Συγκρίνουμε: Cupra Leon 1.5 eTSI DSG 150 PS – VW Golf 1.5 eTSI DSG 150 PS R-Line
Η έλευση του νέου Cupra Leon στη χώρα μας το φέρνει αντιμέτωπο με το επίσης άρτι αφιχθέν Golf. Μεταξύ τους έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς, ενώ μαζί φιλοδοξούν να δώσουν πνοή στην κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών μοντέλων που δέχεται αφόρητη πίεση από τα SUV.
Όπως μαρτυρούν τα πλάνα των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα μικρομεσαία χάτσμπακ δεν έχουν πει την τελευταία τους κουβέντα. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς ανανεώνονται σημαντικά και έρχονται ενδυναμωμένα να αποτελέσουν μια αξιόλογη λύση για αυτόν που αναζητά ένα αυτοκίνητο του είδους, αλλά και λίγο… από οδηγική απόλαυση, την οποία έχουν απωλέσει τα μοντέλα όσο ανέβαιναν σε ύψος και απομακρύνονταν οι «κοιλιές» τους από την άσφαλτο.
Υπέρμαχος της σπορ φιλοσοφίας η Cupra, έχει διαμορφώσει μια γκάμα εστιασμένη στις οδηγικές αρετές των μοντέλων της, χωρίς φυσικά να αγνοεί τα υπόλοιπα στοιχεία που είναι απαραίτητα για ένα ολοκληρωμένο μοντέλο. Το ανανεωμένο Leon έρχεται να συνεχίσει από εκεί που ο προκάτοχός του σταμάτησε, προσφέροντας σε αυτήν τη φάση μια πιο επιθετική εμφάνιση, σε ένα πακέτο τεχνολογικά πιο προηγμένο, που το καθιστά πιο επίκαιρο.
Το αντίπαλο δέος έχει μεγάλο όνομα, καθώς μιλάμε για το αειθαλές VW Golf. Ένα μοντέλο που φέτος συμπλήρωσε 50 χρόνια εμπορικής πορείας και μαζί με την Toyota Corolla αποτελούν τα «ιερά τέρατα» της κατηγορίας των μικρομεσαίων μοντέλων. Και το Golf με τη σειρά του έρχεται ανανεωμένο, με τις αλλαγές να είναι περισσότερες από όσες η εμφάνισή του μαρτυρά.
Αμφότερα έχουν κοινά στοιχεία, με κυριότερο το μηχανικό σύνολο. Ένα ήπια υβριδικό σύνολο που έχει ως βάση έναν βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων turbo, με απόδοση 150 ίππων και 250 Nm ροπής, που δίνει έμφαση στην αποδοτικότητα και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, που στέλνει τη δύναμη στους εμπρός τροχούς. Να σημειώσουμε ότι πλέον από την γκάμα και όσον αφορά τη βάση και των δύο μοντέλων, έχει καταργηθεί ο 3κύλινδρος 1.0 TSI, με τη θέση του να παίρνει ο 4κύλινδρος 1.5 TSI, με απόδοση 116 ίππων.
Παρακολουθήστε εδώ: Και η Ferrari τώρα στο κυνήγι για τον τίτλο | Speedzone Podcast EP62
Με διαφορετική προσέγγιση
Η Cupra, ως πιο… φρέσκια στην αγορά δείχνει πιο τολμηρή, υιοθετώντας πιο ριζοσπαστικές λύσεις στην ανανεωμένη εκδοχή του Leon. Το μικρομεσαίο ισπανικό μοντέλο φέρνει στο προσκήνιο τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας, όπως αυτή ορίζεται από το εντελώς ανασχεδιασμένο εμπρός μέρος.
Ο νέος προφυλακτήρας συνδυάζεται με μεγάλη κεντρική εισαγωγή αέρα, αλλά και μια πιο μικρή στο άνω μέρος, όπως και τις δυο στις άκρες του. Τα φώτα LED με τα τριγωνικά μοτίβα έρχονται να αποτελέσουν τη νέα φωτεινή ταυτότητα του Leon, κάτι που ισχύει τόσο για το εμπρός μέρος, όσο και για το πίσω. Εκεί μια φωτεινή μπάρα διατρέχει όλο το πλάτος της πέμπτης πόρτας, ενώ ενσωματώνει και το λογότυπο της εταιρείας, το οποίο μάλιστα είναι φωτιζόμενο. Το diffuser μαζί με τις τραπεζοειδούς σχήματος απολήξεις της εξάτμισης ενισχύουν τη σπορ εικόνα του Leon, με τις νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου να ολοκληρώνουν την εικόνα.
