Οδηγούμε την αυτόματη Yamaha MT-09 Y-AMT
Η Yamaha εισάγει μία νέα διάσταση στην δίτροχη οδήγηση, χωρίς συμπλέκτη και λεβιέ ταχυτήτων. Αν και είμαστε συνηθισμένοι σε αυτόματα κιβώτια, ετούτη η «γυμνή» ΜΤ-09 είναι μία εμπειρία διαφορετική και άκρως εθιστική.
Στον κόσμο των τετράτροχων κατασκευών, μπορεί τα (περισσότερα) αυτόματα κιβώτια, ύστερα από μία μακρόχρονη εξέλιξη να έχουν πάρει πια την θέση που τους αξίζει, τόσο στις καρδιές των οδηγών, όσο και στους πίνακες των πωλήσεων, κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει και για τις δίτροχες κατασκευές.
Μπορεί βέβαια τα πρακτικότατα scooter να έχουν ταυτιστεί ως επί το πλείστον με την αστική χρήση χάρις και στην αυτοματοποιημένη τους μετάδοση, από εκεί και πέρα όμως σε μεγαλύτερες μοτοσυκλέτες, ένα αυτόματο κιβώτιο αποτελεί στην καλύτερη περίπτωση την εξαίρεση, όντας αντικείμενο προκαταλήψεων από την πλειοψηφία των αναβατών.
Στο παρελθόν, κατασκευαστές όπως η Honda και η Aprilia, είχαν ασχοληθεί με αυτόματα κιβώτια τεχνολογίας, διπλού συμπλέκτη και CVT, αντίστοιχα. Σε ότι αφορά την Yamaha, η αρχή έγινε με το YCC-S στην τουριστική FJR1300 το 2006, ενώ το 2013 παρουσιάστηκε η 2η γενιά και πάλι στην FJR1300, ενώ το 2017 ένα ανάλογο σύστημα εξελίχθηκε για την τετράτροχη YXZ1000R SS.
H τεχνολογία του Y-AMT
H Yamaha χρησιμοποιεί την ελληνική λέξη «συμβίωση», καταδεικνύοντας τον στόχο αυτής της νέας τεχνολογίας σε σχέση με τον σύγχρονο αναβάτη. Υποστηρίζει την βασική εμπειρία οδήγησης όντας ιδανική για κάθε ημέρα, ενισχύοντας παράλληλα το συναίσθημα της οδηγικής απόλαυσης, ενώ είναι προσβάσιμη από όλους τους οδηγούς ανεξαρτήτως επιπέδου και ικανοτήτων.
Ενώ ο προπομπός του Y-AMT, που όπως αναφέραμε ήταν το YCC-S, τοποθετήθηκε σε μία μεγάλη τουριστική μοτοσυκλέτα όπως το FJR1300, εδώ η εταιρεία επέλεξε για αρχή (μιας και σταδιακά θα τοποθετηθεί σε μία πλειάδα μοντέλων) το εμβληματικό Ηyper Νaked MT-09, δεδομένης της δημοφιλίας του (ενδεικτικά μόνο στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία έχουν πουληθεί πάνω από χίλια αντίτυπα), αλλά και για να αποφευχθούν οι όποιες απευθείας συγκρίσεις με τον ανταγωνισμό.
Βασίζεται στην νέα γενιά της ΜΤ-09 (της οικογένειας κινητήρων CP3), που παρουσιάστηκε αυτή την χρονιά και φέρει αλλαγές στην θέση οδήγησης, το πλαίσιο και τον κινητήρα μαζί με πολλές νέες τεχνολογίες, όπου πρέπει να είναι κανείς πολύ παρατηρητικός για να εντοπίσει, τις μικρές, αλλά καθοριστικές οπτικές διαφορές σε σχέση με την απλή MT-09.
Φυσικά απουσιάζει η μανέτα του συμπλέκτη καθώς και ο λεβιές του κιβωτίου, ενώ δύο μικρά εξογκώματα εκατέρωθεν του κινητήρα, κρύβουν τα δύο μικρά ηλεκτρικά μοτέρ. Κάθε ένα από αυτά έχουν αναλάβει την ενεργοποίηση του συμπλέκτη και της λειτουργίας αλλαγής ταχυτήτων.
