Ένα θανατηφόρο τροχαίο ανά 8 ημέρες το 2024: Η Κύπρος σε κρίσιμο σταυροδρόμι

Η ανησυχητική αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Κύπρο εγείρει έντονα ερωτήματα για την οδική ασφάλεια.

Το 2024 αποδείχθηκε ακόμη πιο τραγικό για τους δρόμους της Κύπρου, με 43 θύματα σε τροχαία δυστυχήματα, καταγράφοντας αύξηση 26% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι αρμόδιοι φορείς παρακολουθούν με ανησυχία τις αυξημένες αυτές αριθμήσεις, οι οποίες καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για αυστηρότερες πολιτικές και μέτρα οδικής ασφάλειας.

Παρά τις προσπάθειες, οι τραγωδίες συνεχίζουν να πλήττουν την κοινωνία, κυρίως λόγω της κατανάλωσης αλκοόλ πριν από την οδήγηση και της υπερβολικής ταχύτητας, με τις αρχές να αναζητούν νέες λύσεις για τη μείωση αυτών των θανάτων.

Τα στατιστικά του 2024 συγκλονίζουν, αφού κάθε βδομάδα καταγραφόταν τουλάχιστον ένα θανατηφόρο τροχαίο.

Τα δύο μεγαλύτερα ατυχήματα της χρονιάς ήταν:

  • Η Πρωτοχρονιάτικη τραγωδία στη Λεμεσό, όπου χάθηκε ολόκληρη οικογένεια, με τέσσερις ανθρώπους να σκοτώνονται στο φρικτό δυστύχημα.
  • Το ατύχημα της 17ης Νοεμβρίου, όπου τρία νέα παιδιά έχασαν τη ζωή τους όταν το όχημα στο οποίο επέβαιναν συγκρούστηκε με άλλο, σκοτώνοντας ταυτόχρονα άλλους δύο φίλους τους.

Πρόταση για μηδενική ανοχή στο αλκοόλ

Μία από τις πιο ριζοσπαστικές προτάσεις προέρχεται από τον βουλευτή Χρύσανθο Σαββίδη, ο οποίος εισηγείται την αφαίρεση της άδειας οδήγησης από νέους οδηγούς που εντοπίζονται θετικοί σε αλκοτέστ, ακόμα και αν το επίπεδο αλκοόλ βρίσκεται κάτω από το νόμιμο όριο. Η πρόταση αφορά οδηγούς με εμπειρία λιγότερη από τρία χρόνια, με σκοπό να αποτραπεί κάθε επικίνδυνη συμπεριφορά στο τιμόνι.

Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι το όριο αλκοόλ για νέους οδηγούς είναι 9 μιλιγκράμ ανά 100 χιλιοστόλιτρα αίματος, όμως τα δεδομένα δείχνουν ότι ακόμα και μικρές ποσότητες αλκοόλ αυξάνουν την πιθανότητα ατυχημάτων. Η πρόταση Σαββίδη στοχεύει να καταστήσει σαφές ότι η κατανάλωση αλκοόλ και η οδήγηση είναι ασυμβίβαστες έννοιες.

Η πρόταση για αυστηρότερα μέτρα, πάντως, φαίνεται να έχει αποσπάσει θετικές αντιδράσεις από τους βουλευτές, αν και η τελική απόφαση θα ληφθεί μετά από ενδελεχή εξέταση στην Επιτροπή Μεταφορών.

Ανησυχητικά στοιχεία για την οδική ασφάλεια

Σύμφωνα με στοιχεία της Κυπριακής Αρχής Ασφάλειας και Υγείας, περίπου το 30% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Κύπρο οφείλονται στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ενώ η υπερβολική ταχύτητα παραμένει μία από τις κυριότερες αιτίες δυστυχημάτων.

Παράλληλα, ο αριθμός των τροχαίων δυστυχημάτων αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, δημιουργώντας ένα αρνητικό πλαίσιο για την ασφάλεια των οδηγών και των πεζών. Τα στατιστικά αυτά λειτουργούν ως αφύπνιση για την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων.

Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην οδική ασφάλεια

Η Βουλή εξετάζει επίσης την εισαγωγή του μαθήματος «Οδικής Αγωγής» στα σχολεία, με στόχο να καλλιεργηθεί η οδική συνείδηση από μικρή ηλικία. Η πρόταση περιλαμβάνει την ενσωμάτωση ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στη δημοτική και μέση εκπαίδευση, δίνοντας έμφαση στους κινδύνους που συνδέονται με την οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών ή την παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας.

Οι εκπαιδευτικές δράσεις έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές σε χώρες όπως η Σουηδία και η Νορβηγία, όπου η ενίσχυση της οδικής αγωγής συνδέεται με τη σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η Κύπρος καλείται να ακολουθήσει αυτό το παράδειγμα, δίνοντας προτεραιότητα στην εκπαίδευση.

Δείτε εδώ - F1: Το ημερολόγιο του 2025, ομάδες & πιλότοι

Συγκλονιστικό βίντεο: Οργισμένος οδηγός εισβάλλει με το αυτοκίνητό του σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων

!!! Πως να μάθετε αν το όχημα σας φέρει αερόσακο Takata !!!