Οδηγούμε την Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce στην πίστα του Balocco
Η Alfa Romeo Junior εκτός από το πρώτο B-SUV της ιστορικής ιταλικής μάρκας αποτελεί και το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της μοντέλο. Το οποίο, σε πείσμα όσων θεωρούν πως τα ηλεκτρικά δεν έχουν ψυχή, διατίθεται και σε έκδοση Veloce. To οδηγούμε στην πίστα δοκιμών και εξέλιξης της φίρμας, στην Ιταλία.
H Alfa Romeo Junior σηματοδοτεί την επιστροφή της Alfa Romeo στην αγορά μικρών αυτοκινήτων έπειτα από απουσία έξι ετών. Αντί βέβαια της κατηγορίας των «πολιτικών», όπου εκπροσωπούνταν με τη MiTo, τώρα μπαίνει σε αυτήν των B-SUB, όπου όσα μοντέλα κι αν δραστηριοποιούνται, φαίνεται να υπάρχει χώρος για ακόμα περισσότερα. Δε θα καταπιαστούμε με την ιστορική γκάφα του εργοστασίου που αρχικά ονόμασε το νέο μοντέλο Milano, πριν χρειαστεί -σε μόλις μία εβδομάδα από την αποκάλυψή του- να το μετονομάσει σε Junior έπειτα από νομικό κώλυμα λόγω της παραγωγής του στην Πολωνία.
Προχωράμε απευθείας στην είδηση, που είναι αφενός η είσοδος της μάρκας για πρώτη φορά στην πολυπληθέστερη κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς, αφετέρου το λανσάρισμα του πρώτου αμιγώς ηλεκτροκίνητου μοντέλου της. Διευκρινίζεται βέβαια πως η Junior, όπως και κάθε B-SUV του ομίλου Stellantis θα διατίθεται και σε «παραδοσιακές» βενζινοκίνητες εκδόσεις, όμως για λόγους μάλλον μάρκετινγκ, η Alfa Romeo παρουσίασε αρχικά αποκλειστικά την ισχυρότερη ηλεκτροκίνητη Junior, αυτήν με το χαρακτηριστικό Veloce στα φτερά, θέλοντας ίσως να ξυπνήσει το συναίσθημα των Alfisti και όχι μόνο.
Κατά τ’ άλλα, η συνταγή κάτω από την Junior είναι γνωστή στους κόλπους της Stellantis και ήδη εφαρμόζεται στα Jeep Avenger, Opel Mokka, Peugeot 2008 και Fiat 600. Όπως αυτά, έτσι και η Junior, βασισμένη στην αρθρωτή πλατφόρμα e-CMP2, στις ηλεκτρικές τις εκδόσεις τροφοδοτείται από μια μπαταρία 54kWh (50,8kWh ωφέλιμη χωρητικότητα) και μπορεί να φορτιστεί σε ισχύ έως και 100kW. Η διαφορά της ηλεκτρικής Junior σε σχέση με τα άλλα μοντέλα του ομίλου έχει να κάνει με τις δύο διαθέσιμες εκδόσεις, αφού κάτω από τη Veloce των 280 ίππων θα υπάρχει και μια ήπια εκδοχή, με 156 ίππους και σαφώς πιο «πολιτικά» χαρακτηριστικά.
Ως προς τη βενζινοκίνητη εκδοχή, θα λέγεται Ibrida και κατ’ επέκταση πρόκειται για την ήπια υβριδική υλοποίηση του ομίλου, με τον 1.200αρη τρικύλινδρο PureTech με 136 ίππους και στάνταρντ αυτόματο εξάρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Ενσωματωμένος στο κιβώτιο είναι ένας 48V ηλεκτροκινητήρας 21 kW, που υπό συνθήκες χαμηλού φορτίου εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση – στην πράξη κατά την εκκίνηση. Και επίσης όπως και σε άλλα μοντέλα του ομίλου, θα ακολουθήσει και μια τετρακίνητη έκδοση, με ίδια μηχανικά μέρη, με τον κωδικό Q4.
Alfa Romeo Junior: Μιλανέζικη αισθητική
Είναι πολλοί οι λόγοι που η Alfa Romeo εξακολουθεί να έχει το φανατικό κοινό της και φυσικά ένας από αυτούς είναι η αισθητική της. Και μάλιστα, τώρα που έρχεται να σφηνώσει με την Junior σε έναν χώρο που υπάρχει σχεδόν ένας εκπρόσωπος για κάθε γούστο, καταθέτει τη δική της οπτική στο πώς μπορείς να ξεχωρίσεις με ένα καλούπι μόλις τεσσάρων μέτρων.
