Δοκιμάζουμε το νέο MINI Cooper SE
Μπορεί να δείχνει αρκετά ίδια με το παρελθόν, εντούτοις η νεότερη, αμιγώς ηλεκτρική παραλλαγή του εμβληματικού βρετανικού «χατς» που πλέον φέρει την ονομασία «Cooper» κρύβει σημαντικές αλλαγές και αναβαθμίσεις που κάνουν τη διαφορά.
Παρά την οικία στο μάτι σιλουέτα του, το νέο, αμιγώς ηλεκτρικό MINI Cooper κρύβει εντέχνως την μεγαλύτερη ίσως αναβάθμιση που έχει υποστεί στη νεότερή του ιστορία μέσα στον 21o αιώνα. Μπορεί στοιχεία όπως οι γνώριμοι στρογγυλοί προβολείς, οι εξίσου χαρακτηριστικές διχρωμίες και -εν γένει- οι συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματος να μην έχουν αλλάξει ριζικά σε σχέση με το παρελθόν, εντούτοις κάτω και πίσω από όλα αυτά βρίσκεται πλέον καλά κρυμμένη μια εντελώς νέα πλατφόρμα, η οποία έχει εξελιχθεί πολύ μακριά από την Ευρώπη. Και συγκεκριμένα από την Spotlight Automotive, μια κοινοπραξία με έδρα την Κίνα η οποία έχει σχηματιστεί ήδη από το 2019 από τη μητρική εταιρεία (λέγε με BMW) και την τοπική Great Wall Motor.
Εκτός από τα ολοκαίνουργια δομικά «σωθικά» του, νέα είναι και η πολιτική της εταιρείας όσον αφορά την ονοματολογία, καθώς πλέον όλες οι εκδόσεις του μικρότερου μοντέλου ΜΙΝΙ ονομάζονται «Cooper». Σε αυτές περιλαμβάνει το ηλεκτρικό Cooper E και το δυνατότερο Cooper SE, όπως αυτό της δοκιμής μας, με την παλέτα να περιλαμβάνει βέβαια και τις θερμικές παραλλαγές του βρετανικού «χατς», γνωστές ως Cooper C και Cooper S, οι οποίες είναι διαθέσιμες επίσης με 3θυρα αμαξώματα -και σύντομα και με 5θυρα. Αυτές οι εκδόσεις, σε αντίθεση με τις ηλεκτρικές που κατασκευάζονται στην Κίνα και από το 2026 και στην Οξφόρδη της Μ. Βρετανίας, χρησιμοποιούν μια τροποποιημένη εκδοχή του παλαιότερου πατώματος του BMW Group και όχι την νέα αρχιτεκτονική των ηλεκτρικών «E» και «SE».
Το νέο EV της βρετανικής εταιρείας και συνολικά το νέο Cooper υιοθετεί τη νέα σχεδιαστική γλώσσα Characteristic Simplicity της ΜΙΝΙ, η οποία εστιάζει στις βασικές αρχές της μάρκας υιοθετώντας από τη μια μεριά γνώριμα στοιχεία όπως οι στρογγυλοί εμπρός προβολείς και από την άλλη νέα χαρακτηριστικά στον τομέα της αισθητικής όπως η εμπρός οκταγωνική μάσκα και τα τριγωνικού σχήματος πίσω φώτα. Μάλιστα, ενδεικτικό της πολύ προσεκτικής δουλειάς που έχει γίνει στο σμίλευμα των εξωτερικών επιφανειών, είναι το γεγονός ότι το νέο Cooper SE έχει να επιδείξει έναν αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας που αγγίζει την τιμή 0,28.
