Dacia Duster vs Suzuki Vitara: Συγκρίνουμε τις mild hybrid τετρακίνητες εκδόσεις τους

Το νέο Dacia Duster και το ανανεωμένο Suzuki Vitara είναι από τα λίγα εναπομείναντα compact τετρακίνητα SUV, αποδεικνύοντας ότι υπάρχει διέξοδος για εκείνους που ζητούν ρεαλιστικούς offroad ήρωες.

Η εμπορική χιονοστιβάδα των SUV δεν έφερε αλλαγές μόνο σε άλλες κατηγορίες, αλλά επηρέασε ακόμα και την εν γένει ιδιοσυγκρασία των ίδιων των SUV, τα οποία χρειάστηκε να προσαρμοστούν στις επιταγές των καιρών, αφού κλήθηκαν να αφήσουν κατά μέρος τον σχληροτράχηλο χαρακτήρα του παρελθόντος.

Allterrain vehicles με κεντρικά διαφορικά, κοντές σχέσεις και θηριώδη ελαστικά έχουν εκλείψει πια για τον απλό αγοραστή, καθώς περιορίζονται κατά βάση σε (πολύ) μεγαλύτερες κατηγορίες. Μπορεί κάποτε να φαινόταν ανούσιο να μιλάς για ένα τζιπ χωρίς κάποιες (έστω και στοιχειώδεις) τετρακίνητες δυνατότητες, σήμερα όμως η κατάσταση έχει αλλάξει άρδην, και η ύπαρξη ενός συστήματος μετάδοσης σε όλους τους τροχούς αποτελεί την εξαίρεση στον δικίνητο κανόνα.

Δείτε ακόμη: Αυτά που δεν έδειξε η σειρά Senna | SpeedΖone Podcast EP66 

Πώς αλλιώς θα μπορούσε να γίνει, όταν οι κατασκευαστές προσπαθούν με κάθε τρόπο να περιορίσουν το ενεργειακό αποτύπωμα, μιας και σε αντίθετη περίπτωση οι αυξημένες τριβές και το επιπλέον βάρος ενός συστήματος τετρακίνητης μετάδοσης επιβαρύνουν την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων; Τα πρώτα θύματα ήταν οι πιο σκληροτράχηλες υλοποιήσεις (ποιος μπορεί να ξεχάσει τις ορδές των ηρωικών Jimny και Terios που όργωσαν κάθε σπιθαμή της υπαίθρου;), που δεν ήταν δυνατόν να προσαρμοστούν, και μοιραία εξαφανίστηκαν.

Η σύγχρονη τεχνολογία με compact ηλεκτρονικά on demand συστήματα κατάφερε να διασώσει ορισμένους τελευταίους εκπροσώπους του είδους, μιας και πλέον τείνουν να καθιερωθούν υβριδικές λύσεις με μικρά ηλεκτρικά μοτέρ στον πίσω άξονα.

Εδώ πάντως έχουμε να κάνουμε με δύο άξιους συνεχιστές των τετρακίνητων παραδόσεων, οι οποίοι δε χρειάζονται πολλές συστάσεις. Το Vitara φέρει μια μακρά σκληροτράχηλη προϊστορία, που ξεκίνησε από τα τέλη των ’90 s και χρειάστηκε να φτάσει στο 2015, στην τέταρτη τότε γενιά, για να προσαρμοστεί στο SUV πνεύμα των καιρών.

Παρακολουθήστε στο βίντεο - Hamilton: ένα ολόκληρο έθνος περιμένει

Πρόκειται ουσιαστικά για την ίδια γενιά που συνεχίζει μέχρι σήμερα, η οποία καταφέρνει να διατηρείται στον εμπορικό αφρό μέσω συνεχόμενων βελτιώσεων, με την τελευταία να λαμβάνει χώρα πριν από λίγο καιρό.

Μπορεί προσφάτως το Vitara να έβαλε στο οπλοστάσιό του και την υβριδική τεχνολογία, η σημερινή πάντως ανανέωση προέκυψε κυρίως για λόγους εναρμόνισης με τις νέες απαιτήσεις της ΕΕ σε θέματα ασφάλειας, με προσθήκη επιπλέον συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, στο πλαίσιο της νόρμας GSR2.

