Κωδικός ταξιδιού «Cupra Tavascan»
Προσγειωνόμαστε στη Βαρκελώνη, «απάγουμε» το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Cupra έπειτα από 2.152 χλμ. και επτά φορτίσεις.
Κωδικός ταξιδιού «Cupra Tavascan», και ο λόγος για το αμιγώς ηλεκτρικό ισπανικό κουπέ SUV, το οποίο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης του 2019 (όχι, δεν είναι τυπογραφικό λάθος), μόλις ένα χρόνο μετά το λανσάρισμα της Cupra ως ανεξάρτητης μάρκας. Από τότε οι κεφαλές της μιλούσαν για την οριστική μετάβαση της εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030 – όπως και τα περισσότερα εργοστάσια άλλωστε, όσο κι αν προσπαθούν να το τρενάρουν. Για χάρη αυτού του μοντέλου φύγαμε άρον άρον για τον ευρωπαϊκό Νότο, με αφετηρία -ως είθισται σε παραλαβές Seat και Cupra– τη Zona Franca στη Βαρκελώνη.
Cupra Tavascan VZ: Από τα μέρη του Γκαουντί στη Γαλλική Ριβιέρα
Αν βρεθείς στη Βαρκελώνη έστω και για ένα πέρασμα, δε γίνεται να την αγνοήσεις. Η πρωτεύουσα της αυτοδιοικούμενης περιφέρειας της Καταλονίας αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη πόλη του ισπανικού κράτους όσον αφορά τον πληθυσμό και την οικονομία, μετά τη Μαδρίτη. Η μητροπολιτική της περιοχή έχει έναν πληθυσμό της τάξης των περίπου 4,8 εκατομμυρίων κατοίκων, οι οποίοι κατοικούν στους 36 δήμους της αστικής της περιοχής, κάτι που την κάνει τη δεύτερη μεγαλύτερη μητρόπολη του ευρύτερου μεσογειακού χώρου, μετά την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Εντός της πόλης κατοικούν περίπου 1,6 εκατομμύρια άνθρωποι. Σήμερα η Βαρκελώνη είναι μία από τις πιο δημοφιλείς πόλεις για τουρισμό στον κόσμο, εξού και οι πρόσφατες κινητοποιήσεις των ντόπιων, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ξεφορτωθούν κάποια από τα εκατομμύρια τουριστών που τους «πνίγουν». Η πόλη, στην οποία έζησαν μεταξύ άλλων ο Σαλβαδόρ Νταλί, ο Ζουάν Μιρό, ο Αντόνι Γκαουντί και για ένα διάστημα ο Πάμπλο Πικάσο, αποτελεί πόλο έλξης για το μεσογειακό της κλίμα, τις άπειρες επιλογές διασκέδασης και ψυχαγωγίας, ενώ τώρα που τη διασχίζουμε με τον Θάνο για να «ζεστάνουμε» τις φωτογραφικές μηχανές και ενώ έχουν ξεκινήσει οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024, θυμόμαστε ότι το 1992 διοργανώθηκε εδώ η 25η Θερινή Ολυμπιάδα.
Εντός έδρας, λοιπόν, και το ολοκαίνουργιο (ακόμα και για τους Ισπανούς) Cupra Tavascan έχει τραβήξει όλα τα βλέμματα πάνω του. Σχεδιαστικά το μοντέλο παραγωγής ελάχιστα διαφέρει από το πρωτότυπο του 2019, ενώ πλέον είναι εφοδιασμένο με τα καλύτερα «καλούδια» από τα ράφια του VW Group, τα οποία ταιριάζουν ιδανικά με τα εξελιγμένα πρότυπα ηλεκτροκίνησης της εποχής μας. Σήμα κατατεθέν της κουπέ σιλουέτας του αποτελούν τα φωτιστικά σώματα με τις τρεις τρίγωνες Matrix λάμπες, το φωτιζόμενο(!) μεγάλο logo της Cupra εμπρός και το σφηνοειδές καπό, το οποίο συμβάλλει και στην επίτευξη του αεροδυναμικού συντελεστή 0,26.
