Δοκιμάζουμε το Suzuki Vitara 1.4 Boostejet Hybrid 48V
Το Suzuki Vitara ανανεώθηκε και έρχεται με μικρές αισθητικές αλλαγές, αλλά και περισσότερη τεχνολογία να διατηρηθεί επίκαιρο στη δύσκολη αγορά των B-SUV.
Το Suzuki Vitara μετρά περισσότερες από τρεισήμισι δεκαετίες στην αγορά, έχοντας πετύχει πολλά σε αυτό το μεγάλο διάστημα. Κατάφερε να συνδέσει το όνομά του με την περιπέτεια, την αξιοπιστία, αλλά και τον προσιτό χαρακτήρα. Ήταν το μοντέλο που στην πρώτη κιόλας γενιά του έκανε την απόκτηση ενός «τζιπ» εύκολη υπόθεση, χαρίζοντας στον κάτοχο την αίγλη που αναζητούσε από ένα όχημα του είδους, τα οποία τότε έκαναν τα πρώτα τους βήματα.
Προπομπός των SUV, έδωσε μια άλλη διάσταση στις μετακινήσεις της δεκαετίας του ’90, κάνοντας την πρόσβαση στα χιονοδρομικά… παιχνιδάκι και την ύπαρξή του απαραίτητη για τους λάτρεις του life style και του σκι. Αντίδοτο στα κάθε λογής ακριβά 4×4, που μέχρι τότε μονοπωλούσαν την αγορά, πρόσφερε περισσότερα από όσα ζητούσε.
Η αλλαγή από κάμπριο σε 4×4, όπως τα έλεγαν τότε, ήταν τη μόδας, που όμως δεν «έσβησε» όπως συμβαίνει με τις μόδες, αλλά καθιερώθηκε και μάλιστα γιγαντώθηκε. Όχι η ίδια διαδικασία, αλλά η επικράτηση των οχημάτων ελευθέρου χρόνου (SUV) όπως μετονομάστηκαν αργότερα, στο πέρασμα του χρόνου.
Ωστόσο, αρχικά δεν ήταν όλα ρόδινα, με τα πρώτα βήματα των αυτοκινήτων του «είδους» να είναι… μικρά. Δεν είχαν τον πολυδιάστατο χαρακτήρα που θα σε πήγαινε παντού, τόσο εύκολα όσο τα κατάφερνε στα… δύσκολα. Το βασικό μειονέκτημά του αρχικά ήταν στα… εύκολα. Στο ταξίδι, εκεί που έδειχνε, χωρίς να ταιριάζει στην περίσταση, τον σκληρό του χαρακτήρα.
Θορυβώδες και αργό, ακόμα και για την εποχή του, με υψηλή -σχετικά- κατανάλωση, που έκανε τη διαδρομή στο εθνικό δίκτυο μια «περιπέτεια», με την άλλη διάσταση της λέξης. Η εξέλιξη που ακολούθησε, στις αρχές του αιώνα μας, ενίσχυσε ακόμα περισσότερο τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα του, όχι όμως τόσο και τον φιλικό. Έναν τομέα που είχε ανάγκη και φυσικά δεν ξέφυγε από τα ραντάρ των ανθρώπων της Suzuki, που φρόντισαν να βελτιώσουν.
Φιλικό και ταξιδιάρικο…
Στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας το Suzuki Vitara άλλαξε δραστικά, όχι μόνο σε εμφάνιση, αλλά και σε χαρακτήρα, υιοθετώντας ένα πιο φιλικό και ήπιο «πρόσωπο», που του χάρισε πολλούς πόντους στην αξιολόγηση που αφορά την καθημερινότητα. Η πιο πρόσφατη γενιά του, «τρέχει» ένα νέο χαρακτήρα, που δεν άφησε εκτός τον «εκδρομικό» που μέχρι σήμερα ήταν το μεγάλο του ατού.
Έγινε πιο ήσυχο και οικονομικό, προτάσσοντας την άλλη διάσταση του Vitara, η οποία έφερε νέο κοινό στις εκθέσεις της εταιρείας. Η εξέλιξη αδιάκοπη, με την εποχή του εξηλεκτρισμού να το επηρεάζει δραστικά και να το κάνει πέρα από φιλικό στη χρήση και ιδιαίτερα οικονομικό σε κατανάλωση καυσίμου.
Ταξιδιάρικο το λες πλέον, κάτι που έπεσε στο τραπέζι πριν τη δοκιμή του και έδωσε το έναυσμα για μια δοκιμή μακριά από το γραφείο, πιο καλοκαιρινή. Να ταξιδέψουμε, κυριολεκτικά, για να δούμε πιο καλά τις δυνατότητες του αυτοκινήτου, αλλά και μεταφορικά, με τις φωτογραφίες του Γιάννη Κουσκούτη να αποτυπώνουν κάποιες από τις ομορφιές της χώρας μας.