Συγκριτικά η καριέρα του Dacia Duster μπορεί να είναι μικρότερη, αλλά ουδόλως πιο ασήμαντη. To Dacia Duster παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2010 και μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να κερδίσει περισσότερες από σαράντα διακρίσεις και να ξεπεράσει τα 2,4 εκατομμύρια αντίτυπα.

Δείτε εδώ: Οδηγός πυροβολεί από το αυτοκίνητο άλλο οδηγό (video)

Άλλη αισθητική, σε (σχεδόν) άλλη κατηγορία

Θεωρητικά βρισκόμαστε στην κατηγορία Β, όμως μόνο το Vitara των 4,18 μ. φαίνεται να εναρμονίζεται με τις διαστάσεις της, μιας και το Duster των 4,34 μ., ήδη από την προηγούμενη γενιά, γλυκοκοίταζε προς ένα σκαλοπάτι παραπάνω, όντας παραπλήσιο σε μέγεθος με ένα Honda HRV ή ένα Toyota CHR.

Την εικόνα μεγαλύτερου αυτοκινήτου του Duster έρχεται να υποστηρίξει και το ντιζάιν. Διατηρεί την «περιπετειώδη» φυσιογνωμία μέσα από λιγότερες καμπύλες και περισσότερες ακμές, ενώ ο όγκος του μικραίνει πίσω, χάρη στις κρυμμένες χειρολαβές και στην έντονα κεκλιμένη κολόνα.

Η σκληροτράχηλη εμφάνιση του Duster τονίζεται από τους φουσκωμένους θόλους των τροχών, τις ποδιές και βέβαια από την απόσταση από το έδαφος, με το κεντρικό θέμα, το σχήμα «Υ», να εμφανίζεται σε αρκετά σημεία τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά.

Το Vitara, από την πλευρά του, δεν μπορεί να κρύψει τη συγκριτικά μεγαλύτερη ηλικία του, η οποία πάντως στην προκειμένη περίπτωση έχει φρεσκαριστεί, με μικρές αλλαγές στο ρύγχος, στις ζάντες και στα χρώματα.

Εντυπωσιακή η διχρωμία χρυσού-μαύρου του δικού μας Vitara, εάν όμως πρόκειται να «λερώνεστε» συχνά, τότε η μπεζ απόχρωση του Duster (προσφέρεται μια παραπλήσια και στο Vitara) καμουφλάρει έντεχνα τη σκόνη.

Στο εσωτερικό του Duster στέκεσαι περισσότερο στο ντιζάιν του κάθετου ταμπλό και λιγότερο στα σκληρά πλαστικά. Αισθητικά, κυριαρχεί και εδώ (όπως και στους προβολείς) το στυλιστικό μοτίβο σχήματος «Υ» στους αεραγωγούς, ενώ, εάν οι επιβάτες δεν ξέρουν πού έχουν μπει, τότε η ευδιάκριτη αναγραφή «Duster» στην πλευρά του συνοδηγού φροντίζει να τους το υπενθυμίσει.

Σε αυτό συμβάλλουν και ο αέρας τεχνολογίας που αποπνέει ο ψηφιακός πίνακας των 7 ιντσών (στάνταρντ στις εκδόσεις Extreme και Journey), καθώς και η οθόνη αφής των 10,1 ιντσών του συστήματος πολυμέσων.

Από την άλλη, στο Vitara τα μαλακά στην υφή πλαστικά που καλύπτουν το επάνω μέρος του ταμπλό δείχνουν ποιοτικότερα, ενώ αναβαθμισμένη είναι η τεχνολογική εικόνα, χάρη στη νέα οθόνη αφής 9 ιντσών του συστήματος πολυμέσων.

Σε αυτή την αναβάθμιση συμβάλλει και ο εμπλουτισμός των συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, με πιο εξελιγμένες λειτουργίες και αισθητήρες για αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης, προσαρμοζόμενο cruise control, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας και διατήρηση λωρίδας, ενώ μεταξύ των κεντρικών αεραγωγών βρίσκεται πλέον μία κάμερα για την αναγνώριση της κόπωσης του οδηγού.

