Η Ευρώπη χρειάζεται 39 δις ευρώ το χρόνο για «πράσινες» μεταφορές

Η Ευρώπη χρειάζεται να δαπανά 39 δις ευρώ σε δημόσιο χρήμα κάθε χρόνο για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της και να διασφαλίσει την πράσινη τεχνολογία των μεταφορών.

Η μελέτη της «Transport & Environment» που τα αναφέρει αυτά ζητά επίσης να γίνει στροφή από τις δαπάνες για παραδοσιακές υποδομές, όπως οι δρόμοι και τα αεροδρόμια, σε νέες ενεργειακές υποδομές, όπως τα δίκτυα και η φόρτιση, οι οποίες αποτελούν το κλειδί για την απαλλαγή των οδικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η δημόσια στήριξη για την επέκταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα πράσινα καύσιμα, η κατασκευή μπαταριών και οι υποδομές φόρτισης θα βοηθούσαν να απελευθερωθούν επτά φορές περισσότερες (271 δισ. ευρώ) κάθε χρόνο ιδιωτικές δαπάνες για «πράσινη» τεχνολογία στην Ευρώπη μέχρι το 2030.

Το σύνολο των ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων αυξάνεται σε 507 δισ. ευρώ ετησίως έως το 2040, καθώς η στροφή προς την πράσινη τεχνολογία των μεταφορών επιταχύνεται. Το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων (87%) στην εφαρμογή «πράσινης» τεχνολογίας μεταφορών θα προέλθει από ιδιώτες επενδυτές, περιλαμβανομένων των κατασκευαστών και των τραπεζών. Όμως, οι πιο ενεργοβόρες βιομηχανίες και οι ενεργειακές υποδομές θα χρειαστούν δημόσια στήριξη. Η μελέτη υπολογίζει τον αριθμό αυτό σε 39 δις ευρώ ετησίως για την κατασκευή μέχρι το 2030, ποσό που είναι μικρότερο από τα 42 δις ευρώ που δίνουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σε επιδοτήσεις για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα εταιρικά αυτοκίνητα κάθε χρόνο.

Η «Transport ; Environment» ζητά, μεταξύ άλλων, να δημιουργηθεί ένα ταμείο μπαταριών της ΕΕ με χρηματοδότηση 25 δις ευρώ για τη στήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας κατασκευής μπαταριών, η οποία δέχεται έντονες πιέσεις από την Κίνα. Αυτό θα παρείχε δημόσια χρηματοδότηση για την κλιμάκωση της τοπικής παραγωγής μπαταριών, την πρόσβαση σε βασικά υλικά και την άρση του κινδύνου των επενδύσεων σε βασικά εξαρτήματα.

Ομοίως, τα e-fuels για αεροπλάνα και πλοία είναι επί του παρόντος ακριβά και βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, οι επενδυτές είναι απρόθυμοι να αναλάβουν κινδύνους και η Ευρώπη υπολείπεται κατά πολύ των συνολικών επενδύσεων ύψους 86 δις ευρώ που απαιτούνται ως το 2030 για την έναρξη της παραγωγής τους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η «Transport ; Environment» καλεί τις κυβερνήσεις να παράσχουν το ένα τρίτο αυτής της χρηματοδότησης μέσω εγγυήσεων και δανείων, ώστε να μειωθεί το ρίσκο των ιδιωτικών επενδύσεων στην παραγωγή καθαρών καυσίμων.

Απαιτούνται επίσης μεγάλες δημόσιες επενδύσεις ιδίως για τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών υποδομών της Ευρώπης, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα δίκτυα μπορούν να ανταποκριθούν στην πρόσθετη ζήτηση από εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η «Transport & Environment» καλεί τις κυβερνήσεις να διπλασιάσουν τις τρέχουσες επενδύσεις τους στα δίκτυα, ώστε να φτάσουν τα 67 δις ευρώ ετησίως μέχρι το 2050. Αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί με τον περιορισμό των 61 δις ευρώ που δαπανούν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για την κατασκευή δρόμων, τα οποία, αν μειωθούν στο μισό, θα ήταν αρκετά για να καλύψουν τις πρόσθετες ανάγκες για τα δίκτυα.