MINI John Cooper Works Countrymam ALL4: Με «όπλο» μεγάλου διαμετρήματος
Το MINI John Cooper Works Countrymam ALL4, μεγάλωσε πολύ και σε συνδυασμό με τους 300 ίππους και την οδηγοκεντρική του προσέγγιση μπορεί να είναι αποτελεσματικό σε κάθε τύπου ειδική διαδρομή, εντός και εκτός δρόμου.
Κείμενο – Drone: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Όταν σε ένα μοντέλο της Mini υπάρχουν τα διακριτικά «John Cooper Works», κάτι πολύ ιδιαίτερο προμηνύεται. Πρόκειται για δημιουργία αφιερωμένη στον Πραγματικό Οδηγό, τον οποίο… αναγκάζει να παίρνει τους δρόμους, προς ανεύρεσιν ωραίων «ειδικών διαδρομών». Εμείς, με το νέο και (συγκριτικά με τον προκάτοχό του) αρκετά μεγαλύτερο Countryman, στην τρίτη γενιά του και στην κορυφαία του εκδοχή, αυτήν των 300 ίππων, με τετρακίνηση ALL4 και μηχανικό μπλοκέ διαφορικό, επιλέξαμε μερικά από τα πλέον οδηγοκεντρικά σημεία της Πελοποννήσου.
MINI John Cooper Works Countrymam ALL4: Πρωινές συστάσεις
Άλλο να το ακούς, άλλο να το διαβάζεις, όπως στην πρώτη επαφή μας με όλη την γκάμα του μοντέλου στην Πορτογαλία (τεύχος Απριλίου 2024), και εντελώς διαφορετικό το να… συστήνεσαι προσωπικά με αυτό το τεράστιο «Mini». Το νέο Countryman, με μήκος 4.447 χλστ., πλάτος 1.843 χλστ. και ύψος 1.645 χλστ., είναι 13 εκατοστά μακρύτερο και 8 εκατοστά πιο ψηλό από τον προκάτοχό του, έχοντας πραγματικά ξεφύγει από τα δεδομένα που μας είχαν συνηθίσει οι Β-SUV προκάτοχοί του. Σήμερα, πιο λογικά, το κατατάσσεις στην κατηγορία C, εκεί άλλωστε όπου βρίσκεται και η ομογάλακτη BMW X1 των 4,5 μέτρων, με την οποία μοιράζεται αρκετά μηχανικά μέρη.
Σήμα κατατεθέν του μοντέλου είναι οι προβολείς με τα χαρακτηριστικά περιμετρικά πολυγωνικά φώτα ημέρας, που ακολουθούν το αντίστοιχο γραμμικό μοτίβο της μάσκας. Στις άκρες του προφυλακτήρα βρίσκονται οι μεγάλοι αεραγωγοί, που εμπλουτίζονται από κάθετα στοιχεία, στο ίδιο χρώμα με τους καθρέφτες και την οροφή. Εκτός από τα φώτα, όμως, ακόμα ένα αναγνωρίσιμο στοιχείο της νέας γενιάς εντοπίζεται στις κολόνες C, που δεν ακουμπούν στη βάση των παραθύρων, αλλά μοιάζουν σαν να αποτελούν προέκταση της οροφής και φιλοξενούν το ανασχεδιασμένο λογότυπο John Cooper Works. Την εικόνα συμπληρώνουν οι νέες, εντυπωσιακές μεγαλύτερες ζάντες και οι δύο διπλές απολήξεις της εξάτμισης.
