Mercedes-AMG SL 63 4Matic+: Στο Silvretta Pass
Όνειρο ζούμε, κατακαλόκαιρο στις Άλπεις. Στο Silvretta Pass της Αυστρίας, σε υψόμετρο πάνω από 2.000 μέτρα, με ένα από τα πιο ελκυστικά και αποτελεσματικά ρόουντστερ, προερχόμενο από τους μετρ της Mercedes-AMG!
Σε ένα από τα πιο όμορφα και ατμοσφαιρικά οδηγικά «πάσα» των Άλπεων, στο Silvretta-Hochalpenstrasse της Αυστρίας, με μία από τις πλέον εντυπωσιακές τετράτροχες σιλουέτες της εποχής μας, που εκτός από τα κάλλη της σε «ψαρώνει» και με τη δυναμική και την αποτελεσματικότητά της. Ο λόγος για την κορυφαία της σειράς SL, την «63», απευθείας από το ιδιαίτερο τμήμα της Mercedes–AMG, που πάντα έχει τον τρόπο του να μας εντυπωσιάζει. Το «αλέ ρετούρ» ταξίδι μας θα έχει διάρκεια 842 χλμ., από τη Στουτγάρδη στη Γερμανία, στο Montafon της Αυστρίας. Στα μόλις 22,3 χλμ. αλλά με 34 φουρκέτες μεταξύ Partenen (1.051 μέτρα υψόμετρο) και Bielerhöhe (2.032 μέτρα υψόμετρο), αισθητές θα γίνουν έντονες –V8- αναταράξεις. Καλό ταξίδι σε ακόμα μία πτήση με τους 4Τροχούς.
Mercedes-AMG SL 63 4Matic+: Στο δρόμο των ονείρων!
Η αποστολή έχει κωδική ονομασία «Silvretta-Hochalpenstrasse» ή, αν προτιμάτε, «Silvretta Pass». Ο λόγος για το πέρασμα από έναν από τους πιο όμορφους και δημοφιλείς ορεινούς δρόμους της φημισμένης ευρωπαϊκής οροσειράς, που δεν είναι τυχαίο ότι αποκαλείται και «ο δρόμος των ονείρων στις Άλπεις» για τους γνώστες. Το εντυπωσιακό ορεινό σκηνικό της Silvretta και των λιμνών Vermunt και Silvretta, από τις οποίες περνάει ο δρόμος, μαγεύουν τους επισκέπτες με όποιον τρόπο και αν βρεθούν εκεί, αφού η τοποθεσία ενδείκνυται τόσο για οδήγηση όσο και για ποδήλατο και πεζοπορία. Στην εν λόγω διαδρομή, μάλιστα, πραγματοποιείται κάθε χρόνο και το Silvretta Classic Rallye, μια συνάντηση πραγματική ωδή στο κλασικό αυτοκίνητο.
Εμείς πάντως το είδαμε… πιο σύγχρονα μεν, αλλά με SL, που αν μη τι άλλο «αναδύει» και ένα ρομαντισμό, χάρη και στην πλούσια ιστορία της, που πηγαίνει επτά γενιές και εβδομήντα χρόνια πίσω. Περισσότερα από αυτό στις σελίδες της ενότητας «Classic», που είναι αφιερωμένη σε αυτό το εμβληματικό μοντέλο, με το γράμμα «W» να συνοδεύει τις κωδικές ονομασίες στις τρεις πρώτες γενιές του και το «R» στις επόμενες τέσσερις.
Όπως και στη «δική μας», την R232· αυτή την ασημένια καλλονή με την μπορντό κουκούλα που μας περιμένει πρωί πρωί στο αεροδρόμιο της Στουτγάρδης. Βασικά χαρακτηριστικά αυτής της έβδομης γενιάς είναι η μαλακή αναδιπλούμενη οροφή, η τετραδιεύθυνση, η διάταξη 2+2 θέσεων στο εσωτερικό και η διάθεσή της σε δύο εκδόσεις με V8 κινητήρα υπό την επίβλεψη της AMG.
Για πρώτη φορά μετά την τέταρτη γενιά, η SL διαθέτει υφασμάτινη οροφή τριπλής επίστρωσης -με θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ-, με τα στοιχεία των Γερμανών να κάνουν λόγο για 21 κιλά μείον, συγκριτικά με τη μεταλλική οροφή που χρησιμοποιήθηκε στην προηγούμενη γενιά. Για την αναδίπλωση ή το κλείσιμό της, που χρειάζεται μόλις 15 δλ., αρκεί το πάτημα ενός διακόπτη στην κεντρική κονσόλα ή η εντολή μέσω της οθόνης του infotainment.