Οι φωτογραφίες μπορεί να ξεγελούν, αλλά δεν είναι μεγαλύτερο αυτό το κόμπακτ αμάξωμα που για το σχεδιασμό του δεν έχει αφεθεί ούτε ένα τμήμα στην τύχη. Ειδικότερα η Veloce αυτών των σελίδων, που πατάει στάνταρντ σε τροχούς 20 ιντσών και είναι κατά 25 χλστ. χαμηλότερη από τις υπόλοιπες της γκάμας, οπτικά δε σηκώνει καμία ένσταση. Mε μήκος 4.173 χλστ., πλάτος 1.781 χλστ. και ύψος 1.505 χλστ. είναι ίσως ό,τι πιο καλαίσθητο στην κατηγορία και ταυτόχρονα «βγάζει» μια σπορτίφ αύρα, που μόνο στο Ford Puma βρίσκει κανείς.
Οι μικροί πρόβολοι, τα μυώδη φτερά και το χαρακτηριστικό τελείωμα (αλά Giulia TZ σύμφωνα με τους σχεδιαστές), αν και φαινομενικά απλά, πετυχαίνουν να σχηματίζουν μια… ξεκάθαρα Alfa Romeo εικόνα. Για την απόλυτη ταυτοποίησή της βέβαια έχουν επιστρατευτεί παραδοσιακά χαρακτηριστικά, όπως το τεράστιο ανάγλυφο έμβλημα της μάρκας στη μάσκα και οι στενοί τριπλοί ενεργοί Full LED Matrix προβολείς εμπρός και LED πίσω.
Στο εσωτερικό, καθώς για Veloce o λόγος, τα καλά νέα έρχονται από τα μονοκόματα μπάκετ καθίσματα της Sabelt με τη σχετικά λεπτή πλάτη – ίσως για να αφήσουν όσο περισσότερο χώρο γίνεται για τα πόδια των πίσω επιβατών. Το κόκπιτ είναι αισθητά προσανατολισμένο στον οδηγό, που μπροστά του έχει έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25” για τις πληροφορίες που αφορούν στην οδήγηση, και δεξιά του, με κλίση προς το μέρος του, την οθόνη του infotainment με ίδια διαγώνιο.
Τα γραφικά της δεύτερης διαμορφώνονται μέσω λογικής “drag and drop”, ωστόσο στη σύντομη επαφή μας με τη Veloce μας φάνηκαν κάπως περιορισμένες οι δυνατότητες του μενού του συστήματος. Από πλευράς ποιότητας υλικών η Junior, τουλάχιστον στην έκδοση Veloce, τοποθετείται μεταξύ των κορυφαίων μοντέλων της κατηγορίας, κάτι που ισχύει και για τους χώρους της, τόσο αναφορικά με τους διαθέσιμους για τους δύο πίσω επιβάτες, όσο και αυτόν των αποσκευών, με 400 λίτρα χωρητικότητα.
Alfa Romeo Junior Veloce
Το ότι η Alfa Romeo ρισκάρει να δώσει την ιστορική ονομασία Veloce σε μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, αν μη τι άλλο δείχνει ότι… το ποτάμι του ρεύματος δεν έχει επιστροφή. Επί της ουσίας, κάτω από αυτό το χαμηλωμένο αμάξωμα πέρα από την μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται ένας ηλεκτροκινητήρας τεχνολογίας “Hybrid Synchronous”.
Το μοτέρ, τοποθετημένο στον εμπρός άξονα και εξελιγμένο στις εγκαταστάσεις του Μπαλόκο από την ομάδα μηχανικών που παλιότερα επιμελήθηκε μοντέλα όπως οι 4C, 8C, Giulia ; Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA και 33 Stradale, αποδίδει 280 ίππους με 345 Nm ροπή. Για τη σωστή διαχείριση της ισχύος στο δρόμο, η κορυφαία Junior έχει «δική της» κρεμαγιέρα, με λόγο μετάδοσης 14,6:1, χαμηλότερη κατά 2,5 εκατοστά ανάρτηση, πιο σφιχτές αντιστρεπτικές, αεριζόμενους εμπρός δίσκους 380 χλστ. με 4πίστονες δαγκάνες και αεριζόμενους δίσκους πίσω.
Την ίδια ώρα, η Veloce είναι στάνταρντ εξοπλισμένη με μηχανικό μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen και -παραδοσιακά- με τα ανάλογα προγράμματα οδήγησης, που εδώ είναι τα “Natural”, για την καθημερινή χρήση, “Advanced Efficiency”, για εξοικονόμηση ενέργειας και “Dynamic”, όπου η χαρτογράφηση στην υποβοήθηση του τιμονιού και την απόκριση του γκαζιού δίνει προτεραιότητα στις επιδόσεις.
