11 κατασκευαστές ζητούν περισσότερη στήριξη της βρετανικής κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Έντεκα μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ζήτησαν εγγράφως από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου περισσότερη στήριξη για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι ταξινομήσεις νέων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιστοιχούν στο 17,8% της αγοράς νέων επιβατικών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου φέτος. Ενώ οι πωλήσεις τους είναι αυξημένες κατά 13,2% σε ετήσια βάση, οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν αυστηρά πρόστιμα εάν το 22% των πωλήσεών τους το 2024 δεν είναι ηλεκτρικά, σύμφωνα με τους όρους που έχουν τεθεί για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών. Οι όροι αυτοί έχουν θέσει έναν αυξανόμενο στόχο για τις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάθε χρόνο, από το 2024 έως το 2030. Το 2025 το όριο αυξάνεται στο 28%, στη συνέχεια στο 33% το 2026, στο 38% το 2027, στο 52% το 2028, στο 66% το 2029 και στο 80% το 2030. Οι κατασκευαστές που δεν επιτυγχάνουν τον ετήσιο στόχο αντιμετωπίζουν πρόστιμο 15.000 λιρών για κάθε μη συμμορφούμενο αυτοκίνητο που πωλείται πάνω από το όριο. Αυτό έχει οδηγήσει σε μαζικές εκπτώσεις στις τιμές των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς οι κατασκευαστές προσπαθούν να πετύχουν τους στόχους τους, ενώ παράλληλα πρέπει να αρχίσουν να περιορίζουν την προσφορά των μοντέλων με θερμικό κινητήρα.
Σε ανοιχτή επιστολή προς τη βρετανική κυβέρνηση οι κατασκευαστές αυτοκινήτων περιλαμβανομένων των Ford, BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Kia, Nissan, Stellantis και Volkswagen. Στο σύνολό τους, αντιπροσωπεύουν το 77% όλων των νέων ταξινομήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τους οδηγούς εταιρικών αυτοκινήτων να απολαμβάνουν ένα πολύ υποστηρικτικό φορολογικό καθεστώς παροχών σε είδος, για την επιλογή ενός οχήματος μηδενικών εκπομπών. Όμως οι ιδιώτες οδηγοί δεν έχουν κανένα φορολογικό κίνητρο για να στραφούν στην ηλεκτροδότηση, δήλωσαν οι κατασκευαστές. Οι ετήσιες πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ιδιώτες οδηγούς είναι στην πραγματικότητα μειωμένες κατά 6,3%
Οι κατασκευαστές ζήτησαν από την κυβέρνηση να μειώσει στο μισό τον ΦΠΑ στις νέες αγορές αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (ΒΕV) για τρία χρόνια, όπως επίσης να μειώσει τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας τους. Ακόμη, να μειώσει τον ΦΠΑ 20% για τη δημόσια φόρτιση, ώστε να είναι ο ίδιος συντελεστής (5%) με την οικιακή φόρτιση. Η τόνωση της ζήτησης για νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταξύ των ιδιωτών αυτοκινητιστών θα πρέπει επίσης να ενισχύσει τη ζήτηση για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να στηρίξει τις υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες έχουν μειωθεί κατά 60% τους τελευταίους 22 μήνες στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αναμφισβήτητα ακόμη πιο ανησυχητική στην αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV), όπου οι πωλήσεις BEV είναι σήμερα λιγότερες από το ήμισυ του στόχου για το 2024. Για τους πρώτους εννέα μήνες του έτους μόνο το 4,8% των νέων LCV ήταν ηλεκτροκίνητα, ωστόσο οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν πρόστιμο 9.000 λιρών ανά μη συμμορφούμενο φορτηγάκι που πωλείται πάνω από το όριο (10% το 2024). Το επόμενο έτος το πρόστιμο αυξάνεται στις 18.000 λίρες και το όριο αυξάνεται στο 16%, ενώ ακολουθεί το 24% το 2026, το 34% το 2027, το 46% το 2028, το 58% το 2029 και το 70% το 2030).
Οι κατασκευαστές ζήτησαν από την κυβέρνηση να διατηρήσει την επιχορήγηση για τα plug-in φορτηγά, αν και αυτό δεν είναι αρκετό για να τονώσει τη ζήτηση. Η «British Vehicle Rental and Leasing Association» (BVRLA) και η «Association of Fleet Professionals» έχουν αναπτύξει ένα «Zero Emission Van Plan», το οποίο ζητά μια σειρά δράσεων από την κυβέρνηση για την τόνωση της ζήτησης για τα ηλεκτρικά LCV, περιλαμβανομένης της αυξημένης φορολογικής στήριξης και των κανονισμών, για να διασφαλιστεί ότι τα δημόσια σημεία φόρτισης είναι προσβάσιμα και προσιτά για τα ηλεκτρικά φορτηγά.