Το τελικό αποτέλεσμα έχει καλή αεροδυναμική απόδοση, μιας και ο συντελεστής οπισθέλκουσας έχει περιοριστεί στο 0,27 (από 0,31 του προηγούμενου μοντέλου), όταν το ηλεκτρικό μοντέλο με την καλυμμένη μάσκα και τους μικρότερους τροχούς βρίσκεται στο 0,26. Όσον αφορά τους εντυπωσιακούς τροχούς, επίσης χαρακτηριστικό της εμφάνισής του, σημειώστε ότι η διάμετρος των ελαστικών έχει αυξηθεί κατά 30 χλστ. (710 χλστ.), το αυξημένο πλάτος τους φτάνει τα 245 χλστ. και συνδυάζονται με ζάντες 19 ή 20 ιντσών. Το «δικό μας» ήταν εφοδιασμένο με ελαστικά Pirelli P Zero 245/40 R20.
Αν στις φωτογραφίες δεν αποτυπώνεται ικανοποιητικά η αλλαγή στη σχεδίασή του, στο εσωτερικό γίνεται άμεσα αντιληπτό πως πρόκειται για ολοκαίνουργια γενιά. Σε αυτήν τη νέα και λιτή σχεδιαστική προσέγγιση του Mini Countryman δεν υπάρχει πλέον ξεχωριστός πίνακας οργάνων για τον οδηγό (ως John Cooper Works, διαθέτει στάνταρντ head-up display), μιας και το κέντρο ελέγχου βρίσκεται πλέον στην εντυπωσιακή στρογγυλή οθόνη OLED υψηλής ανάλυσης, που κυριαρχεί στο εσωτερικό. Η διάμετρός της έχει αυξηθεί στα 240 χλστ. και η λογική λειτουργίας της παραπέμπει σε smartphone, αν και χρειάζονται αρκετά χιλιόμετρα συμβίωσης με το Mini μέχρι να εξοικειωθεί κανείς με το χειρισμό της. Από κάτω της βρίσκεται μία μπάρα διακοπτών για τον έλεγχο βασικών λειτουργιών οδήγησης και τα νέα Experience Modes.
Ο χρωματικός συνδυασμός κόκκινου-μαύρου στο ταμπλό, κατά μήκος των πάνελ των θυρών και στα μπάκετ καθίσματα JCW, αποτελεί αναφορά στην αγωνιστική κληρονομιά της Mini, με το μεγάλο κυρτό ταμπλό να κοσμείται από δίχρωμο ύφασμα από ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Σημειώστε σε αυτό το σημείο ότι για τέτοιου είδους «πολεμική» κατασκευή θα θέλαμε καλύτερη θέση οδήγησης, όπως και καλύτερη υποστήριξη του σώματος από τα εν λόγω καθίσματα. Εκτός όμως από τον σπορ χαρακτήρα, το Mini JCW Countryman καταφέρνει να παρέχει ευελιξία και ευρυχωρία εντός, κυρίως χάρη στην αύξηση του μεταξονίου στα 2.692 χλστ. Η πλάτη των τριών πίσω καθισμάτων ρυθμίζεται μεμονωμένα σε έξι θέσεις και σε γωνία έως και 12 μοίρες. Παράλληλα, η πίσω σειρά καθισμάτων μπορεί να μετακινηθεί κατά τον διαμήκη άξονα σε μια διαδρομή έως και 13 εκατοστά, εξασφαλίζοντας απόλυτα ικανοποιητικούς χώρους για επιβάτες ακόμα και κανονικού αναστήματος. Με το πίσω κάθισμα αναδιπλωμένο, μέχρι και ογκώδη αντικείμενα μπορούν να μεταφερθούν άνετα στο χώρο αποσκευών, ο οποίος έχει χωρητικότητα από 460 έως 1.450 λίτρα.
Με αυτές τις πρώτες συστάσεις αφήνουμε την Αθηνών-Τρίπολης στο ύψος του Ναυπλίου και εν συνεχεία, μέσα από την πανέμορφη παραλιακή διαδρομή που περνάει από Ξηροπήγαδο, Τολό, Άστρος και Τυρό, προσεγγίζουμε το κυρίως μενού αυτής της «ειδικής διαδρομής», αφού πρώτα έχουμε ζεστάνει μηχανές και drone στη Λίμνη του Μουστού, που αξίζει το pit stop σας όταν θα βρεθείτε σε εκείνα τα μέρη.