Η αισθητική του αυτοκινήτου, αν και γνώριμη εν των συνόλω της, διαθέτει αξιοπρόσεκτες διαφοροποιήσεις. Όπως είναι για παράδειγμα η απουσία των χαρακτηριστικών πλευρικών διακοσμητικών στα φτερά αλλά και των πλαστικών «φρυδιών» στα τόξα των θόλων των τροχών. Την ίδια στιγμή, οι επενδύσεις από χρώμιο περιμετρικά του αμαξώματος είναι επίσης απούσες, ενώ χαρακτηριστικός είναι και ο νέος «επίπεδος» σχεδιασμός των χειρολαβών των θυρών. Από πλευράς μεγέθους, τα πράγματα έχουν ακολουθήσει την… ανιούσα, αλλά αρκετά συγκρατημένα, με το μήκος του νέου EV να φτάνει τα 3.858 χλστ., το ύψος τα 1.756 χλστ. και το πλάτος 1.460 χλστ., ενώ το μεταξόνιο ορίζεται στα 2.526 χλστ.
Σε αυτή απεικονίζονται σχεδόν τα πάντα, ενώ προαιρετικά υπάρχει και head-up display, για βασικές ενδείξεις, όπως η ταχύτητα κίνησης του οχήματος και η εναπομένουσα ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας στην μπαταρία. Σε αυτή την κεντρική οθόνη των 240 χλστ. οι άνθρωποι της MINI προσπάθησαν -και όπως φαίνεται τα κατάφεραν- να δημιουργήσουν ένα διαφορετικό σε σχέση με τα συνηθισμένα interface, με όμορφα και καθαρά γραφικά με ζωντανά ομολογουμένως χρώματα, ενώ μετά τα κάποια λεπτά εξοικείωσης εύκολος αποδεικνύεται και ο χειρισμός των επιμέρους λειτουργιών. Όπως για παράδειγμα ο κλιματισμός αλλά και οι «βαθμίδες» adaptive, low, medium και high που αφορούν την ανάκτηση κατά το ρολάρισμα του αυτοκινήτου.
Σε ότι αφορά τους χώρους, τα πράγματα είναι ελαφρώς βελτιωμένα, κυρίως σε ότι αφορά την εικόνα στα πίσω καθίσματα. Ωστόσο, παρά τα μικρά βήματα προόδου που έχουν γίνει, ακόμα και τώρα η μοναδική επιλογή εδώ είναι η φιλοξενία δύο μικρόσωμων επιβατών. Μπροστά, ο οδηγός κάθεται σωστά, αλλά κατά τι πιο ψηλά σε σχέση με πριν, ενώ από πλευράς εργονομίας το μοναδικό φάουλ που εντοπίσαμε είναι το περιορισμένο πεδίο ορατότητας προς τα εμπρός εξαιτίας του περιορισμένου χώρου που αφήνει στο ήδη στενό παρμπρίζ το άνω τμήμα της στρογγυλής οθόνης και ο εσωτερικός καθρέπτης με τη μεγάλη βάση στην οποία αναγκαστικά φιλοξενείται ένα πλήθος αισθητήρων για τα συστήματα ADAS. Τέλος, σε ότι αφορά τον χώρο αποσκευών, οι απαιτήσεις, όπως και πριν, είναι περιορισμένες, καθώς με τα πίσω καθίσματα στην όρθια θέση οι μεταφορικές δυνατότητες δεν υπερβαίνουν τα 210 λίτρα.
Πίσω από το τιμόνι του MINI Cooper SE
Το ηλεκτρικό MINI Cooper διατίθεται, όπως αναφέραμε και προηγουμένως, στις εκδόσεις Cooper E και Cooper SE. Η πρώτη παίρνει κίνηση από ένα ηλεκτρικό μοτέρ που αποδίδει ονομαστικά 184 ίππους και 290 Nm. Εν αντιθέσει, στο πιο «αγριεμένο» και επίσης προσθιοκίνητο Cooper SE, οι τιμές αυτές φτάνουν στους 218 ίππους και στα 330 Nm. Μεγαλύτερη όμως δεν είναι μόνο η απόδοση της μονάδας κίνησης, αλλά και η χωρητικότητα της πηγής από την οποία αντλεί ενέργεια, με το Cooper E να φιλοξενεί έναν συσσωρευτή με μικτή χωρητικότητα μόλις 40,7 kWh (net: 36,6 kWh) και το Cooper SE μια μεγαλύτερη μπαταρία με ενεργειακό περιεχόμενο 54,2 kWh (net: 49,2 kWh). Με κοινό παρανομαστή τον ενσωματωμένο φορτιστή AC των 11 kW, η γρήγορη φόρτιση DC είναι δυνατή στο Cooper E με μέγιστη ισχύ τα 75 kW και στο Cooper SE με έως και 95 kW.
