Οι πρόσθετοι δασμοί στα κινεζικά EV είναι το «μοιραίο μήνυμα» προς την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Η ψήφος των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 4 Οκτωβρίου για την επιβολή δασμών έως και 45% αθροιστικά στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα από «τοπικούς» και μη παραγωγούς και εν συνεχεία πωλούνται στην Ευρώπη είναι «ένα μοιραίο μήνυμα» για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία»
Εν τω συνόλω της, η απόφαση της Ευρώπης για την επιβολή πρόσθετων δεσμών -πλέον του ισχύοντος που ανέρχεται σε 10%- στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά οχήματα θέτει πλέον επί τάπητος μια ευρύτερη εμπορική σύγκρουση με το Πεκίνο, το οποίο έχει ήδη δεσμευτεί να προστατεύσει τις εταιρείες του.
ΥΠΕΡ > Βουλγαρία, Εσθονία, Δανία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ιταλία,Λετονία, Λιθουανία, Ολλανδία, Πολωνία
ΚΑΤΑ > Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβακία, Σλοβενία
ΑΠΕΙΧΑΝ > Αυστρία, Βέλγιο, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Φινλανδία, Ελλάδα, Πορτογαλία, Λουξεμβούργο, Ρουμανία, Ισπανία, Σουηδία
Ωστόσο, οι δασμοί αυτοί δεν θα εφαρμοστούν μέχρι τις 31 Οκτωβρίου – και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση μιας εναλλακτικής λύσης. Συγκεκριμένα, η ΕΕ και η Κίνα διερευνούν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών, αντί των δασμών.
Οι προσωρινοί δασμοί έχουν αποφασιστεί από τον περασμένο τον Ιούλιο και τους τελευταίους μήνες ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες κέρδισαν μειώσεις, οι οποίοι κυμαίνονται από λιγότερο από 10% έως 35%, ανάλογα με το βαθμό συνεργασίας με τις αρχές της ΕΕ κατά τη διάρκεια της έρευνας.
Η Ursula von der Leyen, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπερασπίστηκε τους προτεινόμενους δασμούς, λέγοντας ότι ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και την πράσινη βιομηχανική ηγεσία.
«Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι σχετικοί κλάδοι ήδη επενδύουν και καινοτομούν για να αναπτύξουν πλήρως αυτό τον κλάδο. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά», δήλωσε η Ursula von der Leyen.
Η απόφαση της ΕΕ έρχεται μετά από έρευνά της που διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδότησε παράνομα τη βιομηχανία της. Το Πεκίνο αρνείται αυτόν τον ισχυρισμό και έχει απειλήσει με την επιβολή δικό της δασμούς σε εισαγόμενα ήδη από την Ευρώπη στους τομείς γαλακτοκομικών προϊόντων, στο κονιάκ, στο χοιρινό κρέας καθώς και στα αυτοκίνητα.
Ποιά είναι η θέση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών
Η BMW τάσσεται σθεναρά αντίθετη με την επιβολή πρόσθετων δασμών. «Η σημερινή ψηφοφορία είναι ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο Oliver Zipse, CEO της BMW. «Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει».
«Το γεγονός ότι η Γερμανία καταψήφισε τους δασμούς είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων», προσέθεσε ο Oliver Zipse, πρώην πρόεδρος της ACEA.
Το VW Group, το οποίο διαθέτει σχεδόν 40 εργοστάσια στην Κίνα που κατασκευάζουν αυτοκίνητα και εξαρτήματα, κάλεσε την ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση «να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».
«Παραμένουμε σταθεροί στη θέση μας ότι οι σχεδιαζόμενοι δασμοί αποτελούν λανθασμένη προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η VW.
Η Mercedes είπε ότι η ψηφοφορία θα μπορούσε να έχει «μεγάλες αρνητικές συνέπειες» και ζήτησε μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων καθώς και αναβολή της επιβολής των μέτρων.
Η Stellantis, η οποία συμμετέχει μέσω μιας κοινοπραξίας στην Leapmotor, δήλωσε ότι υποστηρίζει τον ελεύθερο και θεμιτό ανταγωνισμό και ότι ο κλάδος υφίσταται πίεση από τα σχέδια μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την «κινεζική παγκόσμια εμπορική επίθεση».
Τι υποστηρίζουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι κινεζικές εταιρείες με μεγάλη παρουσία στην Ευρώπη επέκριναν την ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Geely, στην οποία ανήκουν οι Volvo, Poletar, Lynk & CO, Zeekr και Lotus, αλλά και το 50% στη smart.
«Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να παρεμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών», ανέφερε η εταιρεία.
Η MG Motor στη Γαλλία, η οποία ανήκει στη SAIC, είπε ότι η ψηφοφορία θα «επιβραδύνει» τη μετάβαση στα ηλεκτρικά στη Γαλλία, η οποία ψήφισε υπέρ των δασμών. Για το 2024, η εταιρεία δεσμεύτηκε ότι δεν θα αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων που πωλούνται στη χώρα. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε μια ατομική κινητικότητα που η ίδια η Επιτροπή ζήτησε μέχρι το 2035», δήλωσε η MG Γαλλίας.