Από την άλλη, η VW ακολουθεί την εξελικτική οδό χωρίς ρηξικέλευθες αλλαγές, όπως άλλωστε κάνει παραδοσιακά. Οι αλλαγές αφορούν τα προαιρετικά φωτιστικά σώματα iQ.Light LED matix, με υψηλή απόδοση στη μεγάλη σκάλα, αλλά και το νέο σήμα της VW, το οποίο σε αυτήν τη γενιά και στις ανώτερες εκδόσεις είναι φωτιζόμενο, όσον αφορά το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Ανασχεδιασμένοι είναι και οι προφυλακτήρες, οι οποίοι μάλιστα διαφοροποιούνται ανάλογα με την έκδοση. Επιπλέον, οι 11 χρωματικοί συνδυασμοί εμπλουτίστηκαν με τέσσερις ακόμα, δύο αποχρώσεις του μπλε, μια ασημί και μια μαύρη.
Διαβάστε ακόμη: O αληθινός Superman
Κάτω από τον μανδύα
Οι μεγαλύτερες αλλαγές πάντως αφορούν το εσωτερικό του ανανεωμένου Golf. Εκεί η τεχνολογία αναβαθμίστηκε σημαντικά, με την VW να κάνει χρήση νέων hardware και software, έχοντας ως βάση την τέταρτη γενιά του συστήματος (MIB4). Η οθόνη του πίνακα οργάνων είναι ψηφιακή και έχει διαγώνιο 10,2 ίντσες, ενώ αυτή του συστήματος πολυμέσων στην εισαγωγική έκδοση είναι αφής 10,4 ιντσών, ενώ από εκεί και πάνω, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, είναι 12,9 ιντσών.
Τα γραφικά είναι καλύτερα, με υψηλότερη ευκρίνεια, ενώ βελτιωμένη είναι και η δυνατότητα περιήγησης στο μενού. Σε επίπεδο συνδεσιμότητας προσφέρει ασύρματη σύνδεση με όλα τα smartphone (Android Auto ή Apple CarPlay). Διαθέσιμος ως έξτρα είναι και ένας φωνητικός βοηθός IDA, που υποστηρίζεται από τεχνητή νοημοσύνη ChatGPT και εκτελεί εντολές, ενώ με την πάροδο του χρόνου εξελίσσεται. Σημαντική αλλαγή αποτελεί και η αντικατάσταση των χειριστηρίων στο τιμόνι, από αφής σε φυσικά, κίνηση που συμβάλλει στη βελτίωση της χρηστικότητας, καθώς στα προηγούμενα εκτελούνταν πολλές ακούσιες εντολές.
Ανάλογα, στο Leon οι αλλαγές είναι μεγάλες και μάλιστα πιο ευδιάκριτες σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Και εδώ η μεγάλη οθόνη των 12,9 ιντσών δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό και μάλιστα είναι τοποθετημένη πιο ψηλά, σε σχέση με το Golf, διεκδικώντας πιο πρωταγωνιστικό ρόλο. Κάτι που καταφέρνει, αφού δεν είναι μόνο η θέση της, αλλά και εν γένει η λειτουργία της, η οποία είναι σημαντικά αναβαθμισμένη σε σχέση με του προηγούμενου Leon. Προσφέρει περισσότερες δυνατότητες, με πιο εύκολη πρόσβαση στα υπομενού που αφορούν τόσο την ψυχαγωγία, όσο και τις επιμέρους λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως τα προγράμματα οδήγησης και υποβοήθησης του οδηγού.
Ο πίνακας οργάνων είναι επίσης ψηφιακός, με δυνατότητα διαμόρφωσης, όπως εξάλλου και στο Golf, ενώ το τιμόνι είναι αυτό που κλέβει την παράσταση. Διαθέτει όλα τα χειριστήρια που μπορεί να φανούν χρήσιμα στην καθημερινότητα, έχοντας σε περίοπτη θέση, δύο μεγάλα μπουτόν, το Start και το Cupra, που εκκινούν τον κινητήρα και αλλάζουν πρόγραμμα οδήγησης αντίστοιχα.