Οδηγώντας τέτοια αυτοκίνητα, το τελευταίο που σε απασχολεί είναι το πού και πώς θα βολέψεις τα μπαγκάζια σου, αλλά… ας είναι, εμείς θα το γράψουμε: η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ ανέρχεται σε 240 λίτρα όταν η οροφή βρίσκεται στην άνω θέση και σε 213 λίτρα όταν αναδιπλωθεί. Ως αντιστάθμισμα, όμως, η Mercedes-AMG SL έβδομης γενιάς προσφέρει χώρο για δύο επιπλέον επιβάτες, αν και στην πράξη μόνο παιδιά ή μικρού αναστήματος ενήλικες θα βολευτούν, και πάλι με πολλές παραχωρήσεις. Στην περίπτωσή μας, τα πίσω καθίσματα αποδείχθηκαν μια χαρά για τα φωτογραφικά του Θ.Η. και το drone του υπογράφοντα.
Από πλευράς μεγέθους αυτή η SL είναι μεγαλύτερη από την προκάτοχό της σε όλες τις διαστάσεις, με μήκος 4.705 χλστ., πλάτος 1.915 χλστ. και ύψος 1.354 χλστ., τιμές αυξημένες κατά 88, 38 και 44 χλστ., αντίστοιχα. Το μεταξόνιο έχει αυξηθεί ακόμα περισσότερο (+117 χλστ.) φτάνοντας αισίως στα 2.700 χλστ., ενώ το βάρος της κορυφαίας έκδοσης «63» των 3.982 κ.εκ. που έχουμε στη διάθεσή μας φτάνει τα 1.970 κιλά. Αρκετά όμως με τις πρώτες συστάσεις…
Mercedes-AMG SL 63 4Matic+: Βινιέτα για Αυστρία και αλλαγή σκηνικού
Δεν έχουμε έρθει όμως μέχρι εδώ για να μείνουμε εντός των γερμανικών συνόρων, ούτε για να απολαύσουμε το «θηρίο» στην άουτομπαν, ακόμα και στα κομμάτια δίχως όριο ταχύτητας. Έστω και με γεγονός ότι το αυτοκίνητό μας έχει τελική ταχύτητα… 315 χλμ./ώρα! Είμαστε εδώ για να πάρουμε τα βουνά, και αυτό προϋποθέτει σε πρώτη φάση την αντίστοιχη βινιέτα για το πέρασμά μας στην Αυστρία, το κόστος της οποίας για το ελάχιστο 10ήμερο που μπορείς να την εκδώσεις είναι 11,50 ευρώ.
Όλα έτοιμα, πέρασμα από το τούνελ των περίπου 6 χιλιομέτρων και αλλαγή σκηνικού, με το τοπίο να γίνεται όλο και πιο όμορφο, ο καιρός να είναι ιδανικός και τα πάντα να φαντάζουν έτοιμα για την απόλυτη συνάντηση οχήματος και δρόμου. Θυμίζουμε εδώ ότι σχεδόν όλα τα οδηγικά «πάσα» είναι κλειστά περίπου από τον Οκτώβριο έως τον Ιούνιο-Ιούλιο, οπότε είναι λίγοι οι μήνες που οι οδηγοί τα έχουν στη διάθεσή τους και πάντα πρέπει να ελέγχουν μέχρι και την τελευταία στιγμή αν θα είναι «ανοιχτό» το πέρασμα που έχουν επιλέξει, όπως φυσικά κάνουμε και εμείς κάθε φορά που βρισκόμαστε σε κάποια από αυτές τις τοποθεσίες-«Ιερά Δισκοπότηρα» για την οδήγηση.
Περίπου τρεισήμισι ώρες αργότερα έχουμε προσεγγίσει μια όμορφη τοποθεσία, στην κοιλάδα του Montafon. Επίγειος παράδεισος, με την αρμονία και την ηρεμία της περιοχής να παραπέμπουν σε πίνακα ζωγραφικής του Μπομπ Ρος… Και κάπου εκεί στο βάθος, όπως χαρακτηριστικά έλεγε και ο ίδιος, μια V8 SL 585 ίππων και 800 Nm ροπής, έτοιμη να αναστατώσει το σύμπαν! Τύψεις δεν έχουμε, φυσικά, αφού τα «πάσα» είναι… εκπαιδευμένα και συνηθισμένα εδώ και δεκαετίες στις ορδές των petrolhead που τα ανεβοκατεβαίνουν. Για όσους γνωρίζουν, η οδηγική προσέγγιση ενός «πάσου» λίγο διαφέρει από εκείνη μιας διάσημης πίστας. Για τον Πραγματικό Οδηγό είναι κάτι σαν… τόποι λατρείας! Πάμε για «εκκίνηση», λοιπόν, αφού πρώτα πληρώνουμε το τσουχτερό ποσό των 19,50 ευρώ που αντιστοιχεί στα ημερήσια διόδια για το πέρασμα.
