Αυξημένη παγκοσμίως η ζήτηση των μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής καύσης
Η ευρωπαϊκή και η παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων ώθησε την προηγούμενη χρονιά τους αγοραστές μακριά από τα υψηλού κόστους ηλεκτροκίνητα, προτιμώντας εναλλακτικές λύσεις, κυρίως υβριδικά μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Παρά την έντονη αυξητική τάση της ηλεκτροκίνησης, τα 10 κορυφαία σε πωλήσεις μοντέλα παγκοσμίως και στην Ευρώπη μετατοπίστηκαν προς τα πλήρως και τα ήπια υβριδικά με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ΙCE), καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες επεδίωκαν την κατασκευή χαμηλού κόστους. Ο αριθμός των εξηλεκτρισμένων οχημάτων που διανεμήθηκαν παγκοσμίως ξεπέρασε τις 13 εκατομμύρια μονάδες το 2023, περιλαμβανομένων των αμιγώς ηλεκτρικών με μπαταρία (BEV), των υβριδικών με πρίζα (PHEV) και των οχημάτων με κυψέλες καυσίμου (FCEV). Η αύξηση των πωλήσεων έκανε άλμα 29,8% σε σύγκριση με το 2022, αλλά παρέμεινε αρκετά κάτω από το +54,2% του 2021. Στην Ευρώπη, οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 20% το 2023, σε σύγκριση με το 2022, φτάνοντας τα 3,2 εκατομμύρια. Στο μεταξύ, ακόμη μια νέα έρευνα επιβεβαιώνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι φθηνότερα στη χρήση από τα θερμικά.
2023- Τα 10 μοντέλα με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο
1 Tesla Model Y 1.150.000 (Electric)
2 Toyota Corolla 1.130.000 (ICE)
3 Toyota RAV4 930.000 (ICE)
4 Ford F-Series 900.000 (ICE & Electric)
5 Honda CR-V 720.000 (ICE)
6 Chevrolet Silverado 640.000 (ICE & hybrid)
7 Toyota Camry 630.000 (ICE)
8 Hyundai Tucson 630.000 (ICE & hybrid)
9 Toyota Hilux 570.000 (ICE)
10 Ram Pick-up 520.000 (ICE & hybrid)
2023- Tα 10 μοντέλα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη
1 Tesla Model Y 267.372 (+93%) Electric
2 Renault Clio 262.384 (+42%) ICE
3 Dacia Sandero 249.571 (+139%) ICE
4 Volkswagen T-Roc 221.624 (+15%) ICE
5 Opel Corsa 209.927 (+20%) ICE
6 Peugeot 208 198.045 (-5%) ICE
7 Volkswagen Golf 191.844 (+4%) ICE
8 Dacia Duster 187.631 (+31%) ICE
9 Toyota Yaris Cross 182.211 (+3%) Hybrid
10 Peugeot 2008 177.556 (+20%) ICE
(Στην παρένθεση η διαφορά των ταξινομήσεων σε σχέση με το 2022, ενώ στα στατιστικά στοιχεία περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις της τουρκικής αγοράς).