Οι σπορ αναλογίες είναι άμεσα διακριτές στις πλευρικές επιφάνειες του μήκους 4,6 μέτρων αμαξώματος (διαστάσεις: 4.644x1.861x1.597 χλστ.), ενώ εκτός από την έντονα κεκλιμένη πίσω κολόνα, διακρίνονται οι μυώδεις ξακρισμένοι θόλοι, κάτω από τους οποίους τοποθετούνται τροχοί από 19 έως 21 ίντσες, με το αυτοκίνητο του οδοιπορικού μας να φοράει ελαστικά Hankook iON διάστασης 255/40 R21. Παρατηρώντας το πίσω μέρος, εκτός από τα στενά τριγωνικά σώματα που ενώνονται με μια φωτεινή δέσμη κατά μήκος της πέμπτης πόρτας, το μάτι σταματάει και πάλι στο φωτιζόμενο λογότυπο της μάρκας και στο διαχύτη.
Όσον αφορά τα εντός, η εικόνα είναι αυτή ενός πολύ μοντέρνου και φιλόξενου από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα εσωτερικού. Αποκορύφωμα είναι η στήριξη και η άνεση που προσφέρουν τα μονοκόμματα μπάκετ καθίσματα και η ορατότητα που έχεις, με εξαίρεση τη θέαση από το πίσω παρμπρίζ, λόγω του κουπέ σχήματος. Highlight αποτελεί η οθόνη infotainment των 15 ιντσών, που δείχνει να αιωρείται εμπρός από τους λεπτούς αεραγωγούς του συμπαγούς ταμπλό, ενώ το χαρακτηριστικό για τη μάρκα χρώμα του χαλκού πρωταγωνιστεί σε διάφορα σημεία του εσωτερικού. Οδηγώντας, έχουμε μπροστά μας ακόμα μία οθόνη, 5,3 ιντσών, και ένα εύκολα παραμετροποιήσιμο head-up-display (στοιχείο της έκδοσής μας).
Από πλευράς χώρων, οδηγός και συνοδηγός νιώθουν «άρχοντες», αλλά παρά τα 2.766 χλστ. του μεταξονίου και το επίπεδο δάπεδο, οι πίσω επιβάτες, ανάλογα με τη θέση των εμπρός καθισμάτων, ίσως να μην έχουν και τον αντίστοιχα άνετο χώρο. Θέσεις για μικροαντικείμενα υπάρχουν, όπως ικανοποιητικός κρίνεται και ο επίπεδος χώρος αποσκευών των 540 λίτρων με τη στάνταρντ ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα. Έχουμε φύγει φορτισμένοι στο 100%, οπότε, μετά το φωτογραφικό μας χτύπημα στην Ισπανία, αρχίζουμε να «τρώμε» χιλιόμετρα και, φυσικά, να το απολαμβάνουμε ήδη. Το Tavascan διατίθεται σε δύο εκδοχές, την πισωκίνητη Endurance των 286 ίππων (210 kW) και την τετρακίνητη VZ με ισχύ 340 ίππους (250 kW).
Στον πίσω άξονα εφοδιάζονται με τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα (210 kW), με την ισχυρότερη έκδοση να φέρει ακόμα έναν εμπρός, με ισχύ 80 kW. Από πλευράς μπαταρίας, υπάρχει η εξής μία, ιόντων λιθίου, με πρισματικές κυψέλες και για τα δύο Tavascan. Με ωφέλιμη χωρητικότητα 77 kWh, θεωρητικά μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία της τάξης των 568 χλμ. στη δικίνητη και 522 χλμ. στην τετρακίνητη έκδοση, ενώ, όντας τοποθετημένη στο κέντρο του δαπέδου, συμβάλλει στην ιδανική αναλογία βάρους (49:51) του μοντέλου, την οποία αντιλαμβάνεσαι ακόμα και σε πατημένες καμπές αυτοκινητοδρόμων που διασχίζουμε από το πρωί.