Όσον αφορά τους χώρους, έχουμε σχεδόν ισοπαλία, καθώς έχουν τον ίδιο όγκο χώρου αποσκευών, κάτι που ισχύει και για το εσωτερικό όπου θα βολευτούν άνετα τέσσερις επιβάτες, έχοντας ικανοποιητικό «αέρα» προς όλες τις κατευθύνσεις. Οι διαφορές ανάμεσα στα δύο μοντέλα εντοπίζονται στη διαρρύθμιση εμπρός, με τα καθίσματα του Golf να είναι λίγο πιο ψηλά τοποθετημένα, ενώ του Leon κατεβαίνουν πιο χαμηλά.
Κοινός παρονομαστής
Κάτω από το καπό των δύο ανταγωνιστών βρίσκουμε τον 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα turbo 1.5 TSI στην ήπια υβριδική μορφή του. Αμφότερες οι εταιρείες ονομάζουν τις εκδόσεις τους eTSI, με την απόδοση να είναι 150 ίπποι με 250 Nm ροπής. Η ήπια υβριδική έκδοση δίνει έμφαση στην αποδοτικότητα, με το σύστημα 48V να συμβάλλει με τον τρόπο του στην απόδοση, αλλά και στη μείωση της κατανάλωσης. Μάλιστα, στο Golf υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης της ανάκτησης της ενέργειας, κάτι που δεν έχει το Leon. Όσον αφορά τη μετάδοση, και τα δύο μοντέλα συνδυάζονται με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που στέλνει τη δύναμη στους εμπρός τροχούς.
Τα κοινά στοιχεία είναι αρκετά, αλλά η εκτέλεση από τους δύο κατασκευαστές είναι διαφορετική στα σημεία. Το Leon είναι διαθέσιμο σε μια έκδοση, που έχει όλα όσα η Cupra θέλει να διαθέτει το μοντέλο της, με προεξέχων χαρακτηριστικό τη σπορ προσέγγιση. Από την άλλη το Golf προσφέρεται σε περισσότερες επιλογές, πέντε στον αριθμό, με διαφορετική προσέγγιση, από την εισαγωγική έκδοση Life μέχρι και την κορυφαία R-Line More.
Αυτή η τελευταία έκδοση του Golf έχει πιο σπορ χαρακτηριστικά που υπογραμμίζονται και από την ξεχωριστή εμφάνισή του και έρχεται πιο κοντά στη φιλοσοφία του Leon. Με πιο σπορ ανάρτηση, μεγαλύτερους τροχούς (225/40 R18), που είναι ίδιοι και στα δύο μοντέλα, όπως ίδια είναι και τα ελαστικά (Bridgestone Turanza 005).
Στην πράξη, το Cupra Leon είναι σφιχτό, με ποιοτικό όμως πέρασμα και στιβαρές εν γένει αντιδράσεις. Το πλαίσιο μοιάζει γρανιτένιο, με περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος ακόμα και υπό πίεση. Στις στροφές θα “ακουμπήσει” στον εξωτερικό τροχό και θα μείνει εκεί χωρίς να έχει τάσεις πλεύσης, επιτρέποντας να διαγράψεις με ακρίβεια την τροχιά που επιθυμείς. Το τιμόνι προσφέρει μεστή πληροφόρηση, χωρίς να κουράζει με το βάρος του στις χαμηλές ταχύτητες. Σε χαμηλού ρυθμού οδήγηση και σε συνδυασμό με εγκάρσιες κακοτεχνίες, η σφιχτή ανάρτηση ίσως δημιουργήσει παράπονα στους πιο απαιτητικούς.
Εκεί έρχεται το Golf να δώσει τη λύση. Η σπορ ανάρτηση της έκδοσης R-Line More δεν είναι τόσο σφιχτά ρυθμισμένη, αφήνοντας μεγαλύτερα περιθώρια κίνησης και προσδίδοντας καλύτερες δυνατότητες απόσβεσης. Το τιμόνι στη συγκεκριμένη έκδοση έχει προοδευτική υποβοήθηση «progressive steering», που δεν είναι διαθέσιμη στις πιο κάτω εκδόσεις. Σε κάθε περίπτωση, στην comfort ρύθμιση του προγράμματος οδήγησης κρατά τα χέρια του οδηγού πιο ξεκούραστα, απαλλάσσοντάς τον από περιττές πληροφορίες, ενώ στο Sport «γεμίζει», παρέχοντας καλύτερη πληροφόρηση. Εκεί και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη κρατάει τις στροφές του κινητήρα πιο ψηλά, για να έχει τη δύναμη που αναζητάς.