MINI John Cooper Works Countrymam ALL4: «Καούρ εκάνατε τον Αγιελίδη»
Σε απλή μετάφραση από τα τσακώνικα… «Καλώς ήλθατε στο Λεωνίδιο». Η τσακώνικη διάλεκτος ομιλείται ακόμη στη Νότια Κυνουρία, στην Αρκαδία και σε κάποιες περιοχές της Βόρειας Κυνουρίας στην Πελοπόννησο. Εκεί και το Λεωνίδιο, χτισμένο στις ακτές του Μυρτώου Πελάγους, κάτω από το όρος Πάρνωνας, σε απόσταση 93 χλμ. από την Τρίπολη και 210 χλμ. από την Αθήνα. Χαρακτηριστικό γνώρισμα του Λεωνιδίου είναι ο επιβλητικός κόκκινος βράχος που ορθώνεται πάνω από τον παραδοσιακό και πανέμορφο οικισμό. Στο δικό μας μάτι αυτό ο βράχος «δένει» μια χαρά με την κόκκινη οροφή και τις αντίστοιχες ρίγες στο καπό του Mini. Κατά τα άλλα, απολαμβάνουμε την ηρεμία που επικρατεί, τόσο λόγω του ότι επισκεπτόμαστε την περιοχή μια απλή μέρα της εβδομάδας όσο και επειδή απέχουμε από την τουριστική περίοδο.
Λίγα χιλιόμετρα πιο κάτω, το λιμανάκι της Πλάκας, ένα ψαροχώρι, τους καλοκαιρινούς μήνες θυμίζει κοσμοπολίτικο νησί. Χωρίς αμφιβολία ο ερχομός μας τέτοια εποχή σχεδόν έχει αναστατώσει τη… νηνεμία. Όμως η χρονική περίοδος κρίνεται ιδανική για όποιον θέλει να απολαύσει κάποιες οδηγικά κορυφαίες διαδρομές της περιοχής, όπως αυτήν που επιλέγουμε, από το Λεωνίδιο έως τον Κοσμά, με το χαρακτηριστικό τοιχάκι στις άκρες του φιδίσιου δρόμου να θυμίζει μερικές από τις διάσημες ασφάλτινες ειδικές του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, σε Μόντε Κάρλο και Κορσική. 3, 2, 1… εκκίνηση!
Ο 2λιτρος κινητήρας, χάρη σε έναν προηγμένο υπερσυμπιεστή διπλής εισόδου, αποδίδει 300 ίππους στις 5.750-6.500 σ.α.λ. και 400 Nm ροπής στις 2.000-4.500 σ.α.λ., εξασφαλίζοντας επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα. Αυτό μεταφράζεται σε μια αναλογία 7,5 κιλών ανά ίππο, για το αμάξωμα που ζυγίζει 1.660 κιλά. Η ροπή μεταφέρεται μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.
Σκεφτόμαστε λίγο ιερόσυλα, αφού πιάνουμε τον εαυτό μας να θέλει ιδανικά και λίγο παραπάνω δύναμη, αλλά σε κάθε περίπτωση το 7τάχυτο Steptronic αποδεικνύεται πραγματική απόλαυση στη χειροκίνητη λειτουργία του. Ακόμα κι αν δεν είναι απαραίτητη η αλλαγή, υπάρχουν στιγμές που απλώς σε προκαλεί να το κάνεις. Στο πρόγραμμα D, με την επιλογή S για το κιβώτιο, οι αλλαγές ακολουθούν πιστά κάθε εντολή του οδηγού, εντυπωσιάζοντας και τον πιο υποψιασμένο, με την ταχύτητα που επιτυγχάνονται μέσω των paddles στο τιμόνι.