Νωρίς το μεσημέρι, στις 15:20, μπαίνουμε ήδη στη Γαλλία, όπου φορτίζουμε για πρώτη φορά με κόστος 0,59 ευρώ/kWh, σε 150άρη DC. Το αυτοκίνητό μας σύμφωνα με τα στοιχεία μπορεί να αντλήσει έως 135 kWh (είδαμε στην οθόνη και 140 kWh) και χρειάζεται περίπου 28 λεπτά για το 10%-80%. Επόμενο χτύπημά μας ο περίφημος γαλλικός Νότος.
Η Κυανή Ακτή, γνωστή και ως «Γαλλική Ριβιέρα», είναι τμήμα της νοτιοανατολικής ακτής της Γαλλίας. Απλώνεται από το Κασί (ανατολικά της Μασσαλίας) μέχρι τη Μεντόν και δίπλα στα ιταλικά σύνορα. Εκεί και οι Κάννες, η έδρα του περίφημου Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Η Κυανή Ακτή γνώρισε την πρώτη ακμή ως τουριστικός προορισμός στα τέλη του 19ου αιώνα με αρχές του 20ού, ούσα δημοφιλής κυρίως ανάμεσα στη βρετανική αριστοκρατία. Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ ήταν τακτικός επισκέπτης και συχνά διέμενε στη βίλα της Κοκό Σανέλ, όπου και έγραψε τα απομνημονεύματά του.
Αρχικά ήταν χειμερινό θέρετρο, χάρη στο ήπιο κλίμα του σε σχέση με τη Βόρεια Ευρώπη, ενώ τα νεότερα χρόνια μετατράπηκε περισσότερο σε θερινό προορισμό, κάτι το οποίο διαπιστώσαμε και το βράδυ που φτάσαμε στη Νίκαια για να μείνουμε σε ξενοδοχείο με φορτιστή (22 ευρώ το κλειστό πάρκινγκ μαζί με τη φόρτιση), αλλά πολύ περισσότερο το ζεστό πρωινό της επόμενης ημέρας, με τους χιλιάδες παραθεριστές να βρίσκονται από νωρίς «στις επάλξεις» και εμάς τους δύο να προσπαθούμε για την ιδανική εικόνα και το κατάλληλο πλάνο. «Work as usual…» που λένε και στο χωριό μας.
Cupra Tavascan VZ: Στα μέρη των θεών της F1 και του WRC
Το ξημέρωμα μας βρίσκει στο περίφημο αυτό παραλιακό κομμάτι (της πρώτης και πραγματικής έννοιας της λέξης «Ριβιέρα), με κατεύθυνση από Νίκαια προς Μονακό. Το φημισμένο Πριγκιπάτο της Κυανής Ακτής, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο και με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό -τόσο με την κορωνίδα του, τη Formula 1, όσο και με το αγαπημένο μας Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ-, δικαίως συγκαταλέγεται στους… αγίους τόπους του motorsport. Το Μονακό περιβάλλεται στις τρεις πλευρές του από τη Γαλλία και στην τέταρτη βρέχεται από τη Μεσόγειο.
Αποτελεί το πιο πυκνοκατοικημένο κράτος στον κόσμο και σε βάθος χρόνου πολλοί υπήρξαν οι διεκδικητές του. Πρώτοι οι Γενουάτες Γκριμάλντι, που το έθεσαν υπό την προστασία τους το 1297. Τον 16ο αιώνα πέρασε υπό την προστασία της Ισπανίας και από το 1641 της Γαλλίας, στην οποία προσαρτήθηκε το 1814 με τη Συνθήκη του Παρισιού. Ο Οίκος των Γκριμάλντι επανήλθε στην εξουσία, ενώ από το 1861 άρχισε να σταθεροποιείται η εξάρτηση από τη Γαλλία. Πρίγκιπας του Μονακό το 1949 έγινε ο Ρενιέ Γ΄, ενώ το 1993 εντάχθηκε στα Ηνωμένα Έθνη. Ο κοσμοπολίτης Αλβέρτος ανέλαβε το 2005, μετά το θάνατο του πατέρα του, Ρενιέ.