Όσον αφορά τις απόλυτες επιδόσεις, αυτές είναι παραπλήσιες στα δύο αυτοκίνητα, με το Golf να έχει μια μικρή υπεροχή στα χαρτιά και το Leon να αντιπαρέρχεται στο δρόμο με την οδική του συμπεριφορά που είναι πιο αιχμηρή και άμεση.
Θέμα φιλοσοφίας
Τα δύο αυτοκίνητα της δοκιμής που μπορεί να έρχονται από την ίδια «οικογένεια» αποδεικνύουν με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι είναι δύο αδέλφια με πολλές διαφορές. Ωστόσο, όπως και στους ανθρώπους, καθένα έχει τη δική του έντονη προσωπικότητα, και τελικά διαφέρουν παρά το γεγονός ότι κυλά ίδιο αίμα στις φλέβες τους.
Το VW Golf παραμένει ένα ολοκληρωμένο μοντέλο, που προσφέρει τα πάντα σε μια ποιοτική συσκευασία, χωρίς σημαντικές εκπτώσεις σε βασικούς τομείς. Σταθερή αξία, που έχει το κοινό του και μάλιστα φανατικό, που του έχει χαρίσει τη διάκριση ενός από τα μακροβιότερα μοντέλα στην ιστορία της αυτοκίνησης με 50 χρόνια ζωής.
Στην ανανεωμένη γενιά του είναι ακόμα πιο ελκυστικό, με υψηλή ποιότητα (σ.σ. μέγα ζητούμενο από το κοινό του) αλλά και πλειάδα τεχνολογικών καινοτομιών να είναι διαθέσιμες και να το βάζουν στα χωράφια των ανώτερων κατηγοριών. Στην έκδοση R-Line έχει και την εμφάνιση που ξεχωρίζει, με το πακέτο να έχει και μεγαλύτερο οδηγικό ενδιαφέρον.
Εκεί τη σκυτάλη όμως παίρνει το Cupra Leon. Πιο εστιασμένο, με δυναμικά χαρακτηριστικά που δε βρίσκεις εύκολα πλέον και ειδικά σε μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας. Ικανό να κάνει την απλή διαδρομή πιο… ειδική και να προσφέρει χαμόγελα με τον πιο καθαρόαιμο χαρακτήρα του, που θυσιάζει την άνεση για χάρη της ακρίβειας. Αν μπορείς να κάνεις αυτόν το συμβιβασμό θα διαπιστώσεις ότι είναι ευχάριστο όσο και απολαυστικό στην καθημερινότητα και αυτό που κερδίζει την καρδιά σου, όσο και τη δική μας, νικώντας τη… λογική.
Αμφότερα δίνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών μοντέλων και αποτελούν μια ενδιαφέρουσα πρόταση, αλλά και πόλο έλξης για τους φίλους της οδήγησης που, με την κυριαρχία των SUV νιώθουν να έχει χαθεί η απόλαυση της οδήγησης για χάρη της -ας πούμε- πολυ-χρηστικότητας._ 4Τ
Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλλης
CUPRA LEON 1.5 eTSI 150 PS DSG7
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ Άμεσος ψεκασμός με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.500 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.398 x 1.799 x 1.444 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.686 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 380 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.401 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 215 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,3 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 124-134 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ στην Κύπρο: Από 31.000 ευρώ
VW GOLF 1.5 eTSI 150 PS DSG7 R–Line More
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ Άμεσος ψεκασμός με τούρμπο και 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.500 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.282 x 1.789 x 1.483 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.620 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 381 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.376 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 224 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 123 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ στην Κύπρο: Από 27.200 ευρώ (έκδοση R-Line 29.200 ευρώ)
Παρακολουθήστε εδώ: Και η Ferrari τώρα στο κυνήγι για τον τίτλο | Speedzone Podcast EP62
Διαβάστε ακόμη: O αληθινός Superman