Στο δρόμο η άμεσα διαθέσιμη ροπή και οι 218 ίπποι κινούν σβέλτα το αμάξωμα των σχεδόν 1,6 τόνων προσφέροντας σε συνδυασμό με το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο και το σφικτό set-up της ανάρτησης μια συμπεριφορά αντάξια του ονόματος MINI. Το τιμόνι παραμένει κοφτερό, όπως παλία, τα φαινόμενα torque steering σε ολισθηρό οδόστρωμα περιορισμένα και οι κλίσεις στα «σφικτά» ελάχιστες, ενώ η κατευθυντικότητα, χάρη και στα διακριτικά στον τρόπο που επεμβαίνουν ηλεκτρονικά βοηθήματα, εφάμιλλη με εκείνη που προσφέρει σήμερα ένα σπορ θερμικό «χατς» – που πλέον σπανίζουν ολοένα και περισσότερο.
Η άνεση σίγουρα δεν συγκαταλέγεται στα ατού του νέου Cooper SE, καθώς τα «40άρια» Maxxis με τις 18αρες ζάντες, σε συνδυασμό με τις μικρές διαδρομές της ανάρτησης, διαβάζουν αρκετά το ανάγλυφο του δρόμου, ιδίως στα σχεδόν «βομβαρδισμένα» αστικά τερέν. Ωστόσο, αυτό που ενοχλεί περισσότερο δεν είναι η άνεση -που τηρουμένων των αναλογιών και του χαρακτήρα δεν θα προβληματίσει ιδιαίτερα- αλλά τα επίπεδα αυτονομίας που εξασφαλίζει η κορυφαία έκδοση του ηλεκτρικού MINI Cooper. Εν προκειμένω, πρέπει να κινηθείς αρκετά συνετά και με τo σχετικό toggle στη θέση B (που προσφέρει τη δυνατότητα κίνησης one-pedal) προκειμένου να περιορίσεις τη δίψα του ηλεκτροκινητήρα στα επίπεδα των 18 kWh για κάθε 100 χλμ. Τιμή που πρακτικά σου εξασφαλίζει αυτονομία της τάξης των 270 χιλιομέτρων. Αν κινηθείς πιο γρήγορα, όπως άλλωστε αρμόζει στον χαρακτήρα της κατασκευής, οι τιμές υπερβαίνουν τις 20 kWh περιορίζοντας σημαντικά την εμβέλεια του οχήματος πριν την επόμενη φόρτιση.
Εν κατακλείδι
Tο νέο MINI Cooper SE κατάφερε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο το ήδη ισχυρό αγοραστικό προφίλ του. Με ένα εσωτερικό που πλέον έχει περάσει σε νέα διάσταση τόσο σε επίπεδο ψηφιοποίησης όσο και αισθητικής, εξακολουθεί να ποντάρει όσο ποτέ άλλοτε και στον οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα, ο οποίος εμφανίζεται ακόμα πιο βελτιωμένος, ακολουθώντας για μια ακόμα φορά κατά πόδας την παράδοση της μάρκας στο συγκεκριμένο τομέα.
MINI COOPER SE
ΙΣΧΥΣ: 218 ίπποι (160 kW) > ΡΟΠΗ: 330 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 54,2 kWh (net: 49,2 kWh) > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.858×1.756×1.460 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.526 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 210-800 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.605 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,9 kWh/100 χλμ. > AYTONOMIA: 260-270 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 30 λεπτά (95 kW)