Καθώς λοιπόν έχουμε να κάνουμε με ένα σειριακό κιβώτιο 6 σχέσεων (ίδιο με του απλού ΜΤ-09) μονού συμπλέκτη με αυτοματοποιημένη λειτουργία, το επιπλέον βάρος δεν ξεπερνάει τα 3 κιλά, ενώ διατηρείται το quick shifter 3ης γενιάς, εξασφαλίζοντας αστραπιαίες (σύμφωνα με την εταιρεία χρειάζονται μόλις 0,1 δλ.) αλλαγές χάρις στην λειτουργία rev matching .
Μάλιστα η υιοθέτηση ηλεκτρικών μοτέρ για το σύστημα Υ-ΑΜΤ στην MT-09 (σε αντίθεση με τον συνδυασμό ηλεκτρικού μοτέρ και υδραυλικού ενεργοποιητή του παλιότερου YCC-S) συνεισφέρει καταλυτικά στο θέμα της αξιοπιστίας και την αντοχής.
Οι αλλαγές ταχυτήτων ενεργοποιούνται μέσω ενός διακόπτη see-saw (σ.σ. τραμπάλα), ο οποίος είναι βρίσκεται στον αριστερό πολυδιακόπτη του τιμονιού και ο χειρισμός του γίνεται με τα δάκτυλα του χεριού. Οι αναβάτες μπορούν να χρησιμοποιούν τον αντίχειρα και τον δείκτη τους για να ανεβάσουν ταχύτητα με τον διακόπτη “+” και για να κατεβάσουν με τον διακόπτη “–“.
Η αλλαγή ταχυτήτων με το χέρι και μόνο, σε αντίθεση με το συνδυασμό ποδιών και χεριών, δεν είναι μόνο ταχύτερη, αλλά απαιτεί λιγότερο χρόνο σκέψης, ώστε να μπορεί ο αναβάτης να εστιάζει ιδιαίτερα στην εφαρμογή του γκαζιού και του φρένου, στη γωνία κλίσης, στη θέση του σώματος και στα επίπεδα πρόσφυσης των ελαστικών, ώστε να εντείνει την οδήγηση, ειδικά στις στροφές.
Η δυναμική φύση της τεχνολογίας Y-AMT της Yamaha MT-09 έγινε δυνατή χάρη στο ride-by-wire σύστημα Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) και σε έναν ηλεκτρονικό εγκέφαλο IMU, ο οποίος ελέγχει μια ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικών που προέρχεται από την περίφημη R1.
Αυτό το κορυφαίο πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της MT-09 περιλαμβάνει λειτουργίες: Ελέγχου Πρόσφυσης τριών επιπέδων (TCS), Ελέγχου Ολίσθησης (SCS), Ελέγχου Ανύψωσης Μπροστινού Τροχού (LIF), Ελέγχου Φρένων (BC) και Ρύθμισης της Ολίσθησης του Πίσω τροχού (BSR).
Τα προγράμματα οδήγησης συνεχίζουν φυσικά να υπάρχουν, επειτρέποντας στον αναβάτη να παραμετροποιεί την απόδοση και τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας του, με όλες τις πληροφορίες να εμφανίζονται στην έγχρωμη και εύχρηστη οθόνη TFT (υπάρχει επίσης δυνατότητα συνδεσιμότητας smartphone και πλοήγησης).
Μάλιστα στον στάνταρ εξοπλισμό της MT-09 συμπεριλαμβάνεται το Smart Key που επιτρέπει στον αναβάτη να ενεργοποιεί τη μοτοσυκλέτα του με το πάτημα ενός κουμπιού (και τον περιστροφικό διακόπτη επάνω στο ντεπόζιτο), αρκεί να βρίσκεται το κλειδί σε κοντινή απόσταση. Το σύστημα διαθέτει και λειτουργία κλειδώματος/ξεκλειδώματος της τάπας του ρεζερβουάρ καυσίμου.