Αφού μπήκαμε στο Μονακό, προφανώς και πήγαμε και στη συνοικία του Μόντε Κάρλο με το περίφημο Καζίνο και τη διάσημη πλατεία, Place du Casino. Ανεπίσημα, το όνομα «Μόντε Κάρλο» αναφέρεται σε μια μεγαλύτερη περιοχή, την «quartier traditionnel de Monte Carlo» (παραδοσιακή συνοικία του Μόντε Κάρλο), η οποία εκτός από το Μόντε Κάρλο περιλαμβάνει και τις συνοικίες Λα Ρους και Λαρβοτό.
Το οδηγικό μας «προσκύνημα» στην «πίστα» της F1 φυσικά και πραγματοποιείται εύκολα, αφού μιλάμε για τον δημόσιο δρόμο, ο οποίος βέβαια έχει μποτιλιάρισμα πολύ έντονο σε κάποια σημεία του σε καθημερινή βάση, εξαιτίας και της υπεροικοδόμησης. Χωρίς να χάσουμε πολύ χρόνο, η συνέχεια μας βρίσκει στα ορεινά κομμάτια και σε χωριά, από τα οποία περνάει και ο φημισμένος γύρος του WRC, ο οποίος παραδοσιακά σημαίνει το ξεκίνημα κάθε αγωνιστικής χρονιάς.
Εδώ προκύπτουν ακόμα πιο πολλά οδηγικά συμπεράσματα για το Tavascan. Το τετρακίνητο VZ κινείται κατά βάση με τον πίσω ηλεκτροκινητήρα, με τη συμμετοχή του εμπρός να πραγματοποιείται ακαριαία και χωρίς να γίνεται αισθητό σε συνθήκες απώλειας πρόσφυσης. Σημειώστε ότι σε κάθε περίπτωση το -μονής σχέσης- κιβώτιο ποτέ δε θα στείλει παραπάνω από το 30% της ροπής στους εμπρός τροχούς. Η μαγική ανάρτηση-χαλί που μας έχει ταξιδέψει ως εδώ (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) προσαρμόζεται υποδειγματικά και στην «ώρα της μάχης» στο βουνό. Συγκριτικά με άλλα μοντέλα που βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα, το Tavascan είναι κατά 15 χλστ. πιο χαμηλό εμπρός και κατά 10 πίσω, αλλά ουδέποτε προβληματίζει με αναταράξεις της ανάρτησης, παρά και τους μεγάλους τροχούς.
Τα φαρδιά μπάκετ στηρίζουν ιδανικά, ενώ το ακριβές ως προς την πληροφόρηση, γρήγορο, και ικανοποιητικό σε βάρος τιμόνι σού επιτρέπει να «στήνεσαι» και να «πυροβολείς» σαν ελεύθερος σκοπευτής. Κλίσεις προκύπτουν μόνο αν τις προκαλέσεις, ενώ σε κλειστές ανηφορικές διαδρομές, όπως αυτές που βρισκόμαστε, εκμεταλλεύεσαι ιδανικά την ηλεκτρική ροπή από φουρκέτα σε φουρκέτα και από «εσάκι» σε «εσάκι». Όσο για διασκέδαση; Το Tavascan πηγαίνει άνετα… με το πλάι, αρκεί να απενεργοποιήσεις το ESP, και ειδικά με επιλεγμένο κάποιο από τα σπορ προγράμματα. Σημειώστε ότι διαθέσιμα είναι τα Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual και επιπλέον το Traction, που αφορά αποκλειστικά την έκδοση VZ.
Όσον αφορά την πραγματική αυτονομία του, είδαμε κοντά στα 400 χλμ., χωρίς να χρειάζεται να αποτελούμε πουθενά «κινητό εμπόδιο», όπως σε άλλα μας ταξίδια με ηλεκτρικό αυτοκίνητο ανά τον κόσμο. Σε αυτές τις συνθήκες σύμμαχος είναι και η διαχείριση της ενέργειας, που επιτυγχάνεται μέσω τριών επιπέδων ανάκτησης (επιλέγονται από τα paddles), με το τρίτο επίπεδο να πλησιάζει σε αίσθηση τη λειτουργία «One Pedal».