Οι αλλαγές του…
Το ραντεβού με τον φωτογράφο μας βρίσκει σε ένα καφέ για τα απαραίτητα που θα μας συνοδεύσουν στο ταξίδι, ενώ παράλληλα ανοίγει την κουβέντα σχετικά με τις αλλαγές του. «Μοιάζει ίδιο» είναι η πρώτη εντύπωση του Γιάννη και δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα, καθώς η ανανέωση στο Vitara προέκυψε κυρίως για λόγους εναρμόνισης με τις νέες απαιτήσεις της ΕΕ σε θέματα ασφάλειας.
Έτσι, παρουσιάζεται πιο… θωρακισμένο, με συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, που το φέρνουν στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας, αφού τώρα το σύστημα ADAS της Suzuki έχει αναβαθμιστεί με πιο εξελιγμένες λειτουργίες και αισθητήρες για αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης, αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, προσαρμοζόμενο cruise control, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας και διατήρηση λωρίδας.
Οι Ιάπωνες όμως δεν έμειναν μόνο εκεί, καθώς φρόντισαν να φρεσκάρουν και την αισθητική του. Δεν πρόκειται για συνταρακτικές αλλαγές, αλλά περισσότερο για ήπιες, εξέλιξης. Ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας δείχνει πιο… καθαρός, ενώ οι γρίλιες στη μάσκα είναι οριζόντιες τώρα, με τα μαύρα στοιχεία περιμετρικά, αλλά και τα λεπτά φωτιστικά σώματα ημέρας, όπως και τους μικρούς προβολείς ομίχλης να ξεχωρίζουν.
Νέας σχεδίασης είναι και οι τροχοί, ενώ και η παλέτα των χρωμάτων (10 στο σύνολο) εμπλουτίστηκε με δύο νέες αποχρώσεις αμαξώματος να είναι τώρα διαθέσιμες, γκρι (Titan Dark Gray Pearl Metallic), όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας και μπλε (Sphere Blue Pearl), που συνδυάζονται με μια μαύρη (Cosmic Black Pearl Metallic) οροφή για διχρωμία.
Τεχνολογική αναβάθμιση…
Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι πιο μεγάλες. Κρατώντας την τελευταία λέξη που ταιριάζει γάντι με την οθόνη, η οποία είναι εντελώς νέα και έχει τώρα διαγώνιο 9 ίντσες. Δένει πιο καλά με το ταμπλό, αναβαθμίζοντας όχι μόνο την εικόνα του εσωτερικού, αλλά και την προσφερόμενη τεχνολογία.
Πιο εύκολη στη χρήση, με νέο λογισμικό και δυνατότητες σύνδεσης με Android Auto και Apple CarPlay, υπολείπεται του κορυφαίου ανταγωνισμού σε ταχύτητα, αλλά αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματική, αποτελώντας ένα σημαντικό άλμα σε σχέση με αυτή του μοντέλου που αντικαθιστά. Διαθέτει επίσης, εργοστασιακό σύστημα πλοήγησης, αλλά και κάμερα οπισθοπορείας.
Η ποιότητα στο εσωτερικό είναι στα γνωστά επίπεδα της Suzuki και χωρίς να διεκδικεί τον τίτλο του premium είναι αναμφίβολα καλοφτιαγμένο. Με μαλακά πλαστικά στο άνω μέρος και πιο σκληρά χαμηλότερα, αλλά σε κάθε περίπτωση με καλή συναρμογή που υπόσχονται μακροημέρευση.
Τα ξεχωριστά χειριστήρια του κλιματιστικού ενισχύουν τον δείκτη εργονομίας. Η διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο Vitara αφορά την αφαίρεση του μεσαίου αεραγωγού, από την τριάδα που υπήρχε στο κέντρο, για χάρη ενός αισθητήρα παρακολούθησης της κόπωσης του οδηγού. Αλλαγές σε διαστάσεις δεν έχουν γίνει, με τους χώρους για τέσσερις επιβάτες και αποσκευές 362 λίτρων να ικανοποιούν. Κάθεσαι ψηλά, έχοντας απρόσκοπτη ορατότητα περιμετρικά, λαμβάνοντας παράλληλα την αίσθηση ενός SUV.
Οδηγώντας…
Στη νέα γενιά του το Suzuki Vitara που τρέχει τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πιο φιλικό και ταξιδιάρικο. Στην ανανεωμένη εκδοχή του συνεχίζει χωρίς αλλαγές, με το «δικό μας» να εφοδιάζεται με το ήπια υβριδικό σύνολο 1.4 Boosterjet Hybrid 48V. Συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, με καλή, σφιχτή αίσθηση, που το καθιστά εύχρηστο στην καθημερινότητα, αποτελώντας μια καλή εναλλακτική στην κυριαρχία των αυτόματων.