Για τη γνωριμία μας με τη Junior Veloce η Alfa Romeo έδωσε για πρώτη φορά πρόσβαση σε ολόκληρη την πίστα Langhe, που καλύπτει πάνω από 20 χιλιόμετρα και αναπαράγει πιστά τις μικτές διαδρομές του Πιεμόντε. Εκτός αυτού του τμήματος, μπήκαμε στο “Special Pavings”, που χρησιμοποιείται επίσης αποκλειστικά από την ομάδα της Alfa Romeo ως εξομοιωτής της καθημερινότητας, με τα γεμάτα ανωμαλίες, λακκούβες, γραμμές τραμ, κ.ά. κομμάτια του, αλλά και στην «αληθινή» πίστα, εκεί όπου εξελίσσονται όλες οι προηγμένες κατασκευές της μάρκας.
Σε όλο αυτό το ασφαλές περιβάλλον, η προσλαμβάνουσα ήταν μία: επιτέλους ένα «γρήγορο» SUV Alfa Romeo, που δεν αρκείται στην ιπποδύναμη για να δηλώσει «γρήγορο». Από το σχόλιο εξαιρείται η Stelvio και ο νοών νοείτω. H Junior Veloce έχει τιμόνι Alfa, σωστά ζυγισμένο πλαίσιο, φρένα και παρέχει στον οδηγό απόλυτη αίσθηση του αμαξώματος των μόλις 1.590 κ. (για ηλεκτρικό ο λόγος), το οποίο διακρίνεται για την απουσία κλίσεων και την ομοιογένειά του.
Παρά το ό,τι το εργοστάσιο δίνει 5,9 δλ. για το 0-100, αυτός που κάθεται πίσω από το γρήγορο και ακριβές τιμόνι με την παχιά στεφάνη της Veloce, αμέσως αισθάνεται ότι ο τρόπος που επιταχύνει είναι κυρίως προοδευτικός και όχι ο εκρηκτικός των ηλεκτρικών.
Παρόλ’ αυτά, η λειτουργία της ανάρτησης που δουλεύει σαν… τραπέζι -και αναπόφευκτα μεταφέρει τις ανωμαλίες του οδοστρώματος- και κυρίως αυτή του μπλοκέ διαφορικού (εξέλιξη εκείνου που πρωτοεμφανίστηκε στην 147 Q2 το 2006), βάζουν τον οδηγό σε μια διαρκή αναζήτηση της επόμενης στροφής. Εκεί η Veloce αρχικά πάει να χάσει το εμπρός μέρος, πριν, ακαριαία μια δύναμη τραβήξει το ρύγχος στο εσωτερικό της στροφής, δίνοντας σε κάθε τροχό όση πρόσφυση του χρειάζεται μέχρι να ξεκολλήσει για την επόμενη.
Ένα σύστημα που προσομοιώνει ήχο θερμικού κινητήρα θα το χαρακτηρίζαμε μάλλον κακόφωνο και ευτυχώς που, πρώτον ενεργοποιείται κατ’ επιλογήν και δεύτερον «παίζει» μόνο από τα ηχεία του ηχοσυστήματος… Σε κάθε περίπτωση, μένει να δούμε τη Veloce και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, καθώς σίγουρα δε φτιάχτηκε για να οδηγείται στην πίστα, όπου μεταξύ άλλων και υπό διαρκή πίεση η κατανάλωση φλέρταρε με τις 30 kWh.
Alfa Romeo Junior: Αντίστροφη μέτρηση
Ο δρόμος της Alfa Romeo Junior σίγουρα δεν πρόκειται να χαραχθεί από τη Veloce. Όμως αυτήν επέλεξε η μάρκα για να στρώσει το έδαφος σε ό,τι πρόκειται να ακολουθήσει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Και ίσως σωστά να έχουν πράξει, αφού με αυτήν την έκδοση καταφέρνουν να μπουν σε ένα κλειστό ακόμα club, όπου κάποια ηλεκτρικά αυτοκίνητα αγωνίζονται να πείσουν ότι και η ηλεκτροκίνηση μπορεί να χαρίσει οδηγικές συγκινήσεις.
Στόχος όλων αυτών δεν είναι άλλος, από το να διαφημίσουν μια γκάμα στο σύνολό της και γιατί όχι, να… προσηλυτίσουν στις τάξεις της τους αμετανόητους fan της σπορ οδήγησης. Υπό αυτήν την έννοια η Veloce τα καταφέρνει περίφημα, την ίδια ώρα που έρχεται ως κάτι μοναδικό σε μια κατηγορία που σπανίως κόπτεται να ικανοποιήσει τα θέλω του πραγματικού οδηγού.
Διαβάστε ακόμη εδώ: Τσιγάρο, καφές, γκάζια και σχισμένα φεγγάρια