Εβδομήντα χρόνια μετά την παρουσίαση της πρώτης SL, το μοντέλο έβδομης γενιάς υιοθετεί μια εντελώς νέα εμφάνιση, η οποία κάνει άπαντες να γουρλώνουν τα μάτια στο διάβα μας στο βουνό. Πέρα από την εμφάνιση, υπάρχει και ουσία. Οι ομοιότητες με το προηγούμενο και μικρότερο GT Roadster είναι εμφανείς, καθώς η ομάδα σχεδιασμού της Mercedes προσπάθησε να δώσει στη νέα SL τη δική της, ξεχωριστή εμφάνιση μέσω της χρήσης μοναδικών λεπτομερειών. Σε αυτές περιλαμβάνονται ο «τονισμένος» προφυλακτήρας εμπρός, η χαρακτηριστική μάσκα Panamericana της AMG με περσίδες που ανοίγουν και κλείνουν ανάλογα με τις απαιτήσεις ψύξης και οι χαρακτηριστικοί προβολείς LED που θυμίζουν CLS.
Για να περιοριστούν τα φαινόμενα ανύψωσης του εμπρός άξονα στις υψηλές ταχύτητες, η Mercedes-AMG εφοδίασε τη νέα SL με ενεργή εμπρός αεροτομή. Κατασκευασμένη από ανθρακονήματα, είναι κρυμμένη στο κάτω μέρος μπροστά από τον κινητήρα, επεκτείνεται αυτόματα προς τα κάτω κατά 40 χλστ. (στα 80 χλμ./ώρα), ενώ ενεργή είναι και η πίσω αεροτομή, που αναπτύσσεται σε πέντε διαφορετικές γωνίες, από τα 80 χλμ./ώρα, προκειμένου να ενισχυθεί η κάθετα παραγόμενη δύναμη.
Πρώτο «ψάρωμα» και το στόμα ανοιχτό από τη δύναμη φυσικά, την οποία είχαμε νιώσει για τα καλά στον αυτοκινητόδρομο. Τώρα όμως σε κάνει να ανατριχιάζεις με το πόσο γρήγορα φτάνει το βάρους 1.970 κιλών αμάξωμα από τη μία φουρκέτα στην άλλη, γνωρίζοντας βέβαια ότι το περίφημο «0-100» μπορεί να το πετύχει σε μόλις 3,6 δλ., με τον 4λιτρο V8 να βρίσκεται σε άψογη συνεργασία με το αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων με μετατροπέα ροπής. Σημειώστε εδώ ότι εκτός από τη δική μας, την κορυφαία SL 63 4Matic+, υπάρχουν ακόμα δύο εκδοχές της· η «βασική» SL 43 με 2λιτρο 4κύλινδρο κινητήρα που αποδίδει 381 ίππους με μέγιστη ροπή 480 Nm, αλλά και η SL 55 4Matic+ που χρησιμοποιεί τον ίδιο 4λιτρο V8 της AMG, ο οποίος αποδίδει για την περίσταση 476 ίππους και 700 Nm ροπής.
Αρχίζουμε να νιώθουμε καλύτερα μαζί της -σημείο και στιγμή που θέλει πάντα προσοχή, αυτοσυγκράτηση και σεβασμό- και πειραματιζόμαστε με τα προγράμματα οδήγησης. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τα προγράμματα Slippery, Comfort, Sport, Sport+ και Individual, ενώ μόνο η «63» είναι εφοδιασμένη με το προφίλ Race, το οποίο τη μετατρέπει σε αγωνιστικό αυτοκίνητο δρόμου. Από εκεί και πέρα, αξίζει να σημειωθεί ότι η νέα Mercedes-AMG SL διαθέτει ανάρτηση πέντε συνδέσμων με διπλά ψαλίδια στον εμπρός άξονα και μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με την «53», για παράδειγμα, να «φοράει» συμβατικές αντιστρεπτικές δοκούς και την «63» αντίστοιχες με υδραυλική έδραση.
Στην πράξη, η ανάρτηση δείχνει να προσαρμόζεται σε κάθε δρόμο υπό όποιες συνθήκες με τρόπο παροιμιώδη και κράτημα απίστευτα υψηλού επιπέδου, όσο κι αν ο οδηγός πιέζει για την αποσταθεροποίηση της SL. Το «παρών» δίνουν ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό, τετρακίνηση αλλά και τετραδιεύθυνση, που αφήνει τους πίσω τροχούς να στρέφονται σε αντίθετη φορά από τους εμπρός με ταχύτητες έως 10 χλμ./ώρα, για περισσότερη ευελιξία, και στην ίδια στα 100 χλμ./ώρα, για σταθερότητα και καλύτερη κατευθυντικότητα, με το τιμόνι να είναι πραγματικό χειριστήριο πολεμικού αεροσκάφους, σε αίσθηση και ουσία.