Εξάλλου σου παρέχει το πλεονέκτημα της εισαγωγικής έκδοσης που, με τιμή 20.580 ευρώ, το βάζει δυναμικά στην κατηγορία των B-SUV, καθιστώντας το ένα από τα πιο προσιτά μοντέλα. Όσον αφορά την απόδοσή του, έχει 129 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 235 Nm ροπής που είναι διαθέσιμα στο σύνολό τους και σταθερά, από τις 2.000 έως τις 3.000 σ.α.λ.
Ενδεικτικά, επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 9,5 δευτερόλεπτα, έχοντας μέγιστη ταχύτητα 195 χλμ./ώρα. Βλέπετε το χαμηλό βάρος του που περιορίζεται στα περίπου 1.200 κιλά (ανάλογα με την έκδοση) διαδραματίζει το ρόλο του. Στο δρόμο νιώθεις να είναι «γεμάτο» από χαμηλά, με τη συμβολή του ήπια υβριδικού συστήματος να διαδραματίζει το ρόλο της.
Ακούει στο πάτημα του δεξιού πεντάλ, χωρίς να κομπιάζει χαμηλά ή να λαχανιάζει πιο ψηλά. Ταξιδεύει ήσυχα, κάτι που θα εκτιμήσουν, οδηγός και επιβαίνοντες. Το τιμόνι παρέχει την αίσθηση που αναζητάς από ένα μοντέλο της κατηγορίας, παρουσιάζοντας ένα μικρό «κενό» γύρω από την ευθεία. Ότι χάνει από ακρίβεια, με αυστηρά κριτήρια, το επιστρέφει σε ευκολία και άνεση που στέλνει στα χέρια του οδηγού.
Γίνεται πιο σαφές στις στροφές, με την ανάρτηση που είναι ήπια ρυθμισμένη, να ελέγχει αποτελεσματικά τις κλίσεις του αμαξώματος, χωρίς παράλληλα να κουράζει, όσον αφορά την απόσβεση. Τα φρένα ακολουθούν και ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας που παρέχει η εν γένει συμπεριφορά του Vitara, με το σύνολο να διακρίνεται για τη φιλικότητα, αλλά και την ευχάριστη συνολικά αίσθηση που προσφέρει.
Η καθαρή απόσταση από το έδαφος είναι ικανοποιητική (17,5 εκ.) για να νιώσεις άνετα με τις κακοτεχνίες, αλλά και με μια μικρή απόδραση πέρα από εκεί που τελειώνει η άσφαλτος, με τα όρια να θέτει η κίνηση στους εμπρός μόνο τροχούς. Εκεί όμως που ξεχωρίζει έντονα το Suzuki Vitara 1.4 Ecoboost Hybrid 48V είναι η κατανάλωση. Σε συνθήκες ταξιδιού, ο δείκτης του υπολογιστή θα μείνει κάτω από τα 6 λτ./100 χλμ., με την πίεση μάλιστα να μην αποτυπώνεται σε μεγαλύτερα νούμερα. Θα ανέβει ελαφρώς, με μεγάλη δυσκολία και κάτω από έντονη και συνεχή πίεση, ενώ θα πέσει εύκολα, μόλις ελαφρώσεις το πόδι σου από το δεξί πεντάλ.
Αντί συμπεράσματος…
Το Suzuki Vitara που ξεκίνησε την πορεία του ως ένα «off road animal», όπως το παρουσίαζαν οι Ιάπωνες, έχει εξελιχθεί σημαντικά και μετασχηματιστεί σε ένα πολυεργαλείο, με πολυδιάστατο χαρακτήρα. Προεξέχων χαρακτηριστικό του πλέον ο ταξιδιάρικος χαρακτήρας του, που το καθιστά ιδανικό σύντροφο για αυτούς που θέλουν να συνδυάσουν περιπέτεια με άνεση. Η εισαγωγική του έκδοση με την κίνηση στους εμπρός τροχούς μπορεί να κόβει πόντους από τις εκτός δρόμου δυνατότητές του, ωστόσο, το αυτοκίνητο αποτελεί ένα από τα πιο προσιτά μοντέλα της κατηγορίας και σίγουρα από τα πιο ενδιαφέροντα.
Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid 48V
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.373 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 129 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 235 Nm/2.000-3.000 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.185 x 1.770 x 1.600 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.500 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 362 – 1.19 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.180 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 195 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,3 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 119 – 120 γρ./χλμ.