Με το Dacia Duster 4×4 στο EKO Ράλλυ Ακρόπολις
Οι ειδικές αποστολές απαιτούν ειδικά οχήματα, και πιο ιδανικό από το Dacia Duster 4x4 για τη δημοσιογραφική κάλυψη του Ράλλυ Ακρόπολις, πιστέψτε μας, δεν υπάρχει!
Όχι τυχαία, το Dacia Duster μάς έχει συνοδεύσει σε πολλές απαιτητικές αποστολές, με αποκορύφωμα τη δημοσιογραφική κάλυψη των πρόσφατων Ράλλυ Ακρόπολις. Φυσικά, δε θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό φέτος, όπου και είχαμε κανονίσει να έχουμε στα χέρια μας το νέο Duster, στην τρίτη γενιά του, και μάλιστα στην τετρακίνητη εκδοχή του.
Από την προηγούμενη κιόλας γενιά του, και ειδικά στην τετρακίνητη έκδοση με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (ημιάκαμπτος άξονας στα 4x2), έχει εξαιρετικά αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης, κάτι που στην τρίτη γενιά είναι ακόμα πιο αισθητό. Ο λόγος για το best–seller της Dacia, το οποίο, όντας σκληροτράχηλο και αξιόπιστο, μέσα σε δεκατέσσερα χρόνια έχει καταφέρει εκτός από «value for money» να γίνει και «iconic».
Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2010 και μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να κερδίσει περισσότερες από σαράντα διακρίσεις και να παραχθεί σε περίπου 2,4 εκατομμύρια(!) μονάδες. Αξιοσημείωτο είναι ότι από το εργοστάσιο στο Πιτέστι της Ρουμανίας βγαίνουν καθημερινά 1.000 Duster· περίπου ένα ανά λεπτό λειτουργίας!
Το παλμαρέ του συμπληρώνεται με την ανακήρυξή του στο πιο καλοπουλημένο SUV όλων των κατηγοριών το 2022. Το νέο Dacia Duster βασίζεται στην ευέλικτη πλατφόρμα CMF-B, η οποία παίζει κεντρικό ρόλο στη βιομηχανική πολιτική της Dacia, μιας και φιλοξενεί επίσης τα Sandero, Logan και Jogger, ενώ το μυστικό εδώ είναι ότι αυτό το πάτωμα μπορεί να φιλοξενήσει και συστήματα κίνησης που χρησιμοποιούν ήπια ή πλήρως υβριδικά συστήματα.
Σημαντικό αυτό, καθώς, με δεδομένο ότι στην γκάμα του νέου Duster δε θα περιλαμβάνεται πετρελαιοκίνητη έκδοση, η τρίτη γενιά μεταξύ άλλων έχει λανσαριστεί και ως hybrid, όπως προείπαμε, ενώ από εκεί και πέρα υπάρχουν δικίνητες, όπως και οι αγαπημένες τετρακίνητες εκδοχές, σαν την «Ακροπολική».
Dacia Duster 4×4: Εκτός και εντός
Το νέο Dacia Duster από πλευράς σχεδίασης φέρει αρκετές ιδέες από το concept «Bigster», διατηρώντας ωστόσο τη γνώριμη φυσιογνωμία του. Όλες οι επιφάνειες έχουν δεχθεί επεξεργασία, με τις σημαντικότερες αλλαγές να εντοπίζονται στο καπό, που έχει αποκτήσει περισσότερες διακριτικές ακμές, και στα φωτιστικά σώματα, που αποτυπώνουν ένα νεωτερισμό σε σχήμα «Υ», κάτι που προκύπτει και στις ζάντες. Αναφορικά με τις διαστάσεις, το SUV της Dacia έχει μήκος 4.343 χλστ., πλάτος 1.813 χλστ. και ύψος από 1.616 έως 1.661 χλστ. (εξαρτάται από την έκδοση – 4×2 και 4×4 και με ή χωρίς μπάρες οροφής), με βάρος από 1.276 έως 1.390 κιλά, ανάλογα με την έκδοση.
Το Duster είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που χρησιμοποιεί ένα υλικό το οποίο οι μηχανικοί του ρουμανικού εργοστασίου ονομάζουν «Starkle». Πρόκειται για 20% επαναχρησιμοποιημένο πολυπροπυλένιο που δεν περιέχει χρώματα, και αυτό σημαίνει ότι το αποτύπωμα άνθρακα από τη διαδικασία παραγωγής του είναι μικρότερο. Τα προστατευτικά των θόλων των τροχών, τα σήματα, τα τρίγωνα στον μπροστινό προφυλακτήρα, οι πρόσθετες εμπρός και πίσω ποδιές είναι μερικά από τα στοιχεία όπου έχει εφαρμοστεί το συγκεκριμένο υλικό. Περίπου το 20% των πλαστικών μερών προέρχεται από ανακυκλωμένα υλικά (8% περισσότερο από το προηγούμενο), ενώ στο μοντέλο δεν υπάρχει διακοσμητικό χρώμιο ή δέρμα ζωικής προέλευσης.
Ανοίγοντας τις πόρτες αποκαλύπτεται μια πιο σύγχρονη (συγκριτικά με του προηγούμενου) και ευχάριστη καμπίνα, και πάλι όμως λιτή και «τόσο όσο», ώστε να ταιριάζει με το χαρακτήρα του μοντέλου. Τα σκληρά κατά βάση υλικά φαίνεται να έχουν εξαιρετική συναρμογή, ενώ ένα νέο σύστημα infotainment με οθόνη αφής 10,1 ιντσών περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό από τη δεύτερη έκδοση εξοπλισμού, την Expression («Essential» ονομάζεται η βασική έκδοση, και «Extreme» και «Journey» οι δύο πλουσιότερες).
Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει σύστημα πλοήγησης που παρέχει ενημερώσεις για την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο, ενώ είναι συνδεδεμένο και με ηχοσύστημα με έξι ηχεία. Πέραν αυτών, ψηφιακός και έγχρωμος είναι ο πίνακας οργάνων των 7 ιντσών με δυνατότητα προσαρμογής των λεπτομερειών που προβάλλονται. Όλες οι εκδόσεις έχουν βάση στήριξης smartphone, ενώ στην Journey υπάρχει και ασύρματος φορτιστής smartphone στο κεντρικό χειριστήριο. Όσον αφορά τον πίσω αποθηκευτικό χώρο, στο Duster τρίτης γενιάς με το μεταξόνιο των 2.657 χλστ. (2.658 το 4×4) θα φιλοξενηθούν αποσκευές συνολικού όγκου 517 έως 1.696 λίτρων για την προσθιοκίνητη έκδοση και 450-1.635 λίτρων στην τετρακίνητη.
Eπιλογές κινητήρα
Tο Duster TCe 130, όπου για πρώτη φορά σε μοντέλο της Dacia εφαρμόζεται ένα ήπια υβριδικό σύστημα 48V που συνεπικουρεί το βενζινοκινητήρα των 1.199 κ.εκ. κυρίως στη φάση της εκκίνησης, επιτυγχάνοντας μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2 κατά περίπου 10%. Τα οφέλη του φαίνονται στην επιπλέον ισχύ στη φάση της επιτάχυνσης και συνολικά στην καλύτερη απόκριση του κινητήρα. Η συγκεκριμένη έκδοση διατίθεται τόσο ως δικίνητη όσο και ως τετρακίνητη, πάντα με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, όπως αυτό της δοκιμής μας.
Το highlight της τρίτης γενιάς του Duster είναι η έκδοση Hybrid 140, με το υβριδικό σύστημα που εφάρμοσε η Dacia και στο Jogger στις αρχές του 2023. Προερχόμενο από το γκρουπ Renault, αποτελείται από έναν 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.598 κ.εκ., 94 ίππων, έναν κινητήρα 49 ίππων και μία γεννήτρια εκκίνησης υψηλής τάσης. Το σύστημα συνδυάζεται με ένα εξηλεκτρισμένο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (4 σχέσεις για τον θερμικό κινητήρα και 2 για τον ηλεκτροκινητήρα) που λειτουργεί χωρίς συμπλέκτη. Χάρη στην ενέργεια που ανακτάται κατά το φρενάρισμα και στην απόδοση του κιβωτίου, είναι δυνατή η αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία σε έως και το 80% της κίνησης εντός πόλης, γεγονός που μειώνει την κατανάλωση κατά 20% (μικτός κύκλος) έως 40% (αστικός κύκλος). Στην πρώτη μας επαφή με τη συγκεκριμένη -αποκλειστικά προσθιοκίνητη- έκδοση, είδαμε 6,1 λίτρα/100 χλμ.
Dacia Duster 4×4: Καλύτερο στην άσφαλτο, κορυφαίο εκτός!
Από την προηγούμενη κιόλας γενιά του, και ειδικά στην τετρακίνητη έκδοση με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (ημιάκαμπτος άξονας στα 4x2), έχει εξαιρετικά αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης, κάτι που στην τρίτη γενιά είναι ακόμα πιο αισθητό.
Το σύστημα διεύθυνσης, με 2,8 στροφές από άκρη σε άκρη και κύκλο στροφής 10,86 μέτρα, προφανώς και δε διακρίνεται για την αιχμηρότητά του, αλλά ανταποκρίνεται άψογα στην κατασκευή. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά και ακούραστα, με αεριζόμενους δίσκους 296 χλστ. εμπρός και 280 χλστ. πίσω.
Εκεί όμως όπου πραγματικά ήταν και παραμένει εξαιρετικό το Duster είναι στην κίνηση εκτός δρόμου. Η τετρακίνηση δουλεύει εξαιρετικά, την ώρα που η συνολική σχεδίασή του (απόσταση 217 χλστ. από το έδαφος – 209 χλστ. το 4×2) με πολύ καλές για την κατηγορία γωνίες προσέγγισης (31 μοίρες), διαφυγής (36 μοίρες) και ράμπας (24 μοίρες) τόσο για το δικίνητο όσο και για το τετρακίνητο (24, 36 και 23 μοίρες αντίστοιχα), είναι ο λόγος που εμπνέει για το κάτι παραπάνω εκτός δρόμου συγκριτικά με τον ανταγωνισμό.
Άλλωστε, είναι και το μοναδικό στην κατηγορία για το οποίο η μαμά εταιρεία δίνει τιμές διάσχισης υδάτινου περάσματος, με 350 χλστ. για τη δικίνητη και 450 χλστ. για την τετρακίνητη έκδοση. Εξαιρετικές λοιπόν οι εντυπώσεις μας από την τρίτη γενιά του Dacia Duster, ακόμα και στα σκληρά «Ακροπολικά» χώματα, και ειδικά σε αυτήν τη μάχιμη εκδοχή του. Και του χρόνου!_ Μ. Σαλ.