Το 2023 πουλήθηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο 75,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα όλων των τύπων, αντί των 67,3 της προηγούμενης χρονιάς (αύξηση 11,9%). O ανταγωνισμός μεταξύ της BYD και της Tesla συνεχίστηκε με πλήρη ρυθμό το 2023, με αποτέλεσμα η BYD να εδραιώσει την κορυφαία θέση του κατασκευαστή εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων παγκοσμίως. Παρά ταύτα, η Tesla διατηρεί το υψηλότερο μερίδιο στην αγορά των αμιγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
2023- Οι 10 πρώτoι όμιλοι σε ταξινομήσεις εξηλεκτρισμένων μοντέλων
1 BYD 3.014.692 (1.572.983 BEVs, 1.441.709 PHEVs)
2 Tesla 1.811.088 BEVs
3 Volkswagen 1.010.263 (758.210 BEVs, 252.053 PHEVs)
4 General Motors 659.954 (641.162 BEVs, 18.792 PHEVs)
5 Stellantis 654.438 (348.422 BEVs, 305.968 PHEVs, 48 FCEVs)
6 Geely Auto Group 599.445 (420.480 BEVs, 178.965 PHEVs)
7 BMW 562.921 (378.722 BEVs, 151 FCEVs, 184.048 PHEVs)
8 Hyundai Motors 552.203 (418.632 BEVs, 4.868 FCEVs, 128.703 PHEVs)
9 GAC 524.501 (499.495 EVs, 25.006 PHEVs)
10 Mercedes-Benz 405.065 (244.149 BEVs, 160.916 PHEVs)
(BEVs είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά με μπαταρία, PHEVs τα plug-in υβριδικά, FCEVs τα κυψελών καυσίμου)
2023 – Οι 10 πρώτες εταιρείες στον κόσμο σε ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων
1 Tesla 19,9%
2 BYD 17,1%
3 GAC Aion 5,2%
4 SAIC-GM-Wuling 4,9%
5 Volkswagen 4,6%
6 BMW 3,6%
7 Hyundai 2,9%
8 Mercedes-Benz 2,6%
9 MG 2,3%
10 KIA 2%
Σύμφωνα με τον ACEA, ο αριθμός των αυτοκινήτων που ταξινομούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε κατά 13,9% το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Ο αυξανόμενος πληθωρισμός και τα μειωμένα κρατικά κίνητρα ώθησαν τους καταναλωτές προς τα βενζινοκίνητα οχήματα, καθιστώντας την κατηγορία αυτή με τα περισσότερα πωληθέντα αυτοκίνητα, περίπου 3,7 εκατομμύρια και μερίδιο αγοράς 35,3%. Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων έφτασε το 14,6% στην Ευρώπη το 2023, με περίπου 1,5 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως, ένα άλμα 37% σε σχέση με το 2022.
2023 – Τα 10 πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στην Ευρώπη
1 Tesla Model Y 251.617 (+84%)
2 Tesla Model 3 100.888 (+11%)
3 Volkswagen ID.4 85.088 (+26%)
4 MG4 72.212 (+874%)
5 Skoda Enyaq 66.247 +34%
6 Fiat/Abarth 500 64.244 (-4%)
7 Volkswagen ID.3 63.460 (+20%)
8 Dacia Spring 59.186 (+65%)
9 Volvo XC40 50.976 (+65%)
10 BMW i4 48.958 (+92%)
(Στην παρένθεση οι διαφορές σε σχέση με το 2022)
Τα παγκόσμια και τα ευρωπαϊκά στοιχεία δείχνουν την τεράστια σημασία που δίνει το αγοραστικό κοινό στο κόστος και πολλοί κορυφαίοι κατασκευαστές αλλάζουν τις στρατηγικές τους, προς τα χαμηλού κόστους ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων πιθανότατα θα παραμείνει με αυτή την προσέγγιση, μέχρι να ανανεωθεί με πολλές εναλλακτικές λύσεις χαμηλού κόστους, όπως αναμένεται. Η εικόνα που προέκυψε το 2023 εξακολουθεί να είναι κυρίαρχη στην ΕΕ. Το πρώτο εξάμηνο του 2024 ταξινομήθηκαν περίπου 5,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, μειωμένα κατά 18% σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, αναφέρει η ACEA. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα κυριάρχησαν στην αγορά της ΕΕ, με 34,4%, ακολουθούμενα από όσα θερμικά εφοδιάζονται και με ήπιο υβριδικό σύστημα (29,5%) και από τα αμιγώς ηλεκτρικά με μπαταρία (14,4%). Η ανάμειξη των κινεζικών οχημάτων θα αντιμετωπίσει αυξανόμενο ανταγωνισμό, μεγάλο μέρος του οποίου είναι πιθανό να προσφέρει χαμηλότερες τιμές. Μέχρι να προσαρμοστούν τα προσιτά και μικρά ηλεκτρικά μοντέλα στην αγορά, τα βενζινοκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα αναμένεται να έχουν και πάλι τον πρώτο λόγο. Πηγές: Statista, Car industry analysis, Motley Fool