Στο Vitara, εκτός από τα επιπλέον ηλεκτρονικά συστήματα, στις πλουσιότερες εκδόσεις GL+ και GLX παρέχονται στοιχεία εξοπλισμού όπως κάμερα οπισθοπορείας, ασύρματη σύνδεση Apple Car Play και Android Auto, Keyless Entry, αισθητήρες παρκαρίσματος, αυτόματος κλιματισμός, θερμαινόμενα καθίσματα και πολλά ακόμα.

Το τετρακίνητο Duster είναι και εκείνο καλά εξοπλισμένο στην έκδοση Essential, πολύ περισσότερο όμως στη δική μας, Extreme, που διαθέτει ταπετσαρίες TEP Microcloud, λαστιχένια πατάκια, αρθρωτές μπάρες οροφής, έξυπνα αξεσουάρ, όπως τα YouClip που κάνουν την καθημερινότητα ακόμα πιο εύκολη, αλλά και έξτρα στοιχεία, όπως την περιμετρική κάμερα (ιδιαίτερα χρήσιμη σε δύσκολες εκτός δρόμου καταστάσεις). Ιδιαίτερα εύχρηστη είναι η καθημερινή παραμετροποίηση των συστημάτων υποβοήθησης μέσω του κουμπιού «Μy Perso».

Χωροταξικά, πάντως, η επικράτηση του Duster είναι αναμενόμενη και καθολική. Οι συγκριτικά μεγαλύτερες διαστάσεις εξασφαλίζουν μεγαλύτερους χώρους ακόμα και για πέντε επιβάτες κανονικού αναστήματος, κάτι που στο Vitara θα γίνει υπό προϋποθέσεις.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στο χώρο αποσκευών, όπου το Duster, παρά τις περικοπές (από τα 517 λίτρα της απλής έκδοσης, εδώ η χωρητικότητα περιορίζεται στα 450 λίτρα – αλλά τουλάχιστον κάτω από το δάπεδο βρίσκεται μία κανονική ρεζέρβα), προηγείται και πάλι, μιας και το Vitara προσφέρει έναν τετραγωνισμένο χώρο 362 λίτρων.

Dacia Duster

Οι διαφορές είναι πολύ μεγαλύτερες στις μέγιστες τιμές με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα, με 1.635 λίτρα στο Duster, έναντι μόλις 1.119 λίτρων στο Vitara.

Suzuki Vitara

Παραπλήσιων προδιαγραφών, διαφορετικών δυνατοτήτων

Στη θεωρία τα τετρακίνητα Duster και Vitara βρίσκονται αρκετά κοντά, καθώς το σύστημα κίνησης και στα δύο αποτελείται από τούρμπο βενζινοκινητήρες με σχεδόν ταυτόσημη απόδοση (όπου μάλιστα το γαλλικό σύνολο λειτουργεί σε κύκλο Miller), που συνοδεύονται από ήπιο 48V υβριδικό σύστημα, το οποίο απαρτίζεται από μία μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου, ένα ηλεκτρικό μοτέρ και μία γεννήτρια/δυναμo.

Έχουμε τονίσει πολλές φορές ότι τέτοια συστήματα αποτελούν μια ενδιάμεση λύση σε σχέση με πλήρως υβριδικές υλοποιήσεις (που υπάρχουν στην γκάμα του Vitara, και πλέον και του Duster), μιας και ο ρόλος τους είναι καθαρά επικουρικός στην επιτάχυνση, ενώ διαθέτουν και μια μικρή δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας, προκειμένου να μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου.

Από την άλλη, υπάρχουν και ορισμένες αξιοσημείωτες διαφορές, που αφορούν το βάρος (1.390 κιλά για το Duster έναντι 1.250 κιλών του Vitara) και την κλιμάκωση του κιβωτίου, μιας και οι μηχανικοί της Dacia επέλεξαν να κοντύνουν τις σχέσεις του τετρακίνητου Duster, προκειμένου να τα καταφέρνει καλύτερα σε εκτός δρόμου συνθήκες.