Τα χιλιόμετρα που «μαζεύεις» είναι πολλά, οπότε το ρόουντστερ των 2 τόνων πρέπει να μπορεί να φρενάρει το ίδιο αποτελεσματικά, και το κάνει(!) διαθέτοντας ένα σύστημα πέδησης με δίσκους 390 χλστ. στους εμπρός τροχούς με 6πίστονες δαγκάνες, και πίσω με διάμετρο 360 χλστ. Προαιρετικά υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης κεραμικών δίσκων 402 και 360 χλστ. Αυτά τα φρένα, σε συνδυασμό με τα εξαιρετικής απόδοσης Michelin Pilot Sport 4 S διάστασης 305/30 ZR 21 (πίσω) και 275/35 ZR 21 (μπροστά), αποτελούν τα εχέγγυα αυτού του ευχάριστου αλλά ομολογουμένως ολοκληρωμένου συνόλου, που εκτός από την εμφάνιση και την άνεση σε ταξίδι και καθημερινότητα, μπορεί να μετατραπεί σε απόλυτο όπλο με AMG τρόπο!
Mercedes-AMG SL 63 4Matic+: Επίλογος με μαθήματα ιστορίας!
Έχουμε ήδη πάρει το δρόμο της επιστροφής, ζώντας με πόνο ψυχής το «κάποια στιγμή όλα τα ωραία τελειώνουν», όσο κι αν έχουμε κανονίσει για την επόμενη ημέρα πέρασμα από δύο ενδιαφέρουσες πόλεις στα περίχωρα της Στουτγάρδης, το Tuebingen και το Reutlingen, αλλά και να γράψουμε ιδανικά τον επίλογο στο «Mercedes–Benz Museum».
Σε αυτό το κομψοτέχνημα αρχιτεκτονικής με το ωραίο concept παρουσίασης, που ξεκινάει με το ανέβασμα με τον εσωτερικό ανελκυστήρα έως τα 34 μέτρα και συνεχίζεται μέσα από μια κατάβαση-ιστορική αναδρομή (από το 1886), μαθαίνοντας όχι μόνο την απίστευτη ιστορία του «Αστεριού» της αυτοκίνησης, αλλά και της ανθρωπότητας, με αποτέλεσμα τα περισσότερα από 1.500 εκθέματα να σε εντυπωσιάζουν ακόμα κι αν δεν είσαι φαν των τετράτροχων -και όχι μόνο- θησαυρών της Mercedes που εκτίθενται εκεί.
Όσο για τη 48ωρη συμβίωσή μας με τη Mercedes–AMG SL 63 4Matic+; Ο 4λιτρος V8 «στριγκλίζει» ακόμη στα αυτιά μας, ενώ σε ανύποπτες χρονικές στιγμές νομίζουμε ότι ανεβοκατεβάζουμε σχέσεις στο 9άρι AMG Speedshift ακόμα και χωρίς λόγο, μόνο και μόνο για να ακούμε τη μελωδία της ευτυχίας… Αυτό ίσως περιγράφει κάπως τον έρωτα και την κατάσταση εμμονής που μας προκάλεσε._ Μ. Σαλ.
MERCEDES–AMG SL 63 4MATIC+
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: V8 >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.982 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 585 ίπποι/2.500-5.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 800 Nm/5.500-6.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 9 σχέσεων (AMG Speedshift) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Πέντε συνδέσμων με διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.705x1.915x1.354 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.700 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 213 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.970 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 315 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 13,4-13,0 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 306-296 γρ./χλμ.
Η δημιουργία της Silvretta-Hochalpenstrasse
Ο δρόμος με διόδια μήκους 22,3 χιλιομέτρων, της τρίτης σύνδεσης του Vorarlberg με το Τιρόλο, δημιουργήθηκε κατά την κατασκευή ενός σταθμού παραγωγής ενέργειας και ολοκληρώθηκε σταδιακά. Η περιοχή από το Partenen έως το Bielerhohe προσεγγίστηκε για πρώτη φορά μεταξύ 1925 και 1930, ενώ το πρώτο τμήμα της σύνδεσης των Άλπεων δημιουργήθηκε το 1938. Το πιο δύσκολο κομμάτι της διαδρομής μεταξύ Partenen και Vermunt έλειπε μέχρι το 1951, ενώ ο συνεχής δρόμος από το Partenen στο Galtur άνοιξε για τη δημόσια συγκοινωνία στις 23 Ιουνίου 1954 και επεκτάθηκε σε δρόμο δύο λωρίδων μέχρι το 1961.