Τι θα θέλαμε καλύτερο, ειδικά στον γρήγορο ρυθμό και στις απαιτητικές κατηφόρες όπως αυτές των ειδικών διαδρομών του Μόντε Κάρλο; Με δεδομένο ότι μιλάμε για ένα όχημα 2.198 κιλών, το οποίο παρ’ όλα αυτά μπορεί να επιταχύνει από στάση και έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,5 δλ., θα θέλαμε ακόμα καλύτερα φρένα, τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, το σχόλιο αφορά μόνο περιπτώσεις μεγάλης πίεσης σε κατηφορικές διαδρομές, όπου πραγματικά ξεπεράσαμε τα όρια, και δεν ευθυνόταν η επιλογή του εργοστασίου να το εφοδιάσει με ταμπούρα στον πίσω άξονα.
Cupra Tavascan VZ: Τοσκάνη για επίλογο
Ο ρυθμός έχει πέσει, και πλέον είμαστε σε τακτική επιστροφής και στρατηγική περιορισμένων pit stop, αφού μέσα σε όλα τα άλλα έχουμε να σκεφτόμαστε ότι δε θα μας επιτρέψουν την είσοδο στο πλοίο με παραπάνω από 40% πληρότητα στην μπαταρία. Στραβό ήταν το κλίμα με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών, το τρώει και ο γάιδαρος με αυτή την απόφαση… Δεν αφήνουμε όμως αυτήν τη σκέψη να μας «χαλάσει». Έχοντας διανυκτερεύσει στην Μπολόνια, και μάλιστα σε ξενοδοχείο που μας έχει προσφέρει δωρεάν τη φόρτιση, φεύγουμε για μία από τις γωνιές-παραδείσους του παγκόσμιου χάρτη, την αγαπημένη μας Τοσκάνη.
Η πανέμορφη περιφέρεια της Κεντρικής Ιταλίας έχει έκταση 23.000 τ.χλμ. και πληθυσμό 3.610.556 κατοίκων. Με πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη τη Φλωρεντία, η ευρύτερη περιοχή είναι γνωστή για τα τοπία της και την πολιτιστική κληρονομιά της. Έξι τοποθεσίες της αποτελούν Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO: το ιστορικό κέντρο της Φλωρεντίας (1982), το ιστορικό κέντρο της Σιένα (1995), η πλατεία του Καθεδρικού Ναού της Πίζας (1987), το ιστορικό κέντρο του Σαν Τζιμινιάνο (1990), το ιστορικό κέντρο Πιέντσα (1996) και η Βαλ ντ’ Όρτσια (2004).
Το υπέδαφός της περιέχει σίδηρο, λιγνίτη, υδράργυρο, μάρμαρο, αλάβαστρο και το έδαφος είναι εύφορο για καλλιέργειες, με τα αμπέλια της και τα κρασιά της να αποτελούν μερικές από τις κορυφαίες καλλιέργειες και ποικιλίες της υφηλίου. Διαρρέεται από τα ποτάμια Άρνο, Ομβρόνε, Τίβερη, Τσετσίνα, το έδαφός της είναι γενικά λοφώδες και οι πεδιάδες της αποτελούν κατά βάση την κοιλάδα του Άρνου. Ωραίο πρωινό σε πολλά από αυτά τα μέρη, αν και θέλει μέρες και εβδομάδες ολόκληρες για να τα απολαύσεις, και πέρασμα από ακόμα μία μικρή χώρα, τον Άγιο Μαρίνο, ή Σαν Μαρίνο, επίσημα τη Δημοκρατία του Άγιου Μαρίνου. Είναι το πέμπτο μικρότερο κράτος του κόσμου, με έκταση μόλις 61,19 τ.χλμ. και 33.908 κατοίκους.
CUPRA TAVASCAN VZ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΕΜΠΡΟΣ η/κ: 80 kW >ΠΙΣΩ η/κ: 210 kW >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 250 kW (340 ίπποι) >ΡΟΠΗ: 134 Nm εμπρός/545 Nm πίσω >ΚΙΝΗΣΗ: Στους 4 τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 82 kWh (77 net) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.644×1.861×1.597 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.766 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 540 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.198 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16,5-16,8 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 522-512 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-100% (AC): 8 ώρες (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 28 λεπτά (135 kW)