Μία πρώτη γεύση από την Yamaha MT-09 Y-AMT
Όλα αυτά θα ήταν πολύ ωραία ακόμα και αν είχαν μείνει στο στάδιο ενός απλού δελτίου τύπου. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει στην προκειμένη περίπτωση, καθώς το μενού περιλάμβανε μία πολύ προσεκτικά οργανωμένη εκδήλωση, με 20 μοτοσυκλέτες προκειμένου όλοι οι εκπρόσωποι του τύπου να έχουν την ευκαιρία, όχι μόνο να ενημερωθούν, αλλά και να οδηγήσουν την Yamaha MT-09 Y-AMT.
Την οργάνωση αυτής της πρωτόγνωρης για τα ελληνικά δεδομένα εκδήλωσης, είχε αναλάβει η ηγετική ομάδα της YAMAHA ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ, προεξάρχοντος του Γιάννη Σώκιαλη (Division Manager), του Τάσου Κωνσταντινίδη (Marketing Manager) και της Κυριακής Μπασιά (CRM ; Marketing Communications Manager).
Η διαδρομή περιλάμβανε ένα κομμάτι της Αθηναϊκής Ριβιέρας, από την Ανάβυσσο μέχρι την Αγία Μαρίνα και ο καιρός φρόντισε να βάλει την πιο ηλιόλουστη φορεσιά του, χωρίς όμως ενοχλητικά υψηλές θερμοκρασίες.
Το Y-AMT της MT-09 είναι τόσο εύκολο στην λειτουργία του, οπότε σχεδόν δεν χρειάζεται καμία περίοδος προσαρμογής. Από την “σκανδάλη” στον δεξί μοχλοδιακόπτη επιλέγεις την αυτόματη λειτουργία και ξεκινάς.
Η εναλλαγή μεταξύ χειροκίνητης και αυτόματης λειτουργίας είναι εύκολη και μπορεί να γίνει εν κινήσει με την ενεργοποίηση του κουμπιού στο δεξί χειριστήριο, με μοναδική προϋπόθεση το στιγμιαίο κλείσιμο του γκαζιού.
Σε στάση και σε χαμηλές ταχύτητες, το σύστημα Y-AMT της MT-09 ελέγχει τη λειτουργία του συμπλέκτη και του κιβωτίου ταχυτήτων, καθιστώντας ευκολότερο τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας κατά την εκκίνηση, την εκτέλεση ελιγμών και την οδήγηση σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, αρκεί βέβαια να είσαι αρκετά φειδωλός με το γκάζι, μιας και δεν υπάρχει δυνατότητα συμπλεκταρίσματος.
Το σύστημα αναλαμβάνει πλήρως τις λειτουργίες αλλαγής ταχυτήτων όταν βρίσκεται σε μία από τις δύο αυτόματες λειτουργίες (D και D+, κάτι σαν να λέμε δηλαδή normal και sport αντίστοιχα), αλλά μπορεί να παρακαμφθεί χειροκίνητα ανά πάσα στιγμή.
Λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χρόνου οδήγησης, επιλέξαμε να ασχοληθούμε περισσότερο με την χειροκίνητη λειτουργία, αλλά υποσχόμαστε να επανέλθουμε με μία αναλυτικότερη δοκιμή και περισσότερη ενασχόληση με την αυτόματη λειτουργία, τόσο σε αστικές συνθήκες, όσο και σε μία γρήγορη βόλτα.
Ανεβάζεις στροφές και απλώς καρφώνεις ταχύτητες με το “+”, σε μία ταχύτατη διαδικασία, που όμοια της έχουμε ζήσει μόνο σε αγωνιστικό αυτοκίνητο με σειριακό κιβώτιο. Ακόμα και εκεί όμως πρέπει να έχεις το νου σου λόγω του μικρού εύρους στροφών λειτουργίας του αυτοκινήτου, κάτι που στην ΜΤ-09 δεν αποτελεί πρόβλημα.
Το σύστημα μάλιστα σε προστατεύει και από επιζήμιες εντολές, όταν δηλαδή προσπαθήσεις να ανεβάσεις από πολύ χαμηλές σ.α.λ. ή κυρίως να κατεβάσεις κοντά στον κόφτη, διακινδυνεύοντας μία υπερστροφία του κινητήρα. Μάλιστα δεν χρειάζεται να ψάχνεις με τον αντίχειρα το “-” για να κατεβάσεις, αφού αυτό μπορεί να γίνει με τον δείκτη, σπρώχνοντας το “+”.