Όπως είναι φυσιολογικό, αυτά έχουν κατ’ αρχάς μια επίπτωση στην κατανάλωση, μιας και σε αστικές συνθήκες το Vitara μπορεί εύκολα να πλησιάσει τα 6 λίτρα/100 χλμ., όταν το Duster δυσκολεύεται να πέσει κάτω από τα 7,5 λτ./100 χλμ., ενώ κατά μέσο όρο οι τιμές που καταγράψαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμής ήταν 7,2 και τα 8,3 λτ./100 χλμ., αντίστοιχα.

Ένα μικρό προβάδισμα διατηρεί το Vitara και στις επιδόσεις, τόσο σε ό,τι αφορά την επιτάχυνση από στάση (10,2 δλ. έναντι 11 δλ. του Duster) όσο και την τελική ταχύτητα (195 έναντι 180 χλμ./ώρα του Duster), ενώ στην καθημερινή χρήση το Vitara δείχνει λίγο πιο πολιτισμένο και πρόθυμο, μιας και ο οδηγός του Duster θα πρέπει να συνηθίσει, από τη μία, την απότομη αμεσότητα των κοντών σχέσεων και, από την άλλη, τον υπερβολικά γραμμικό κινητήρα.

Καθώς πάντως οδηγείς αυτά τα δύο compact SUV, δεν είναι δύσκολο να εντοπίσεις κάποιες διαφορές, με αποκορύφωμα τη συμπεριφορά εκτός δρόμου. Εκεί το συγκεκριμένο Duster μοιάζει να βρίσκεται στο φυσικό του περιβάλλον.

Δεν είναι τόσο η τετρακίνηση με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη και τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης (που είναι παρόμοια και στις δύο περιπτώσεις, με δυνατότητα Lock για ισόποση κατανομή ροπής και σύστημα διατήρησης σταθερής ταχύτητας σε δύσκολες καταβάσεις), όσο οι πιο κοντές σχέσεις, οι διαδρομές της ανάρτησης, τα ελαστικά μικτής χρήσης και οι μεγάλες γωνίες με την απόσταση των 217 χλστ. από το έδαφος (με δυνατότητα διάσχισης υδάτινου περάσματος 450 χλστ.), που επιτρέπουν στο SUV της Dacia να τα βγάλει πέρα σε αρκετά δύσκολες offroad καταστάσεις.

Dacia Duster 4x4

Ακόμα και το μέτριο σε αίσθηση τιμόνι δε μεταφέρει έντονους κραδασμούς στα χέρια του οδηγού, αν και εντός ασφάλτου χάνει μερικούς πόντους σε ό,τι αφορά την ακρίβεια που προσφέρει. Κρίμα, γιατί έτσι δεν αναδεικνύεται η δουλειά των μηχανικών στις αντιστρεπτικές δοκούς, που δεν επιτρέπουν στις κλίσεις να πάρουν ενοχλητικές διαστάσεις.

Dacia Duster 4x4

Σε ό,τι αφορά το Vitara, η ειδοποιός διαφορά από τον αντίπαλο εντοπίζεται στην (πίσω) ανάρτηση. Σε αντίθεση με την πλειονότητα του ανταγωνισμού, όπου η ύπαρξη τετρακίνησης συνοδεύεται από μια πίσω διάταξη ανεξάρτητης ανάρτησης (όπως άλλωστε ισχύει και με το Duster, που εδώ διαθέτει γόνατα με εγκάρσιους και διαμήκεις βραχίονες), το Vitara διατηρεί τον κυρτωμένο ημιάκαμπτο άξονα των δικίνητων παραλλαγών του.

Προκειμένου να αντισταθμιστούν οι αντιδράσεις του στις κακοτεχνίες εντός και εκτός ασφάλτου, οι μηχανικοί χρειάστηκε να επιλέξουν αρκετά μαλακές ρυθμίσεις.

