Η COP29 αποφάσισε περισσότερη στήριξη στην ηλεκτροκίνηση
Οι υπεύθυνοι χάραξης διεθνούς πολιτικής ενίσχυσαν τις πρωτοβουλίες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στις αναδυόμενες αγορές και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες, στην COP29 στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν.
Διπλάσιες από σήμερα χώρες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε τεχνική υποστήριξη για προγράμματα ηλεκτροκίνησης, από το Συμβούλιο Μετάβασης, μετά τις δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στη διάσκεψη για το κλίμα. Στην εκδήλωση πραγματοποιήθηκε επίσης η έναρξη της Παγκόσμιας Πρωτοβουλίας «Πράσινων» Οδικών Διαδρόμων για την ανάπτυξη τουλάχιστον 10 «πράσινων» διαδρόμων υποδομής φόρτισης για εμπορευματικές μεταφορές χωρίς εκπομπές σε ολόκληρη την Αφρική, την Ασία, την Ευρώπη και τις περιοχές της Αμερικής έως το 2026. Αυτό περιλαμβάνει έναν διάδρομο από τον Καναδά, μέσω των ΗΠΑ ως το Μεξικό.
Και οι αντιπρόσωποι των χωρών ανέλαβαν σημαντικές δεσμεύσεις για την αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων για την υποστήριξη της καταπολέμησης της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Οι οδικές μεταφορές είναι σήμερα ο μοναδικός τομέας με τη μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου στον κόσμο, αλλά με τις κατάλληλες πολιτικές οι εκπομπές CO2 στις μεταφορές θα μπορούσαν να μειωθούν μέχρι και 70% από τώρα ως το 2050, θέτοντας τον κόσμο σε τροχιά περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5°C, σύμφωνα με το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών.
Το Συμβούλιο Μετάβασης αναφέρει ότι οι χώρες EMDE (Aργεντινή, Bραζιλία, Χιλή, Κίνα, Κολομβία, Ουγγαρία, Iνδία, Iνδονησία, Mαλαισία, Mεξικό, Πολωνία, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Νότιος Αφρική, Tαϊλάνδη και Τουρκία) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 25% των παγκόσμιων πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και το ένα τρίτο του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων παγκοσμίως, με αυξανόμενη τάση για ηλεκτρικά οχήματα. Η Κίνα πρωτοστατεί, τα χαμηλού κόστους ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν επίσης έδαφος στη Βραζιλία, την Ινδία, την Ταϊλάνδη και την Τουρκία. Ωστόσο, δεν μπορεί να διαφύγει το γεγονός ότι κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2024, οι χώρες EMDE (εκτός της Κίνας) αντιπροσώπευαν μόνο το 5,4% των παγκόσμιων πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών, σε σύγκριση με το 90% των πωλήσεων στις έξι κορυφαίες αγορές.
Παρά όλα αυτά, οι αριθμοί εξακολουθούν να είναι εντυπωσιακοί. Πέρυσι, 880.000 ηλεκτρικά δίκυκλα οχήματα και 580.000 ηλεκτρικά τρίκυκλα οχήματα ταξινομήθηκαν στην Ινδία, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 40% και 65% σε ετήσια βάση αντίστοιχα, με το 8% της συνολικής αγοράς. Τα 250.000 ηλεκτρικά δίκυκλα που πωλήθηκαν στο Βιετνάμ αντιπροσώπευαν μερίδιο αγοράς 9%. Οι τελευταίες ανακοινώσεις από την COP29 βασίζονται στον παγκόσμιο οδικό χάρτη μετάβασης για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών, που δρομολογήθηκε στην COP28, ο οποίος καθόρισε συλλογικές διεθνείς δράσεις για την επιτάχυνση της μετάβασης σε οχήματα μηδενικών εκπομπών στις χώρες που προαναφέρθηκαν.
Ο χάρτης περιλαμβάνει εκκλήσεις προς τις κυβερνήσεις να θεσπίσουν νόμους, πολιτικές και προγράμματα που θα διασφαλίζουν ότι όλες οι ταξινομήσεις νέων οδικών οχημάτων (ιδίως λεωφορείων και φορτηγών) θα είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2030. Στην COP29 έγινε η πρώτη ετήσια επικαιροποίηση του χάρτη, η οποία ανέφερε τα εξής: «Παρά τη θετική πρόοδο, η ανάλυση δείχνει ότι ο σημερινός ρυθμός της παγκόσμιας υιοθέτησης των οχημάτων μηδενικών ρύπων (ZEV) εξακολουθεί να μην επαρκεί για την επίτευξη του στόχου της Συμφωνίας του Παρισιού για τη θερμοκρασία. Στις 16 χώρες EMDE, όπου ο ρυθμός και η φύση της μετάβασης συχνά διαφέρει από τις χώρες υψηλού εισοδήματος, η παροχή επαρκούς και στοχευμένης στήριξης είναι και θα συνεχίσει να είναι ζωτικής σημασίας».
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής περιέγραψαν σχέδια για τη συνέχεια της αντιμετώπισης έξι επειγουσών στρατηγικών προκλήσεων, εν μέσω φόβων ότι πολλές χώρες κινδυνεύουν να μείνουν πίσω στη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών ρύπων. Τα σχέδια αυτά περιλαμβάνουν πλέον τα εξής: Δημιουργία δυνατοτήτων στις 16 προαναφερόμενες χώρες για την ανάπτυξη και την εφαρμογή πολιτικών δράσεων, βελτίωση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση και κλιμάκωση της χρηματοδότησης, αύξηση της διαθεσιμότητας των ZEVs στις EMDEs. Επίσης, επιτάχυνση της ανάπτυξης υποδομών φόρτισης (τον Μάιο του 2024, υπήρχαν μόνο 160.364 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης εγκατεστημένοι στις χώρες EMDE όπου υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, που αντιστοιχούν μόλις στο 5,6% του παγκόσμιου αποθέματος των εγκατεστημένων δημόσιων φορτιστών), διαχείριση του κύκλου ζωής των ZEV και των εξαρτημάτων μπαταρίας και προώθηση μιας ανθεκτικής και δίκαιης μετάβασης στον τομέα των οδικών μεταφορών.