οδηγοί τους δεν τηρούν τους κανόνες ασφαλείας.

Οι κυριότερες παραβάσεις και οι κίνδυνοι

Οι διανομείς συχνά καταφεύγουν σε επικίνδυνες πρακτικές, όπως:

  • Προσπέραση από αριστερά, κάτι που απαγορεύεται και δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους συγκρούσεων.
  • Υπερβολική ταχύτητα, ειδικά σε στενούς δρόμους και μέσα στις πόλεις.
  • Παράνομη χρήση πεζοδρομίων για να παρακάμψουν την κίνηση.
  • Είσοδος σε δρόμους υψηλής κυκλοφορίας με ηλεκτρικά ποδήλατα, παρά τον κίνδυνο που αυτό συνεπάγεται.

Νομοθεσία και έλεγχος: Υπάρχει ή είναι ανύπαρκτη;

Η κυπριακή νομοθεσία περιλαμβάνει σαφείς κανόνες για την κυκλοφορία των μοτοσικλετιστών. Ωστόσο, όσον αφορά τα ηλεκτρικά ποδήλατα, το νομικό πλαίσιο παραμένει ελλιπές. Παρά τις συνεχείς καταγγελίες πολιτών για την επικίνδυνη οδήγηση των διανομέων, η αστυνομία σπάνια προχωρά σε στοχευμένες εκστρατείες ελέγχου και καταστολής.

Ναι, οι άνθρωποι αυτοί εργάζονται σκληρά και αξίζουν σεβασμό. Δεν πρέπει να υπάρχει ρατσισμός ούτε προκατάληψη απέναντί τους. Ωστόσο, η ασφάλεια των Κυπρίων οδηγών δεν μπορεί να παραβλέπεται. Η παραβίαση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας από τους διανομείς, είτε λόγω πίεσης χρόνου είτε λόγω αδιαφορίας, θέτει σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους όσο και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Το θέμα δεν είναι να περιοριστεί η εργασία τους, αλλά να διασφαλιστεί ότι γίνεται με υπευθυνότητα και σεβασμό προς όλους.

Είναι πράγματι εντυπωσιακό πόσο εύκολα οι οδηγοί αυτών των μοτοσικλετών αποφασίζουν ότι το πεζοδρόμιο είναι μια εναλλακτική διαδρομή, προφανώς με την αίσθηση ότι οι πεζοί είναι απλά εμπόδια στο δρόμο τους. Γιατί, φυσικά, το να ακολουθήσουν τους κανόνες και να παραμείνουν στον δρόμο είναι υπερβολικά δύσκολο και χρονοβόρο.

Και φυσικά, όλα αυτά είναι και απολύτως νόμιμα, σωστά; Α, όχι, περιμένετε, είναι παράνομο και καταδικαστέο μας λένε. Αλλά ποιος νοιάζεται για το νόμο και ποιος είναι εκεί για να σε σταματήσει αν το κάνεις αυτό;

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει συχνό φαινόμενο να βλέπουμε διανομείς με μοτοσικλέτες ή ηλεκτρικά ποδήλατα να διασχίζουν διαβάσεις πεζών σε ανύποπτο χρόνο, προκειμένου να "κόψουν δρόμο" και να εξοικονομήσουν χρόνο κατά την εκτέλεση των παραγγελιών τους. Αν και αυτή η πρακτική μπορεί να φαίνεται βολική για τους ίδιους, ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των πεζών και την κυκλοφορία γενικότερα.

Τι πρέπει να γίνει;

Για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, απαιτούνται άμεσες ενέργειες:

  • Αυστηρότεροι έλεγχοι από την αστυνομία, ειδικά στις ώρες αιχμής.
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης για τους διανομείς και τις εταιρείες τους.
  • Πρόστιμα και κυρώσεις σε όσους δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες οδικής ασφάλειας.
  • Υποχρεωτική εκπαίδευση για όλους τους νέους διανομείς πριν ξεκινήσουν εργασία.
  • Έλεγχος νομιμότητας των αδειών για να διασφαλιστεί ότι όλοι οι διανομείς είναι πιστοποιημένοι οδηγοί.
  • Καθιέρωση σαφέστερης νομοθεσίας για τα ηλεκτρικά ποδήλατα και επιβολή κανόνων χρήσης τους.

Παρακολουθήστε ακόμη εδώ - Hamilton: I have a Dream | SpeedΖone Podcast EP68

Γιατί όλοι παίζουμε «Survivor» στους δρόμους της Κύπρου;