Όσο για τα περιθώρια πρόσφυσης, είναι πραγματικά πολύ υψηλά, ακόμα και για αυτό το SUV (απέχει από το έδαφος 188 χλστ.), το οποίο επιβεβαιώνει με κάθε ευκαιρία ότι… φέρει σοβαρή δουλειά αναφορικά με το στήσιμό του. Το σύστημα τετρακίνησης (ALL4) με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη κατανέμει τη ροπή και στους τέσσερις τροχούς, πλαισιωμένο από ένα ηλεκτρονικό σύστημα κλειδώματος διαφορικού (EDLC) αλλά και από ένα κλασικό, μηχανικά ελεγχόμενο διαφορικό στους εμπρός τροχούς, το οποίο σε μεταφέρει νοητά ακόμα πιο πολύ σε συνθήκες αγώνα, ειδικά σε δρόμο με φουρκέτες, όπου… δεν ξεμένεις ποτέ από πρόσφυση. Την ίδια ώρα, το σύστημα διεύθυνσης είναι πάντα εκεί. Το τιμόνι του πραγματικά ξεχωρίζει με την αμεσότητά του αλλά και την ωραία αίσθηση.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με ειδικές ρυθμίσεις σκληρότητας και απόστασης από το έδαφος για τη συγκεκριμένη έκδοση, ενώ άξιο αναφοράς είναι ότι τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ μεταβαλλόμενης απόσβεσης, που συναντάμε για παράδειγμα στα αντίστοιχα μοντέλα της BMW, δεν είναι διαθέσιμα εδώ. Ένα σύστημα πέδησης υψηλής απόδοσης με δαγκάνες φρένων σε χρώμα Chili Red και αεριζόμενους δίσκους σε όλους τους τροχούς (οι εμπρός διάτρητοι) εξασφαλίζει ισχυρή, ακριβή και ακούραστη επιβράδυνση στα απαιτητικά κατηφορικά κομμάτια των διαδρομών της Ανατολικής Πελοποννήσου, παρά το βάρος της κατασκευής.
MINI John Cooper Works Countrymam ALL4: Τερματισμός μετά τον Κοσμά
Τα 9,5 λίτρα μέσης κατανάλωσης που καταγράψαμε με ένα συνδυασμό σβέλτου και χαλαρού ρυθμού ανέβηκαν στα 12,5 λίτρα/100 χλμ. με επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης go–kart για πολλά χιλιόμετρα στα βουνά, εντός και εκτός δρόμου, ενώ πλέον προσεγγίζουμε ίσως το πιο όμορφο χωριό της περιοχής, τον Κοσμά. Είναι χτισμένος στο νοτιοανατολικό τμήμα του Πάρνωνα, σε υψόμετρο 1.127 μέτρων, ανάμεσα σε δάση από έλατα. Στην πανέμορφη πλατεία του πρωταγωνιστούν η εκκλησία των Αγίων Αναργύρων, οι πετρόχτιστες βρύσες με τα λιοντάρια, τα αιωνόβια πλατάνια και τα παραδοσιακά καφενεία.
Εδώ ο ρυθμός πέφτει, κι εμείς αναλογιζόμαστε ότι κατασκευές σαν και αυτήν αρχίζουν να σπανίζουν στην εξηλεκτρισμένη εποχή, την οποία λόγω επαγγέλματος ζούμε πολύ έντονα. Θα μας λείψουν στο μέλλον τα «καθαρόαιμα» σαν αυτό το Mini Countryman, οπότε όσο τα έχουμε, ας τα απολαμβάνουμε! Ακολουθούμε ακαριαία την επόμενη σκέψη μας, που δεν είναι άλλη από την εξής: «Κατάβαση προς Χρύσαφα και συνέχεια μέχρι Σπάρτη»._ Μ. Σαλ.
MINI John Cooper Works Countrymam ALL4
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.998 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 300 ίπποι/6.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 400 Nm/2.000-4.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (Steptronic) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.447x1.843x1.645 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.692 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 460-1.450 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.660 κιλά >ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 188 χλστ. >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 10,3 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 187-177 γρ./χλμ.