Αυτές, σε συνδυασμό με το ελαφρύ (και κάπως αόριστο γύρω από τη θέση της ευθείας) τιμόνι, δημιουργούν ένα «χαλαρό» οδηγικό προφίλ, που αποδεικνύεται μεν ξεκούραστο στην καθημερινή χρήση (ο κύκλος στροφής των 10,4 μ. βοηθάει στην ευελιξία), με έναν πιο σβέλτο ρυθμό όμως το Suzuki Vitara δεν προδιαθέτει για το κάτι παραπάνω (κάτι που σε μικρότερο βαθμό ισχύει και για το Duster), όπως για παράδειγμα συμβαίνει με ένα Ford Puma ή ένα Jeep Avenger.

Παραμένει πάντως προβλέψιμο και ασφαλές, ενώ η τετρακίνηση βρίσκεται σε εγρήγορση για να διορθώσει τις όποιες υπερβολές. Παρά τα 175 χλστ. της απόστασης από το έδαφος και την ύπαρξη της τετρακίνησης, οι όποιες βλέψεις εκτός δρόμου περιορίζονται σε χαλαρές εκδρομές, λόγω των οικολογικών ελαστικών Bridgestone EcoContact, ενώ η προοπτική μιας έξτρα τετράδας ελαστικών μικτής χρήσης θα αποδειχθεί καταλυτική για το κάτι παραπάνω σε βάθος χρόνου.

 

Με την επιβλητική του αισθητική και την εκσυγχρονισμένη καμπίνα, το Duster δείχνει ότι μπορεί να συνεχίσει την επιτυχία του προκατόχου του, ενώ η γκάμα κινητήρων του δίνει εναλλακτικές σε εκείνους που θέλουν ένα χαμηλότερο κόστος χρήσης (θυσιάζοντας κάτι από τις offroad δυνατότητες).

Από την άλλη μεριά, το Vitara, μέσα από τη διαρκή ανανέωση, παραμένει ένα προσιτό BSUV που θα καλύψει τις ανάγκες μιας οικογένειας, ιδανικά ως δεύτερο αυτοκίνητο, και υπό προϋποθέσεις ως πρώτο.

Είναι αρκούντως ευρύχωρο, καλά εξοπλισμένο, άνετο και ευέλικτο στην καθημερινότητα, με λογικότατη κατανάλωση, ενώ εάν υπάρχει ανάγκη για εκδρομικές βλέψεις, τότε δίνει μια αποτελεσματική διέξοδο._ 4T

ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

DACIA DUSTER 1.2 TCe 130 4x4

ΥΠΕΡ//ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ//ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ//ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΚΑΤΑ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

SUZUKI VITARA 1.4 48V 129 PS ALLGRIP

ΥΠΕΡ//ΑΝΕΣΗ//ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ//

ΚΑΤΑ//ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ

DACIA DUSTER 1.2 TCe 130 4x4

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/4.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 230 Nm/2.100 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Γόνατα με εγκάρσιους και διαμήκεις βραχίονες >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.343×1.813×1.661 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.657 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ:450-1.635 λίτρα >ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 217 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.390 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 11 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,3 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 135 γρ./χλμ. 

SUZUKI VITARA 1.4 48V 129 PS ALLGRIP

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.373 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 129 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 235 Nm/2.000-3.000 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.185×1.775×1.600 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.500 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 3621.119 λίτρα >ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 175 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.250 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 195 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,2 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 128 γρ./χλμ.

Δείτε ακόμη: Αυτά που δεν έδειξε η σειρά Senna | SpeedΖone Podcast EP66 

Παρακολουθήστε στο βίντεο - Hamilton: ένα ολόκληρο έθνος περιμένει

F1: πρόστιμο €40.000 για μια βρισιά θα πληρώνουν οι πιλότοι

 

!!! Πως να μάθετε αν το όχημα σας φέρει αερόσακο Takata !!!

Κρυμμένα βαν: Πρόστιμα παντού, ασφάλεια πουθενά

Δείτε εδώ: Το τροχαίο που σόκαρε την Κύπρο

Γιατί τα roundabouts στην Κύπρο αποτελούν καρουζέλ του τρόμου